Beantwoord

Problemen met Steam (client en website)

  • 11 april 2019
  • 156 Reacties
  • 11622x Bekeken


Toon eerste bericht

156 Reacties

Hey guys,

Heb niet alle reacties doorgelezen, maar ik heb een fix.
Zet je DNS settings naar die van Google (of een andere openbare zoals OpenDNS).
Op je PC, Windows 10:

  1. Rechterklik op je WiFi/Netwerk icoontje rechtsonderin op je taakbalk, klik op Netwerkinstellingen
  2. Wijzig adapter instellingen
  3. Rechterklik op je adapter > eigenschappen
  4. Klik op Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) en klik op eigenschappen
  5. Klik "gebruik de volgende DNS adressen" en vul bijvoorbeeld die van Google in: 8.8.8.8 en 8.8.4.4
Dit werkte voor mij, hopelijk ook voor jullie.
Tip was al gegeven.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problemen-met-steam-client-en-website-38869/index3.html#post388574
En deze heel vroeg in de diskussie, zonder verdere uitleg voor iemand die niet weet hoe je dit kan doen.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problemen-met-steam-client-en-website-38869#post388036
Andere DNS werkt niet voor de volle 100% voor mij. Af en toe nog steeds fout code (browser en client) Voor anderen wel?
Host file verandering werkte wel voor 100%
Dat zou betekenen dat een andere DNS Server dan een van Ziggo ook een verkeerd Steam host IP zou kunnen opleveren.
Tsja. Makkelijker wordt het er daardoor niet op.
Ligt het toch aan Steam?
Hoe krijg je dit scherp in beeld?
Dat zou betekenen dat een andere DNS Server ook een verkeerd host IP zou kunnen opleveren.
Tsja. Makkelijker wordt het er niet op.

Geen verandering voor mij was 80% kans op de foutmelding
DNS verandering 50% kans op de foutmelding
Host verandering 0% kans op de foutmelding

Heb heel vaak getest. Stop er nu even mee 🙂
Ja, snap ik. Het voordeel van opname in hosts is dat er geen keuze meer wordt gemaakt via een externe DNS. Werkt 100% goed zolang die host ok blijft.
Pfffffffff. Ik weet het nu ook even niet meer.

Ik had in een eerdere reaktie de indruk dat 'men' (whoever?) bezig is met 'iets' (whatever?).

Enzovoorts.
Reputatie 7
Badge +16
Als het ook bij de andere DNS gebeurt, zou dat betekenen dat de fout in de DNS configuratie van Steam zit.
Ik zal eens kijken of er niet een tool is waarmee je alle records die bij een domein horen, kunt uitlezen, en dan vooral de DNS van steam zelf.
lees net op Steam forum dat een andere gebruiker sinds vandaag (met veranderen DNS) ook problemen heeft.
Maar niet iedereen, bij sommigen werkt alles wel 100%
Ik kan er geen logica in vinden
Wat ik nog het meest vreemder vind, is dat het allemaal Ziggo gebruikers zijn.
(eerlijk gezegd heb ik liever dat het aan Ziggo ligt, dan is er nog een kans op een oplossing. Steam support is echt zo slecht)
Even als toevoeging: volgens andere Steam gebruikers werkt IP toevoegen aan de host ook niet meer.
Als het ook bij de andere DNS gebeurt, zou dat betekenen dat de fout in de DNS configuratie van Steam zit.
Ik zal eens kijken of er niet een tool is waarmee je alle records die bij een domein horen, kunt uitlezen, en dan vooral de DNS van steam zelf.

Volgens iemand op Reddit is het geen DNS error maar een Certificate manager error

https://cs.chromium.org/chromium/src/net/base/net_error_list.h

https://www.reddit.com/r/Steam/comments/bd2abt/i_keep_getting_error_code_107/
Reputatie 2
Hoe kom je eigenlijk achter het “juiste” ip van store.steampowered.com dan?

via cmd ping store etc? Of is er een andere manier?
Reputatie 2
In ieder geval lijkt het erop dat het niet de bedoeling is dat store.steampowered.com resolved naar 184.50.163.235. En dat gebeurd soms wel bij onze DNS systemen. Een check bij Google DNS en Open DNS laat zien dat deze nooit naar dat IP adres resolven. Er is dus zeker een verschil, het is nog geen feit Er is gisteren geadviseerd om dit IP adres op te nemen in de host file: 23.206.81.90. Ondertussen geven de Google DNS en Open DNS servers 23.5.174.107 aan. Het lijkt erop dat er in korte tijs zo vaak een IP adres wissel is, dat het IP adres vastzetten in de host file niet slim is.

Als ik mijn hosts file even aanpas en die van x.81.90 uitschakel (die het prima doet overigens), pingt het via ziggo dns ook naar x.174.107, exact dezelfde.

Een opvolgende ping levert weer een ander adres op.. raar.
Maar wel beginnend met 23.52.

Hopelijk betekent het dat er een verandering ergens heeft plaatsgevonden.
Reputatie 2
Nope, ook met nieuwe IP blijft het probleem bestaan en nu ook met de oude hosts IP om het maar zo te noemen.

Edit : dit probleem verdwijnt puur en alleen als ik van DNS wissel van automatische ziggo dns zeg maar, naar google dns.

En dat is best vreemd volgens mij.
Pingen van de store middels google dns, komt het nu uit op IP 23.222.18.204
Pingen met gewoon ziggo dns komt het uit op de IP zoals eerder genoemd paar posts terug..

Ik snap er niks meer van.

Maar het wisselen van dns is onmiddelijk merkbaar.
Reputatie 7
Onze netwerkspecialisten hebben er naar gekeken. Er is geen sprake van misconfiguratie, DNS werkt goed. Ze hebben aangegeven dan onze DNS systemen geen IP adressen verzinnen en dat een foutief IP adres door Akamai moet zijn aangeleverd. Wij regelen geen handmatige workarounds in om toekomstige problemen te voorkomen. Dat is ook de essentie hoe DNS werkt. De bron moet de goede IP adressen doorgeven aan andere DNS servers.

Ik zie 184.50.163.235 vandaag wel weer terugkomen in onze DNS. Ook zie ik weer een aantal nieuwe adressen. Dit zie ik allemaal niet in de Google DNS. Akamai stuurt dus verschillende informatie naar verschillende DNS servers (en dat is ongebruikelijk). Akamai verzorgd dit proces namens Steam. Wanneer door verkeerde DNS gegevens je betaalde dienst niet werkt, dan begint de troubleshoot altijd bij die dienst waar je klant bij bent. En dat is Steam.
Reputatie 2
Steam support heeft in mijn (gesloten) ticket aangegeven alle info door te geven aan de developers.

Ik vind het ook maar raar dat ik bijv. Met google dns dus geen problemen heb, maar vanochtend zat ik in ieder geval zowel voor google als ziggo zat ik toch echt op hetzelfde IP.

Meerdere malen gepingd en gecheckt zowel voor als tijdens gebruik van de steam client om zeker te zijn.

zodra ik dan switch naar ziggo, of naar mijn hosts ingestelde IP van eerder, error -107.

Frustrerend als de pest.

Wat maakt ziggo dan zo instabiel terwijl google hetzelfde IP gebruikt, het gaat helaas mijn petje te boven.
Badge +11
Ga er maar van uit dat Steam dit bewust zo heeft geconfigureerd. Het resolven van dit domein levert voortdurend wisselende IP-adressen op, mede afhankelijk van regio. Doel zal zijn je een server te bieden die dicht bij je is, en voor load-balancing, en misschien ontwijken van DDoS effecten etc.
De DNS query's leveren een IP-adres op met een Time to Live van hooguit 20 seconden. Dat is zeer kort! Je PC moet dus na hooguit 20 seconden alweer een nieuwe DNS query doen voor dit domein, omdat de oude is verlopen.

bijvoorbeeld via cloudfare:
code:
dig store.steampowered.com 1.1.1.1
;; ANSWER SECTION:
store.steampowered.com. 16 IN A 23.222.18.204


Dus ip 23.222.18.204 met een TTL van 16 seconden.

Even later:
code:
dig store.steampowered.com 1.1.1.1
;; ANSWER SECTION:
store.steampowered.com. 2 IN A 2.20.128.189


En nog even later:
code:
store.steampowered.com.    20    IN    A    23.52.51.147



Via Google:
code:
dig store.steampowered.com 8.8.8.8
store.steampowered.com. 20 IN A 2.20.128.189

store.steampowered.com. 20 IN A 23.222.18.204

store.steampowered.com. 20 IN A 23.52.51.147



Via Ziggo:
code:
;; ANSWER SECTION:
store.steampowered.com. 8 IN A 23.222.18.204
;; ANSWER SECTION:
store.steampowered.com. 20 IN A 23.52.51.147
;; ANSWER SECTION:
store.steampowered.com. 2 IN A 2.20.128.189
store.steampowered.com. 6 IN A 184.50.163.235



Via OpenDNS:
code:
dig store.steampowered.com 208.67.222.222
;; ANSWER SECTION:
store.steampowered.com. 0 IN A 184.50.163.235
store.steampowered.com. 10 IN A 2.20.128.189



Conclusie: De Ziggo DNS gedraagt zich niet wezenlijk anders dan de anderen, maar even teruglezend in dit topic zie ik dat 184.50.163.235 incorrect zou zijn. Die krijg ik dus bij Ziggo maar ook bij OpenDNS. Daarom even dit "foute" IP hardcoded in mijn hosts file. Dan geeft mijn browser (Vivaldi) een SSL error:
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR,
Mozilla Firefox zegt:
SSL_ERROR_INTERNAL_ERROR_ALERT

Het gaat dus mis in het opbouwen van de beveiligde verbinding met specifiek deze server. Even gekeken met wget:

code:
wget store.steampowered.com
--2019-04-15 11:21:56-- http://store.steampowered.com/
Herleiden van store.steampowered.com (store.steampowered.com)... 184.50.163.235
Verbinding maken met store.steampowered.com (store.steampowered.com)|184.50.163.235|:80... verbonden.
HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord... 302 Moved Temporarily
Locatie: https://store.steampowered.com/ [volgen...]
--2019-04-15 11:21:56-- https://store.steampowered.com/
Verbinding maken met store.steampowered.com (store.steampowered.com)|184.50.163.235|:443... verbonden.
OpenSSL: error:14094438:SSL routines:ssl3_read_bytes:tlsv1 alert internal error
Kan geen SSL-verbinding maken.


Zoekopdracht op deze error levert niet zoveel op, maar het is wel duidelijk dat steam op deze server een probleem heeft. Maar zover waren we al.......🤓
Echter dat zowel OpenDNS als Ziggo deze af en toe teruggeeft, geeft voor mij aan dat Steam de zaakjes niet helemaal op orde heeft.
Reputatie 7
Dit laatste is erg duidelijk. Het is geen DNS probleem. De server op 184.50.163.235 is verkeerd geconfigureerd. En inmiddels blijkt dat ook Open DNS en Google DNS dit IP adres soms uitdeelt. Ik laat het ticket sluiten, dit is niet binnen Ziggo op te lossen helaas. Melden jullie je bij Steam? Je mag naar dit topic verwijzen!
Lijkt wel of playstation network nu precies hetzelfde probleem heeft, ik kan niet meer inloggen op de nederlandse site de amerikaanse site werkt wel gewoon na behoren ik krijg dan deze fout melding.

Kan deze pagina niet bereiken

Probeer dit
  • Zorg dat u het juiste webadres hebt: https://secure.eu.playstation.com
  • https://about:blank
  • https://about:blank
https://about:blank
  • https://about:blank
https://about:blank
Dit laatste is erg duidelijk. Het is geen DNS probleem. De server op 184.50.163.235 is verkeerd geconfigureerd. En inmiddels blijkt dat ook Open DNS en Google DNS dit IP adres soms uitdeelt. Ik laat het ticket sluiten, dit is niet binnen Ziggo op te lossen helaas. Melden jullie je bij Steam? Je mag naar dit topic verwijzen!
@Anne H Ziggo Ik heb weer een ticket geopend op Steam, ik hoop dat meer mensen dit doen, want ik heb dit al 4x keer gedaan ondertussen. Steeds de standaard reply...….
Maar waarom hebben alleen Ziggo gebruikers hier last van, dan zou je toch eerder zeggen dat dit probleem bij Ziggo ligt?
Volgens mij is dat veel logischer. Hier heb ik ook van Ziggo tot op heden geen antwoord op gehad en dat vind ik vreemd.
Dit laatste is erg duidelijk. Het is geen DNS probleem. De server op 184.50.163.235 is verkeerd geconfigureerd. En inmiddels blijkt dat ook Open DNS en Google DNS dit IP adres soms uitdeelt. Ik laat het ticket sluiten, dit is niet binnen Ziggo op te lossen helaas. Melden jullie je bij Steam? Je mag naar dit topic verwijzen!
@ Anne H Ziggo als dat werkelijk geen probleem bij Ziggo is waarom hebben KPN gebruikers en dan geen last van ?
Reputatie 7

Volgens mij is dat veel logischer. Hier heb ik ook van Ziggo tot op heden geen antwoord op gehad en dat vind ik vreemd.

Nou, dat is niet waar want mijn antwoord namens Ziggo staat hierboven ;)


@ Anne H Ziggo als dat werkelijk geen probleem bij Ziggo is waarom hebben KPN gebruikers en dan geen last van ?


Dat weet ik niet. Het kan zijn dat door een misconfiguratie bij Steam alleen Ziggo klanten dit ervaren. Dit houd nog niet in dat de oorzaak ook bij Ziggo zit. Maar we begrijpen goed dat sommige klanten dit anders beleven. Daarom helpen we altijd. Wij doen dat door op het hoogste niveau naar ons netwerk te laten kijken en daar in dit topic terugkoppeling over te geven. Ook leggen we uit wat jullie als klant van Steam kunnen doen om het daar aan te kaarten. Wij hebben helaas geen invloed op wat Steam met tickets doet.
Reputatie 7
Badge +16
@D4rKy Het gaat mis bij één bepaald IP adres, nl 184.50.163.235
En zoals @efok heeft getest met dig (thanks! ) speelt het bij alle DNS servers die bovenstaand IP uitgeven. ZOals je boven ziet, is dat inmiddels niet alleen de Ziggo DNS, maar ook OpenDNS.

Het feit dat nu 2 DNS servers dit IP al uitgeven, bewijst ook dat het niet bij Ziggo ligt. Het kan een kwestie van tijd zijn voor alle andere DNS servers dit overnemen en dan heeft iedereen er last van.

Ook Akamai gaf in een antwoord (zie mijn oudere bericht) al aan dat dit IP er niet thuishoort.

Helaas is de support van Steam al jaren bagger. En zolang hert topic op steam blijft wijzen naar Ziggo als oorzaak, zal het probleem zeker niet worden opgelost.
@D4rKy Het gaat mis bij één bepaald IP adres, nl 184.50.163.235
En zoals @efok heeft getest met dig (thanks! ) speelt het bij alle DNS servers die bovenstaand IP uitgeven. ZOals je boven ziet, is dat inmiddels niet alleen de Ziggo DNS, maar ook OpenDNS.

Het feit dat nu 2 DNS servers dit IP al uitgeven, bewijst ook dat het niet bij Ziggo ligt. Het kan een kwestie van tijd zijn voor alle andere DNS servers dit overnemen en dan heeft iedereen er last van.

Ook Akamai gaf in een antwoord (zie mijn oudere bericht) al aan dat dit IP er niet thuishoort.

Helaas is de support van Steam al jaren bagger. En zolang hert topic op steam blijft wijzen naar Ziggo als oorzaak, zal het probleem zeker niet worden opgelost.

IK hoop echt dat het probleem snel wordt opgelost, anders zit ik er serieus over na te denken om op een andere provider over te stappen, ik kan niet eens meer fatsoenlijk een game kopen via de steam client krijg constant die error code 107.
@Anne H Ziggo
Twee puntjes, nav van je reaktie.

De indruk bestaat dat KPN klanten hier geen last van hebben. Dat is nog geen bewijs, maar geeft wel stof tot nadenken over of het probleem niet toch aan de Ziggo/Liberty Global kant ligt. Overigens: de bijdrage van @efok laat goed zien dat er meer aan de hand is bij diverse DNS Servers. Dat heb ik zelf hier ook gezien. Dat zou dan ook weer het geval moeten zijn bij die van KPN........... en dat levert dan een tegenspraak op met de gedachte dat je bij KPN er geen last van zou kunnen hebben.
Dit alles goed testen is buitengewoon lastig & maakt het geheel ook behoorlijk bizar.

Bij zoveel klachten, vind ik het zwak, dat Ziggo/LG hier niet the lead neemt.
De Network Engineers hebben betere mogelijkheden om in kontakt te kunnen komen met betrokken partijen als Akamai en Steam. Hoop ik, tenminste.
Of zit de IT-wereld inmiddels zo bureaucratisch in elkaar dat dit ijdele hoop is?

Hoe dan ook: ik heb dit weekend gezien dat er onder je handen dingen veranderen.
Wie, wat en hoe, weet ik niet. Pfffffffff.

Gr Han
Reputatie 7
Badge +16
@hanh Het probleem mat Akamai is wel dat die uitsluitend werken via Steam. Dat ze mij aangaven dat het IP fout was, was al een extratje wat ze normaal niet doen.
Steam host bij Akamai en die laatste mogen niet op eigen houtje in de Steamservers gaan kijken of werken.

Ook Ziggo is in feite geen partij in deze, want de DNS krijgt gegevens door van de andere DNS servers.

@efok Ik heb in een eerder berich meen ik 2 DNS servers neergezet dir door valve en Steam gebruikt worden. Zou je die eens kunnen Diggen en kijken wat die geven?

edit: dat zouden deze moeten zijn:
ns1.valvesoftware.com
admin-dns.valvesoftware.com

edit2: bovenstaande reageren geen van beide dus even een nieuwe whois gedaan en kom hier uit:

a1-164.akam.net
a11-67.akam.net
a24-64.akam.net
a26-65.akam.net
a8-66.akam.net
a9-67.akam.net

vreemd genoeg kan ik gene van bovenstaande gebruiken in een NSlookup

dus nog maar edit 😉

Reageer