Beantwoord

Problemen met Steam (client en website)

• 11 april 2019
  • 156 Reacties
  • 10221x Bekeken

Toon eerste bericht

156 Reacties

Reputatie 7
Badge +16
Ik ben zometeen een dag weg, dus lees later weer even terug. Maar mocht je nog op Steam komen, geef dan maar even in het topic aan wat ik tot dusver heb ontdekt met Ip adressen. Als ik vanmiddag terugkom zal ik eens een test doen op dat foute IP en kijken of het verbeterd is.
(overigens heeft akamai er nu een ticket voor geopend dus het kan ook zijn dat zij de zaak inmiddels aanpakken)

Dear Customer,

Your request for assistance from Akamai Support has been received and is being reviewed. An Akamai representative will contact you shortly if more information is needed.

If you have access to Luna Control Center, you may track the progress of this case online by following this link: https://control.akamai.com/apps/case-management/#/cases/F-CS-3380551/view.

Your Case ID is F-CS-3380551 and it was opened with Severity 3. If this does not match the impact or urgency of your request, please call Support at 1-877-4-AKATEC to modify the Severity level. Also, please include [AKAM-CASE #F-CS-3380551] in the Subject line when inquiring about this case via email.

Thank you,
Akamai Support
Ik kan in ieder geval de fout niet meer triggeren.

Ik heb zo goed mogelijk de info in het steam topic gezet.
Behalve het stukje van hostfile veranderen, omdat er ook buitenlanders of belgen 😛 tussen zitten en die daar niet zo veel aan hebben denk ik.

Ook heb ik het zo goed mogelijk proberen uit te leggen in mn open ticket op steam.
Wellicht dat daar al naar gekeken is en actie is ondernomen.. maar gevoel zegt dat dit nog eerder heel vlug door Akamai is opgepakt dan steam gezien de vlotte reactie en escalatie.
Tsja. Het is/was een beetje een loterij. Het lijkt nu opgelost?
Een fix in de hosts file is een prima workaround, zolang Steam niet wil luisteren.
Right error is er weer, tijd om hostfile aan te passen.

jammer lol.
Ik had trouwens alleen een sample host file.
De editor heeft een nieuwe gemaakt, de sample is nu een .bak

dat maakt verder niet uit neem ik aan?
Het is altijd ff gepiel deze file aan te passen.
Waar Win naar kijkt is ...etc/hosts. Die moet de fix voor steam erin hebben.
Het is altijd ff gepiel deze file aan te passen.
Waar Win naar kijkt is ...etc/hosts. Die moet ok zijn voor steam.

Ja maar dat was alleen een sample bestand volgens de tekst in dat bestand.
Waarin uitgelegd word hoe je een lijn toevoegd met voorbeelden en uitleg dat sommige dingen automatisch door de dns word geregeld zoals 127.0...something.

De editor heeft dat als .bak gemaakt en een nieuwe hosts aangemaakt die eigenlijk blanco is op steam adres nu na dan.
Ja is prima. Standaardtekst is allemaal comment.
Regels die met # beginnen in je oorspronkelijke hosts file zijn tekstregels die wat uitleg geven en worden verder genegeerd door Windows. Er worden wat voorbeelden genoemd in die tekst (vandaar sample). Je had op een vrije regel onder die tekst het riedeltje kunnen plakken (zonder # ervoor) en opslaan.
Die editor heeft nu gewoon een reservekopie van je originele hosts file gemaakt (en .bak genoemd) en een nieuwe hostfile voor je aangemaakt. Mocht het probleem gefixt worden dan kun je de hosts file verwijderen en de .bak hernoemen naar hosts
Regels die met # beginnen in je oorspronkelijke hosts file zijn tekstregels die wat uitleg geven en worden verder genegeerd door Windows. Er worden wat voorbeelden genoemd in die tekst (vandaar sample). Je had op een vrije regel onder die tekst het riedeltje kunnen plakken (zonder # ervoor) en opslaan.
Die editor heeft nu gewoon een reservekopie van je originele hosts file gemaakt (en .bak genoemd) en een nieuwe hostfile voor je aangemaakt. Mocht het probleem gefixt worden dan kun je de hosts file verwijderen en de .bak hernoemen naar hosts

Ah okay helder, twijfelde of ik gewoon het daar kon toevoegen, maar zo is het ook wel handig mocht ik ooit de nieuwe hosts bestand wissen bijv.
Ik heb de host veranderd, tot nu toe werkt het. Maar wat ik niet begrijp is waarom alleen Ziggo klanten hier last van hebben, niemand van bijv. KPN
Kan iemand mij dat uitleggen?
Gebeurt nogal random in mijn geval. Code 107 alleen op winkel pagina. 5 minuten later werkt het, zonder iets te doen. 10 minuten later weer code 107 op winkel pagina en profiel pagina. Uitloggen/inloggen alles werkt weer.
Bij elke nieuwe web page wordt een DNS Query gedaan. Dan kun je ineens de verkeerde server te pakken krijgen.
Gebeurt nogal random in mijn geval. Code 107 alleen op winkel pagina. 5 minuten later werkt het, zonder iets te doen. 10 minuten later weer code 107 op winkel pagina en profiel pagina. Uitloggen/inloggen alles werkt weer.
Precies hetzelfde probleem hier.
Reputatie 7
Badge +16
Ok, hier even een update. Ik heb antwoord gehad van Akamai. Ze geven aan dat in principe Steam de verantwoordelijke is, maar hebben kennelijk toch even gekeken en geven aan dat dat betreffende IP adres inderdaad onjuist is en dat het mogelijk nog bij provider(s) gecached staat. (zie onderstaand mailtje)

Dus misschien tijd dat een van de mods er even bij kan komen om te zien of dit inderdaad het probleem bij o.a. Ziggo kan zijn

Hi Nick,

I understand that you are having SSL issues when accessing store.steampowered.com. Although these IPs belong to Akamai, it is controlled by our customers and we are not at liberty to make changes or reveal details without proper authorization.

Please have steam open a case with us and only then we can proceed further.
Having said that it looks like that IP which you got 184.50.163.235 seems incorrect. It is possible that it got cached by your ISP. I would recommend Google DNS servers which may fix the problem.

With warm regards,
Shri Ganesh | Akamai Technologies
Technical Solutions Engineer
Shift Timing: 6 am - 6 pm IST (Sat - Mon)
Support No.: 1-877-4-AKATEC (1-877-425-2832)

*** update van moderator ***
De Ziggo DNS is gecontroleerd. De werking daarvan is in orde. De IP adressen waar onze DNS naar resolved met de korte ververstijd zijn precies wat wij ook doorkrijgen. Ondertussen zijn er in dit topic oplossingen te lezen waardoor het probleem verdwijnt: Gebruik bijvoorbeeld als tijdelijke workaround een alternatieve DNS server (dit kan soms nog steeds problemen geven) of zet een IP adres vast in je .hosts bestand.

@tryu Heeft het voor elkaar gekregen dat Steam het probleem eindelijk met Akamai gaat bespreken, we zijn benieuwd naar de uitkomst!
Ik heb het probleem nu al 3 uur niet meer gezien na het veranderen van de DNS setting naar die van google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Sinds dien de error niet meer gezien.
Dit was een vrij vroege reaktie in dit Topic.
Goede aktie @Nick999 .
Hmmmm.
Gezien deze heldere reaktie van Steam, zou er inderdaad toch een probleem bij Ziggo kunnen zitten.
Zij pakken wellicht een recente DNS verandering niet goed mee, zoals bv de verwijdering van een Server uit de pool van Steam.
Dat zou dan ook een verklaring kunnen zijn van dat KPN klanten er geen last van zouden hebben.

Mod lijkt inderdaad nodig. Ik zal een extra alert geven.
Conclusie is duidelijk.
184.50.163.235 is het probleem.
Hiermee is het probleem niet opgelost, maar ik heb het gemarkeerd als "beste antwoord" omdat verder (prima!) uitzoekwerk niet meer nodig is.
Voor de goede orde. Even niet goed opgelet.
Schreef onterecht:
Gezien deze heldere reaktie van Steam
Moest zijn Akamai.
Zou Steam zelf verantwoordelijk zijn voor de DNS admin?
Daar kan een foutje in zitten.......
Kortom: Lastig.
Wie de echte eigenaar van de deze host is, kan je niet goed te weten komen.
https://dnslytics.com/ip/184.50.163.235
Port 443 voor https staat in elk geval dicht. Maar dat wisten we al.
Probleem is nog steeds niet opgelost, ik ga het ook niet handmatig oplossen, laten de drie hetzelf eerst maar fixen dus Ziggo, Akamai Technologies en Steam.

Dit is niet altijd zo geweest, dan maar transacties uitvoeren met mijn android het is niet anders. Hopelijk wordt dit grote probleem wel snel opgelost van hun kant en niet van ons als gebruiker dat slaat nergens op.
Reputatie 7
Badge +16
Het is nu even afwachten. Het kan nog steeds zowel bij ziggo (DNS cache liggen) als bij Steam (verkeerde DNS record).

Als het inderdaad een oude DNS cache is, zou deze nu wel langzaam ververst moeten zijn. De gemiddelde DNS tijd is iets van 24 uur tenzij Steam zelf een extreem lange TTL heeft ingesteld op de records.

het kan ook zijn dat Steam gewoon een verkeerd IP in zijn DNS records heeft staan en dan blijft het probleem uiteraard.

Dus ik ben benieuwd of mensen in de loop van vandaag nog steeds het probleem ondervinden.

@hanh Ik zie wel dat ze eigen DNS servers gebruiken:
ns1.valvesoftware.com
admin-dns.valvesoftware.com

Heb helaas niet echt een DIG tool om alle IP adressen te diggen
@Nick999 en anderen.
Ik schreef:
Wie de echte eigenaar van de deze host is, kan je niet goed te weten komen.https://dnslytics.com/ip/184.50.163.235Port 443 voor https staat in elk geval dicht. Maar dat wisten we al.

He 443 staat nu wel open. Klik de link. Dat was gisteren anders .......
What's going on? Is iemand wakker geworden?
Krijg nu zie plaatje.
Ook op 2.16.42.29.
Hou dit in de gaten.
Wie is bezig met wat? You tell me!
Reputatie 7
Hallo iedereen!

Dank voor jullie inhoudelijk sterke bijdragen! 🙂 @GvHoof bedankt voor het aanmaken van het topic. Dit zijn best ontastbare problemen, en moeilijk te analyseren voor de gemiddelde gebruiker die gewoon lekker wil gamen en niet met de techniek wil zitten. Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend is, ook al is dat aan jullie niet te merken in dit topic. Steam is soms een zorgenkindje. Het kan zijn dat alleen de Ziggo DNS server een verkeerd DNS record heeft doorgekregen, maar het kan bijvoorbeeld ook om een door ons ingestelde eerdere workaround gaan voor Steam issues uit het verleden.

In ieder geval lijkt het erop dat het niet de bedoeling is dat store.steampowered.com resolved naar 184.50.163.235. En dat gebeurd soms wel bij onze DNS systemen. Een check bij Google DNS en Open DNS laat zien dat deze nooit naar dat IP adres resolven. Er is dus zeker een verschil, het is nog geen feit dat de oorzaak bij Ziggo zit. @GvHoof

Ik heb een ticket gelogd waardoor de netwerkbeheerders gaan checken of de DNS records (en de update frequentie daarvan!) aan onze kant in orde zijn. Ik verwacht komende week een update.

Ondertussen zijn er voor jullie best veel alternatieven om het werkend te krijgen lees ik :)

Er is gisteren geadviseerd om dit IP adres op te nemen in de host file: 23.206.81.90. Ondertussen geven de Google DNS en Open DNS servers 23.5.174.107 aan. Het lijkt erop dat er in korte tijs zo vaak een IP adres wissel is, dat het IP adres vastzetten in de host file niet slim is.

Ondertussen zijn er voor jullie best veel alternatieven om het werkend te krijgen lees ik :)

Er is gisteren geadviseerd om dit IP adres op te nemen in de host file: 23.206.81.90. Ondertussen geven de Google DNS en Open DNS servers 23.5.174.107 aan. Het lijkt erop dat er in korte tijs zo vaak een IP adres wissel is, dat het IP adres vastzetten in de host file niet slim is.

Maar het IP vastzetten in de host file is tot nu toe de enige oplossing voor het probleem, althans voor mij.
Is er nog een andere oplossing?
Is er nog een andere oplossing?
Ja. Andere DNS Servers gebruiken.
Bv 1.1.1.1 en 1.0.0.1.
Zie plaatje hoe dit op een Windows PC gaat.

Is er nog een andere oplossing?Ja. Andere DNS Servers gebruiken.
Bv 1.1.1.1 en 1.0.0.1.
Zie plaatje hoe dit op een Windows PC gaat.

Dank je, ga ik dit proberen
@Nick999 Het probleem is er nog steeds. Ik ondervind dit probleem dan ook al meer dan een week. Dus die 24 uur DNS cache zal het niet zijn

Reageer