Beantwoord

Problemen met Steam (client en website)

• 11 april 2019
  • 156 Reacties
  • 12934x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

156 Reacties

Reputatie 2
Ik heb het probleem nu al 3 uur niet meer gezien na het veranderen van de DNS setting naar die van google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Sinds dien de error niet meer gezien.

met dit soort reacties is het duidelijk(er) dat het aan ziggo ligt op de een of andere manier.

heel irritant ook dat er geen enkele persoon van ziggo hier naar kijkt..
dit topic en de reacties en bevindingen staan er al een aantal uren.
Op twitter (Ziggo Webcare) verwijzen ze als oplossing naar dit topic...……………………….🙄
Reputatie 7
Badge +17

Ik heb het probleem nu al 3 uur niet meer gezien na het veranderen van de DNS setting naar die van google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Sinds dien de error niet meer gezien.met dit soort reacties is het duidelijk(er) dat het aan ziggo ligt op de een of andere manier.

Alleen heeft een DNS echt helemaal niets te maken met SSL/TLS en dat weet Ziggo ook...
Reputatie 2

Ik heb het probleem nu al 3 uur niet meer gezien na het veranderen van de DNS setting naar die van google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Sinds dien de error niet meer gezien.met dit soort reacties is het duidelijk(er) dat het aan ziggo ligt op de een of andere manier.

Alleen heeft een DNS echt helemaal niets te maken met SSL/TLS en dat weet Ziggo ook...

Als jij een andere verklaring weet waarom via een open dns zoals dat van google, of mensen met kpn bijv., geen enkel probleem ervaren.. ik hoor het graag.
Reputatie 2
Heb het nu zelf ook getest met google dns.
specifiek alleen op de ipad veranderd voor hetzelfde wifi kanaal wat ook gebruikt word voor PC.

Pc error -107 aka kan geen beveiligde verbinding maken. (Dit is sporadisch dat het dan toch wel laad zoals omschreven door vele inmiddels)

op ipad? Geen enkel probleem met google dns.

ziggo moet even harder zijn best gaan doen.
Er gaat denk ik iets mis met het omzetten of resolven? Van het juiste adres, want dan kan er ook geen beveiligde verbinding tot stand worden gebracht omdat de handshake niet tot stand kan komen omdat het dan van 1 kant niet klopt of zoiets.
Ik omschrijf het wat brak maar ik ben dan ook geen ziggo techie.

Zou het wel prima kunnen verklaren.
Reputatie 7
Badge +17
@AngryBear39 Als het een resolveprobleem zou zijn dan zou dit uit een traceroute of ping moeten blijken.
Want dan zou een ping met de Ziggo DNS ingesteld, een ander IP moeten resolven dan een ping met de Google DNS.

edit: maar dat zou dan ook nog kunnen betekenen dat er met de betreffende server op dat IP iets mis is.
Reputatie 2
@AngryBear39 Als het een resolveprobleem zou zijn dan zou dit uit een traceroute of ping moeten blijken.
Want dan zou een ping met de Ziggo DNS ingesteld, een ander IP moeten resolven dan een ping met de Google DNS.

edit: maar dat zou dan ook nog kunnen betekenen dat er met de betreffende server op dat IP iets mis is.

Dat geloof ik ook wel dat er alsnog iets mis kan zijn aan steams zijde zeker.
maar wie heeft hier nou de beste tools voor? Ikzelf kan wel gaan klooien met tracerts en pings die overigens geblokkeerd worden door valve op de tracerts na, maar ziggo kan veel sneller zien wat er precies mis gaat en contact opnemen.

Ik heb inmiddels ook steam geprobeerd aan te spreken, maar die komen niet verder dan copy pasten van standaard troubleshooting teksten voor netwerk issues wat denk ik niet perse aan de orde is.

Wat super irritant is overigens.
Reputatie 7
Badge +17
Ik denk dat het voor iedereen lastig is. Steam (als ze al reageren) wijst vrijwel altijd naar een andere partij.
Ziggo kan met de informatie die er nu is, niet veel, die zal wat moeten worden aangevuld.

We weten 2 dingen:

* Veranderen van DNS lijkt het probleem op te lossen

* DNS heeft qua werking niets te maken met SSL of andere beveiligde verbinding, alleen met resolven van een IP

De server van Steam zorgt, samen met de client, voor het opbouwen van een beveiligde verbinding met SSL of TLS etc. Ziggo zit daar verder niet meer tussen.

Vanmiddag heb ik even getest en gezien dat store.steampowered.com naar verschillende Ip adressen kan wijzen (overigens allemaal van Akamai) en er waarschijnlijk loadbalancing achter heeft zitten.

Dan is mijn theorie tot nu toe:

Een van de servers van Steam/Akamai heeft ofwel een verouderd certificaat (wat zou kunnen omdat die onlangs vernieuwd zijn) of een ander probleem waardoor er geen beveiligde verbinding opgezet wordt.
Wisselen van DNS kan er voor zorgen dat er een ander IP adres geresolved wordt waarvan de server wél werkt en het dus lijkt te lukken.

Aangezien er loadbalancing op de servers draait, zou dat ook verklaren waarom het ook zonder DNS wissel na een paar keer wel werkt. Je komt dan via de loadbalancing bij een andere server uit.

Het enige probleem is dat voor zover ik weet, loadbalancing normaal gesproken op een IP adres plaatsvind en er niet verschillende IP adressen bestaan voor een domein.

Wellicht dat @Dennyw hier iets meer over kan vertellen, maar volgens mij heb je normaal gesproken bij een domein naam 1 IP. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag.

Eens met @Nick999 Incorrecte SSL certificaten zijn zeker geen Ziggo-issue.

Het verschillend resolven in de dns is opvallend inderdaad, maar waarschijnlijk door steam regionaal geconfigureerd. Meerdere IPs zijn vrij normaal voor grote sites, zoals @hanh hierboven voor netflix laat zien.
De certificaten die ik zie zijn van 13 maart jl, en gewoon geldig. Welke zien jullie?
Ik zie (als de site werkt) ook de certificaten van 13 maart.
Na een paar keer refreshen stopt de site er weer mee (en de client dus ook).
Geen veilige verbinding - ik kan dus ook geen certificaat zien.

Steam log laat zien: ERROR:ssl_client_socket_impl.cc(996)] handshake failed; returned -1, SSL error code 1, net_error -107

nslookup laat 1 IP zien: 2.16.42.29
Ik kan ook gewoon pingen naar store.steampowered.com

Klinkt dus niet echt als een DNS issue. Wat dan wel vreemd is, na een ipconfig /flushdns werkt de site weer en een alternatief ingestelde DNS server lost ook het probleem op. Bovendien melden zich op dit moment alleen Ziggo klanten op het Steam forum.
Ik zoek nog even verder.

Misschien waaayyy out of the box (IP is niet echt m'n ding): kan een niet-timesync DNS server (zomertijd? NTP kapot?) dit soort vreemde issues veroorzaken? Ik heb in het verleden al vaker vreemde issues met servers gezien die niet de juiste tijd hadden.
Reputatie 7
Badge +17
Ben eens met verschillende DNS servers aan het spelen geweest en krijg bij verschillende DNS servers ook verschillende IP adressen, soms in een compleet andere range.

De een geeft voor store.steampowered.com : 23.206.81.90
Een ander weer 184.50.163.235
en weer een ander : 2.16.42.29

Ik blijf toch het idee hebben dat een van de IP adressen een onjuist certificaat heeft of een andere verkeerde instelling.

Aangezien verschillende DNS servers verschillende IP adressen resolven, kan dat ook de reden zijn dat nu voornamelijk Ziggo klanten het probleem lijken te hebben.

Try for yourself 😉
Reputatie 7
Badge +17
Zie hier :

Dns Ziggo geeft ip : 184.50.163.235

Resultaat :

DNS Google geeft : 2.16.42.29

Resultaat :

Lijkt me dus een duidelijke zaak...

edit:

Nog aparter is dat verschillende malen pingen, ook vanaf de Ziggo DNS, binnen 2 minuten, ook de verschillende IP adressen resolven

edit 2 :

Even in de HOSTfile 184.50.163.235 ingesteld voor store.steampowered.com en krijg na een flushdns gelijk weer de SSL error. Dus het lijkt erop dat dat 184.50 IP er niet in hoort (zie hem ook niet in certificaat voorkomen)
Reputatie 2
En ziggo kan met deze info niets doen? Bijv niet resolven naar die ip bijv? Of werkt dat niet zo?
@Nick999 & @-all
Hierbij een plaatje waarin je kunt zien dat er rotatie is van Ip adressen van store.steampowered.com. De DNS Server is telkens dezelfde IPv6 DNS van Ziggo.
De lookups werden in snel tempo achter elkaar gedaan.

Maw het moet toeval zijn geweest dat je op het idee bracht dat de gebruikte DNS uitmaakt voor welk Ip je krijgt op een DNS Query.
Het is te verwachten dat elke DNS Server verschillende Ip's kan opleveren uit de pool van Servers van Steam. Dat moet ook voor hun aanpak van load balancing.
(Netflix doet dat met een roterend lijstje adressen. Zie mijn vorige screenshot).

Als 184.50.163.235 de enige lijkt te zijn met een certificaatprobleem voor https verkeer, dan heb je pech als je dat Ip toegewezen krijgt.
De fout ligt naar smaak duidelijk aan de Steam kant. Helemaal met je eens, Nick.
Ziggo kan dat niet oplossen.
Iemand zal deze analyse aan Steam moeten voorleggen.

Gr Han
Reputatie 2
Ik had nog een ticket open met de uitleg dat 184 etcetc IP niet in het ssl certificaat voor komt, dat ziggo naar dat ip resolved (meestal dan) en dat daar het probleem ligt.

ik krijg helaas geen gehoor terug en vermoed dat ik voor de derde keer word verwezen naar ziggo.

steams klantenservice is echt belabberd.
Reputatie 7
Badge +17
@hanh Het verklaart in ieder geval wel waarom mensen aangeven dat verschillende oplossingen maar kort werken. Want uiteindelijk ligt het er aan wanneer je dat 184.x.x. IP krijgt.

De enige oplossing (in ieder geval voor windows nu) is om je HOST file aan te passen en daar een van de werkende IP adressen in te zetten.

@AngryBear39 Helaas kan Ziggo niets aan dat resolven doen. Zij krijgen de DNS info van steam (akamai). En de klantenservice van Steam is idd bagger.

Misschien zou je kunnen proberen een mail te sturen naar support@akamai.com
Akamai is nl de eigenaar van de IP adressen en wellicht kunnen zij reageren op de vraag of er met het betreffende IP adres iets mis gaat. Kleine kans dat ze reageren, maar het is te proberen.

Wat ook interessant is, is dat als ik ga zoeken op bv 23.206.81.90, ik netjes zie dat het IP van Akamai is en dat er een website gehost wordt met de naam store.steampowered.com
https://www.lookip.net/ip/23.206.81.90

Voer ik echter dezelfde test uit met 184.x.x dan is die wel van Akamai, maar wordt er volgens gegevens geen website gehost...
https://www.lookip.net/ip/184.50.163.235
Reputatie 2
@hanh Het verklaart in ieder geval wel waarom mensen aangeven dat verschillende oplossingen maar kort werken. Want uiteindelijk ligt het er aan wanneer je dat 184.x.x. IP krijgt.

De enige oplossing (in ieder geval voor windows nu) is om je HOST file aan te passen en daar een van de werkende IP adressen in te zetten.

@AngryBear39 Helaas kan Ziggo niets aan dat resolven doen. Zij krijgen de DNS info van steam (akamai). En de klantenservice van Steam is idd bagger.

Misschien zou je kunnen proberen een mail te sturen naar support@akamai.comAkamai is nl de eigenaar van de IP adressen en wellicht kunnen zij reageren op de vraag of er met het betreffende IP adres iets mis gaat. Kleine kans dat ze reageren, maar het is te proberen.

Wat ook interessant is, is dat als ik ga zoeken op bv 23.206.81.90, ik netjes zie dat het IP van Akamai is en dat er een website gehost wordt met de naam store.steampowered.comhttps://www.lookip.net/ip/23.206.81.90
Voer ik echter dezelfde test uit met 184.x.x dan is die wel van Akamai, maar wordt er volgens gegevens geen website gehost...https://www.lookip.net/ip/184.50.163.235

Zou je mij de juiste manier stap voor stap, kunnen uitleggen hoe en wat je in de hostfile neerzet? Is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik het zelf ooit eens heb moeten aanpassen.
Reputatie 7
Badge +17
@AngryBear39 Neem de volgende regel op :

23.206.81.90 store.steampowered.com

Daarna even een ipconfig /flushdns en/of restart en dan zou je voortaan naar dat IP moeten gaan.

Of even de hostfile editor (gratis) downloaden
https://hostsfileeditor.com/

Edit: houd er rekening mee dat bovenstaand 23.206.x.x. IP Nederland is en dus niet echt geschikt voor gamers buiten NL ;)
Die zouden even een ander IP moeten gebruiken.
Zelfde probleem hier, gisteren en zojuist. Error 107 bij benaderen store.steampowered.com

ipconfig /flushdns verhelpt het probleem, tijdelijk.

Bedankt Nick voor de tip van aanpassen hosts file.

Locatie hosts file is: C:\Windows\System32\drivers\etc\

Deze is te editen met bijv. Notepad (openen als administrator anders kun je mogelijk het hosts bestand na wijzigen niet opslaan).
Reputatie 7
Badge +17
Ik heb zelf maar even een mail gestuurd naar support van Akamai en het verhaal uitgelegd. Hopelijk kunnen zij er iets mee.
Reputatie 2
Ben ik gek of is het probleem opeens weg?

ik heb de hostfile nog niet aangepast, maar eenmaal bij mn pc gearriveerd deed de store opeens vanzelf een refresh, wat normaal niet gebeurd tenzij ik steam echt dubbelklik in de system tray of iets, terwijl het eerder nog op de error -107 stond.

En tot nu toe lijkt het plots normaal te zijn?
Let er op dat je Administrator moet zijn om de hosts file te kunnen editen.
Zie ook Tip eerder. Zag ik later pas.
Reputatie 7
Badge +17
Dat komt omdat er een wisselende resolve is. Nu ga je waarschijnlijk weer via een werkend IP
Reputatie 2
Dat komt omdat er een wisselende resolve is. Nu ga je waarschijnlijk weer via een werkend IP
Ja dat zou kunnen, maar.. na de afgelopen dagen herken ik dat gewissel wel, het is na tig keer refreshen, pagina expres veranderen (door echt de store en verwante adressen te verlaten door bijv., naar de discussie forums te gaan) opvallend stabiel.

normaal zou het 9/10 keer error geven als ik weer naar de store ga.

Tenminste zo ging dat gisteren de hele dag.