Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes

Problemen met je verbinding op Android met IPv6? Foutcode 303? Bekijk de mogelijke workaround!

Een verborgen probleem?
We hebben binnen onze Community wat lastig te onderzoeken problemen opgemerkt. Het gaat dan om Android apparaten die veel issues ervaren met het laden van websites en andere diensten. Soms helpt het dan om de pagina te verversen. Dit lijken in eerste instantie problemen met de draadloze verbinding. Logischerwijs wordt er dan gekeken naar het bereik, de kanalen, enzovoorts. Dit helpt vervolgens niet en dankzij meerdere Community leden is het duidelijk geworden dat dit issue komt doordat veel Android apparaten moeite hebben met een Stateless autoconfiguratie van IPv6. De achtergrond hiervan wordt onderaan nog verder toegelicht. Het probleem valt dan simpel op te lossen door in de modem te kiezen voor een Stateful autoconfiguratie. Hoe je dat doet staat hieronder per modem beschreven.

De workaround

Connect Box
1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'




Ubee EVW321

1. Log in op de modem
2. Klik rechtsboven op 'Geavanceerde Instellingen'
3. Klik links op DHCPv6
4. Vink het hokje aan bij 'Disable Stateless Dhcpv6'
5. Klik onderaan op 'Apply'
Dit is met de huidige firmware helaas niet mogelijk. Er volgt een update wanneer dit verandert.

Kom je er niet uit met het wijzigen van de instellingen, laat dan hier een reactie achter. Als je geen IPv6 op je modem hebt dan zul je deze opties ook niet in je modem zien staan.
Twijfel je of je IPv6 hebt? Ga dan naar http://test-ipv6.com.

De achtergrond
Als eerste een eervolle vermelding naar stokstick die dit probleem al enige tijd geleden heeft aangekaart in dit topic. De reden waarom het wijzigen van deze instelling helpt, is omdat vele Android toestellen moeite hebben om goed om te gaan met een Stateless autoconfiguratie. Voor een mooie uitleg over de verschillende configuraties hiervan zie dit topic van caesar (kopje 'Hoe worden adressen uitgegeven'). Dit probleem is bekend bij Google er loopt ook een onderzoek naar. Jonathan-458 heeft ons gewezen op het juiste item op de issuetracker van Google in dit topic.

Tot slot
Het is van belang om goed onderscheid te maken tussen deze problemen en 'gewone' problemen met je draadloze verbinding. Dit onderscheid is natuurlijk lastig te maken en daarom is dit probleem ook zo lastig te troubleshooten. Heb je geen IPv6 maar toch problemen met je draadloze verbinding kijk dan eens op deze pagina. Heb je issues met je draadloze verbinding die hier niet mee in verband staan, dan is het beter om dit in een apart topic aan te kaarten.

Aanvulling
Community user CND koppelt in dit topic de 303 foutmelding op Ziggo GO ook aan het hier beschreven verschijnsel met de Stateless autoconfiguratie op Android apparaten. Voor de kleine groep gebruikers die dat probleem ervaren zijn de bovenstaande stappen ook een mogelijke oplossing.

Gerelateerde onderwerpen:
Laatste kans series Ziggo On Demand. Geen tijd te verliezen!
Help ons de TV Gids te verbeteren op al onze diensten
Valt je wifi weg? Lees dit topic!
62 Reacties 62
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Deze is "spot on" Thijs Ziggo!
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ik heb er nooit problemen mee ondervonden. Moet ik er van uit gaan dat de Ziggo routers geen statefull DHCPv6 ondersteunen? Mijn router ondersteund SLAAC, zowel als stateless en statefull DHCPv6, zoals ik dat zou verwachten op een goede CE router.
Thijs Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
caesarHet gaat hier niet om de ondersteuning van onze routers. Deze ondersteunen SLAAC, zowel als DHCPv6 stateless en stateful. Dit betreft het probleem dat blijkbaar een aantal Android toestellen moeite hebben met Stateless autoconfiguratie.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Dus als ik jou goed begrijp, dan proberen die toestellen een stateless autoconfiguratie, en dat gaat mis? Misschien ligt het aan de versie Android? oudere versie waren niet geweldig op dat gebied.
Thijs Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Klopt helemaal! We onderzoeken nog of dit ook op andere apparaten speelt.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Een recent toestel zoals LG G4 met Android 6.01 heeft zonder de aanpassing veel problemen met IPv6.
Le on

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dit is de oplossing voor het probleem wat ik had met mijn Oneplus 2 met android 6.0.1.
salonkerkepad

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb problemen met wifi op mijn Android telefoon. Regelmatig is er geen verbinding, vaak is er wel (goede) verbinding, maar geen internet, als het er wel is, is het bijna altijd traag.
Ik heb een Ubee 3200 modem, dus DHCP, maar geen v6. Het bekabelde netwerk is meestal prima.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
salonkerkepad

Ik denk dat het tijd wordt om Ziggo te bellen en te vragen om een modem wat wifi op de 2,4 Ghz- en 5 GHz-frequentieband uitzend voor een betere Wifi ervaring.

Je hebt nu een modem wat wifi op de 2,4 Ghz- of 5 GHz-frequentieband uitzendt.
pvt

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Ik heb een UBEE 321B modem met software versie 9.12.7009.
Wegens slechte WIFI dekking gebruik ik permanent een ZIGGo WiFI punt (booster via stopcontact), en soms naar behoefte in de keuken een tweede ZIGGO Wifi punt. De internet snelheid is goed tot zeer goed.

Ik heb echter wel problemen met een paar telefoons en tablets op Android 6.01. De speedtest snelheden zijn hoog, maar het laden van webpagina's kan zeer traag zijn of zelf niet plaatsvinden. In en uitschakelen van de wifi verbinding van de tablet kan soms tijdelijk helpen.

Nu zie ik op de LANIPv6 setting dat ik stateless autoconfiguration heb.

Op deze thread wordt aangeraden om stateless uit te schakelen via DHCpv6

Vraag: is dat mogelijk op een UBEE 321B, en zo ja hoe.?? Ik zie de opties van stateless niet??
pvt

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
om geen misverstanden te krijgen, ik heb de problemen met name via de WIFI boosters
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Er zijn nog niet zo heel veel websites met IPv6, dus als je doorlopend last van die vertragingen hebt, dan is het onwaarschijnlijk dat dit met IPv6 te maken heeft. Google draait wel op IPv6, heb je daar problemen mee?
pvt

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Dat is een goede vraag. Ja ik heb ook problemen met Google search engine, ook traag.

Ik realiseer me nu dat afhankelijk van de website ik Ipv4 dan wel Ipv6 kan hebben. De telefoons hebben zowel een ipv6 als een ipv4 adres.
Wellicht heb ik een meer generiek probleem met android op de wifi booster, los van ipv4 of ipv6??
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Dat kan heel goed. Installeer eens WiFi Analyzer op je Android apparaten, en kijk of jouw WiFi netwerk niet op dezelfde kanalen zit als een ander netwerk. Gebruik je de 2,4GHz band of de 5GHz band? Die laatste is veel rustiger.
pvt

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Ik loop vaak door het huis met de WIFI Analyser. Kanalen overlappen niet in huis, maar wel vaak met verschillende buren. Ik heb een telefoon geschikt voor 5GHz, ook daar is het druk met buren

Ik heb de problemen niet met mijn linux en windows machines, hooguit wat minder snel.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Die laatste hebben waarschijnlijk meer en grotere antennes. Het enige wat je kunt doen is proberen of ander kanalen beter werken.
Thijs Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
@pvt Zou je voor de volledigheid eens een screenshot willen sturen van de instellingen die je bij DHCPv6 ziet?
pvt

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
@Thijs Ziggo
Bijgesloten een dump van DhcpV6 als bijlage.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ik ben bang dat we hier weer te maken hebben met een typisch voorbeeld van knullige router software. In het voorbeeld worden maximal 255 adressen uitgedeeld in het netwerk adres 2001:1c02:1100:1500::/64. Wat ik bij een (toegegeven) andere router gezien heb, is dat er dan adressen worden uitgegeven in de range 2001:1c02:1100:1500::1 t/m 2001:1c02:1100:1500::255. Het tweede gedeelte van zo'n adres kan dus geschreven worden als 0000:0000:0000:0001. Als iemand zo'n adres ziet langskomen kan hij op zijn klompen aanvoelen dat deze gebruiker zo'n range van 255 opeenvolgende adressen in gebruik heeft, en die kan hij dan op zijn gemak scannen op openstaande poorten.

Als er een randomizer gebruikt zou worden om die 64 bits te vullen, dan is het vrijwel onmogelijk om die adresrange te scannen, immers dat zijn 4 miljard x 4 miljard adressen.

Dit soort DHCP oplossingen vormen dus een veiligheidsrisico.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic