Vraag

Problemen met de coax aansluiting in de meterkast. Internet doet het niet goed in de woonkamer.

• 23 september 2018
  • 31 Reacties
  • 5341x Bekeken

Hallo allemaal,

ik heb al een tijd lang last van een instabiel netwerk. Situatie hier is een aansluiting in de meterkast, connectbox bevindt zich in de woonkamer samen met een Asus RT-AC66U. De connectbox staat in bridgemodus. Hieronder een afbeelding.

Ik had nog een oud kastje, deze heb ik er tussenuit gehaald

Ik heb in de woonkamer een aansluiting voor tv en radio. Wanneer ik alleen de connectbox aansluit heb ik de volgende waardes

Z

Ziet er volgend mij goed uit toch? Wanneer ik de tv aansluit heb ik strak beeld. Het probleem ontstaat wanneer ik er een splitter tussen zet. Tv beeld vertoont ruis en de waardes van de connectbox schieten weer omhoog.

Iemand een idee hoe ik de waardes in bedwang kan houden? 😬 zal een andere splitter het probleem verhelpen? Hoor het graag.

31 Reacties

Hoi,

De splitter is goed, alleen is volgens mij je woonkamer aansluiting verouderd. Ik denk dat je een andere coax wandcontactdoos nodig hebt.

Wat is de afstand van je AOP in de meterkast naar het punt in de woonkamer. Ms moer er een goede versterker tussen.
Afstand tussen AOP en wandcontactdoos zal in een rechte lijn 6 of 7 meter zijn. Ons huis is een jaar of 14 terug gebouwd, wandcontactdoos al verouderd?
Zonder splitter is het signaal goed. Met de splitter ertussen heb ik een geblokt beeld en gaan de upload waardes omhoog met als resultaat dat het internet er dagelijks uitknalt
Hoi,

Als het 6 tot 7 meter is, heb je geen versterker nodig.

Door alle nieuwe technieken heb je goed afgeschermde contactdozen, kabels, stekkers, splitters etc etc nodig. Dus 14 jaar is behoorlijk oud.
Je kan via de chat proberen of Ziggo gratis een monteur stuurt om het te vervangen.
Heb zojuist de connectbox verplaatst naar de meterkast en met behulp van splitter aangesloten.

Lijkt mij prima zo? Alleen nog even kijken hoe ik internet (bedraad) krijg voor tv en tuner
Voor zover als ik het kan zien, ziet het er goed uit.

Kan je niet beter de kabel die naar de woonkamer gaat en de wandcontactdoos vervangen.
Vervangen is een optie maar probeer het eerst even met de router in de meterkast. Nu de router niet meer in de woonkamer staat is het WiFi ontvangst achter het huis sterk afgenomen! Dit is nu de situatie in de meterkast

Internet tv nu op WiFi ipv bedraad. Lijkt mij een optie om de bridge functie van de connectbox te verwijderen en de Asus te verplaatsen naar de woonkamer en te gebruiken als repeater? Zodoende kan ik de tuner bedraaad aansluiten (geen ingebouwde WiFi). Of is het beter om connectbox in bridge te laten staan en een repeater aan te schaffen voor de woonkamer zodat het bereik achter het huis toeneemt?
Reputatie 4
Badge +2
als je goeie bekabeling naar de woonkamer heb zoals Hirschmann KOKA 9 Eca en goeie wandcontactdoor van hirschmann met daarop een Ziggo goedgekeurde Radio-TV-Modem verdeler (POA 3 IEC-NL) op data de modem en op de tv de mediabox of tv dan zou het perfect moeten werken
heb zo ook boven het modem aangesloten op zo 7 meter afstand en werkt al jaren probleemloos de snelheid is dan ook wat hoort te zijn 200/20 mbps down/up woord behaald

Reputatie 7
Badge +25
Hallo @Emka , je kunt de Asus ook draadloos met de Ziggo-modem verbinden volgens het WDS-protocol, heb je niks met snoeren van de meterkast naar de kamer te maken en kun je je tv en tuner toch weer bekabeld aansluiten.
Daarbij ga ik er van uit dat de Asus WDS ondersteunt, niet te verwarren met WPS.
Ik heb zelf ook de RT-AC66U. Hij heeft WDS:
Wireless - Bridge
http://192.168.178.10/images/New_ui/export/line_export.png
Bridge (or named WDS - Wireless Distribution System) function allows your RT-AC66U to connect to an access point wirelessly. WDS may also be considered a repeater mode. But with this method, the devices connected to the access point will only be able to use half of the access point's original wireless speed.
Note:The function only support [Open System/NONE, Open System/WEP] security authentication method.
To enable WDS to extend the wireless signal, please follow these steps :
  1. Select [WDS Only] or [Hybrid] mode and add MAC address of APs in Remote AP List.
  2. Ensure that this wireless router and the AP you want to connect to use the same channel.
  3. Key in the remote AP mac in the remote AP list and open the remote AP's WDS management interface, key in the this router's MAC address.
  4. To get the best performance, please go to Advanced Settings > Wireless > General and assign the same channel bandwidth, control channel, and extension channel to every router in the network.

Ik zou zelf een nieuwe kabel trekken en een nieuwe wandcontactdoos plaatsen.
Ga maar eens op zoek naar nieuwe bekabeling en wandcontactdoos dan 😬 wat ik wel vreemd vind is dat uploadwaardes stabiel zijn in de woonkamer, dus kabel rechtstreeks op de wandcontactdoos, en omhoog schieten zodra ik er een splitter tussen zet. Hetzelfde gebeurt met tv signaal. Verwachten jullie niet dat dit aan de splitter zelf ligt ipv bekabeling?
Je waardes zijn goed als de splitter er in de meterkast in zit, dus daar ligt het niet aan. Een splitter verzwakt je signaal ook iets en dat gaat dan in de woonkamer fout. Dit komt volgens mij door verouderde kabel en wandcontactdoos.

Laat je wel goed informeren over wat je nodig hebt.

Ik ben goed geholpen door https://www.coaxkabelwinkel.nl/. Je kan hem je situatie mailen (hetzelfde verhaal zoals hier + foto's) en hij geeft goed advies. Het kan soms wel een dag duren eer hij tijd heeft om te antwoorden.
Reputatie 7
Badge +35
Ik begin even bij het begin, de AOP. @Emka
Deze is verouderd en verdere aansluitingen ook.

Chat met Ziggo en meld de storingen en het feit dat je een oude AOP hebt.
Ik verwacht dat een gratis monteur de AOP en de eerste splitters in orde komt maken.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Reputatie 7
Hi Emka, welkom op onze Community. Je hebt je vraag behoorlijk kant en klaar aangeleverd zeg!

• Als het signaal nu goed is op de modem - deze is erg goed trouwens - dan hoeft de AOP niet vervangen te worden. Wanneer er ooit een storing ontstaat dan kun je deze alsnog kosteloos laten vernieuwen.
  • Wanneer het signaal in de meterkast binnenkomt is dat de beste plek voor de modem, zeker op lange termijn.
  • Met een UTP kabel zou je de losse router op een betere plek in huis kunnen plaatsen.

Wanneer je toch nog een andere splitter of ander klein aansluitmateriaal nodig hebt bij dit project gaan wij dat kosteloos sturen. Laat dit dan aan mij of aan een collega (zie de uitleg van Be rt) weten 🙂
Ik zie daar op de muur in de meterkast ook nog een splitter hangen met 3 uitgangen. Dus zoals je het oorspronkelijk had aangesloten, had je waarschijnlijk een splitter achter een splitter. Dat kan wel invloed hebben. Het type van dat ding aan de muur kan ik niet zien op je foto. Overigens sluit ik me aan bij Anne H Ziggo.

Ik zou er echt nooit voor kiezen om je ASUS draadloos als repeater aan te sluiten, zoals hier wordt gesuggereerd, dan lever je geheid snelheid/stabiliteit in.
nadat ik de connectbox naar de meterkast heb verplaatst heb ik geen last gehad van uitval. Ik heb nog wel een splitter achter een splitter!

Beter om dit anders in te richten? Hieronder de huidige waardes:

De Asus heb ik als repeater ingesteld zodat ik de tv en soundbar bekabeld heb. Moet eerlijk bekennen dat Netflix en Kodi niet lekker loopt, regelmatig last van bufferen!
Downloadsnelheid op Iphone komt uit op zo’n 37 Mbps op 2.4 en 150 Mbps op 5.0.

@Anne H Ziggo wellicht goed om de splitter te vervangen?
Reputatie 7
Gaan we proberen, stuur mij daarvoor een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer 🙂
Reputatie 7
Hallo,

Ik heb je een nieuwe splitter verstuurd, dan weten we zeker of dat helpt. Ik vermoed dat het signaal op de modem nu al goed is, en met de nieuwe splitter goed blijft. Je bent van de regen in de drup beland door de keuze om de Asus als repeater te gebruiken.

Gebruik de Asus niet als wifi repeater, dat is geen stabiele basis en je gaat zeker last krijgen van bufferen. Sluit losse routers bij voorkeur bedraad aan met een UTP kabel.

Hoeveel Coax aansluitingen heb je in huis? Zijn die allemaal nodig? Wanneer 1 kabel namelijk uit die 3 weg splitter kan, dan kan daar de modem op. Op die manier kun je de eerste splitter helemaal achterwege laten en dan heb je geen blokken in beeld 🙂
We hebben een overkapping achter het huis, ik heb de Asus router in de woonkamer geplaatst zodat ik daar meer bereik heb. Eerdere situatie was de connectbox in de woonkamer (als bridge) en de Asus router bedraad aangesloten op de connectbox. Up- en downloadsnelheid was prima en voldoende bereik onder de overkapping en verder achter in de tuin. Omdat internet dagelijks wegviel heb ik de connectbox verplaatst naar de meterkast met als resultaat dat het signaal nu stabiel is. Natuurlijk kan ik een nieuwe coaxkabel trekken naar de woonkamer en de connectbox weer verplaatsen maar maar een beetje router moet toch de afstand tussen meterkast en overkapping kunnen overbruggen! Op de 3 weg splitter zijn 3 televisies aangesloten. 1 voor de woonkamer, 1 voor de overkapping en 1 naar de slaapkamer. Een utp kabel tussen connectbox en Asus zou ideaal zijn maar zie geen mogelijkheden om dit netjes weg te werken! Kan uiteraard zijn dat jij of iemand anders hier ideeën over heeft, dan hoor ik het graag. Coax aansluiting in de woonkamer (bij de televisie) heeft 2 uitgangen, tv en radio. Radio gebruik ik niet, alleen uitgang tv is in gebruik. Is het mogelijk om de uitgang van de radio te gebruiken voor data?
Reputatie 7
De modem staat nu duidelijk op de goede plek, daarin is al veel verbeterd gelukkig. Deze situatie moet je lekker zo laten :)

In plaats van een Coax kun je ook een UTP kabel trekken tussen de meterkast en het centrale entertainment punt in huis. Daar heb je in de toekomst ook veel plezier van kan ik je vertellen.
Je kan dit door een installateur laten aanleggen. Misschien hebben andere klanten die meelezen super goede alternatieven voor je!
Nu net 1 tv aansluiting er tussenuit gehaald en de connectbox rechtstreeks op de 3 weg splitter aangesloten.
De

De Asus router heb ik uitgeschakeld en gekeken wat de connectbox in huis heeft. In de woonkamer kom ik op een downloadsnelheid (iPhone) van zo’n 40 Mbps, in de gang bij de meterkast bijna 50. De Asus er tussenuit maakt dus weinig verschil, bereik is alleen wel afgenomen. Zal eens in zo’n utp aansluiting duiken
Reputatie 7
Badge +14
AOP is goed !
3 verdeler die ik zie hangen is van een onbekend B merk en daar zit signaaltechnisch heel veel kwaliteit verschil in , en zo verdelen met de kabellengtes die je benoemd is vragen om een versterker.

Koop er zo een https://www.foka.nl/product/122070605/technetix-fra-722-coax-versterker-kabelkeur?gclid=Cj0KCQjw0dHdBRDEARIsAHjZYYAemsCZJW75DSBlSihEYetPMmlRbWYtHcHrnzoNaY0MFCwuo8Tl35MaAkXrEALw_wcB hoeft niet bij hun maar hangt ook in de gamma 😉

Versterker aansluiten rechtstreeks op de AOP en modem op port 1 , de 0 dbmv uitgang is mijn advies ( maar de meningen zijn hierover verdeeld ) dus je kan ook de splitter in de aop prikken en op de ene uitgang het modem en de andere uitgang de versterker.
Die doos in de woonkamer is een zeer verouderde rijgdoos als ik het goed heb gezien die moet je er uit halen en vervangen .

Je kan ook als je het modem in je woonkamer wilt zetten en er zit niet meer dan rond de 10 meter coax tussen het modem aansluiten ( wel op de versterker die je dan moet kopen ) op het poortje waar + 2 db of + 4 db versterking staat.

100 % garantie kan ik dan niet geven omdat ik niet het verlies in de upstream kan bekijken maar proberen kan geen kwaad.

Modem in bridge en asus als router is het beste
Reputatie 7
Badge +35
@Ronihd Even een correctie, je hebt de link van de Technetix FRA-722 COAX versterker KABELKEUR
Deze heeft 4 dezelfde versterkte uitgangen.

Voor verschillende versterking van de uitgangen zoals je omschrijft:
Ik neem aan dat je een FRA 752/N of FRA 752S bedoeld of als je de nieuwste wilt met verschillende versterkingen de Technetix FRA -752X Tv versterker.
Of de Hirschmann HMV 41
Let op, wil je de nieuwste dan moet op het apparaat staan: Frequentiebereik: 85 ~ 1218 MHz. 4G/LTE proof.
Reputatie 7
Badge +14
@Be rt
je hebt gelijk in de snelheid een linkje op Google gezocht , en idd wil je het goed doen toekomst bestendigd dan moet je er een kopen waar de het frequentie bereik loopt tot 1218 MHz.

Reageer