Vraag

Problemen 2.4Ghz wifi op Mediabox XL

Goedemorgen,

Thuis hebben we een de Horizon mediabox (word tevens ook gebruikt als router) staan en sinds enige tijd heeft onze 2.4Ghs Wifi grote problemen, hij werkt niet. Als je hem gebruikt geeft hij aan dat het wachtwoord niet klopt en als je dan wel een keer kan inloggen geeft hij aan dat hij geen verbinding kan maken met internet. Het vreemde is dat de 5ghz ook problemen had, maar deze doet het intussen weer naar behoren.

Ik heb al gebeld maar kreeg te horen dat er teveel signaal binnenkomt waardoor er storing kan ontstaan en nu denken ze dat het aan me spitter kan liggen? Dit lijkt mij enorm sterk aangezien deze vorig jaar is aangelegd door een Ziggo monteur (inclusief kabels). Eigenlijk heb ik al van alles geprobeerd behalve even naar me settings kijken, het probleem is alleen dat ik me wachtwoord kwijt ben en dus niet kan kijken hoe het met me instelling staat.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik me wachtwoord kan resetten?

Gr,
Patrick

19 Reacties

Reputatie 6
Hallo @Patrick.r,

Welkom op de Ziggo Community. Goed dat je hier een vraag stelt, en ik weet ook zeker dat leden van de Ziggo Community je goed kunnen helpen.

Balen dat de 2.4 Ghz-frequentie steeds minder wordt. Het kan dus zijn dat oudere apparaten dus nu geen goede verbinding met internet hebben. Vaak kun je dit oplossen door de wifi instellingen in de Mediabox XL aan te passen. Kijk op deze pagina hoe je dit doet https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/kanaal-wijzigen/

Lukt het niet met de stappen op die pagina, laat dan weten op welke stap je op vast loopt. Dan kunnen we je goed verder helpen.

Een te veel aan coax-signaal kan ervoor zorgen dat internet of digitale televisie niet optimaal werkt. Denk bijvoorbeeld aan blokkerig beeld of traag internet. Een splitter of signaalversterker kan een oorzaak zijn. Als je hier een foto plaatst van je aansluiting, kunnen we samen kijken of we al iets zien.
Reputatie 7
Badge +11
@Patrick.r Signaalsterkte kan na iedere werkzaamheden in de straat, wijk, regio veranderen.
Meestal wordt dit sterker.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.

Je modemdeel van je Mediabox XL moet terug gezet worden naar de fabrieksinstellingen, dit kun je zelf niet doen, omdat je via de afstandsbediening alleen het TV deel van fabriek instellingen voorziet.

Ziggo bellen of via de chatbox die na een tijdje kan verschijnen midden op de volgende pagina, als er iemand beschikbaar is, vraag expliciet om je modemdeel: https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/formulier
@Folkert Ziggo @Be rt,

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb van Ziggo een nieuwe splitter en kabels gekregen om te testen of het daar aan zou liggen, dit is niet het geval. Het kan er ook niet aan liggen dat oudere apparaten problemen hebben met de Wifi, alles is nog geen 2 jaar oud. Signaal sterkte was uitmuntend maar de kwaliteit is minder, zit nu op mijn werk maar zal vanavond een foto plaatsen.

Maar alles bij elkaar, lijkt het één met het ander te maken te hebben. De storing bij Ziggo die de mediabox elke keer uit deed laten vallen, wat bij mij nog steeds af en toe gebeurd, waar vorige week een update voor is geweest, de wifi storingen, instabiel netwerk in het algemeen. Vanavond zal ik nog maar eens bellen en ieder geval vragen me box in fabrieksinstellingen terug zetten zodat ik kan kijken of er iets is veranderd in mijn instellingen, of misschien een ander kanaal proberen van de wifi.

Gr,
Patrick
Ben helaas niet toegekomen aan het maken van een foto, maar omdat de Horizonbox nog steeds zo nu en dan uitvalt, weer opstart het dan weer doet maar zonder dat je iets in het scherm ziet, heb ik echt sterk het vermoeden dat het aan de kast ligt en aan niets anders. Vanavond weer bellen, gisteren was het elke keer te druk (wachttijd van meer dan 10 minuten).
@Be rt @Folkert Ziggo

Even een update.....Wederom gebeld en dit keer kon men het oplossen.

Men vond het heel vreemd dat alleen de 2.4Ghz problemen had en wisten niet waarom mijn box af en toe vanzelf uitging. Ze hebben hem vanuit Ziggo een harde reset gegeven en heb daarna de naam en wachtwoorden aangepast van mijn wifi naar hoe ik ze voor de reset had. Dit werkte deels, hij pakte mijn oude wachtwoorden niet, de beveiliging was hier versterkt ik moest namelijk een wachtwoord hebben met hoofdletters EN kleine letters (plus een cijfer), dit had ik voorheen niet. Na deze te hebben aangepast werkte alles weer als een trein.

Ik vraag dus af of de aanpassing in het beveiligingssysteem, wat betreft de wachtwoorden, de reden zou kunnen zijn van het geen verbinding kunnen krijgen met internet (je zag je wifi namelijk wel gewoon in de lijst staan op bijvoorbeeld je telefoon, je kon alleen geen verbinding maken hij gaf dan aan dat het wachtwoord niet juist was)? Denk ieder geval een tip voor andere die soortgelijke problemen ondervinden en al enige tijd het zelfde wachtwoord hebben, het wachtwoord veranderen naar de nieuwe eisen die het systeem hanteert.

Ben dus weer een blij gebruiker, alleen jammer dat het 2 weken heeft moeten duren voordat we tot deze oplossing zijn gekomen, maar goed.
Reputatie 7
Badge +10
Fijn voor het terug koppelen en uiteraard veel plezier gewenst!
Mochten er weer problemen opkomen, je weet de Community te vinden 😜
Reputatie 7
Badge +11
Er zijn systemen waarmee je Wifi verbinding wilt maken die er niet tegen kunnen als er vreemde tekens in de beveiligingscode of de naam van je Wifi staan.
Ik gebruik altijd alleen Hoofdletters, kleine letters en cijfers.

Veel internetplezier gewenst.☺

Toch even nog terugkomen op je signaalsterkte:

Hoe is je signaalsterkte nu op NPO1, als hij nog ver in uitmuntend staat voorspel ik dat je binnenkort weer problemen krijgt.
Dit is een ding wat echt opgelost moet worden, anders wordt het een steeds terugkerend probleem.
Heb je ook een coax versterker ergens tussen zitten?

Laat even weten om een definitieve oplossing te vinden voor je, als het nog zo is.
Ziggo moderators zoals Folkert kunnen zeer diep in het systeem kijken en zien wat er zich afspeelt.
@Be rt

Bedankt voor de extra info. Mijn wachtwoorden was bij de 1 ook hoofdletters, kleineletters en cijfers maar op de gene waar ik niet op kwam waren het alleen hoofdletters en cijfers. Maar goed dat werkt nu gelukkig 😎

Wat betreft me singnaal sterkte op npo1, deze is matig, neem aan dat dat goed is?

Gr
Patrick
Reputatie 7
Badge +11
Ik zie nu verschillende signalen voorbijkomen, je schreef: "Ik heb al gebeld maar kreeg te horen dat er teveel signaal binnenkomt waardoor er storing kan ontstaan en nu denken ze dat het aan me spitter kan liggen?"

En in matig lijkt mij bijna te laag, ergens in goed is juist het beste in uitmuntend is ook niet goed en geeft oversturing met de nodige storingen.
Kun je hier een foto plaatsen van je het scherm als je op diagnostiek staat met de signaalkwaliteit erbij, iets naar beneden scrollen.
En op de vraag van @Folkert Ziggo "Als je hier een foto plaatst van je aansluiting, kunnen we samen kijken of we al iets zien. " zou ik ook reageren.

Ik zou de foto's een keer plaatsen, dan kan Folkert zien of er iets gedaan kan worden of dat een monteur het één en ander kan vernieuwen, b.v. een oudere AOP wordt gratis vervangen om storingen tegen te gaan met nieuwere apparatuur.
@Be rt toen ik belde kreeg ik dat als antwoord, ik kreeg teveel signaal door en dat kon aan de kabels of splitter liggen.

In mijn eerste post zei ik trouwens dat de sterkte uitmuntend was en de kwaliteit matig, dit was een fout van mijn kant, het was andersom, het is niet veranderd na de reset, het is nog precies het zelfde.

Hieronder de foto, misschien dat @Folkert Ziggo idd nig iets kan zien.

Gr,
Patrick
Reputatie 7
Badge +11
Het is net goed, maar misschien kan Folkert uitsluitsel geven of je signaal verder OK is.
En plaats SVP de foto's van je AOP of eventueel nog een aansluiting.
Dit bedoel je toch? Alles is geplaatst en aangesloten door een monteur van Ziggo, de splitter is van de week nieuw geplaatst.

Gr,
Patrick
Reputatie 7
Badge +11
Dit lijkt me geen AOP van de laatste tijd en een splitter op een splitter zetten met maar 2 aansluitingen lijkt me een uiterst storingsgevoelige constructie.

Maar kun je de witte doos eens weghalen en de splitter rechtstreeks in de muuraansluiting stoppen?
Dan ben je al een heleboel weerstand kwijt, ben benieuwd wat dan je signaal op NPO1 is.
@Be rt, dit is hoe de monteur het heeft geïnstalleerd, waarom zou hij zoiets dan op deze manier inrichten? Zal vanavond weer even wat testen doen en weer een foto plaatsen. 👍🏻
Reputatie 7
Hallo @Patrick.r,
Die 1e verdeler die op de AOP zit kan er volgens mij gewoon tussenuit.
Alleen op de TV-aansluiting zit een extra verdeler en niet op de internet- en radio-aansluiting.
Die 2e verdeler kan dan rechtstreeks op de TV-aansluiting van de AOP gedrukt worden.
Reputatie 5
Ik heb de geschiedenis eens even bekeken:
De monteur heeft destijds (jaren geleden) deze signaalverdeler (MCP-03) geplaatst en hij heeft het binnenwerk van het AOP vernieuwd (Astro GUT14D).

De splitter op de MCP-03 is deze week door Patrick zelf geplaatst, die is door onze klantenservice opgestuurd. Maar volgens mij is deze aansluiting inderdaad niet de bedoeling geweest.

Het is de bedoeling om de nieuwe splitter (POA-01) direct op het AOP te plaatsen, in plaats van de MCP-03 die er nu nog tussen zit. (edit: ^ wat N.N. ook al zei 😃 )

Ik ben nog niet helemaal tevreden met het signaal wat ik nu zie, vooral de Upstream SNR en TX (het signaal wat de Mediabox XL terug richting ons stuurt). Hopelijk is dat zonder de MCP-03 wel in orde, ik ben benieuwd!
Geweldige feedback en service 👌

Wat betreft de splitter en de MCP-03, dit ga ik vanavond als ik thuis ben direct aanpassen en kijken wat dit doet zonder de MCP-03. Uiteraard zal ik een foto plaatsen. 👍🏻
@Be rt @Mark Ziggo, daar zijn we weer.

De mvo-03 er tussen uit gehaald en dat heft idd een beter resultaat. Wat denken jullie?
Reputatie 7
Badge +11
Dat zier er al een stuk beter uit, ik verwacht dat Mark ook betere waarden gaat zien in de upstream.

We zullen het wel lezen, meld in ieder geval de storingen als je die nog ervaart.

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics