fschepers

Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

PPTP VPN verbinding naar server op NAS via Ubee EVW321b werkt niet

Tot in ieder geval augustus 2018 kon ik via de ziggo router UBEE type EVW 321B een PPTP VPN verbinding opbouwen met mijn Synology NAS 213+.
Via de LAN kan ik deze verbinding nog steeds opbouwen, maar van buiten lukt het dus niet meer. Gezien het uiterlijk heeft de ziggo router een firmware update gehad, de versie is nu 9.12.8006. Ik heb al veel instellingen geprobeerd. De router teruggezet naar fabrieksinstellingen. Stekker uit het stopcontact. etc. De benodigde poort 1723 wijst naar de NAS. De vinkjes op de Gateway/Options pagina van de router staan allemaal aan.
Via Google vond ik meer berichten over dit probleem, maar helaas geen oplossing. Berichten waren veelal naar het archief (...) verplaatst.
Wie weet de oplossing? Alvast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
fschepers
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
De Wifispots weer aangezet. De (open)VPN werkt evengoed!
Wifispots ook uitgetest bij de buren. Werk ook naar behoren.
Nog steeds firmware versie 9.12.8006 in de router, dus ik weet niet wat er gewijzigd is.
Bedankt voor de tips Mark Ziggo !

Bekijk in context

22 Reacties 22
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo fschepers als ik mij goed herinner dan moet de firewall op low staan en je moet de wifi-spots uitzetten
Was destijds een bug maar ik weet niet of dit inmiddels is opgelost
fschepers
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank mguzz, zeker voor de snelle reactie.
De IP4-firewall stond al op low. En de wifi-spots uitzetten helpt niet... helaas.

Andere tip?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Kan het zijn dat met de firmware update het GRE-protocol niet meer wordt toegelaten?

Overigens is PPTP de meest onveilige variant van VPN. Wellicht kan je eens een veiliger protocol proberen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik weet de oplossing niet meer, wel weet ik dat na de firmware upgrade meerdere mensen problemen hadden met de VPN verbinding, volgens mij hebben ze zelfs een nieuwe router gekregen. Ik vermoed dat Mark Ziggo je hier meer over kan vertellen.
Dus maar ff wachten op zijn reactie maar misschien heeft iemand hier een beter geheugen :grinning:
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Destijds waren er inderdaad problemen met de Ubee EVW321B en VPN verbindingen, als Wifispots ingeschakeld stond werkte dat niet meer. Dit is toen gefixt en we hebben de topics daarover gearchiveerd.

Ik zie niet dat je Wifispots recent uitgeschakeld geweest zijn, als je dit aanpast in Mijn Ziggo kan de verwerking 24u duren. Daarna zou je pas kunnen testen of dat invloed heeft op de werking van de VPN verbinding naar je NAS.
Verder sluit ik me aan bij het advies van efok, ik zou een veiliger protocol kiezen.
fschepers
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank Mark Ziggo . Ik heb gisteravond de Wifispots inderdaad maar even uit gehad... Ik ga er mee aan de slag.
Als de VPN weer werkt zal ik van protocol (proberen te...) veranderen. OpenVPN is dan mijn eerste keuze. Zowel jij als efok bedankt voor de tip!
Kan de Wifispots weer trouwens weer aan als de VPN werkt?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
fschepers wrote:
Kan de Wifispots weer trouwens weer aan als de VPN werkt?

Als blijkt dat het uitschakelen van de Wifispots het probleem oplost verwacht ik niet dat je deze dan zonder problemen weer aan kunt zetten. Dan zullen we met de ontwikkelaars van dit modem om tafel moeten om dit probleem te tackelen.
fschepers
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank voor je antwoord Mark Ziggo .
Inderdaad werkt de VPN als Wifispots uit staat... en ook weer niet als de Wifispots weer aan staat... Het uitschakelen van de Wifispots lost het probleem dus op.

Graag een betere oplossing, want we gebruiken beide mogelijkheden zo op zijn tijd.
(En ik ben al een tijdje met dit probleem bezig...)
Moet ik zelf iets ondernemen?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
fschepers wrote:
Moet ik zelf iets ondernemen?

Nee je hoeft zelf niets te doen (voorlopig :slight_smile:). Ik heb dit probleem geëscaleerd naar de ontwikkelaars van de Ubee EVW321b, in afwachting van hun terugkoppeling/oplossing.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
fschepers - Even een korte update, dit probleem is vorige week aan Ubee voorgelegd en we wachten op hun feedback.
fschepers
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Mark Ziggo - Is er al enige reactie van Ubee? Wanneer is een feedback te verwachten?
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
fschepers wrote:

Als de VPN weer werkt zal ik van protocol (proberen te...) veranderen. OpenVPN is dan mijn eerste keuze. Zowel jij als efok bedankt voor de tip!


PPTP is echt af te raden!! OPenVPN is een prima keuze; wordt nog gesupport door je NAS ook!
fschepers
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank voor je advies Jbr67.
Ik ben ondertussen al geswitcht en werk naar volle tevredenheid met openvpn!
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Ah, top! Wellicht het draadje even als opgelost markeren (even het beste antwoord selecteren)
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
fschepers wrote:
Mark Ziggo - Is er al enige reactie van Ubee? Wanneer is een feedback te verwachten?

Ik vrees dat ik niet in die conversatie ben meegenomen en ik heb op kantoor niet de mogelijkheid om dit te testen. Heb je je Wifispots alweer aan staan? Dan kun je checken of het weer werkt. (Ook al gebruik je inmiddels OpenVPN.)
fschepers
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
De Wifispots weer aangezet. De (open)VPN werkt evengoed!
Wifispots ook uitgetest bij de buren. Werk ook naar behoren.
Nog steeds firmware versie 9.12.8006 in de router, dus ik weet niet wat er gewijzigd is.
Bedankt voor de tips Mark Ziggo !
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Mooi zo! :sunglasses:
Nico van WIjk

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zou het kunnen dat er nog geen update geweest is? Ik zit ook nog op 9.12.8006 en heb het zelfde probleem.

Mogelijk kan Mark aangeven of er nog gewerkt wordt aan dit probleem?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi Nico van WIjk, de VPN verbinding komt nu wel weer tot stand zodra je Wifispots uitgeschakeld hebt? Gebruik je OpenVPN of PPTP?

Uitgelicht topic