Jojo22

Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Post RS Errors

Goedemorgen 🙂

Poosje terug hebben wij een upgrade gekregen van 200 naar 250 mb.
Sindsdien valt het internet regelmatig even weg.
Dat heb ik eerder gehad, maar alle kabels vervangen, alles is toen nagekeken en liep daarna goed.
Dus de kabels en alles in de muur is goed nu.
Ik heb het modem gisteren uitgezet en aangezet.
Ik doe de screenshots van voor en na bij dit bericht als dat lukt 🙂
Een screen van net na uitzetten en van vanmorgen, dus zon 12 uur verder.
Ik denk niet dat de waardes helemaal goed zijn.
Ik hoop dat iemand kan helpen.

Alvast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Maddd

Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Beste Serkan Ziggo,

Ik zie dat de uptime nu:
Beschikbaarheid:7day(s)22h:30m:23s
Dat is een heel goed teken.

Na mijn idee zijn de grote uitdagingen opgelost, ik heb nog wat connectie verlies tijdens gamen maar dan gaan ook mijn backups af, dus verwacht dat ik gewoon mijn lijn dicht trek waardoor de game tijdelijk geen ruimte heeft.

Ik heb de ziggo router het liefst in brug modus, de DHCP server van ziggo modum trekt de apparatuur hier niet. Daardoor klapte die er ook uit, tevens heb ik meer controle met mijn huidige setup.

Ik houd het zelf nog even in de gaten als er wat is zal ik hier wat posten.

Dank voor je hulp.

ArChie.DVB Hoe beboel je? Dat DOCSIS niet zo werkt? Ik begrijp dat DOCSIS een eigen laag is met zijn eigen packetjes? is dit correct?

Bekijk in context

123 Reacties 123
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Hoewel de post RS errors bij voorkeur 0 zijn en blijven zijn dit voor de kwalitatief slechtere Connectbox modems van Ziggo geen schrikbarende hoge waarden. Ook woon je zo te zien gelukkig in een deel van het Ziggo gebied waar Ziggo geen downstreams doorgeeft in het voor 4G interferentie gevoelige frequentie gebied. De post RS waarden zijn daarom geen duiding voor de oorzaak van de uitval.

Plaats ook eens alle informatie op de upstreams en de netwerk historie pagina.
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Laatste keer waren die wel belangrijk en zeker niet zo hoog na 12 uur waarvan er ook tijd is dat we slapen.
Ik zal die andere ook toevoegen.
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Jojo22 wrote:
Laatste keer waren die wel belangrijk en zeker niet zo hoog na 12 uur waarvan er ook tijd is dat we slapen.
Ik zal die andere ook toevoegen.

Als je het modem niet gebruikt ontvangt het modem nog steeds continue packets via elke downstream en die packets kunnen corrupt zijn waardoor het modem moet proberen om ze te herstellen voordat ze verwerkt kunnen worden. Met de post RS errors wordt het aantal packets weergegeven waarvoor die herstel poging is gefaald.

Ook de upstream waarden geven geen duiding naar de oorzaak voor de uitval. Kan je ook alle informatie van de netwerk historie plaatsen?
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik kan een deel als screenshot doen, heb mijn macadres weggehaald.
Maar feit blijft, dat mijn internet iedere keer verbreekt sinds de snelheids-verhoging.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Aan de TLV en MIMO meldingen in de log kan je zien wanneer het modem een volledige reset van de kabel interface heeft uitgevoerd. De laatste was op 2 mei en zal dus jouw reset zijn geweest. Afgezien van de T3 meldingen is er verder in de log geen aanwijzing te vinden dat het wegvallen van het internet wordt veroorzaakt door een slechte signaal verbinding tussen jouw modem en de CMTS. Helaas schijnen zijn die T3 meldingen voor de kwalitatief slechtere Connectboxen van Ziggo normaal te zijn, dus die zijn voor Ziggo ook geen aanleiding om iets op te lossen.

Misschien een bug in de firmware van de Connectbox waardoor het internet wegvalt?
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Valt het internet uit of is het alleen wifi?

ps. Het hoge aantal pre rs errors is een bug, het is het totaal aan pakketjes, niet de errors.
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Dat zou heel goed kunnen denk ik.
Het enige dat ik weet is dat de problemen zijn begonnen na de snelheidsverhoging van kort geleden.

En paar maanden geleden hadden we ook problemen, zijn alle kabels vervangen, alles in de muur (was nog vooroorlogs) en werkte daarna goed.
Dus dat kan het niet meer zijn.

Ik hoop dat iemand van Ziggo er naar kan kijken, want het wegvallen begint af en toe wel heel irritant te worden.

Thnx voor het meedenken!
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Internet, ik zit met mijn PC via een kabel. Wifi heb ik uitstaan op de connectbox, dat werkte niet goed hier, die loopt via mijn eigen router.
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Als je een eigen router gebruikt, test je dan wel rechtstreeks op de connect box?
Dus zonder die eigen router.
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ja, dat test je als eerste natuurlijk 🙂
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Goedemiddag 🙂

Het is alweer een paar dagen geleden, maar nog geen reactie van Ziggo.
Zijn die hier niet meer?

Mvg Jojo
Maddd

Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Ik heb ook last van een T3 melding en veel Post RS Errors nu 15 minuten de modem aan en op alle kanalen minimaal 5 errors, ik heb in dit forum screenshots gezien dat ze netjes op 0 staan.

Waarom woorden deze waardes getoond als dit voor ziggo niks uit maakt, en het een bug is? Ik bedoel fix die bug, en als er in de log al een bug zit wat kan ik dan verwachten van de rest van de firmware? Het zijn errors toch dus iets gaat er niet goed.

Ik heb net een splitter vervangen om te kijken of dit het probleem van het wegvallen van het internet verhelpt. Ik hoop dat dit het oplost maar verwacht op een of andere manier van niet. Want kreeg gelijk de Post RS Errors terug.

Ik heb echt alles geprobeerd en gedaan wat Ziggo mij vroeg, zo heb ik een week lang mijn eigen netwerk (ziggo modem staat in brug modus) uitgezet/ontkoppeld om te kijken of het probleem bleef voordoen, het werd wel minder maar internet bleef wegvallen.
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik begrijp het ook niet en Ziggo komt nog steeds niet met een reactie.
Eerdaags maar eens even wat tijd ervoor uitrekken en maar weer gaan bellen en chatten.

Ik heb het probleem eerder gehad, toen alles vervangen en leek beter.
Maar sinds de snelheidsverhoging verbreekt hij vaak.

Denk dat het toch het modem is, firmware of zo.
Maddd

Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Nope de andere splitter werkt hetzelfde, nog steeds T3 errors, op moment van de T3 error klapt de modem eruit herstart of meld zich opnieuw aan bij het netwerk.

Tevens zie ik nog een bug in de log, tijd van herstarten wordt er gelogd op de UNIX timestamp 1970... Lijkt alsof de tijd nog niet is gesynced na de herstart.

Upstream

Ververs gegevens
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 36000000 46 5.120 64qam 87
2 58800000 47 5.120 64qam 88
3 44500000 46 5.120 64qam 86
4 52000000 47 5.120 64qam 85


Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 2 0
2 2.0 0 0 1 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0


Gebundelde downstream-kanalen

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 36.610 1539606429 50
2 Goed (Locked) 36.610 1538150774 60
3 Goed (Locked) 36.387 1538151843 78
4 Goed (Locked) 36.387 1538148735 91
5 Goed (Locked) 36.610 1538151644 51
6 Goed (Locked) 36.610 1538153180 58
7 Goed (Locked) 36.610 1538154626 65
8 Goed (Locked) 36.610 1538147655 55
9 Goed (Locked) 36.387 1538155325 53
10 Goed (Locked) 36.610 1538146297 55
11 Goed (Locked) 36.610 1538156703 46
12 Goed (Locked) 37.356 1538158545 62
13 Goed (Locked) 37.093 1538161028 72
14 Goed (Locked) 37.356 1538162201 55
15 Goed (Locked) 37.093 1538163073 47
16 Goed (Locked) 36.387 1538164565 62
17 Goed (Locked) 37.093 1538166061 56
18 Goed (Locked) 37.636 1538166939 30
19 Goed (Locked) 37.356 1538158254 25
20 Goed (Locked) 37.356 1538168288 34
21 Goed (Locked) 37.356 1538169129 41
22 Goed (Locked) 37.356 1538169969 41
23 Goed (Locked) 37.356 1538170804 21
24 Goed (Locked) 37.636 1538171679 25


Log

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
19-05-2019 22:36:12 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[82.72.242.17];CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-05-2019 22:36:01 notice GUI Token verify failed; client ip=[82.72.242.17];CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-05-2019 22:34:50 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-05-2019 20:52:18 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[82.72.242.17];CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-05-2019 10:33:28 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-05-2019 10:33:24 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:35 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:19 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-05-2019 04:59:14 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[82.72.242.17];CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-05-2019 02:58:34 notice GUI Login Status - Login Fail from LAN interface; client ip=[82.72.242.17];CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
19-05-2019 00:51:26 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[82.72.242.17];CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2019 20:25:05 notice GUI Token verify failed; client ip=[82.72.242.17];CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2019 20:24:35 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2019 20:24:32 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:20 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2019 20:21:25 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2019 20:21:13 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2019 20:21:07 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2019 20:17:01 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2019 20:15:46 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=90:5c:44:b8:f2:02;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:50;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;


Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes
Jojo22
Excuses voor de late reactie! Mijn collega Sander is met vakantie en wij hadden hier eerder op moeten anticiperen. We hebben inmiddels telefonisch contact met elkaar gehad en acties ondernomen.

Maddd
Ik zie niets bijzonders in het signaal op jouw modem. Ik zie dat je een eigen router in gebruik hebt en je modem staat in bridge mode. Een enkele T3 time-out hoeft geen enkel probleem te veroorzaken, maar als het meerdere time-outs achter elkaar zijn, dan behoeft het wel meer aandacht. Bij jouw verbinding zie ik een enkele T3 time-out voorbij komen.

Ik heb een sessie gestart om jouw verbinding nauwkeurig te monitoren, en een pingtest gestart. Zodra je modem geen verbinding meer heeft met het Ziggo netwerk, wordt ik daarvan op de hoogte gebracht. Ik zie ook dat je zelf meerdere keren (in het screenshot hierboven) het modem herstart, ook daar krijg ik meldingen van, dus laat me alsjeblieft weten wanneer je hem zelf herstart.

p.s: Er is vrij veel downloadverkeer aanwezig in je netwerk. Ben je je daarvan bewust?
Jojo22
Topicstarter
Level 1
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Kan gebeuren Serkan Ziggo en ik laat het weten :grinning: Fijn weekend voor nu!
Maddd

Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Beste Serkan,

Dank voor je bericht,

Ja klopt hier ben ik me van bewust, dit zijn backups die ik download vanaf mijn servers dit kan oplopen tot 100GB per nacht minimaal 30GB per nacht.

Verder had ik gelezen dat inderdaad gelezen dat de T3 melingen met DOCSIS 3.0 wel degelijk voor herstarten van de modem kan veroorzaken.

Daarnaast zie ik dat ik nog rond de 200 Post RS Errors per kanaal heb, dit in 2 dagen uptime. Ik heb andere screenshots gezien waar deze gewoon op 0 staan.

Verder heb ik een splitter vervangen een splitter van 2 uitgangen vervangen door splitter met 3 uitgangen die specefiek zijn voor radio tv en data. Hierdoor gaat het na mijn idee beter, ik heb nu een uptime van 2 dagen+ dit is eerder niet voorgekomen.

Echter heb ik de splitter begin deze week vervangen dus is de modem wel herstart.

Dank voor de monitoring ben benieuwd wat hier uit komt.
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes
Maddd
Bedankt voor je terugkoppeling.

Ja klopt hier ben ik me van bewust, dit zijn backups die ik download vanaf mijn servers dit kan oplopen tot 100GB per nacht minimaal 30GB per nacht.

Prima! Het komt soms voor dat men niet weet dat de verbinding intensief gebruikt wordt, vandaar even de controlevraag.

Verder had ik gelezen dat inderdaad gelezen dat de T3 melingen met DOCSIS 3.0 wel degelijk voor herstarten van de modem kan veroorzaken.

Dat spreek ik ook niet tegen. Ik gaf alleen aan dat een enkele T3 time-out geen probleem mag opleveren. De 200 T3 (Post RS errors) zijn niet een paar, maar teveel ;-)! Dus je verbinding heeft de inderdaad aandacht nodig om het verder te onderzoeken.

De monitoring van je verbinding staat nu enkele dagen aan en hoewel ik geen melding van uitval (je modem is niet offline gegaan) heb gekregen, zie ik wel dat sommige ICMP pakketjes niet zijn aangekomen. Dit zijn hele kleine datapakketjes die ik al enkele dagen naar je modem verstuur en ik zie af en toe dat 1 pakketje niet aankomt. (Dit gebeurt op momenten dat je verbinding niet intensief gebruikt wordt).

Ik zie ook dat er meerdere (tientallen) ICMP pakketjes niet aankomen zodra je verbinding intensief gebruikt wordt. Op sommige momenten wordt je upload volledig gebruikt en kan het kloppen dat mijn pakketjes even niet doorkomen. En ik zie hetzelfde gedrag ook wanneer je vanaf (waarschijnlijk je server) data aan het downloaden bent.


  • Zou je vandaag je modem even kortstondig van het stroom willen afkoppelen en het exacte tijdstip met mij willen delen?

Dan ben ik benieuwd hoe je verbinding de komende dag(en) zich houdt. Ik ben nieuwsgierig of het kort na een reset nog steeds voorkomt dat de datapakketjes niet aankomen of dat het voor even (enkele dagen) goed gaat.

Ik zie je reactie wederom graag tegemoet! Alvast bedankt voor je medewerking.

Uitgelicht topic