Beantwoord

Port forwarding op de Connectbox

• 23 april 2019
  • 45 Reacties
  • 5065x Bekeken

Reputatie 1
Zie ook een gesloten topic van 2 jaar geleden (+-2017):
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/port-forwarding-op-de-connectbox-16114

Dit was toen de oplossing ivm een WDCLoud schijf die niet meer via 4g (van buitenaf) te benaderen was sinds de nieuwe Ziggo Connect Box.

Nu heb ik hetzelfde probleem en heb sinds april-2019 een nieuwe Ziggo Connect Box, en met het antwoord van 2 jaar geleden gaat het goed tot stap 10.

Mijn huidige Ziggo Connect Box gaat bij Beveiliging niet verder dan:
>Firewall
>MAC-filtering
>IP- en Poortfiltering

Juist de benodigde
>Poortforwarding
is niet hieronder te vinden, en ook "nog"niet gevonden bij andere selecties, etc.

Graag advies hoe in bij deze nieuwe Ziggo Connection Box TG2492LG-ZG poortforwarding kan instellen?

Alvast bedankt voor reacties.
Groeten,
Richard
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 30 april 2019, 11:29

Hi @Ries1967, raar probleem dit en jammer dat mijn collega bij het horen van de woorden "port forwarding" eigenlijk meteen al de handdoek in de ring gooit. Want ook al ondersteunen we deze instellingen niet, we moeten wel gewoon je modem om kunnen zetten naar IPv4 en daar zit juist het probleem in dit geval. Ik koppel dit ook terug aan mijn collega.

Het werkt zo:
In principe krijgt je modem een IPv6 profiel, tenzij in je abonnementsregels een IPv4 voorkeursregel staat.
Deze voorkeursregel staat er ook in bij jou, maar je modem krijgt nog geen IPv4 profiel dus er is iets mis in de achterliggende systemen.

Ik ga de voorkeursregel verwijderen en daarna opnieuw toevoegen aan je abonnementsregels, daarmee hoop ik dat de achterliggende systemen nu wel goed worden bijgewerkt en jouw modem netjes op IPv4 zal blijven draaien.

Ik hoop dat ik dat vanmiddag nog kan doen, ligt aan de verwerkingstijd van de zojuist ingeschoten wijziging. Wordt vervolgd...
Bekijk origineel

45 Reacties

Reputatie 7
Zo te zien is het gelukt, je modem draait nu op een IPv4 only profiel en in de achterliggende systemen is "IPv4 only" ook gespecificeerd. Als hij nu spontaan weer teruggaat naar IPv6 eet ik mijn schoen op*. 👟

*- Nou, nee. Maar ik zou wel verbaasd zijn...
Reputatie 1
UPDATE 6 /
Beste Mark,
Bedankt voor de acties. Inderdaad zijn de missende instelling erbij en is mijn WD-Cloud via 4G tot nog aan toe benaderbaar.
Je schoen opeten zou ik niet aan beginnen, verbazen zou kunnen maar ik heb er alle vertrouwen in.
Uiteindelijk zijn dit toch de leukere storingen dan de 13 in een dozijn storingen.
Niet persoonlijk bedoeld, maar hopelijk niet tot Chats ;-)
Vriendelijke groet, Richard
@Dave-
Mijn reaktie van 2 dagen geleden is weer teruggeplaatst.
https://community.ziggo.nl/stel-je-vraag-211/port-forwarding-op-de-connectbox-39213#post391798
Ha @Dave-,
Ik reageerde veel eerder deze dag.
Maar dat moest worden gemodereerd.
Soms gebruik ik een truuk om alsnog.....
Deze keer niet. Heb de tekst niet meer. Dit is gemeld en het wordt afwachten wanneer het wordt teruggeplaatst door een Mod.
Reputatie 1
Hoi Dave,
WD MyCloud werkte voor apil-2019 met de vorige Ziggo Modem probleemloos via 4G etc.
Deze modem is vervangen voor een nieuw type, en nu werkt het niet meer via 4G. De WD werkt nog wel als ik via WiFi van de nieuwe Ziggo Connectbox of natuurlijk bedraad via LAN de WD MyCloud benader.

PortForwarding selectie is "nog" niet te vinden in deze nieuwe Connectionbox.
Dit is wat het meest vreemd is aan deze situatie. Alsof de s/w in deze nieuwe Connectionbox het niet toestaat of eenvoudigweg niet correct is om deze instellingen onder Beveiligingen te kunnen doen.

WD MyCloud heeft een vast IP adres (11)
WD MyCloud system config OK (en geeft aan via internet verbonden te zijn)
WD MyCloud is up to date.

Groeten,
Richard
Je schrijft:
Mijn huidige Ziggo Connect Box gaat bij Beveiliging niet verder dan:
>Firewall
>MAC-filtering
>IP- en Poortfiltering

Dat is dan duidelijk:
Je hebt IPv6 DS-Lite Firmware op je ConnectBox.
Vraag IPv4 Firmware aan bij Ziggo. Dan is het weer zoals je wilt.
Je kunt wachten op een Moderator die hier binnenkort langs zal komen.
Die kan dit ook voor je regelen.
Han
Reputatie 1
Allen ontzettend bedankt voor de reacties. Ik ga nu de avonddienst in en kan er morgen pas mee verder stoeien.
Onderbuik genoeg zegt me dat het richting de Lite Software versie gaat, maar daar contact ik dan Ziggo morgen voor.
Groeten,
Richard
Reputatie 7
Badge +35
Of Dave heeft alleen IPv4, ik zag pas iemand met een nieuwe Connect box met alleen IPv4.
Het aantal variaties wordt steeds groter.☺
@Dave-
Ik gebruik IPv4 als optie maar Dualstack is ook aanwezig.
Je hebt Dual Stack of niet.
Als je Dual Stack hebt bestaat er geen optie voor Ipv4.
Ipv6 wordt gebruikt in die gevallen waarin dat kan.
Bv bij www.google.com, omdat die Server ook een Ipv6 adres heeft.
Daar hebben we het eerder uitgebreid over gehad.

Voor wat jij doet heb je een Account bij WD nodig. Er onstaat dan een triootje:
Phone over 4G, WD Server, je WD-Mycloud NAS. Door gebruik te maken van heel slimme technologie (Peer to Peer) kan het zonder Forwarding.
Zou zelfs met DS-Lite Firmware moeten werken.

Zonder zo'n Account heb je Port Forwards nodig. Dat is kennelijk bij TS het geval.
Dat werkte goed. TS weet wat nodig is, maar kan dat op de nieuwe ConnectBox niet meer configureren omdat er DS-Lite op staat.

Dat is een eenvoudig probleem met een eenvoudige oplossing. Die gaf ik.
Reputatie 1
Hoi Hanh,

Zover ik weet heb ik geen Account bij WD in gebruik genomen, in elk geval niet veranderd sinds de aanschaf van al heel wat jaren geleden.

Nadat er voor de tweede keer IPV4 vanuit Ziggo op afstand was geactiveerd, zag ik de drie ontbrekende instellingen in de ConnectionBox bij Beveiliging erbij staan.

> Poort-forwarding
> Poort-triggering
> DMZ

Zonder hier iets aan te wijzigen, eerst geprobeerd WD-Cloud schijf via 4G te benaderen, en dat was mogelijk.

Groeten,
Richard
Misschien voegt het niet veel toe, maar had ook problemen om mijn Nas te forwarden
in de connect box. Ik kreeg het maar niet voor elkaar om van buitenaf (4G/werkadres) mijn
NAS te benaderen, ook niet met alle tips die hier voorbij kwamen. Tot mijn oog in een keer viel op mijn WAN adres !!! Blijkbaar is dit met vervanging van mijn oude Ubee modem ook
gewijzigd..🤔

Even opletten dus dat men het correcte WAN adres gebruikt/aanpast op externe devices en locaties !!
Laat verder maar. Als het werkt, dan werkt het.
Succes verder, Han
Reputatie 7
Hi @Ries1967, raar probleem dit en jammer dat mijn collega bij het horen van de woorden "port forwarding" eigenlijk meteen al de handdoek in de ring gooit. Want ook al ondersteunen we deze instellingen niet, we moeten wel gewoon je modem om kunnen zetten naar IPv4 en daar zit juist het probleem in dit geval. Ik koppel dit ook terug aan mijn collega.

Het werkt zo:
In principe krijgt je modem een IPv6 profiel, tenzij in je abonnementsregels een IPv4 voorkeursregel staat.
Deze voorkeursregel staat er ook in bij jou, maar je modem krijgt nog geen IPv4 profiel dus er is iets mis in de achterliggende systemen.

Ik ga de voorkeursregel verwijderen en daarna opnieuw toevoegen aan je abonnementsregels, daarmee hoop ik dat de achterliggende systemen nu wel goed worden bijgewerkt en jouw modem netjes op IPv4 zal blijven draaien.

Ik hoop dat ik dat vanmiddag nog kan doen, ligt aan de verwerkingstijd van de zojuist ingeschoten wijziging. Wordt vervolgd...
Reputatie 1
Beste Mark,
Alvast bedankt voor uw snelle reactie en actie.
Met vriendelijke groet,
Richard
Het moet wel iets zijn met het Profiel dat Ziggo heeft voor je ConnectBox.
Dat kan verklaren dat de IPv4 Firmware maar niet tot werking wil komen.
Laat de afloop weten.
Reputatie 7
@hanh geen probleem en ik snap je helemaal, we proberen de oorzaak te vinden. En ik vond dit een wel een topic voor mij omdat ik zelfde apparaten heb en het ook zelf heb aan gesloten. Ik begrijp alleen niet waarom het bij hem via 4G ( data-mobiel) niet wil werken.

Er is voor de WD MyCloud als @Ries1967 mij kan vertellen welke versie hij heeft een Handmatige update die hij moet uitvoeren, deze gaat buiten de automatische om, omdat er een Bug in de software zit. Dan kom ik ook een stapje verder.

Dus Han geen punt en ik weet dat je truc'jes moet toepassen hier ook al een paar dagen en ja dat is echt vervelend met onze vrienden van Offsided 😉
Reputatie 7
Dank je @hanh nu snap ik triootje die wist ik niet en klopt ik heb een WD Account 😊

En zo leer ik ook weer iets bij 😉 als we jou niet hadden
@Dave-
Ok. Ik schreef:
Dat is een eenvoudig probleem met een eenvoudige oplossing. Die gaf ik.
De oplossing lijkt in dit geval minder eenvoudig te verlopen dan gebruikelijk is. Dat is vervelend voor TS. Moet goed komen. Is speciaal geval van pech.
Reputatie 7
Badge +35
@Dave- Wat bedoel je met "Ik heb Dualstack maar maak geen bereik."
En ik zit op IPv4.

Ik begrijp het niet.
Reputatie 7
@Dave- Wat bedoel je met "Ik heb Dualstack maar maak geen bereik."
En ik zit op IPv4.

Ik begrijp het niet.

Ik bedoelde zal de verdoving zijn dat ik er geen gebruik van maak. Zal straks even in modem kijken.
Reputatie 7
We gaan er van uit dat goed komt en anders kan hij op de WD MyCloud website even kijken voor ondersteuning 😊

maar komt goed we hebben hier ons best gedaan 😊
Reputatie 1
UPDATE 3 / (en dus nog niet final)

Sinds vandaag is mijn WD-CLoud harde schijf niet meer via 4G benaderbaar.

Eenmaal thuis even de opties van de Connectbox onder Beveiliging gecontroleerd, en jullie raden het vast al. Er missen weer de drie opties die er uiteindelijk erbij waren gekomen i.v.m. mijn Poortforwarding issue.

Nu maar weer met Ziggo in contact om de instellingen:
> Poort-forwarding
> Poort-triggering
> DMZ

weer terug te krijgen, en hopelijk te houden.

Wordt vervolgd.
Wat vervelend. Die omzetting verloopt wel erg moeizaam.
Er komt binnenkort een Moderator langs hier.
Die kan je wellicht beter helpen.
Ik geef een alert aan het Mod Team.
Reputatie 1
Hoi Hanh,

Geen probleem. Het belangrijkste is dat de oplossing al bekend is voor het initiële probleem.
"de drie extra instellingen" weer bij de Beveiliging te plaatsen.

Het heeft twee dagen goed gewerkt, dus de aanhouder wint.

Voor Ziggo is het de vraag waarom er vannacht mijn ConnectionBox terug is gemodificeerd, en om dit natuurlijk voortaan te voorkomen.

Uiteindelijk komt het goed, en ik zeg maar zo: Met kerst lachen we erom.
Groeten,
Richard
Reputatie 1
UPDATE 4 /
N.a.v. een deskundige Chat medewerker (met humor) wordt het initialize probleem opgelost, en belangrijker nog, ook de onverwachte terug verandering zou nu ook worden voorkomen.

Richard om 17:58, Apr 28:
Het initiële probleem werd veroorzaakt doordat er drie instellingen misten bij Beveiliging, en nadat deze er waren geplaatst, alles werkte.
Voor 2 dagen dan, want sinds vandaag werkt het weer niet, en de reden is omdat ik kan zien dat de ConnectionBox om welke reden dan ook weer terug is gemodificeerd.

Helen om 18:00, Apr 28:
Ik zet je om naar IPv4, Richard.

Richard om 18:01, Apr 28:
Dat is de oplossing van het initiële probleem, alvast bedankt daarvoor, en heb ik jullie dan 2 dagen later weer aan de Chat omdat ze weer zijn gewijzigd?

Helen om 18:06, Apr 28:
Nee hoor. 🙂 je krijgt waarschijnlijk een bevestiging dat je wisselgesprek hebt aangevraagd maar dat moest ik even bij de order invoeren omdat ik anders die Ipv4 niet kan doorzetten, dus geen schrik :)

Richard om 18:08, Apr 28:
Top, dan begrijp ik dat u ook een verklaring heeft van deze onverwachte terug wijziging. Alvast bedankt en ik doe nog niets totdat ik instructies krijg.

Helen om 18:09, Apr 28:
Is goed!
Na 24 uurtjes is het klaar

Richard om 18:10, Apr 28:
Die hoef ik vast niet achter deze chat af te wachten ;-)

Helen om 18:11, Apr 28:
Haha, kan wel maar dan worden mijn afhandeltijden een beetje buiten target

Richard om 18:12, Apr 28:
Bedankt voor uw reacties en acties.
Fijne avond en de Groeten, Richard

Helen om 18:12, Apr 28:
Fijne avond, Richard 🙂

Reageer