Cavier

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Playstation 4: NAT-type 1

Hi all,

Ik heb al tientallen topics in deze community bekeken en ook elders op het internet, maar ik krijg het niet voor elkaar. Mijn PS4 blijft aangeven dat NAT-type 2 actief is. Ik zou graag zien dat dit NAT-type 1 wordt. Ik heb al DMZ geprobeerd met het IP-adres van mijn PS4: geen succes. Ik heb tevens alle ports geforwarded die te vinden zijn op de site van Sony zelf (playstation.com/connection): geen succes. Ik blijf NAT-type 2 houden. Tussen en na alle bovenstaande stappen ook netjes steeds mijn Ziggo-modem en PS4 opnieuw opgestart, maar het mag allemaal tot dusver niet baten.

 

Help? Ik hoor graag welke info jullie van mij nodig hebben om mij verder te kunnen helpen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ah, ik ben even mijn collega's erbij gaan vragen. En ik krijg als antwoord “NAT Type 1 krijg je alleen als je je PS4 een publiek ip-adres toewijst, dat ga je achter een router dus nooit, maar dan ook nooit bereiken.lang verhaal kort: NAT Type 1 krijg je alleen als je je PS4 direct aan het modem in bridge hangt. check ook dit filmpje “

 

 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Cavier . Welkom hier!

Van instellingen op PS's weet ik niet, om eerlijk te zeggen. Maar ik heb deze pagina gevonden https://www.pu.nl/artikelen/feature/sneller-gamen-stel-je-je-ps4-in-op-het-juiste-nat-type/ . Hier staat “Het enige wat je eigenlijk hoeft te doen is er voor zorgen dat je een UPnP inschakelt op je router”

Heb je dit al ingeschakeld? 

Cavier
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lycke Ziggo wrote:

Hey @Cavier . Welkom hier!

Van instellingen op PS's weet ik niet, om eerlijk te zeggen. Maar ik heb deze pagina gevonden https://www.pu.nl/artikelen/feature/sneller-gamen-stel-je-je-ps4-in-op-het-juiste-nat-type/ . Hier staat “Het enige wat je eigenlijk hoeft te doen is er voor zorgen dat je een UPnP inschakelt op je router”

Heb je dit al ingeschakeld? 


Hi Lycke, dank voor je reactie. UPnP staat inderdaad al ingeschakeld (heeft ook nooit uitgeschakeld gestaan, naar mijn weten). Nu staat ook DMZ open voor het statische IP-adres van mijn PS4 en alsnog niet NAT-type 1, maar 2.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Lastig. Op de link die ik net gaf staat : “

OMZEIL JE FIREWALL EN ROUTER VOOR NAT TYPE 1 (RISICOVOL)

Mocht je geen idee hebben wat je doet, dan is deze informatie niet aan te raden. Met deze stappen zorg je er namelijk voor dat de Firewall van je internet geen invloed meer heeft over de PlayStation 4 en daardoor een snellere verbinding krijgt. Hierdoor maak je de PlayStation 4 en je netwerk kwetsbaar. Hoe fix je NAT Type 1? Deze website legt het uit, maar we raden het niet aan. Staat alles open en gaan je downloads nog steeds traag? Check dan deze handige tips.”

 

Het klinkt dus niet heel verstandig om het aan te passen. Mag ik vragen waarom je dit wilt? 

Cavier
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lycke Ziggo wrote:

Lastig. Op de link die ik net gaf staat : “

OMZEIL JE FIREWALL EN ROUTER VOOR NAT TYPE 1 (RISICOVOL)

Mocht je geen idee hebben wat je doet, dan is deze informatie niet aan te raden. Met deze stappen zorg je er namelijk voor dat de Firewall van je internet geen invloed meer heeft over de PlayStation 4 en daardoor een snellere verbinding krijgt. Hierdoor maak je de PlayStation 4 en je netwerk kwetsbaar. Hoe fix je NAT Type 1? Deze website legt het uit, maar we raden het niet aan. Staat alles open en gaan je downloads nog steeds traag? Check dan deze handige tips.”

 

Het klinkt dus niet heel verstandig om het aan te passen. Mag ik vragen waarom je dit wilt? 


Ik ben me ervan bewust dat het niet de veiligste optie is, maar ik denk ook niet dat het zeer zorgelijk is dat mijn firewall geen toezicht (meer) houdt op mijn PS4? Dit was wellicht anders geweest als ik mijn computer had ge-DMZ’d (is dat een werkwoord? ;-)).

 

Ik wil dit voor elkaar hebben omdat ik vaak uit game-rooms en servers gekickt wordt door een “disconnect” en ik lees overal dat dit komt door het NAT-type; deze problemen zijn verholpen als je NAT-type 1 hebt ingeschakeld.

Precies volgens de site die jij linkt heb ik juist de DMZ geactiveerd en mijn PS4 een statisch IP-adres gegeven.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ah, ik ben even mijn collega's erbij gaan vragen. En ik krijg als antwoord “NAT Type 1 krijg je alleen als je je PS4 een publiek ip-adres toewijst, dat ga je achter een router dus nooit, maar dan ook nooit bereiken.lang verhaal kort: NAT Type 1 krijg je alleen als je je PS4 direct aan het modem in bridge hangt. check ook dit filmpje “

 

 

Cavier
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lycke Ziggo wrote:

Ah, ik ben even mijn collega's erbij gaan vragen. En ik krijg als antwoord “NAT Type 1 krijg je alleen als je je PS4 een publiek ip-adres toewijst, dat ga je achter een router dus nooit, maar dan ook nooit bereiken.lang verhaal kort: NAT Type 1 krijg je alleen als je je PS4 direct aan het modem in bridge hangt. check ook dit filmpje “

 

 


Hi Lycke, dit is ook het geval. Ik heb alleen een modem en verder geen router. Hij zit direct bekabeld vanuit het modem.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

NAT Type 1 krijg je alleen als je je PS4 een publiek ip-adres toewijst, dat ga je achter een router dus nooit, maar dan ook nooit bereiken.

lang verhaal kort: NAT Type 1 krijg je alleen als je je PS4 direct aan het modem in bridge hangt.
Met een lokaal ip-adres (192.168.x.x, 10.x.x.x, etc,) krijg je hooguit NAT type 2, maar als je de juiste poorten geforward hebt (of DMZ gebruikt) zie je ingame NAT type OPEN (dat is dus niet hetzelfde) als nat type 1 .

Jouw modem is nu in router functie, dat gaat dus niet werken. De enige optie die je hebt is de router functie van je modem uitschakelen, in bridge modus, daar een externe router op aansluiten via LAN1. De poorten LAN 2/m 4 schakel je daarmee uit. Mocht je andere apparaten bekabeld willen aansluiten, kan dit enkel nog via de externe router. @Cavier 

Uitgelicht topic