Kababi

Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Performance issues Connectbox

Hoi, Ik heb al een tijd last van slechte performance in mijn volledig berdrade netwerk met 2 managed netgear switches.

Ik heb net een case geopened, maar de standaard test schijnt er goed uit te zien. Mijn vraag of er drops hebben plaats gevonden, kon niet beantwoord worden en ik werd doorverwezen naar dit forum.

Ik heb nl sinds vorige week een RaspPi 4 angeschaft en opgetuigd om eea aan te kunnen tonen en direct met een fabriekskabel aan de Connectbox gehanen en enkele ping probes op gezet, naar mijn NAS (direct verbonden met de CB), naar het GW adres van de CB en naar buiten naar Google.

De performance laat duidelijk te wensen over en als ik op de grafiek inzoom van de GW probe, dan zie je behoorlijk veel packet loss.

Ik vraag mij echt af of mijn Connectbox nog wel naar behoren werkt.

Ik heb van alles in mijn netwerk hangen en verschillende apparaten hebben last van Lag, zoals de PS4, de Horizon box, mijn vpn verbinding van mijn werk etc.

Voor de test heb ik de aansluitingen geminimaliseerd en ook mijn Fritzbox repeater gedisconnect.

Nu lees ik net over de Puma chip die in mijn box voor problemen zou kunnen zorgen, maar dat de firmaware hopelijk up2date is (kan het nu even niet checken).

Van de zomer met de warmte wel 1 keer een waarneming gehad tijdens een Connectbox netwerk test, dat de box te heet was, dit zal de levensduur van de componenten ook niet ten goede komen.

Aangezien de Ziggo test naar mijn WAN pport geen problemen schijnt te geven is er nog weinig reden om het modem te vervangen, maar ik probeer met mijn lokale test te bewijzen dat de performance in deze te wensen over laat.

Ik hoop dat bijgevoegde plaatjes het beeld verduidelijken.

 

Ik hoor graag of er iets aan gedaan kan worden…..

 

Groetjes,

K.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Kababi
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Allemaal, had bijna het bijltje erbij neer gegooid, maar toch nog maat eens alles nogmaals nagelopen etc.

Het bleek dat ik nog 1 apparaat   in DMZ had zitten, nadat ik die eruit had gehaald (11 nov) was de performance aanzienlijk beter….Het DMZ zorgt er toch voor dat al het verkeer (zoals port sniffers etc) eerst door de connectbox getrokken wordt, ipv dat het gelijk wordt gedropped.

Zie het plaatje en bedankt voor het meedenken allemaal

 

Bekijk in context

15 Reacties 15
Kababi
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Net gechecked en ik heb denk ik een van de eerdere Compals (okt-2016, CH7465LG-ZG), met de laatst(?) bekende versie:

Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 4.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH
Kababi
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Is iemand mijn verbinding nu aan het testen, want nu ligt alles eruit? 

Kababi
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Net dus een reset gehad … als dit dmv van een test is gebeurd, prima, maar een headsup zou fijn zijn ivm thuiswerk….

Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 4.01
Software versie : CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH
MAC-adres : 54:67:51:D4:32:6F
Serienummer Connect Box : DDAP62022E85
Beschikbaarheid : 0day(s)0h:9m:54s <<<<<«!!!!
Netwerk toegang : Toegang tot internet
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes

Hi Kababi, welkom op de Community! Jij bent al aardig de analyse in gegaan zo te lezen. Goed dat je al contact met Ziggo hebt opgenomen voor de nodige analyses vanuit ons netwerk en het signaal tot aan je modem. 

@Mark Ziggo weet veel meer over dit type modem en de apparatuur die je hier achter hebt hangen. Hij is er vanaf volgende week weer en heb hem al even een seintje gegeven.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Die connectboxen geven niet altijd thuis op een ICMP request, dat heb ik hier al vaker gezien. Echter op je plot naar Google zie ik niet veel bijzonders. Je hebt performance issues binnen je netwerk? Of alleen naar buiten?

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
efok wrote:

Die connectboxen geven niet altijd thuis op een ICMP request, dat heb ik hier al vaker gezien. Echter op je plot naar Google zie ik niet veel bijzonders. Je hebt performance issues binnen je netwerk? Of alleen naar buiten?

Helemaal juist. ^^
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe je de problemen precies ervaart.

Kababi
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Mark,

Verbindinging is niet dramtisch slecht, maar openbaart zich tijdens Netflixen en via de TV kijken via de Horizon box. Tevens mijn Skype verbinding via mijn werk VPN bounced wel eens of hapert…..

Vandaar dat ik de probes heb opgezet.

Goed om te weten dat de connectbox niet altijd thuis geeft op ICMP requests, maar geldt dat ook naar buiten? De gaten die ik op bijgevoegde plaatjes had, komen overeen met de gaten naar buiten (Google). Daarom verdacht ik mijn Connectbox, maar als gezegd, ik kan zelf de interface status niet uitlezen om te kijken.

Mijn hardware versie is geen reden voor de problemen? Zoals ook eerder aangegeven, de 'spontane’ reboot?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Naar buiten zou het gewoon goed moeten zijn. Op welke “gaten” doel je? Ik zie het niet in je plaatjes, vrees ik.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Kababi wrote:

Goed om te weten dat de connectbox niet altijd thuis geeft op ICMP requests, maar geldt dat ook naar buiten? De gaten die ik op bijgevoegde plaatjes had, komen overeen met de gaten naar buiten (Google). Daarom verdacht ik mijn Connectbox, maar als gezegd, ik kan zelf de interface status niet uitlezen om te kijken.

Mijn hardware versie is geen reden voor de problemen? Zoals ook eerder aangegeven, de 'spontane’ reboot?

Ik zie ook geen gaten in je screenshots.

De hardwareversie zou geen problemen op moeten leveren en voor de spontane reboot heb ik geen verklaring, er was niemand bezig vanuit hier ofzo.

 

TV kijken via de Mediabox XL (voorheen Horizon) werkt natuurlijk op het DVB-C signaal, niet via de Connectbox. Netflix of Replay kijken op de Mediabox XL maakt wel gebruik van internet, maar niet via de Connectbox. De Mediabox XL heeft een eigen modem waarmee hij deze streams afspeelt. Dus problemen die je op de Mediabox XL ervaart hoeven niet gerelateerd te zijn aan internetproblemen op je PC/smartphone/etc.
Als je op één van beide apparaten problemen ervaart wijst dat op een probleem in dat apparaat, de aansluiting daarvan of de configuratie van het thuisnetwerk.
Ervaar je echter op beide apparaten soortgelijke problemen, dan gaat de verdenking uit naar het coax signaal en de aansluiting/splitsing bij binnenkomst.

De verbinding tussen ons en jouw Connectbox is ontzettend stabiel, 11~15ms zonder noemenswaardige packetloss:

 

Kababi
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Thx Efok en Mark,

Ik heb ff 2 snapshots van vandaag toegevoegd (overlappend met jouw tijdspanne) en het lijkt wel iets stabieler.

Het enige wat ik nog niet heb uitgesloten is de prefab kabel van mijn aansluiting naar de connectbox.

Zal eens kijken of ik nog zo'n kabel heb. Wel interessant dat de jitter vanaf 24:00 een stuk minder is. en bijna geen packetloss van jouw kant, maar aan mijn zijde wel wat….

Mijn tijd staat op GMT.

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Als die prefab kabel (tussen splitter en modem) het probleem zou zijn had ik in mijn data ook packetloss verwacht, maar die zie ik niet dus ik denk ook niet dat dat de oorzaak is. De verbinding tot het modem lijkt echt top.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Heb je de Mediabox XL ook aan het modem aangesloten met een UTP kabel of via Wifi en/of opgenomen in je thuisnetwerk?

Zo ja, dan heb je 2 DHCP servers in je thuisnetwerk met de nodige problemen en kan de Mediabox XL vreemde storingen veroorzaken: Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

Zo nee, niet doen, dat geeft een berg problemen.

Kababi
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Allemaal, had bijna het bijltje erbij neer gegooid, maar toch nog maat eens alles nogmaals nagelopen etc.

Het bleek dat ik nog 1 apparaat   in DMZ had zitten, nadat ik die eruit had gehaald (11 nov) was de performance aanzienlijk beter….Het DMZ zorgt er toch voor dat al het verkeer (zoals port sniffers etc) eerst door de connectbox getrokken wordt, ipv dat het gelijk wordt gedropped.

Zie het plaatje en bedankt voor het meedenken allemaal

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dat geeft opnieuw te denken over de gekkigheidjes die de Connecbox mogelijk kan hebben, bij een klant die wat anders doet dan gemiddeld.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ah wat fijn dat je het hebt kunnen vinden. Topper! Held!! 

Uitgelicht topic