Packetloss / latency problemen

Sinds een week ervaar ik erg veel problemen met packetloss en latency problemen. Ik merkte het eerst op tijdens het gamen op de ps4 met BF1. Een andere Ziggo gebruiker had hier ook last van. Uiteindelijk heb ik mijn router geupdate, gereset evenals het ubee modem zonder soelaas. Mijn thuis situatie qua netwerk is niet veranderd en onaangeraakt gebleven. Mijn up en downstream waardes zien er goed uit naar mijn mening.

Vandaag stuitte ik op het volgende bericht: https://tweakers.net/nieuws/125219/ziggo-brengt-patch-uit-voor-gedeeltelijk-oplossen-packet-loss-connect-box.html

Precies hetgeen waar ik last van heb. Ik maak eigenlijk al jaren probleemloos gebruik van UPC en nooit echt internet problemen en nu ineens dit. Ik probeer de klantenservice te bereiken maar die hebben constant een wachtrij. Iemand enig idee of ik dit probleem heb zoals beschreven op tweakers? Zie mijn ping wat er niet best uit ziet:

69 Reacties

Reputatie 3
Badge
Beste Renzo4000,

De Ubee321B maakt geen gebruik van de PUMA 6 Chipset welke schuldig is aan packet loss & ping spikes verhaal in het door u gelinkte bericht.

Er speelt momenteel wel iets raars met DHCP, DNS en fixed ip instellingen met diverse Ubee's.

Zou u uw modem waardes kunnen posten en een pingtest via pingplotter kunnen uploaden van minimaal 1 uur met een interval van 1 seconden.

MVG
Hoi Jonathan,

Hierbij alvast de waardes:

Ik zal ook de ping nog toevoegen.
Hierbij ook een ping naar nu.nl en lijkt er nu redelijk goed uit te zien met een paar uitschieters. Maar overdags ben ik vrijwel nooit thuis en is het vooral 's avonds te merken. Zo merk ik ook dat pagina's regelmatig traag laden en bij een refresh wel ineens worden getoond.

Reputatie 4
Badge +2
@Renzo4000,

Het signaal op je verbinding ziet er keurig uit, ook na een controle vanuit mijn zijde.

Maar overdags ben ik vrijwel nooit thuis en is het vooral 's avonds te merken.

Ben je de enige gebruiker in de woning of zijn er andere mensen die het internet tegelijkertijd gebruiken? Er is de afgelopen week rond de 100GB aan download verkeer gegenereerd, en ik vraag me af of je dit ook in de gaten hebt. Wil je om het zo goed mogelijk te testen je wifi wachtwoord tijdelijk wijzigen (dan weet je dat je in ieder geval dat niemand anders op je wifi netwerk zit) en alleen jouw computer bekabeld aansluiten? Ik ben benieuwd welke resultaten je dan te zien krijgt..
100gb is misschien niet weinig maar ook niet ongebruikelijk als je veel media streamt over het internet. Daarnaast zit ik regelmatig in mijn router en zie geen vreemde connecties behalve mijn eigen apparaten. Daarnaast is er dus zoals gezegd niks veranderd binnen mijn netwerk, mijn ps4 is overigens aangesloten per lan, ik heb wel een nieuwe kabel geprobeerd zonder soelaas helaas.
Reputatie 3
Badge
Goede middag Renzo4000,

Bij uw traces zie ik dat uw modem nog in router modus lijkt te staan, maak bijvoorkeur gebruik van bridge mode.
(of DMZ indien u echt echt WifiSpots wilt gebruiken)

Welke router gebruikt u momenteel en is deze geheel up-to-date?

MVG
Owh dat komt omdat ik hem gisteren naar fabrieksinstellingen heb gezet en vergeten terug te zetten naar bridge. Dit heb ik zojuist gedaan. De router is een netgear r7000 en is geüpdate naar de laatste firmware.
Reputatie 3
Badge
Goede middag Renzo4000,

Zou je de test nogmaals kunnen doen direct aan port 1 op modem zonder andere apparatuur op zowel een moment waarbij u geen problemen als wel problemen ervaart icm google.com.
(firewall ingeschakeld met zone public)

De router moeten we even buiten beschouwing laten.

MVG
Dat wil ik wel proberen, maar ik begrijp op basis van de gegeven input dat er geen afwijkingen te zien zijn?
Reputatie 3
Badge
Beste Renzo4000,

Zoals Serkan aangeeft lijkt het signaal in orde en heeft hij geen wegval of ernstige fluctuatie gedetecteerd, Echter binnen je pingplotter data horen infeite geen enorme spikes te zitten als je bekabelde verbinding idle is en de geteste server goed werkt.

De spikes welke in uw data terug te vinden zijn, kunnen echter ook veroorzaakt worden door het starten van een download of stream binnen uw netwerk, dus om dat uit te sluiten adviseer ik om nog even direct bekabelt via het modem te testen.

Bij WiFi is een hoge spike vrij normaal door de externe invloeden, ook het aantal en type apparaten wat verbonden is op met het WiFi netwerk spelen een rol.

100GB in 1 week is trouwens niet zo heel erg veel, zeker niet als je veel gebruik maakt van streaming services, een digitale game aankoopt of updates dan kom je daar ook vrij snel aan. Echter denk ik dat Serkan dit aan haalt omdat u in het verleden niet zo veel data verstookte.

MVG
Tijdens bovenstaande ping logging van deze ochtend was ik de enige actieve gebruiker op het netwerk. Er stonden geen andere data verbruikers aan, dus dat is uitgesloten.

Ps. In het verleden heb ik wel meer verstookt in een weekje tijd 😉
Ik had een soortgelijk geval, jarenlang probleemloze verbinding tot op een gegeven moment de verbinding ging wegvallen en het modem herstarten. Netwerkmonteur is langsgeweest die binnen wat zaken heeft gecheckt en in de verdeelkast in de straat de koppeling vervangen die behoorlijk gecorrodeerd was. Dat blijkt de oorzaak want sinds zijn bezoek is de verbinding niet meer weggevallen. Veel kudos voor Leon B!
Ik ben weer een tevreden klant! :D
Let er wel op dat je vraagt naar een netwerk monteur i.p.v. een storingsmonteur bij dit soort problemen.
Bedankt voor de tip!

@Jonathan-458 is hetgeen wat @Frank S aangeeft wellicht aan de orde? Ik heb laatst ik bericht gehad dat er gewerkt zou worden aan het netwerk, dus misschien is er iets niet goed gegaan in de wijk aansluiting?
Reputatie 3
Badge
Goede middag Renzo4000,

Dat zou best kunnen, echter zou de storing zich over het algemeen niet moeten beperken tot bepaalde tijdstippen en ook wijzen uw waardes daar niet direct naar.

Het kan ook het modem zijn, de meeste hardware problemen met modems beginnen na 4 a 5 jaar.

Als dit zich blijft voordoen wanneer het modem direct op het AOP is aangesloten neem dan contact op met Ziggo tijdens de storing om metingen te verichten, blijf ook pingplotter gebruiken zodat er eventueel een verband te leggen.

Zij kunnen dan naar aanleiding hiervan of op verzoek een netwerk monteur sturen. op verzoek bestaat er wel de kans dat zij extra kosten in rekening brengen als zij niks kunnen vinden of het aan binnenhuis bekabeling/apparatuur ligt.

MVG
@Jonahund Hierbij weer een ping log van zojuist tijdens het gamen (BF1, PS4). Het was niet zo erg als eerder deze week maar nog steeds latency/packetloss problemen. Zie log.

Bovenstaande bericht is bedoeld voor @Jonathan-458 niet voor Jonahund. Ik kan het bericht helaas niet bewerken.

Wellicht nog even als toevoeging; er is dus op 22-06-17 onderhoud geweest bij ons in de wijk volgens een Ziggo mail. Toevalligerwijs zijn de problemen sindsdien wel ontstaan.

Uiteraard kan het toeval zijn en wellicht is het modem aan het einde van zijn latijn, het model is wellicht al wat jaartjes oud (je weet nooit of je een nieuwe of een gebruikte krijgt). Dus ik sta op zich ook open voor een nieuwe connect box als lees ik daar ook wisselende berichten over.
Gisteravond was het weer huilen met de pet op, latency ging door het dak en packloss alom gedurende BF1. Op dat moment merk ik dan ook dat bijvoorbeeld dit forum slecht laadt. Een vriend van mij een paar kilometer verder op had exact dezelfde klachten ... kan toch haast geen toeval zijn op individueel niveau maar eerder Ziggo breed (netwerk in de buurt).
Reputatie 4
Badge +2
@Renzo4000,

Ik heb je verbinding gecontroleerd op afstand en ik zie dat er afgelopen week wel een dip in het netwerk heeft gezeten, maar dit is éénmalig geweest en ik denk niet dat dit het probleem veroorzaakt.

Wat mij verder is opgevallen is dat je het modem in bridge mode hebt staan, maar dat je 2,4GHz wifi netwerk nog wel is ingeschakeld. Dit lijkt mij niet de bedoeling in bridge mode. Wil je dat ik je wifi netwerk op afstand ga uitschakelen?

Daarnaast zie ik ook dat je je eigen router in gebruik hebt (logisch ook met bridge mode ingeschakeld ;-)). Heb je het ook al rechtstreeks op ons modem getest?
@Serkan Ziggo Als ik hem in bridge heb staan zou ik geen wifi meer moeten hebben toch? Ik kan dit dan overigens ook nergens in of uitschakelen. Ik zie wel dat WIFI4ALL kennelijk aan staat, ik dacht dat dit überhaupt niet kon als je kiest voor bridge modus. Maar van mij mag je het uitschakelen aangezien ik dat zelf niet kan. Ik wil best nog een keer proberen zonder router er tussen, maar daar ligt het niet aan. Maar goed om het zeker uit te sluiten zal ik dat doen.
Reputatie 4
Badge +2
@Renzo4000,
Je wifi is nu uitgeschakeld. Wil je voor de zekerheid eerst je modem, daarna je router herstarten?

Wat mij betreft hoef je nu nog niet direct je router uit te sluiten, dat kan straks ook nog. Ik ben wel benieuwd naar de nieuwste PingPlotter resultaten.
@Serkan Ziggo gedaan wat je zei, helaas nog steeds hetzelfde. Misschien toch een brak modem?
Reputatie 4
Badge +2
Hi Renzo4000,

Ik denk dat het tijd is om je modem ook uit te sluiten, want het lijkt al mis te gaan op de gateway, ik ga je modem omruilen voor een ander modem.

Laat je het mij weten wanneer je het nieuwe modem hebt ontvangen en wat de uitkomst daarvan is?
@Serkan Ziggo Wat betekent dat precies, dat het al misgaat op de "gateway"?

Ik ben benieuwd of een nieuw modem het probleem oplost, ik hoop het want gamen is zo gewoon niet mogelijk (en mijn KD gaat helemaal naar z'n gootje zo ;)). Wanneer kan ik het modem verwachten denk je?
Reputatie 4
Badge +2
@Renzo4000,

Ik verwacht dat je het modem net na het weekend in ontvangst kunt nemen.

Zie je laatste screenshot van Pingplotter. Bij de eerste "stap", richting 192.168.1.1, is er al 44,8% packetloss. Dus het gaat eigenlijk al mis richting het modem. Daarom wil ik ook het modem uitsluiten..
Oke, nu is het wel zo dat ik dat de test zonder router (en de ps4 direct op het modem) nog niet gedaan heb. Het kan natuurlijk geen kwaad om een nieuw modem te plaatsen, ik denk da het om een connect box gaat?

Daar lees ik wel wat horror verhalen over (zie ook mijn eerste post). Staat de laatste firmware er meteen op die deze problemen oplost? Of kan jij dat vast "klaar zetten / pushen" zodat ie meteen wordt bijgewerkt @Serkan Ziggo?

Reageer

Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics