Low

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Packetloss/lag sinds een aantal dagen

Hallo iedereen, ik heb sinds een dag of 4 om de 1 á 2 minuten een lagspike bij alles wat ik doe, maar vooral merkbaar bij gamen, welke game het ook is, het maakt niet uit. De belangrijkste dingen al gedaan: directe kabel naar de PC (ik gebruik geen WIFI op mijn PC), een andere kabel geprobeerd, router soft en hard gereset, down/upload speed getest (beiden prima) en ping is buiten de lagspikes prima en wat ik gewend bent (afhankelijk van game en server).

Dankzij een CMD prompt ping naar verschillende sites en PingPlotter zie ik dat ik nog redelijk vaak packet loss heb.

Ik heb contact opgenomen met de Ziggo klantenservice en die hebben mij nu naar de community verwezen. Heeft iemand enig idee? Hier is een korte test van PingPlotter die op dit moment nog loopt:

 

Heeft iemand enig idee? Ik ben al jaren een tevreden klant juist vanwege de betrouwbaarheid en snelheid van Ziggo, en dit is dan weer erg jammer.

Met vriendelijk groet,

Roel

41 Reacties 41
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

De oorzaak kan binnen of buiten zitten of van buiten komen.

Het makkelijkste is vanuit binnen te beginnen en hier zaken uit te sluiten of om iets te vinden.

Kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292...  

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Low
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Be rt! Dank u voor uw snelle reactie!

Hier is de copy paste van de up- en downstream waardes:

 


Channel 1:
Channel ID: 1
Downstream Frequency: 228000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -3.8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 37.5 dB
MER: 37.5 dB
Correctable FEC: 138 codewords
Uncorrectable FEC: 32 codewords
Microreflections: 28 dBc
Channel 2:
Channel ID: 2
Downstream Frequency: 236000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -2.2 dBmV
Signal to Noise Ratio: 39.2 dB
MER: 39.2 dB
Correctable FEC: 36 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 25 dBc
Channel 3:
Channel ID: 3
Downstream Frequency: 244000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -3.0 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.6 dB
MER: 38.6 dB
Correctable FEC: 70 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 22 dBc
Channel 4:
Channel ID: 4
Downstream Frequency: 252000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -4.6 dBmV
Signal to Noise Ratio: 37.5 dB
MER: 37.6 dB
Correctable FEC: 253 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 29 dBc
Channel 5:
Channel ID: 5
Downstream Frequency: 260000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -3.1 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.6 dB
MER: 38.7 dB
Correctable FEC: 123 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 24 dBc
Channel 6:
Channel ID: 6
Downstream Frequency: 268000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -1.8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.6 dB
MER: 38.6 dB
Correctable FEC: 60 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 19 dBc
Channel 7:
Channel ID: 7
Downstream Frequency: 276000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -2.8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38.8 dB
MER: 39.0 dB
Correctable FEC: 108 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 35 dBc
Channel 8:
Channel ID: 8
Downstream Frequency: 284000000 Hz
Modulation: 256 QAM
Power Level: -1.6 dBmV
Signal to Noise Ratio: 39.5 dB
MER: 39.5 dB
Correctable FEC: 44 codewords
Uncorrectable FEC: 0 codewords
Microreflections: 25 dBc

Upstream Channels
Channel1:
Channel ID: 1
Upstream Frequency: 52000000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 39.3 dBmV
Channel2:
Channel ID: 2
Upstream Frequency: 44500000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 39.0 dBmV
Channel3:
Channel ID: 3
Upstream Frequency: 36000000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 38.5 dBmV
Channel4:
Channel ID: 4
Upstream Frequency: 58800000 Hz
Modulation: 64 QAM
Bit Rate: 30720 kBits/sec
Power Level: 39.3 dBmV
Statistics
T3Timeouts: 2 timeouts
T4Timeouts: 0 timeouts

Ik weet niet hoe of waar ik de netwerk historie kan vinden, overigens vergeten te zeggen, het gaat om de Cisco EPC3928AD modem.

Hier een foto van de aansluitingen: 

De kabel met het groene contact komt rechtstreeks van het buitensignaal, de netwerkkabel daar links van gaat rechtstreeks in de ethernet adapter van de PC, zonder splitters, versterkers, verlengers of andere apparatuur:

[muur]----[modem]
                     |_____________[PC]

Zoiets dus 😉

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Je signaal op zich is niet verkeerd, maar je bekabeling en modem is wel op leeftijd.

“De kabel met het groene contact komt rechtstreeks van het buitensignaal.”

Komt die kabel niet uit een wandcontactdoos of gekoppeld aan een groene kabel? @Low 

Zo ja, kun je daar een foto van maken of van de eerste plaats waar die kabel je huis binnenkomt?

 

Low
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Misschien was mijn woordkeuze verkeerd: de wandcontactdoos zie je op de achtergrond (op de grond aan de muur met de blauwe verfveeg erop) in de foto, daar komt het appartement binnen (geen idee of dat uitmaakt maar ik woon in een flat).

De kabel met het groene contact is aangesloten op die wandcontactdoos. 

Ik kan er wel een foto van maken maar dat gaat niet zonder het verplaatsen van wat spullen en een kast, en het is nogal laat in de dag om dat mijn buren aan te doen, dus dat zal dan morgen moeten worden. 🙂

 

 

Swike

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Je bent niet de enige, bij mij en anderen om mij heen gebeurt momenteel precies hetzelfde, dus ik acht zelf de kans heel klein dat het met je eigen verbindingen te maken heeft. 

Ook op het forum zie je meerdere posts hierover.  

Ziggo heeft tegen mij gezegd gisteren dat er inderdaad een probleem is maar dat ze “niet weten wanneer er een monteur tijd zou hebben om dit probleem op te lossen. 

Ik stel voor gewoon te blijven bellen met de klantenservice zodat dit probleem gezien gaat worden als daadwerkelijk een groot probleem en het niet weggeschoven wordt onder het mom "vraag het maar aan de community”. 

 

Ook werd me verteld aan de telefoon dat wanneer dit lang duurt je een vergoeding kunt krijgen voor de tijd dat je je internet niet hebt kunnen gebruiken, wellicht goed om te onthouden! 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Low@SwikeLag kan vele oorzaken hebben, van een oud AOP = Abonnee Overname Punt  tot een oud modem, tot problemen in het netwerk.

Het makkelijkst voor je is om eerst te kijken of je zelf niets in huis hebt waardoor dit probleem veroorzaakt kan worden en om dit uit te sluiten.

@Swike

Kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292...  

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 

Low
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Be rt Op dit moment is 't probleem nog steeds gaande maar wel minder frequent: waar het gisteren packetloss ongeveer 1x per minuut was, is 't nu 1x per 5-10 minuten - het is dus nog niet opgelost maar er is in ieder geval iets veranderd, en in ieder geval niet bij mij in huis.

@Swike Ik las net jouw eigen topic, en las dat je omgeving Bergen op Zoom aangaf...en ik woon dus in Bergen op Zoom. Toeval zou wel heel erg toevallig zijn?

Swike

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Low Ja, klopt inderdaad. Ik zit in het centrum van Bergen op Zoom. 

Hieronder een link naar een topic van mijn neef, die eveneens met exact hetzelfde probleem zit, op ongeveer dezelfde locatie (hemelsbreed misschien 200m uit elkaar)

Het lijkt ook alsof het soms even opgelost is voor tien-vijftien minuten maar dan begint het feestje gewoon weer opnieuw. 

 

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ping-spikes-afgelopen-3-dagen-bergen-op-zoom-4611-...

 

@Be rt Uiteraard sluit ik niks uit wat oorzaken betreft, echter wijst het meeste naar een extern probleem ipv een probleem achter de voordeur. 

Ik zal zodra ik tijd heb vanavond de gevraagde gegevens hier (en in mijn eigen topic) delen! 

Low
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Swike Ik woon net buiten 't centrum van Bergen op Zoom. 

Tevens is het sinds eerder deze middag weer slechter geworden, spike om de 1 á 2 minuten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Als een ieder dit nu aan Ziggo laat weten, kan het een groepsstoring worden met een adequatere aanpak.

Neem even contact op met Ziggo via de chat en meld dat er meer zijn in je wijk.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact 

Low
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Be rt @Swike Ik heb net telefonisch contact gehad met een Ziggo medewerker en die vertelde dat hij niets vreemds kan zien van storingen of iets dergelijks buiten de deur, en er komt een monteur vrijdag de 22ste bij mij langs om het te bekijken. Schiet allemaal niet echt op maar het 't moet maar..

StinoM

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi,

Toevallig, ik kom ook uit Bergen op Zoom en heb hetzelfde probleem. Heb net ook een reactie geplaatst op een ander forum. Aangezien hier al meer mensen op in zijn gesprongen, plaats ik mijn reactie hier nog een keer:

Ik heb sinds een week of twee last van hetzelfde probleem. Alle apparaten in huis werken prima op de wifi, als ik een speedtest uitvoer op mijn mobiele telefoon/laptop/tablet dan behaal ik overal nagenoeg de snelheid die we in ons abonnement zouden moeten hebben (250/25). Echter, op mijn playstation die met de kabel is aangesloten is de verbinding heel inconsistent. Wanneer ik fifa of call of duty speel heb ik behoorlijk veel last van lag, met uitschieters om de 30-40 seconden waardoor ik niet meer normaal kan spelen. 

Inmiddels ben ik hier al drie dagen mee bezig, dit is wat ik allemaal al uit heb gevonden:

  • Alle apparaten werken prima, behalve mijn playstation. 
  • Last van deze lag spikes zowel bekabeld als op de wifi. 
  • Zowel download als upload snelheid schommelen heel erg, maar met name de upload snelheid is problematisch. Deze wisselt tussen de 40 kbps en 8 mbps. 
  • UTP kabel is vervangen, nog steeds hetzelfde probleem. 
  • Playstation van een vriend op dezelfde kabel aangesloten, nog steeds hetzelfde probleem. 
  • Laptop op dezelfde kabel aangesloten, geen probleem. 
  • Connectbox in bridge modus gezet met een andere router erachter, nog steeds hetzelfde probleem. 
  • Ipv6 opties van de connectbox uit laten schakelen, nog steeds hetzelfde probleem. 
  • Connectbox een harde rest gegeven, terug naar fabrieksinstelling, opnieuw opstarten etc., nog steeds hetzelfde probleem. 
  • PS4 aangesloten op de 4G hotspot van mijn telefoon, geen probleem.

Ik heb eigenlijk geen idee meer wat ik moest doen. Ik begon al te denken dat het aan mijn playstation lag, maar dat lijkt met het laatste punt eigenlijk uitgesloten. Toevallig woon ik ook in Bergen op Zoom, misschien dat het iets regio-gebonden is?

Ik vond eergisteren wel dit topic op het forum: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ps4-bekabeld-erg-onstabiele-verbinding-hoge-pingsp...

Lijkt om exact hetzelfde probleem te gaan. Het enige punt dat daar in staat wat ik volgens mij nog niet heb behandeld is de PUMA 6 chipset die mogelijk voor problemen zou zorgen. Ik heb al aan de telefoon gehangen met de klantenservice om te vragen wat hier de mogelijkheden in zijn, ik las namelijk dat mensen die in plaats van een connectbox van Arris of Compal een technicolor modem kregen van de problemen af waren. Maar dit is voor mij op het moment ook maar giswerk, weet niet of dit het probleem wel zal oplossen. 

Morgen komt er een monteur bij ons langs, hopelijk kan hij de oplossing vinden. Ik zal het je laten weten als deze langs is geweest, misschien kan ik je dan ergens verder mee helpen. 

Ik kan me in ieder geval goed inleven in de problemen die je ondervindt, erg frustrerend…

Groeten,

Stijn

Swike

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Low @Be rt Ik heb al meerdere keren gebeld met de klantenservice en duidelijk gemaakt dat het niet een probleem alleen bij mij is. 

Zojuist ook via de chat gemeld dat meerdere mensen er last van hebben, maar mijn melding is door de storingsdienst gefilterd en niets duidt op een algemene storing en dus is de monteur laten langskomen voor nu het devies. 

 

Hieronder mijn originele post. 

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ping-schiet-constant-omhoog-tot-wel-2000-ms-gamen-...

 

Ik blijf gewoon meldingen maken van het probleem zodat de urgentie hopelijk duidelijk wordt ondanks dat ze niet direct een oorzaak (en dus geen probleem?) zien.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@StinoMVoor zover ik weet is het Puma 6 probleem opgelost door een update, als ik andere gamers mag geloven.

De Technicolor TC7210 wordt al een half jaar of langer niet meer uitgeleverd.

Laat de monteur ook weten dat er meer zijn uit Bergen op Zoom.

(Mee hartelijke groete uit Tullepetaonestad.)

StinoM

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Be rt Thanks voor je reactie. Hmm, jammer dan die Puma 6 chip, daar had ik mijn hoop nog op gevestigd haha. Hopelijk krijg ik na de komst van de monteur meer duidelijkheid. Ik zal hier een terugkoppeling posten als hij/zij is geweest!

dennisvanderpoo

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb er ook last sinds een week of 1 a 2 geleden. Niets veranderd thuis. Draai een pfSense box met 4 intel NIC's en high quality switches. Normaal heb ik in Apex bijv. een ping van 12 tot 15 ms. Nu tijdens zowel Apex Legends als Overwatch last van enorme lags (om de zoveel minuten(Sinds 2000 al bij Ziggo, nooit eerder last van gehad. Ik denk dat het aan Ziggo ligt..

Sint Willebrord hier (4711)

Low
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kleine update: sinds een uur of 00:30 (maandag morgen) heb ik nu al bijna een uur geen enkel probleem, letterlijk geen ene packet loss of lag/hikken meer een heel uur. Geen idee of er iets is veranderd (bij mij binnen in ieder geval niet) of omdat er weinig internetverkeer is op dit tijdstip, maar het is frappant dat 't nu na dagen lang constante problemen het nu weg is.

 

StinoM

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Low aan de hand van jouw reactie heb ik net ook even snel een potje call of duty gespeeld om het te testen. Heb ongeveer 5 minuten gespeeld, maar inderdaad in die 5 minuten geen last gehad van lag/pingspikes. Misschien dat het inderdaad komt doordat er weinig internetverkeer is om 00:30 en 7:30, maar wel frappant inderdaad dat het ineens helemaal weg zou zijn als we zelf niets hebben veranderd...

Swike

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vanmorgen ook nog heel even mijn ping gecheckt en zag in het half uur dat ik hem liet lopen maar enkele spikes tot rond de 300ms. Dus nog niet helemáál opgelost maar alles zag er wel een stuk beter uit dan eerst. 

 

Zodra ik thuis ben vanavond ga ik ook even checken of de problemen opgelost zijn ja of nee! 

 

Dank aan iedereen zijn reacties hier, samen staan we sterk, gamers rise up lolol. Ik post de mijn ondervindingen straks weer hier in ieder geval!

Uitgelicht topic