InternetEnthous

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Oude router? Waar kan ik een vervanger aanvragen?

Hallo allemaal,

Ik heb nu al een tijdje problemen met mijn router. Deze valt gewoon weg of moet (bijna) om de dag gereset worden omdat deze niet meer werkt. Ook films kijken via wifi kan af en toe echt een probleem zijn, omdat het internet niet stabiel genoeg werkt.

Ik maak op dit moment gebruik van Cisco EPC3928AD (gekregen van Ziggo natuurlijk), maar als ik zo online de ervaringen lees zie ik geen goede reacties en allemaal reacties die idd overeenkomen met mijn ervaringen.

Mijn vraag is dan ook, is mijn router gewoon te oud geworden en moet deze vervangen worden? Zo ja hoe regel ik een vervanger? Zo nee, hoe kan ik er tenminste voor zorgen dat we overal in huis stabiel internet hebben? Ik heb al geprobeerd met stroomnetwerk, dat heeft een tijdje gewerkt maar toen opeens niet meer (geen idee waarom niet) en wifi repeaters hebben dus niet veel zin als internet telkens wegvalt.

Ik hoop van jullie te horen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

We hebben het nieuwe modem ontvangen, hebben ook WiFi boosters aangeschaft om een mesh netwerk te creëren. Alles is aangesloten en werkt ook op het moment (het vervangen van de modem heeft 3x zo snel downloadspeed als gevolg, dus het wisselen van modem is sowieso niet voor niks). En nu maar afwachten of onze nieuwe setup niet zoveel drops heeft als ons oude systeem.

Het probleem is dat we sowieso nooit een monteur hiervoor kunnen laten komen omdat het altijd een momentopname is, dus laten we gewoon hopen dat alles nu goed, stabiel blijft werken. Powerlevels en dergelijk zijn net zoals op het oude modem gewoon prima.

 

Ik houd jullie komende tijd op de hoogte.

Bekijk in context

25 Reacties 25
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Deze modem kan gelijktijdig uitzenden in de 2.4 en 5Ghz wifi-banden. Daarmee voldoet de modem aan alle eisen. 

Wat zijn de specifieke problemen?

Kunt de de up- en downstreamwaardes hier laten zien? Ook graag foto's van uw AOP en de daarop aangesloten splitter en apparaten.

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het probleem is dat sinds een tijdje (paar maanden ondertussen al) gewoon het internet niet persé trager is geworden maar meer instabieler. Ik kan het ene moment 50 Megabits per seconde hebben volgens de speedtest en gewoon een paar minuten later opeens nog maar 7 Megabits terwijl ik op hetzelfde netwerk zit en niks (geen andere devices) heb runnen die internet in beslag nemen. Als ik dat dan bijvoorbeeld tijdens het kijken van een Netflix film doe dan heb je op het ene moment gewoon goede, mooie kwaliteit en een paar minuten later kan je werkelijk alle pixels op het scherm tellen. Ook heb ik gedurende de dag momenten dat de router gewoon wegvalt (wifi netwerken zijn dan niet meer te vinden), dit duurt een paar minuten en dan zijn ze er weer. Dit heeft allemaal in het verleden (zolang we deze router hebben) niet gespeeld. Het is ook niet dat dit iedere dag plaatsvind, maar laatste tijd wel vaak genoeg om hier een post te plaatsen met de hoop dat iemand weet hoe die dit zou kunnen oplossen.

Downstream Channels 	  	 				Channel 1:Channel ID: 	8Downstream Frequency: 	284000000 HzModulation: 	256 QAMPower Level: 	-6.5 dBmVSignal to Noise Ratio: 	40.4 dBMER: 	40.4 dBCorrectable FEC: 	1 codewordsUncorrectable FEC: 	0 codewordsMicroreflections: 	30 dBcChannel 2:Channel ID: 	9Downstream Frequency: 	292000000 HzModulation: 	256 QAMPower Level: 	-6.4 dBmVSignal to Noise Ratio: 	40.4 dBMER: 	40.4 dBCorrectable FEC: 	6 codewordsUncorrectable FEC: 	0 codewordsMicroreflections: 	29 dBcChannel 3:Channel ID: 	10Downstream Frequency: 	300000000 HzModulation: 	256 QAMPower Level: 	-6.6 dBmVSignal to Noise Ratio: 	40.3 dBMER: 	40.4 dBCorrectable FEC: 	17 codewordsUncorrectable FEC: 	0 codewordsMicroreflections: 	30 dBcChannel 4:Channel ID: 	11Downstream Frequency: 	308000000 HzModulation: 	256 QAMPower Level: 	-6.4 dBmVSignal to Noise Ratio: 	40.4 dBMER: 	40.4 dBCorrectable FEC: 	9 codewordsUncorrectable FEC: 	0 codewordsMicroreflections: 	29 dBcChannel 5:Channel ID: 	12Downstream Frequency: 	316000000 HzModulation: 	256 QAMPower Level: 	-6.0 dBmVSignal to Noise Ratio: 	40.3 dBMER: 	40.3 dBCorrectable FEC: 	6 codewordsUncorrectable FEC: 	0 codewordsMicroreflections: 	28 dBcChannel 6:Channel ID: 	13Downstream Frequency: 	324000000 HzModulation: 	256 QAMPower Level: 	-5.5 dBmVSignal to Noise Ratio: 	40.4 dBMER: 	40.4 dBCorrectable FEC: 	5 codewordsUncorrectable FEC: 	0 codewordsMicroreflections: 	27 dBcChannel 7:Channel ID: 	14Downstream Frequency: 	332000000 HzModulation: 	256 QAMPower Level: 	-5.0 dBmVSignal to Noise Ratio: 	40.3 dBMER: 	40.3 dBCorrectable FEC: 	5 codewordsUncorrectable FEC: 	0 codewordsMicroreflections: 	29 dBcChannel 8:Channel ID: 	15Downstream Frequency: 	340000000 HzModulation: 	256 QAMPower Level: 	-4.6 dBmVSignal to Noise Ratio: 	40.3 dBMER: 	40.3 dBCorrectable FEC: 	3 codewordsUncorrectable FEC: 	0 codewordsMicroreflections: 	34 dBc  		Upstream Channels 	  	 				Channel1:Channel ID:	2Upstream Frequency:	44500000 HzModulation:	64 QAMBit Rate:	30720 kBits/secPower Level:	45.3 dBmVChannel2:Channel ID:	1Upstream Frequency:	52000000 HzModulation:	64 QAMBit Rate:	30720 kBits/secPower Level:	45.3 dBmVChannel3:Channel ID:	3Upstream Frequency:	36000000 HzModulation:	64 QAMBit Rate:	30720 kBits/secPower Level:	44.8 dBmVChannel4:Channel ID:	4Upstream Frequency:	58800000 HzModulation:	64 QAMBit Rate:	30720 kBits/secPower Level:	46.0 dBmVStatistics   	 		T3Timeouts: 	2 timeoutsT4Timeouts: 	0 timeouts

Voor foto's en dergelijke kan ik later wel kijken als dit echt gewenst is, maar gezien het verhaal lijkt mij niet dat dit opeens een verschil maakt.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@InternetEnthousiast je downstream signaal is best zwak, veel -6, terwijl het tegenwoordig tussen 0 en +6 ligt. En 6 dB is een factor 4…

Ik denk dat het toch handig is om wat foto's te maken van hoe het modem op het AOP aan te sluiten.

Daarnaast kan een nieuw modem helpen met een iets betere WiFi. Huidige modems hebben 802.11ac WiFi, dat heeft de Cisco zeker niet.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @InternetEnthousiast en welkom op de Community,

Fijn dat je via dit kanaal contact opneemt! Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is wanneer je internetverbinding instabiel & traag is. Daarom heb ik even een blik geworpen op het signaal. Het downstream signaal op je modem is inderdaad zwak zoals @Henno ook al constateert.
Dit kan komen doordat er een onvoldoende afgeschermde, beschadigde of te lange kabel gebruikt wordt en/of een of meer splitters gebruikt worden tussen het modem en aansluitpunt (AOP). Heb je de binnenhuisinstallatie tussen het modem en aansluitpunt al nagelopen? Stuur anders ook even een foto van de situatie.

Daarnaast is het zo dat het modem wat je hebt, Cisco3928, een inmiddels verouderd type modem is. Dit modem kan ik sowieso kosteloos voor je vervangen. Voor we dit gaan doen is het wel aan te raden ook bovenstaande na te lopen. Als er sprake is van een signaalprobleem, lost een nieuw modem het namelijk ook niet op.
Om ook je wifi optimaal te krijgen, raad ik aan naar de tips op deze pagina te kijken. 

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe het werkt met de kabels maar dit zijn de enige internet kabels die ik kan vinden. We hebben zover we kunnen zien niks in de meterkast hangen, alleen deze kabels achter de televisie (in de woonkamer). Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

 

Moet trouwens toegeven dit is een setup die jaren niet meer veranderd is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Enige tips om dit al mogelijk iets stabieler aan te sluiten:

Kun je deze 2 splitters er tussenuit halen?
Als ik het goed zie, dan hebben die verder geen functie.

De stekker met het oranje rondje zou vervangen moeten worden voor een afgeschermde tegen instraling van signalen 4G, Digitenne en andere zenders.

 

Ook het witte kapje op deze splitter kan problemen veroorzaken:

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

 @InternetEnthousiast als toevoeging op Be rt's uitstekende uitleg: als het andere einde van die kabel ook een connector met plastic kapje heeft dan moet daar ook een nieuwe, kabel keur connector of Hirschmann KOKSWI / KOSWI connector op komen.

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb echt geen flauw idee wat jullie proberen te zeggen met Hirschmann KOKSWI connectoren etc ? Dit is letterlijk de hele setup. Ergens komt de internetkabel het huis binnen op deze locatie en die gaat direct het modem in.

Ook met betrekking tot die kabel (waar dat oranje rondje om gezet is) dacht ik dat het gewoon een kabel was voor de TV. Ik heb namelijk zo'n gelijke kabel in mijn TV zitten en TV werkt gewoon prima.

 

Niet dat ik jullie niet vertrouw, maar ik wacht even op antwoord van iemand van Ziggo, want als ik nu iets verpest dan is het een zeer groot probleem met al dat thuiswerken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De TV kan prima werken, maar deze stekkers vagen, als een antenne, allerlei signalen op en zet die op het hele coax netwerk en ook in je modem wat storing kan veroorzaken, sinds 2012 adviseert Ziggo al om afgeschermde stekkers te gebruiken “Ziggo geschikt”

Bij twijfel inderdaad even niets doen.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Oef, @InternetEnthousiast . Die foto's zijn inderdaad heel duidelijk. Dit ziet er verre van goed uit. 

Lukt het om het kapje in elk geval van de splitter te halen, zoals @Be rt aangaf? En om niet splitter op splitter op versterker te gebruiken? 

 

De kabel met de plastic afscherming, waar Bert een rondje omheen getekend had, waar gaat deze “naartoe”? Waar is het andere eind van die kabel? En hoe lang is deze kabel? Want ik kan je hier wel een vervanging voor sturen. 

Ik denk dat blauw (rondje op mijn afbeelding) naar je modem gaat en rood naar de ETU ernaast, toch? Het beste is om het plastic kapje van deze splitter dus even te verwijderen (zoals op het filmpje)  en dan de modem inderdaad op deze splitter aan te sluiten + een nieuwe kabel (die ik je kan toesturen) op de plek van het rode rondje. Dan sluit je de EMU en de daarop aangesloten splitters helemaal uit je netwerk. 

 

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Moet heel eerlijk bekennen dat dit net zoiets wordt als je Oma uitleggen hoe ze dit moet oplossen. Hier zal ik met een elektricien naar moeten kijken. Maar als jullie mij het materiaal kunnen sturen (zoals je aangaf, nieuwe kabel, misschien nieuw modem (gezien onze dus verouderd is zoals Paul aangaf)) dan kunnen we de elektricien 1x alles laten ombouwen en omgooien en zitten we niet telkens met de voorrijkosten.

 

Begrijp mij niet verkeerd, het zal wel gewoon wat kabels aansluiten, maar zoals ik al aangaf internet is een belangrijk ding hier met veel mensen die thuiswerken en Netflix kijken en als ik dan ergens iets kapot maak omdat ik nog wel eens onhandig ben dan zijn ze hier niet echt blij.

Zie trouwens wel dat we weer eens moeten afstoffen, maar de zwarte kabel (blauw rondje) gaat naar de Ziggo Mediabox XL zover ik hem kan volgen. De witte kabel (rood rondje) gaat naar het witte doosje ernaast en die heeft vervolgens een kabel naar het modem. De kabels zijn langer dan ze eigenlijk moeten want zoals je kan zien alles staat hier naast elkaar.

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Volgens mij snap ik wel waarom dat het kastje ertussen zit, want die zorgt ervoor dat wij boven televisie kunnen kijken zover ik het kan volgen. Dus die witte kabel van de splitter gaat naar het tracec (of zoiets) kastje (zodat we TV kunnen kijken boven en die gaan dan witter kabel naar de router voor internet. Ik zie door die kabeltjes het netwerk af en toe niet meer.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Je modem moet zo rechtstreeks mogelijk op het AOP (dat is het witte aansluitpunt links, waar die splitter met het witte kapje op zit. Zoals gezegd. Het kapje loshalen stelt niets voor. Heb je het Filmpje al bekeken?) 

Er gaat nu dus een kabel vanuit het zwaar verouderde etu-01 “kastje” naar de modem en op die etu zit ook nog een splitter + splitter + zwaar verouderde kabel. Dit alles is echt rampzalig voor je signaal. 

 

Als je het echt niet ziet zitten om zelf het een en ander aan kabels/splitters te vervangen (maar geloof me. Het stelt echt heel weinig voor), kunnen we een extra servicemonteur toesturen. De tarieven voor deze monteur vind je hier. Eventueel extra materiaal wordt tegen deze prijs geïnstalleerd. Mocht je hier een afspraak voor willen maken, dan geef je maar een gil. 

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Lycke Ziggo Dan zou ik graag een monteur langs willen hebben (als het inderdaad 50€ is en hij dan modem en kabels aansluit/vervangt) Natuurlijk komen er dan nog de kosten van het materiaal bij (modem was gratis). En ik ga ervan uit dat hij ook even blijft totdat we hebben getest of alles nog werkt als alles is omgezet.

 

Het liefst trouwens op maandag, dinsdag of vrijdag gezien er dan genoeg mensen thuis zijn om alles te testen of alles nog werkt.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Doen we dat. Ik heb de monteur ingepland op dinsdag de 18e tussen 12:00 en 18:00. De bevestiging (waarin ook de mogelijkheid is om de afspraak te verplaatsen) komt per mail! Hou je ons op de hoogte van hoe het gaat na de afspraak? 🙂 

Uiteraard test de monteur alles ter plekke ook even met je. 

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik zal jullie op de hoogte houden. Ik zie nu ook een mail van Ziggo “Bedankt voor de bestelling”, ik ga ervan uit dat het de modem is? En dat deze gewoon door de monteur zelf wordt meegenomen? Niet dat we dadelijk een probleem hebben omdat de post niet op tijd is en de monteur staat voor de deur en dan niks kan omdat het pakketje er niet op tijd is.

 

Edit:

@Lycke Ziggo heb je even getagd, misschien dat je het bericht dan wat sneller ziet. Mochten jullie het al in het proces hebben gedaan voor post terwijl je hem ook met de monteur kan meegeven.

Gerrit Z

Level 1
  • 519Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes

Goedemorgen @InternetEnthousiast,

Het pakket is inmiddels bezorgd, zag ik via de Track & Trace code. De monteur staat voor vanmiddag tussen 12.00 - 18.00 uur gepland.

Laat in dit topic gerust het resultaat van de werkzaamheden weten 🙂

InternetEnthous
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo,

 

Monteur is geweest (aardige man). Heeft de kabels omgegooid en hebben nu mooie Power Levels (tussen de 0 en 6). ECHTER heeft dit het probleem niet opgelost. Net vloog internet er weer uit (2 uur nadat de monteur weg was).

Ik heb nu echt een gevoel dat het een modem probleem is. Graag zou ik willen verzoeken om die gratis exemplaar te ontvangen (vervangende modem waar we het een paar dagen geleden over hadden). Jullie hebben mij op dit moment alleen een COAX kabel gestuurd.

Zouden jullie dit kunnen doen voor mij?

Gerrit Z

Level 1
  • 519Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes

Hey @InternetEnthousiast,

Fijn dat het bezoek van de monteur goed bevallen is. Minder fijn is dat het internet al wel weer een keer weggevallen is 😞 

Het modem zou inderdaad de boosdoener wel eens kunnen zijn. Ik heb daarom ook een vervangend exemplaar aangevraagd. Je ontvangt dit modem binnen 3 a 5 werkdagen en PostNL komt het bij je bezorgen. Per mail ontvang je zowel een bevestiging van de omruil als een Track & Trace code, zodra het bezorgmoment bekend is.

Houd je ons weer op de hoogte?

Uitgelicht topic