MichAndEll

Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nieuwe ConnectBox en Android verliezen elkaars verbinding steeds op WiFi

Beste,

Nu zo'n 2 maanden bezit ik de nieuwe ConnectBox. An zich is het een mooie box.
Maar toch 1 probleem… Naast dat ik baal dat ik niet mijn eigen DNS-servers mag kiezen, heb ik dat verschillende Android-apparaten met Android versie 6, 7 en 10, van 3 verschillende merken, steeds het internet kwijt raken, terwijl het nog wel met de WiFi verbonden is.

Meestal gaat het zo: als mijn mobiel/tablet al een half uur of langer op tafel ligt en ik pak het op en ontwaak hem, dan zie ik dat er gewoon wifi is, maar zodra ik iets met internet doe, dan blijft het maar wachten op reactie. Dit duurt 2 á 3 minuten en dan wordt alsnog de WiFi-verbinding verbroken en 10 seconden later weer automatisch er weer op en dat werkt alles weer. Wil ik het sneller oplossen, dan zelf WiFi uit, 5 seconden wachten en WiFi weer aan. En ik heb ook wel eens dat ineens tijdens het gebruik geen internet-reactie meer is en dan hetzelfde gebeurd. 

Andere apparaten (PC, spelcomputer, Chromecast) hebben geen last.

Als ik een goedkope TP-link dualband-router gebruik aan de Box, dan heb ik nergens last meer van. Maar vind het belachelijk dat ik 2 apparaten daarvoor tegelijk moet gebruiken en zo 5 watt extra moet verspillen, terwijl ik zo'n nieuwe router in bruikleen heb gekregen.

Al een paar keer fabrieksinstellingen gedaan en vervolgens alleen de wifi-namen aangepast met eigen wachtwoord, GAST-netwerk ingesteld en 1 MAC-adres een eigen IP gegeven. That's it. Fabrieksinstellingen lijken wel te helpen, maar na een paar dagen is het er gewoon weer.

Echter lees ik dit niet terug in de community hier. Heb ik dan domme pech, of is het toch wel een bekend probleem?

Ik hoop dat er een oplossing is, want dit gebeurd zo'n 3 keer per dag.

Alvast dank! 

32 Reacties 32
Theotje

Level 11
  • 565Posts
  • 27Oplossingen
  • 93Likes

Zet de  DHCPv6 server op stateful.

Laat het maar weten of dat de oplossing is.

 

 

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Theotje wrote:

Zet de  DHCPv6 server op stateful.

Laat het maar weten of dat de oplossing is.

 

 

Bedankt voor het idee, maar ik heb nog geen IPv6 en dus onder DHCP ook niet te vinden...

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @MichAndEll . Welkom hier!

 

Goed dat je even aan de bel trekt. Dit kan zeker niet de bedoeling zijn en lijkt me onwijs irritant. 

Heb je momenteel de 2 wifinetwerken die je modem uitzendt (2,4 en 5,0ghz) verschillende namen gegeven? En zo ja, komt het op beide netwerken voor? 

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Lycke Ziggo wrote:

Hey @MichAndEll . Welkom hier!

 

Goed dat je even aan de bel trekt. Dit kan zeker niet de bedoeling zijn en lijkt me onwijs irritant. 

Heb je momenteel de 2 wifinetwerken die je modem uitzendt (2,4 en 5,0ghz) verschillende namen gegeven? En zo ja, komt het op beide netwerken voor? 

Goede vraag… Ze zijn inderdaad apart benaamd. Het lijkt inderdaad alleen op 5GHz te gebeuren. Afgelopen vrijdag heb ik de router weer (3e keer) een fabrieksinstelling gegeven en tot nu toe is het nog maar 1 keer voorgevallen. Ik zal de 5GHz eens een tijdje uit mijn mobiel halen. Dan laat ik het je weten.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

We zijn reuze nieuwsgierig @MichAndEll. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan?

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Cecilia Ziggo wrote:

We zijn reuze nieuwsgierig @MichAndEll. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan?

Sinds mijn vorige post, is er 1 keer uitval geweest en was weer op het 5 GHz. Ik denk dat ik vanavond alleen het 5 GHz uitschakel. Dan zit ik wel alleen op het tragere 2,4 GHz, maar dan geen uitvallen meer, hoop ik.

Er al van uitgaande dat 5 GHz voor dit probleem zorgt, hoe dit op te lossen. Ik had al gekeken of  die kanaal (36) wel vrij is (via WiFi-analyserapp) en dat is ie.

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Iets nieuws en erg opvallends… Even had ik dit weekend de 5GHz weer aangezet, omdat anders de 15GB down- en upload nog langer zou gaan duren op mijn PC. Maar elke keer werd de download onderbroken via die 5GHz… Verbinding met WiFi bleef, maar even kon je niets (verbinding blijven zoeken) en ineens werkte alles weer. Lijkt op wat er op de Android-apparaten gebeurd. Maar later alleen met 2,4GHz geen onderbrekingen meer gehad.

Dus ik kan inmiddels wel concluderen, dat de 5GHz niet heel stabiel werkt. Hij lijkt de hik te hebben elke… 10 minuten, ofzo? En zoals eerder vermeld, de kanalen zijn schoon, die de modem zelf kiest.

@Cecilia Ziggo of @Lycke Ziggo … Hopelijk hebben jullie een oplossing hiervoor?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Heb je Siemens of Bosch of Nefit apparatuur die verbinding via de wifi maakt? @MichAndEll 

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Be rt wrote:

Heb je Siemens of Bosch of Nefit apparatuur die verbinding via de wifi maakt? @MichAndEll 

Euh... Nee, nee en ook nee. ?

Ik woon wel in een appartement. Misschien wel een buurman, @Be rt ?

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
MichAndEll wrote:
Be rt wrote:

Heb je Siemens of Bosch of Nefit apparatuur die verbinding via de wifi maakt? @MichAndEll 

Euh... Nee, nee en ook nee. ?

Ik woon wel in een appartement. Misschien wel een buurman, @Be rt ?

Ik zal de 5GHz op een andere kanaal forceren. Als het het bovenstaande is, dan is het hiermee wel opgelost, lijkt mij. Ik post in elk geval mijn bevindingen. Andere tips hoor ik nog altijd graag!

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Ik ben erg nieuwsgierig, @MichAndEll . De afgelopen paar dagen heb je het flink uit kunnen proberen, hoe is dat gegaan? 

 

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Marije Ziggo wrote:

Ik ben erg nieuwsgierig, @MichAndEll . De afgelopen paar dagen heb je het flink uit kunnen proberen, hoe is dat gegaan? 

 

Ik heb de 5GHz weer aangezet en standaard kiest de ConnectBox voor kanaal 36. Deze heb ik geforceerd op kanaal 44. Want ik bedacht later, dat een ander apparaat op batterijen misschien er doorheen fietst. Zo stuurt mijn sensor buiten elke 70 sec. de temperatuur en vochtigheid naar mijn stationnetje.

Tot nu toe heb ik wel problemen gehad, die erg lijken op de eerdere klachten. Maar dat gebeurde, terwijl ik 15GB probeerde te uploaden met 5Mbps. Nu kijk ik hoe het gaat, als het netwerk niet belast wordt.

Ik kijk het nog steeds even aan...

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Helaas... Zelfs op kanaal 46 valt internet (dus niet de WiFi!) weer uit… Hoger in de DFS-kanalen zitten mijn buren. Dus dat wordt niet beter.

Alleen 2,4 GHz maar weer aan. Ziggo-wizards of Ziggo-fans... Hopelijk kunnen jullie mij nog ajb helpen...

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Hmm, vervelend dat er nog steeds geen verbetering is @MichAndEll. 😞 Nog even het probleem samengevat. Als ik het allemaal goed begrijp zijn er alleen problemen met de 5Ghz wifi verbinding op Android apparaten waarbij de wifi verbinding wel gewoon actief blijft, maar er op dit momenten geen internet is. Dit klopt? Is het op alle apparaten die dan verbonden zijn met de 5Ghz gelijktijdig het geval? Niet dat het bijvoorbeeld 1 van de apparaten is wat op bepaalde momenten al het internet zichzelf toe-eigent? 

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

Volgens je profiel heb je ook een mediabox XL. Heb je die aangesloten op het netwerk van de Connectbox via UTP? zo ja verwijder deze dit veroorzaakt problemen.

 

PS pas ook je profiel aan

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
jarielcapitain wrote:

Volgens je profiel heb je ook een mediabox XL. Heb je die aangesloten op het netwerk van de Connectbox via UTP? zo ja verwijder deze dit veroorzaakt problemen.

 

PS pas ook je profiel aan

Oeps! Wist niet meer, dat je dat daar op kon geven. Bij deze geüpdatet! Thanx!
Die XL-box heb ik dus niet meer...

 

Gianna Ziggo wrote:

Hmm, vervelend dat er nog steeds geen verbetering is @MichAndEll. 😞 Nog even het probleem samengevat. Als ik het allemaal goed begrijp zijn er alleen problemen met de 5Ghz wifi verbinding op Android apparaten waarbij de wifi verbinding wel gewoon actief blijft, maar er op dit momenten geen internet is. Dit klopt? Is het op alle apparaten die dan verbonden zijn met de 5Ghz gelijktijdig het geval? Niet dat het bijvoorbeeld 1 van de apparaten is wat op bepaalde momenten al het internet zichzelf toe-eigent? 

Nee, inmiddels ben ik er achter gekomen, dat er ook meerdere apparaten niet goed gaan. Zoals downloads op mijn laptop die afgebroken worden. Afgelopen weekend viel het streamen 3 keer uit in een uur. Toen 5GHz uitgeschakeld en alleen via 2,4 geen problemen meer.

Vanaf kanaal 52 en hoger zit een buurman op de 5GHz. De box zend vanaf kanaal 36 80MHz breed uit. Kan het zijn, dat de buurman daar toch net in stoort? Ik heb de breedte nu geforceerd op 40MHz vanaf kanaal 36. Snelheid is dan wel een stuk lager, maar misschien is het niet anders? Dat is de zoveelste experiment, waar ik nu mee bezig ben…….

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Er wordt flink wat af getest lees ik! Helemaal top natuurlijk, maar zou ook mooi zijn als de oorzaak op een gegeven moment gevonden wordt! 

Hou je ons op de hoogte van het lopende experiment? Ik ben benieuwd naar de uitkomst. 

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Gianna Ziggo wrote:

Hou je ons op de hoogte van het lopende experiment? Ik ben benieuwd naar de uitkomst. 

Uiteraard…! 

MichAndEll
Topicstarter
Level 1
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hallo allen…

Ik geef het op… Wat ik ook probeer, ik kan geen fatsoenlijk 5GHz-netwerk krijgen. Elke keer onverwachts een internet-uitval. Ik heb geprobeerd:

  • kanaal 36, 80MHz-breed
  • kanaal 44, 80MHz-breed
  • kanaal 36, 40MHz-breed
  • kanaal 40, 40MHz-breed
  • kanaal 44, 40MHz-breed
  • kanaal 48, 40MHz-breed
  • kanaal 36, 20MHz-breed
  • kanaal 44, 20MHz-breed

Vanaf kanaal 52 zijn er anderen al aanwezig en zit je ook in het DFS-gebied. Dat 36 t/m 48 niet gebruikt wordt ook door anderen, is misschien wel dat zij er ook last van hebben.

In een andere topic van mij, had ik ook (samen met mijn buurman) last van instraling, toen nog in de eerste (lompere) versie van de XL-box. Wellicht dat die straling ook stoort op de 5GHz…?

Met mijn vorige, oudere router lukt het ook niet meer…

Dus ik zal wel gewoon pech hebben en alleen op 2,4GHz moeten. 

Uitgelicht topic