Vraag

Nieuwe ConnectBox en Android verliezen elkaars verbinding steeds op WiFi

  • 1 augustus 2020
  • 32 reacties
  • 652 keer bekeken

Reputatie 1

Beste,

Nu zo'n 2 maanden bezit ik de nieuwe ConnectBox. An zich is het een mooie box.
Maar toch 1 probleem… Naast dat ik baal dat ik niet mijn eigen DNS-servers mag kiezen, heb ik dat verschillende Android-apparaten met Android versie 6, 7 en 10, van 3 verschillende merken, steeds het internet kwijt raken, terwijl het nog wel met de WiFi verbonden is.

Meestal gaat het zo: als mijn mobiel/tablet al een half uur of langer op tafel ligt en ik pak het op en ontwaak hem, dan zie ik dat er gewoon wifi is, maar zodra ik iets met internet doe, dan blijft het maar wachten op reactie. Dit duurt 2 á 3 minuten en dan wordt alsnog de WiFi-verbinding verbroken en 10 seconden later weer automatisch er weer op en dat werkt alles weer. Wil ik het sneller oplossen, dan zelf WiFi uit, 5 seconden wachten en WiFi weer aan. En ik heb ook wel eens dat ineens tijdens het gebruik geen internet-reactie meer is en dan hetzelfde gebeurd. 

Andere apparaten (PC, spelcomputer, Chromecast) hebben geen last.

Als ik een goedkope TP-link dualband-router gebruik aan de Box, dan heb ik nergens last meer van. Maar vind het belachelijk dat ik 2 apparaten daarvoor tegelijk moet gebruiken en zo 5 watt extra moet verspillen, terwijl ik zo'n nieuwe router in bruikleen heb gekregen.

Al een paar keer fabrieksinstellingen gedaan en vervolgens alleen de wifi-namen aangepast met eigen wachtwoord, GAST-netwerk ingesteld en 1 MAC-adres een eigen IP gegeven. That's it. Fabrieksinstellingen lijken wel te helpen, maar na een paar dagen is het er gewoon weer.

Echter lees ik dit niet terug in de community hier. Heb ik dan domme pech, of is het toch wel een bekend probleem?

Ik hoop dat er een oplossing is, want dit gebeurd zo'n 3 keer per dag.

Alvast dank! :thumbsup:


32 Reacties

Reputatie 3
Badge +5

Zet de  DHCPv6 server op stateful.

Laat het maar weten of dat de oplossing is.

 

 

Reputatie 1

Zet de  DHCPv6 server op stateful.

Laat het maar weten of dat de oplossing is.

 

 

Bedankt voor het idee, maar ik heb nog geen IPv6 en dus onder DHCP ook niet te vinden...

Reputatie 7

Hey @MichAndEll . Welkom hier!

 

Goed dat je even aan de bel trekt. Dit kan zeker niet de bedoeling zijn en lijkt me onwijs irritant. 

Heb je momenteel de 2 wifinetwerken die je modem uitzendt (2,4 en 5,0ghz) verschillende namen gegeven? En zo ja, komt het op beide netwerken voor? 

Reputatie 1

Hey @MichAndEll . Welkom hier!

 

Goed dat je even aan de bel trekt. Dit kan zeker niet de bedoeling zijn en lijkt me onwijs irritant. 

Heb je momenteel de 2 wifinetwerken die je modem uitzendt (2,4 en 5,0ghz) verschillende namen gegeven? En zo ja, komt het op beide netwerken voor? 

Goede vraag… Ze zijn inderdaad apart benaamd. Het lijkt inderdaad alleen op 5GHz te gebeuren. Afgelopen vrijdag heb ik de router weer (3e keer) een fabrieksinstelling gegeven en tot nu toe is het nog maar 1 keer voorgevallen. Ik zal de 5GHz eens een tijdje uit mijn mobiel halen. Dan laat ik het je weten.

We zijn reuze nieuwsgierig @MichAndEll. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan?

Reputatie 1

We zijn reuze nieuwsgierig @MichAndEll. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan?

Sinds mijn vorige post, is er 1 keer uitval geweest en was weer op het 5 GHz. Ik denk dat ik vanavond alleen het 5 GHz uitschakel. Dan zit ik wel alleen op het tragere 2,4 GHz, maar dan geen uitvallen meer, hoop ik.

Er al van uitgaande dat 5 GHz voor dit probleem zorgt, hoe dit op te lossen. Ik had al gekeken of  die kanaal (36) wel vrij is (via WiFi-analyserapp) en dat is ie.

Reputatie 1

Iets nieuws en erg opvallends… Even had ik dit weekend de 5GHz weer aangezet, omdat anders de 15GB down- en upload nog langer zou gaan duren op mijn PC. Maar elke keer werd de download onderbroken via die 5GHz… Verbinding met WiFi bleef, maar even kon je niets (verbinding blijven zoeken) en ineens werkte alles weer. Lijkt op wat er op de Android-apparaten gebeurd. Maar later alleen met 2,4GHz geen onderbrekingen meer gehad.

Dus ik kan inmiddels wel concluderen, dat de 5GHz niet heel stabiel werkt. Hij lijkt de hik te hebben elke… 10 minuten, ofzo? En zoals eerder vermeld, de kanalen zijn schoon, die de modem zelf kiest.

@Cecilia Ziggo of @Lycke Ziggo … Hopelijk hebben jullie een oplossing hiervoor?

Heb je Siemens of Bosch of Nefit apparatuur die verbinding via de wifi maakt? @MichAndEll 

Reputatie 1

Heb je Siemens of Bosch of Nefit apparatuur die verbinding via de wifi maakt? @MichAndEll 

Euh... Nee, nee en ook nee. 🙂

Ik woon wel in een appartement. Misschien wel een buurman, @Be rt ?

Reputatie 1

Heb je Siemens of Bosch of Nefit apparatuur die verbinding via de wifi maakt? @MichAndEll 

Euh... Nee, nee en ook nee. 🙂

Ik woon wel in een appartement. Misschien wel een buurman, @Be rt ?

Ik zal de 5GHz op een andere kanaal forceren. Als het het bovenstaande is, dan is het hiermee wel opgelost, lijkt mij. Ik post in elk geval mijn bevindingen. Andere tips hoor ik nog altijd graag!

Reputatie 6

Ik ben erg nieuwsgierig, @MichAndEll . De afgelopen paar dagen heb je het flink uit kunnen proberen, hoe is dat gegaan? 

 

Reputatie 1

Ik ben erg nieuwsgierig, @MichAndEll . De afgelopen paar dagen heb je het flink uit kunnen proberen, hoe is dat gegaan? 

 

Ik heb de 5GHz weer aangezet en standaard kiest de ConnectBox voor kanaal 36. Deze heb ik geforceerd op kanaal 44. Want ik bedacht later, dat een ander apparaat op batterijen misschien er doorheen fietst. Zo stuurt mijn sensor buiten elke 70 sec. de temperatuur en vochtigheid naar mijn stationnetje.

Tot nu toe heb ik wel problemen gehad, die erg lijken op de eerdere klachten. Maar dat gebeurde, terwijl ik 15GB probeerde te uploaden met 5Mbps. Nu kijk ik hoe het gaat, als het netwerk niet belast wordt.

Ik kijk het nog steeds even aan...

Reputatie 1

Helaas... Zelfs op kanaal 46 valt internet (dus niet de WiFi!) weer uit… Hoger in de DFS-kanalen zitten mijn buren. Dus dat wordt niet beter.

Alleen 2,4 GHz maar weer aan. Ziggo-wizards of Ziggo-fans... Hopelijk kunnen jullie mij nog ajb helpen...

Hmm, vervelend dat er nog steeds geen verbetering is @MichAndEll. :-( Nog even het probleem samengevat. Als ik het allemaal goed begrijp zijn er alleen problemen met de 5Ghz wifi verbinding op Android apparaten waarbij de wifi verbinding wel gewoon actief blijft, maar er op dit momenten geen internet is. Dit klopt? Is het op alle apparaten die dan verbonden zijn met de 5Ghz gelijktijdig het geval? Niet dat het bijvoorbeeld 1 van de apparaten is wat op bepaalde momenten al het internet zichzelf toe-eigent? 

Reputatie 6
Badge +7

Volgens je profiel heb je ook een mediabox XL. Heb je die aangesloten op het netwerk van de Connectbox via UTP? zo ja verwijder deze dit veroorzaakt problemen.

 

PS pas ook je profiel aan

Reputatie 1

Volgens je profiel heb je ook een mediabox XL. Heb je die aangesloten op het netwerk van de Connectbox via UTP? zo ja verwijder deze dit veroorzaakt problemen.

 

PS pas ook je profiel aan

Oeps! Wist niet meer, dat je dat daar op kon geven. Bij deze geüpdatet! Thanx!
Die XL-box heb ik dus niet meer...

 

Hmm, vervelend dat er nog steeds geen verbetering is @MichAndEll. :-( Nog even het probleem samengevat. Als ik het allemaal goed begrijp zijn er alleen problemen met de 5Ghz wifi verbinding op Android apparaten waarbij de wifi verbinding wel gewoon actief blijft, maar er op dit momenten geen internet is. Dit klopt? Is het op alle apparaten die dan verbonden zijn met de 5Ghz gelijktijdig het geval? Niet dat het bijvoorbeeld 1 van de apparaten is wat op bepaalde momenten al het internet zichzelf toe-eigent? 

Nee, inmiddels ben ik er achter gekomen, dat er ook meerdere apparaten niet goed gaan. Zoals downloads op mijn laptop die afgebroken worden. Afgelopen weekend viel het streamen 3 keer uit in een uur. Toen 5GHz uitgeschakeld en alleen via 2,4 geen problemen meer.

Vanaf kanaal 52 en hoger zit een buurman op de 5GHz. De box zend vanaf kanaal 36 80MHz breed uit. Kan het zijn, dat de buurman daar toch net in stoort? Ik heb de breedte nu geforceerd op 40MHz vanaf kanaal 36. Snelheid is dan wel een stuk lager, maar misschien is het niet anders? Dat is de zoveelste experiment, waar ik nu mee bezig ben…….

Er wordt flink wat af getest lees ik! Helemaal top natuurlijk, maar zou ook mooi zijn als de oorzaak op een gegeven moment gevonden wordt! :wink:

Hou je ons op de hoogte van het lopende experiment? Ik ben benieuwd naar de uitkomst. :blush:

Reputatie 1

Hou je ons op de hoogte van het lopende experiment? Ik ben benieuwd naar de uitkomst. :blush:

Uiteraard…! :smirk:

Reputatie 1

Hallo allen…

Ik geef het op… Wat ik ook probeer, ik kan geen fatsoenlijk 5GHz-netwerk krijgen. Elke keer onverwachts een internet-uitval. Ik heb geprobeerd:

  • kanaal 36, 80MHz-breed
  • kanaal 44, 80MHz-breed
  • kanaal 36, 40MHz-breed
  • kanaal 40, 40MHz-breed
  • kanaal 44, 40MHz-breed
  • kanaal 48, 40MHz-breed
  • kanaal 36, 20MHz-breed
  • kanaal 44, 20MHz-breed

Vanaf kanaal 52 zijn er anderen al aanwezig en zit je ook in het DFS-gebied. Dat 36 t/m 48 niet gebruikt wordt ook door anderen, is misschien wel dat zij er ook last van hebben.

In een andere topic van mij, had ik ook (samen met mijn buurman) last van instraling, toen nog in de eerste (lompere) versie van de XL-box. Wellicht dat die straling ook stoort op de 5GHz…?

Met mijn vorige, oudere router lukt het ook niet meer…

Dus ik zal wel gewoon pech hebben en alleen op 2,4GHz moeten. :disappointed_relieved:

Reputatie 7

Zou je de up- en downstream waardes eens uit je modem kunnen halen en met ons kunnen delen, @MichAndEll ? 

Reputatie 1

Zou je de up- en downstream waardes eens uit je modem kunnen halen en met ons kunnen delen, @MichAndEll ? 

Dat kan zeker @Lycke Ziggo . Maar via 2,4 GHz en bekabeld heb ik geen last. Dan heeft het toch niets met die streams te maken? Maar misschien snap ik iets niet… Hierbij je gevraagde data.

Overigens, ik ben inmiddels zo brutaal geweest om toch op kanaal 100 (80MHz breed) te gaan zitten, terwijl er een ander op zit (rond de -85 dBm, gemeten bij de Connect Box). Maar zelfs op dat kanaal gebeurt weer exact hetzelfde...

Reputatie 7

[..]

Vanaf kanaal 52 zijn er anderen al aanwezig en zit je ook in het DFS-gebied. Dat 36 t/m 48 niet gebruikt wordt ook door anderen, is misschien wel dat zij er ook last van hebben.

[..]

Met mijn vorige, oudere router lukt het ook niet meer…

 

Dit ziet er niet veelbelovend uit. De kans is groot dat er in jouw buurt iets op de frequentie zit waardoor die kanalen niet lekker uitpakken. Als dat het geval is zit de oplossing niet in instellingen. Ervaart je buurman dezelfde verschijnselen?

Je gaf ook aan dat controle wil over je DNS servers en dat je TP-link dualband-router het wel goed doet. Ik raad je aan om de modem in bridge mode te (laten) zetten en die router te gebruiken.

Reputatie 1

[..]

Vanaf kanaal 52 zijn er anderen al aanwezig en zit je ook in het DFS-gebied. Dat 36 t/m 48 niet gebruikt wordt ook door anderen, is misschien wel dat zij er ook last van hebben.

[..]

Met mijn vorige, oudere router lukt het ook niet meer…

 

Dit ziet er niet veelbelovend uit. De kans is groot dat er in jouw buurt iets op de frequentie zit waardoor die kanalen niet lekker uitpakken. Als dat het geval is zit de oplossing niet in instellingen. Ervaart je buurman dezelfde verschijnselen?

Je gaf ook aan dat controle wil over je DNS servers en dat je TP-link dualband-router het wel goed doet. Ik raad je aan om de modem in bridge mode te (laten) zetten en die router te gebruiken.

Hoi Anne,

Dat er iets in de buurt stoort, is zeker. Mijn buurman heeft volgens mij nog steeds de kleinere mediabox-XL en voor zover ik weet geen last.
Maar ik heb de Connect-Box op kanaal 100, 80MHz breed gezet. Een paar keer in de eerste 24 uur viel weer het internet uit. Maar daarna is het niet meer voorgevallen. Misschien alsnog opgelost? Fingers crossed!

Het bizarre is dat sinds ik de Connect-Box en de Next heb, de TP-link ook storingen geeft op alle eerste 5 5GHz-kanalen kanalen. Echter heeft ie geen kanaal 100 en hoger. Daarom zit ik nu alleen op de Connect-Box. Dus dat ik de DNS niet kan aanpassen neem ik voor lief, voor zolang het nu maar wel goed gaat. Scheelt weer een extra apparaat continu aan.

In bridge-mode verlies ik toch WiFi-hotspots en telefonie? Dus dan dat maar niet…

Bedankt voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +12

In bridge mode verliest u inderdaad wifi hotspots.

Telefonie blijft wel werken:

 

 

Reputatie 3
Badge

Beste,

Nu zo'n 2 maanden bezit ik de nieuwe ConnectBox. An zich is het een mooie box.
Maar toch 1 probleem… Naast dat ik baal dat ik niet mijn eigen DNS-servers mag kiezen, heb ik dat verschillende Android-apparaten met Android versie 6, 7 en 10, van 3 verschillende merken, steeds het internet kwijt raken, terwijl het nog wel met de WiFi verbonden is.

Meestal gaat het zo: als mijn mobiel/tablet al een half uur of langer op tafel ligt en ik pak het op en ontwaak hem, dan zie ik dat er gewoon wifi is, maar zodra ik iets met internet doe, dan blijft het maar wachten op reactie. Dit duurt 2 á 3 minuten en dan wordt alsnog de WiFi-verbinding verbroken en 10 seconden later weer automatisch er weer op en dat werkt alles weer. Wil ik het sneller oplossen, dan zelf WiFi uit, 5 seconden wachten en WiFi weer aan. En ik heb ook wel eens dat ineens tijdens het gebruik geen internet-reactie meer is en dan hetzelfde gebeurd. 

Andere apparaten (PC, spelcomputer, Chromecast) hebben geen last.

Als ik een goedkope TP-link dualband-router gebruik aan de Box, dan heb ik nergens last meer van. Maar vind het belachelijk dat ik 2 apparaten daarvoor tegelijk moet gebruiken en zo 5 watt extra moet verspillen, terwijl ik zo'n nieuwe router in bruikleen heb gekregen.

Al een paar keer fabrieksinstellingen gedaan en vervolgens alleen de wifi-namen aangepast met eigen wachtwoord, GAST-netwerk ingesteld en 1 MAC-adres een eigen IP gegeven. That's it. Fabrieksinstellingen lijken wel te helpen, maar na een paar dagen is het er gewoon weer.

Echter lees ik dit niet terug in de community hier. Heb ik dan domme pech, of is het toch wel een bekend probleem?

Ik hoop dat er een oplossing is, want dit gebeurd zo'n 3 keer per dag.

Alvast dank! :thumbsup:


Hoi. 

Ik heb je probleem gelezen en ik denk dat het aan de lease van de dhcp server in de modem ligt. Je beschrijft een probleem wat kan optreden als de lease van je op adres is verlopen. Als ik het goed heb is de Connectbox 1 uur standaard dat is erg weinig. De to linkrouter doet het meen ik een dag. 
zet in je connectbox de lease eens op een dag en kijk of het probleem weg is. En weg blijft. 
 

success!

 

Reageer