mrBB

Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Nieuwe connectbox (Arris) maar nu trage wifi op laptop

Ik had problemen met een heel regelmatig wegvallende wifi-verbinding. Een Ziggo monteur heeft mijn Compal connectbox vervangen door een Arris exemplaar. Het probleem van de wegvallende wifi is verholpen, maar ik heb er een ander probleem voor in de plaats gekregen.

In het verleden haalde ik op al mijn draadloze apparaten makkelijk mijn maximale download snelheid (40Mb/s, inmiddles 50Mb/s). Maar sinds ik deze Arris box heb, haal ik op mijn laptop de niet eens meer een download snelheid van 10Mb/s. Het vreemde is dat op mijn telefoon ik wel gewoon de maximale up en download snelheid haal. De afstand tussen modem en laptop is niet het probleem: ook als ik naast het modem ga zitten is de snelheid < 10Mb/s. Volgens de helpdesk staan alle waarden van het modem goed, en ze hebben weer een monteur ingepland.

Maar toch ook maar even een post hier, want wie weet is e.e.a. zonder monteur op te lossen.

Nog wat details: laptop is een Dell met Intel AC 7265 dual band network adapter. Als gezegd, met oude modem was snelheid gewoon goed (alleen viel sinds kort de wifi verbinding regelmatig helemaal weg; maar dat had ik ook op mijn andere apparaten). En met mijn telefoon is de snelheid nog steeds, dus ook met nieuwe modem, gewoon goed. Het lijkt erop dat de Arris modem en mijn laptop elkaar niet aardig vinden. Ik heb al beetje met settings en drivers zitten spelen, maar dat verandert niets. Er is ook geen verschil tussen 2.4G and 5.0G verbinding: allebei geven snelheden tussen 5 en 10 Gb down.

Dus twee vragen:

1) Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit zou kunnen oplossen?
2) Als ik het niet opgelost krijg met huidige modem, zou ik dan maar weer beter terug kunnen gaan naar Compal modem?

Dank alvast voor tips en suggesties!

Update: ik heb nu m'n telefoon ingesteld als hotspot en de laptop (via wifi) met deze hotspot verbonden en nu haal ik in ieder geval >30Mb/s down. Maar goed, dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat ik mijn telefoon als tussenschakel moet gebruiken om accpetabele download snelheid te krijgen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
mrBB
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes
Vreemd: ik had een vrij lang antwoord gegeven aan Serkan, maar dat is blijkbaar niet door de moderatie heengekomen. Geen idee waarom, want er stond niets onvriendelijks in. Of staat het nog in de Paas-queue?

Anyway, ga het niet allemaal herhalen (en verdwijnen van postings is geen stimulans om vaker een reactie te geven), maar een keer opstarten in safe mode heeft zowaar geholpen. Zonder verder iets te veranderen werkt ineens alleen weer/praat alles weer met elkaar. Eind goed, al goed dus, en de monteur kan naar iemand anders.

Dank Serkan en Be rt voor reageren!

Bekijk in context

5 Reacties 5
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4304Likes
mrBB
Ik denk graag met je mee!


  • Heb je het netwerknaam van het modem ook al gescheiden van elkaar en/of een ander wifikanaal in het modem gekozen? Ik zou ook de oude draadloze netwerken in je laptop vergeten, misschien helpt dat ook.
  • Heb je de computer ook al eens in de veilige modus opgestart om de internetsnelheid dan te testen?
  • Heb je verschillende speedtest servers en eventueel ook download tests uitgevoerd waarmee je de snelheid kunt meten?


Een monteur inplannen vind ik zelf onnodig en ook is er een kans dat de monteur kosten in rekening gaat brengen als hij de snelheid wel in éen keer op zijn computer behaald. Dit zeg ik niet om je bang te praten, maar om te voorkomen dat je voor een verassing komt te staan en je wel op de hoogte bent van de eventuele kosten.
mrBB
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt, Serkan, voor het meedenken en de snelle reactie op eerste Paasdag. De meeste dingen die je aandraagt heb ik inderdaad al geprobeerd.

Veilige modus nog niet, maar het is toch bijzonder vreemd dat laptop wel snel met telefoon (in hotspot modus) kan verbinden en niet met connectbox. Ander kanaal zal ik ook eens proberen (staat nu op automatisch geloof ik), maar ik verwacht er niet te veel van gezien de constantheid van lage snelheid en feit dat andere apparaten wel goed met het modem communiceren.

Mbt tot de kosten van een monteur: ik heb er zelf niet om gevraagd en dit is door de Ziggo helpdesk, die weinig kon doen, aangeraden (er is niets over kosten gezegd). Ik verwacht inderdaad dat de laptop van de monteur wel snelle wifi heeft, net als mijn telefoon. Het is nml. niet een issue van mijn laptop, maar van de laptop-modem combinatie (gezien het feit dat ik met het oude modem ik wel gewoon goede snelheid had en ook op andere locaties heb ik nooit problemen met deze laptop gehad). Als Ziggo meent dat ze toch kosten bovenop het jaarlijks in kosten stijgende, peperdure abonnement moet brengen (en ondanks "power promise"), is Ziggo in ieder geval de dag erop een klant kwijt. Niet om jullie bang te maken, maar zodat jullie niet verrast zijn bij een eventuele opzegging. :wink:

Maar goed, laten we het positief houden. Ik zal die dingetjes nog even proberen en als anderen nog goede suggesies hebben, hoor ik ze graag. Hopelijk neemt de monteur een goede Compal modem mee.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
mrBB Hoe gaat het nu, al verbetering?
Zo nee, dan kan er hier verder meegekeken worden om je probleem op te lossen.

Er is op dit forum meer dan genoeg expertise en praktijkervaring, om een grote kans te hebben, dat er een oplossing uitkomt.
mrBB
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes
Vreemd: ik had een vrij lang antwoord gegeven aan Serkan, maar dat is blijkbaar niet door de moderatie heengekomen. Geen idee waarom, want er stond niets onvriendelijks in. Of staat het nog in de Paas-queue?

Anyway, ga het niet allemaal herhalen (en verdwijnen van postings is geen stimulans om vaker een reactie te geven), maar een keer opstarten in safe mode heeft zowaar geholpen. Zonder verder iets te veranderen werkt ineens alleen weer/praat alles weer met elkaar. Eind goed, al goed dus, en de monteur kan naar iemand anders.

Dank Serkan en Be rt voor reageren!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
mrBB van het weekend zijn er vreemde effecten merkbaar geweest van de software waar dit forum op draait en dat geeft veel communicatie verwarring.
Jammer.

In ieder geval veel succes gewenst verder.:relaxed:

Uitgelicht topic