Beantwoord

Netwerkstoring regio Hillegom; langzaam internet [opgelost]


Reputatie 2
Badge
  • Liefhebber
  • 78 reacties
Ik word het een beetje zat. Het ene moment heb ik ruim 200Mb down en loopt alles top, en vervolgens zit ik een hele avond te puzzelen met minder dan 3Mb down. Het lijkt alsof de upstream gewoon werkt, want die is nog gewoon 25Mb+.

Connectbox (net nieuw), 15 minuten uitgestaan, rechstreeks op de nuldoos zonder splitter en alleen mijn laptop (een andere ook geprobeerd ja) via Ethernet aangesloten. Verhaal blijft hetzelfde.

Reactie klantenservice: monteur komt langs. Dat is de 4e keer in een half jaar! En elke keer vind de monteur mijn binnenhuis bekabeling prachtig en wijst naar buiten. De netwerkdienst is ook al bezig geweest met de wijkcentrale.

In mijn vorige huis was Ziggo altijd snel en betrouwbaar. Sinds ik hier woon is de downstream zo wisselend dat er niet meer mee te werken is. Het gaat alle kanten op tot enkele tientallen Kb/s aan toe.

Wat moet ik nu nog? Ik wil liever niet overstappen, want ik ben blij met het dienstenniveau van Ziggo. Maar het moet wel betrouwbaar zijn en blijven.
icon

Best beantwoord door hanhoo 12 maart 2018, 22:37

@Folkert Ziggo Ik heb een doorbraak gevonden! Ik ben toch even met Wireshark aan de gang gegaan en zag dat er geen aanpassing van de TCP Receivebuffer te zien was.

Bij de Anniversary Update van Windows 10 zijn er vele klachten geweest over een haperende en langzame internetverbinding vanwege een bug in de autotuning van de receivebuffer. Veel websites hebben destijds aanbevolen om TCP Receive Buffer autotuning uit te schakelen (een functie beschikbaar sinds Vista SP1). Hiermee wordt het tunen van de TCP Receivebuffer niet meer tijdens de TCP sessie van een enkele download on-the-fly bijgewerkt. Kortom: startsnelheid is gelijk eindsnelheid. Oplossing voor de bug op dat moment. Heb je packetloss bij de startsnelheid, dan ook een lage verdere snelheid.

Hoe kun je dit checken? Start een CMD venster en voer het volgende commando uit:



Indien bij 'Receive Windows Auto-Tuning Level' wordt vermeldt 'Disabled', dan zul je in een gebied met capaciteitsproblemen altijd een langzame download snelheid hebben van een enkel bestand. De receive buffer past zich immers niet aan bij packetloss gedurende de gehele download. Resultaat: downloaden met een paar MB/s:



Indien deze bij jou op 'disabled' staat, kun je het CMD venster sluiten en starten als 'Administrator'. Voer dan het volgende commando uit:



En voila, de download start op zo'n 4MB/s maar loopt daarna op:



Ik heb dit meerdere malen heen en weer geschakeld, de download geannuleerd en opnieuw uitgevoerd. Resultaat zonder reboot is direct zichtbaar, alleen download annuleren en opnieuw starten.

Ik had je al mijn vermoeden gePBed dat dit in de TCP Receivebuffer / Windowsize zou kunnen zitten. Wireshark toont dit ook aan en bovenstaand de fix.

Dit merk je dus niet met Ookla testen! Omdat dit kleine chunks data zijn!

Misschien een idee om hier een write-up voor te schrijven. Punt is: als je kennelijk in een omgeving zit met een (licht) capaciteitsprobleem, en deze functie staat uit, dan haal je nooit een fatsoenlijke file download snelheid van een enkel bestand. 🤓

Ik merk geen verschil indien de Speedtest Ookla vol 100% van de beloofde snelheid haalt (nacht, ochtend). Maar ik merk een factor 6 verschil indien ik de beloofde snelheid even niet haal ('s avonds etc).

Bekijk origineel

83 Reacties

Reputatie 2
Badge
Oh YEAH! Terwijl ik dit schrijf: 5Mb down inmiddels en 26mb up! Yeah, beter dan een uur geleden!

Ik word hier zo moe van.
Reputatie 7
Badge +7
Er zal, vrees ik, toch nog een keer een monteur aan de slag moeten. Hopelijk sturen ze deze keer er één met iets meer dan de basiskennis. Ik heb het topic aan het moderatieteam voorgelegd, maar die zijn pas na het weekend weer aanwezig.
Reputatie 2
Badge
Jan F. schreef:

Er zal, vrees ik, toch nog een keer een monteur aan de slag moeten. Hopelijk sturen ze deze keer er één met iets meer dan de basiskennis. Ik heb het topic aan het moderatieteam voorgelegd, maar die zijn pas na het weekend weer aanwezig.



Thanks!

Er is reeds twee keer een zeer ervaren monteur geweest die ook toegang had tot de wijkcentrale. Ook hij gaf aan dat de speedtests via Ookla en Ziggo zich vreemd gedraagden en dat hij een melding ging maken bij het 'netwerk team'. Helaas hoor je daar als klant niets meer van. Het probleem is gebleven.

Nogmaals: modem op nuldoos, computer op ethernet kabel. En ja, ik schijn als werk al een jaar of 20 iets met computers te doen ofzo.
Reputatie 7
Badge +11
Kun je hier je downstream en upstream waarden plaatsen uit je modem? @hanhoo
Reputatie 2
Badge
Kun je het zo lezen?

Kanaal
Frequentie (Hz)
Power (dBmV)
SNR (dB)
Modulatie
Kanaalnummer
1
186000000
4
37
256qam
194
2
322000000
5
38
256qam
225
3
330000000
5
37
256qam
226
4
178000000
4
37
256qam
193
5
194000000
4
38
256qam
195
6
202000000
4
38
256qam
196
7
210000000
4
38
256qam
197
8
218000000
4
37
256qam
198
9
226000000
4
37
256qam
199
10
234000000
5
38
256qam
200
11
242000000
4
38
256qam
201
12
250000000
4
37
256qam
202
13
258000000
5
38
256qam
203
14
266000000
4
37
256qam
204
15
274000000
4
37
256qam
205
16
282000000
4
38
256qam
206
17
290000000
4
38
256qam
207
18
298000000
5
37
256qam
208
19
306000000
5
37
256qam
209
20
314000000
5
37
256qam
210

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal
Locked Status
RxMER (dB)
Pre RS Errors
Post RS Errors
1
Goed (Locked)
37.356
2106628934
29
2
Goed (Locked)
38.605
2106628835
65
3
Goed (Locked)
37.636
2106630105
105
4
Goed (Locked)
37.636
2106628526
17
5
Goed (Locked)
38.605
2106626389
12
6
Goed (Locked)
38.983
2106626249
19
7
Goed (Locked)
38.605
2106626291
16
8
Goed (Locked)
37.636
2106626103
18
9
Goed (Locked)
37.636
2106625996
27
10
Goed (Locked)
38.983
2106625800
16
11
Goed (Locked)
38.983
2106625735
26
12
Goed (Locked)
37.636
2106625545
27
13
Goed (Locked)
38.605
2106625408
20
14
Goed (Locked)
37.356
2106625173
43
15
Goed (Locked)
37.636
2106626780
45
16
Goed (Locked)
38.605
2106624820
43
17
Goed (Locked)
38.605
2106624795
47
18
Goed (Locked)
37.636
2106624633
49
19
Goed (Locked)
37.636
2106624339
49
20
Goed (Locked)
37.636
2106624150
62

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal
Frequentie (Hz)
Power (dBmV)
Symbol Rate (ksps)
Modulatie
Kanaalnummer
1
36000000
42
5.120
64qam
3
2
58800000
44
5.120
64qam
4
3
44500000
42
5.120
64qam
2
4
52000000
43
5.120
64qam
1

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal
Kanaal soort
T1 Timeouts
T2 Timeouts
T3 Timeouts
T4 Timeouts
1
2.0
0
0
1
0
2
2.0
0
0
0
0
3
2.0
0
0
0
0
4
2.0
0
0
0
0
Reputatie 2
Badge
Vandaag de magistrale super waanzinnige Ziggo snelheid van wel 11,2Mbps down, bekabeld. Upstream loopt prima met 25Mbps.

EDIT: laat maar, zit alweer op 5,9Mbps down.
Reputatie 7
Badge +11
De waarden lijken normaal te zijn, voor zover ik kan zien, daar ligt het niet aan.

@Jan F. had het al voorgelegd aan het moderatieteam en zij gaan meekijken en de monteur komt ook nog.

Laar in ieder geval hier de vorderingen weten, dan kan er, zo nodig, goed ingegrepen worden.
Reputatie 2
Badge
Vandaag Ziggo Klantenservice op de chat gehad. Na overleg met het escalatieteam sturen ze een Senior Monteur komende maandagmiddag en ik heb een terugbel afspraak voor dinsdag. Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +11
Top, veel succes gewenst.
Badge
Heb je toevallig de laatste windows 10 fall creators update gedaan? Dan ligt het daar aan. Ik heb het zelfde probleem.
Bij mij werkt deze oplossing erg goed en dan Solution 2:
https://appuals.com/windows-10-creators-update-no-internet-connection-fix/
Als mijn conputer is opgestart doe ik deze handeling, opnieuw opstarten, en alles werkt weer perfect. Moet het wel elke dag herhalen.
Reputatie 2
Badge +4
Maaruh via wifi het zelfde ?? snelheid down en up ?
tablet / smartphone speedtest hoe loopt dat ?
Reputatie 2
Badge
Bedankt voor het meedenken. Het ligt niet aan de Fall Creators update, die problemen zijn mij bekend. Evenzo was het met de Anniversary update. Het probleem is echter device en OS onafhankelijk, of het nu bedraad of draadloos is.

Net zat ik toevallig even op 50Mbps down en 25MBps up, maar nog voor ik de post knop indruk is het alweer 22MBps down. Vanochtend vroeg zat ik op ongeveer 500 kbps, rond 11:00u op 7Mbps. Het gaat alle kanten op. Upload blijft altijd stabiel op 25Mbps, maar downstream loopt van 0,5Mbps naar 50Mbps en weer terug. Het zou 200Mbps moeten zijn.
Reputatie 2
Badge
Wellicht gerelateerd: ik heb op de slaapkamer boven een Samsung TV met een Ziggo gecertificeerde CAM module en Smartcard. Ik heb een aantal zenders in het hogere frequentiegebied die het ene moment blokjes beeld geven, of zelfs een signaalfout en de volgende dag perfect beeld geven.

Ik begin een vermoeden te krijgen dat er buiten ergens een kabel is met een beschadigde mantel en in het water ligt of iets dergelijks.
Reputatie 7
Badge +11
Daar lijkt het het meest op, veel succes gewenst maandag middag.
Wij zijn altijd benieuwd waar het probleem vandaan kwam.
Reputatie 2
Badge
Al wachtend op de monteur hou ik de snelheid een beetje in de gaten. Ik heb van 13u tot 14u zomaar voor langere tijd 150Mpbs+ gehaald! Maar nu zit ik alweer een half uur onder de 40Mbps.
Reputatie 2
Badge
Monteur geweest. Blijkt dat er tegelijkertijd een tweede monteur bij een vergelijkbare storing binnen een straal van 300 meter zit. Beide aansluitingen zitten op de zelfde CMTS en het lijkt nu een capaciteitsprobleem. Helaas is NOC niet meer rechtstreeks bereikbaar voor senior monteurs.

Hillegom is van 2005 tot en met 2016 een Kadaka (glasvezel) bolwerk geweest van Lijbrandt Telecom. Zo'n 72% van de huishoudens hadden in de gemeente een aansluiting bij deze provider. Kadaka is op een gegeven moment opgegaan in KPN en deze heeft het glasvezelnetwerk op zwart gezet. Dus er moest overgestapt worden voor 1-1-2017.

Het is dus niet raar dat er na zo'n lange tijd met weinig klanten niet of nauwelijks door Ziggo is geïnvesteerd in de infrastructuur in de gemeente. Mijn storing ligt inmiddels bij NOC. Morgen heb ik weer contact met het escalatie team. Ik hoop dat ik in ieder geval iets te horen krijg als het verbetert zou moeten zijn.

(7,8Mbps down terwijl ik dit schrijf)
Reputatie 7
Badge +11
Dank voor je update, we lezen graag het verdere verloop.
Reputatie 2
Badge
Ik heb geïnformeerd in Hillegom of er meerdere mensen zijn met klachten. Het antwoord is: JA. Voornamelijk mensen die zich in de zelfde cirkel rondom het centrum bevinden. Een aantal zijn overgestapt naar de concurrent na een hoop monteurs en gezeur. Anderen hebben al meerdere keren monteurs over de vloer gehad.

De speedtest resultaten laten hetzelfde zien als bij ons.

Ik hoop dat de moderators morgen meelezen. Er moet hier iets gebeuren in de regio, anders lopen klanten weg.

(terwijl ik dit schrijf 89Mbps down, 25Mbps up)
Reputatie 2
Badge
Ik ben gebeld vanochtend door het escalatieteam. Zij bevestigen min of meer dat er in de regio sprake is van een capaciteitsprobleem en het probleem is neergelegd bij NOC. Vannacht schijnt alles in de buurt te zijn 'gereset'. Vanochtend nog steeds 10Mbps, geen verbetering dus.

De medewerker heeft aangegeven mij een e-mail te sturen zodat ik rechtstreeks kon communiceren met het escalatieteam. Helaas heb ik de e-mail (nog) niet mogen ontvangen.
Hier (Elsbroek, Hillegom) op dit moment helemaal geen internet. Sinds we over gestapt zijn op Ziggo sowieso zelden/nooit de beloofde internetsnelheid gehaald. Wij blijven ook graag op de hoogte van de updates, zou fijn zijn als het internet beter wordt!
Reputatie 2
Badge
@Vlingen Ik hou je zeker op de hoogte. Of via de Facebook pagina of hier.

Vraagje aan de moderators: Helaas geen mail gehad van het escalatieteam voor rechtstreeks contact terwijl ze dit vanochtend wel beloofd hadden. Kunnen jullie iets betekenen hoe ik in contact kan komen? Ook namens andere Hillegommers.

Wat het probleem betreft: het lijkt een heel stuk beter te gaan vandaag. Zowaar even de 250Mbs aangetikt in de avonduren(!). Dat was de afgelopen periode 3Mbs op dit tijdstip. Ik juich niet te vroeg, want het gaat nog alle kanten op. Maar al sinds een uur of 2 niet meer onder de 100Mbs geweest en dat op primetime.
Badge +1
Heb sinds enkele weken doorlopend storingen.
Internetsnelheid wat nou z'on 250 mb zou moeten zijn is nu rond de 10 mb.
Wat is er aan de hand?
Reputatie 2
Badge
@Eduardus Woon je ook in Hillegom? Kijk nogeens. Het lijkt sinds vanavond opgelost. Zo niet, laat het me weten.
Badge +1
Binnenmaas.
Badge +1
Speedtest uitgevoerd, 255 mb.
Het verbaast me dat het nu opeens in orde is.
(voor hoe lang?)

Reageer

    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics