Beantwoord

NAT type F voor de Nintendo Switch + poort-forwarding

Hallo,

Ik heb al wat onderzoek gedaan maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb laatst een Nintendo Switch gekocht en hiermee wil ik online spelletjes doen, alleen loop ik tegen een NAT type F aan, die eigenlijk A of B zou moeten zijn. Ik ben ingelogd bij onze ConnectBox en heb een handleiding gevolgd om de DMZ functie in te schakelen voor het statische IP-adres, wat gelukt is. Daarnaast zou ik aan port forwarding moeten doen en daar loop ik bij vast

Ik las dat je voor een goed NAT type de poorten 45000-65535 open moet zetten met een UDP protocol (https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/comments/6qjhjy/i_have_figured_out_the_actual_range_of_ports_to/). Toen ik dat probeerde volgens de Ziggo handleiding (zie hier stap 10: https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/port-forwarding-op-de-connectbox-16114) kreeg ik 2 foutmeldingen:

Vervolgens heb ik de externe eindpoort op 65535 gezet en toen kreeg ik alsnog een van de twee foutmeldingen:

Het lijkt me een rare error dat de poortnummers of de reeksen niet dubbel mogen zijn, maar ik vind hier nergens een duidelijke uitleg over. Wie weet hoe ik dit toch goed kan instellen om een beter NAT type te krijgen? Ik heb al vele handleidingen gevolgd maar tot nu toe is het nog niet gelukt.

Bij andere oplossingen lees ik dat het probleem vaak is dat de ConnectBox geen IPv4 Firmware heeft maar dat is hier niet het geval. Ook staat UPnP gewoon ingeschakeld.

Alvast bedankt voor de hulp.
Bert8
icon

Best beantwoord door hanh 3 januari 2019, 16:59

DMZ-host wil zeggen alle Poorten krijgen een Forward naar het daarvoor ingestelde IP.
De ConnectBox zou derhalve handmatige Port Forwards naar het DMZ-host Ip bot moeten weigeren, omdat ze overbodig zijn. Dat gaat kennelijk anders dan je zou verwachten.
Advies: geen DMZ-host en geen handmatige Port Forwards.; wel UPnP aanzetten.
Voor PS4 en XBOX gaat dit prima bij velen. Ook vast IP instellen buiten de DHCP range van de ConnectBox. 2 t/m 9 zijn standaard vrij. Jouw 122 waarschijnlijk ook.
Check this out.
Gr Han

Bekijk origineel

5 Reacties

DMZ-host wil zeggen alle Poorten krijgen een Forward naar het daarvoor ingestelde IP.
De ConnectBox zou derhalve handmatige Port Forwards naar het DMZ-host Ip bot moeten weigeren, omdat ze overbodig zijn. Dat gaat kennelijk anders dan je zou verwachten.
Voor PS4 en XBOX gaat dit prima bij velen. Ook vast IP instellen buiten de DHCP range van de ConnectBox. 2 t/m 9 zijn standaard vrij. Jouw 122 waarschijnlijk ook.
Check this out.
Gr Han
hanh schreef:

Check this out.
Gr Han

Beste Han,

Ik heb de DMZ en de handmatige port forwards uitgezet, UPnP staat nog steeds aan. Ik heb een vast IP ingesteld op 8. De vorige stond inderdaad binnen de DHCP range, maar ook op 8 krijg ik een NAT type F.

Volgens deze handleiding (https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_id/22272/~/how-to-set-up-a-routers-port-forwarding-for-a-nintendo-switch-console) zou ik nu alsnog de ports moeten forwarden, maar zelfs nu de DMZ uit staat krijg ik de "Poortnummers zijn dubbel." foutmelding. Ik denk dat daar de fout ligt. Enig idee hoe ik alsnog poorten 45000-65535 open kan krijgen?

Groeten,
Bert8
Ha Bert,

Rare zaken!
Ik heb, net als jij deed, de Nintendo support over NAT Type
https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_id/22455/~/troubleshooting-issues-related-to-nat
even doorgelezen en zie dat zij dit adviseren:
  1. ofwel: het vaste IP van de Nintendo Switch als DMZ-host instellen
  2. ofwel: alle poorten te Forwarden naar het vaste IP van de Switch

Within the port range, enter the starting port and the ending port to forward. For the Nintendo Switch console, this is port 1 through 65535.

Alle Ports Forwarden is behoorlijk idioot, omdat een Port Forwarden naar een ander Ip dan niet meer kan, als dat voor iets anders nodig zou zijn!

Maar goed. Elders zie je ook veel adviezen DMZ-host te gebruiken om een goed NAT type te krijgen. Het lijkt me het beste je daar maar even op te concentreren en dit niet te combineren met Port Forwards & zet UPnP maar eens uit.
Probeer DMZ-host dan nog eens voor het nieuwe Ip 8, dat je instelde op de Nintendo.
Geef de ConnectBox voor de zekerheid maar een Restart na wijzigingen & check daarna of een gewijzigde instelling nog ok is.
Werkt het dan?

Ik wil graag weten wat voor Firmware je op de ConnectBox hebt.
Je kunt DMZ-host instellen en Port Forwarden.
Dat wil zeggen dat je IPv4 Firmware ofwel IPv6 Dual Stack Firmware hebt.
Bekijk op een PC:
https://www.whatismyip.com/my-ip-information/
Krijg je daar een IPv6 address te zien?

Gr Han
hanh schreef:

Ha Bert,

Rare zaken!
Ik heb, net als jij deed, de Nintendo support over NAT Type
https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_id/22455/~/troubleshooting-issues-related-to-nat
even doorgelezen en zie dat zij dit adviseren:

1. ofwel: het vaste IP van de Nintendo Switch als DMZ-host instellen
  2. ofwel: alle poorten te Forwarden naar het vaste IP van de Switch

Within the port range, enter the starting port and the ending port to forward. For the Nintendo Switch console, this is port 1 through 65535.

Alle Ports Forwarden is behoorlijk idioot, omdat een Port Forwarden naar een ander Ip dan niet meer kan, als dat voor iets anders nodig zou zijn!

Maar goed. Elders zie je ook veel adviezen DMZ-host te gebruiken om een goed NAT type te krijgen. Het lijkt me het beste je daar maar even op te concentreren en dit niet te combineren met Port Forwards & zet UPnP maar eens uit.
Probeer DMZ-host dan nog eens voor het nieuwe Ip 8, dat je instelde op de Nintendo.
Geef de ConnectBox voor de zekerheid maar een Restart na wijzigingen & check daarna of een gewijzigde instelling nog ok is.
Werkt het dan?

Ik wil graag weten wat voor Firmware je op de ConnectBox hebt.
Je kunt DMZ-host instellen en Port Forwarden.
Dat wil zeggen dat je IPv4 Firmware ofwel IPv6 Dual Stack Firmware hebt.
Bekijk op een PC:
https://www.whatismyip.com/my-ip-information/
Krijg je daar een IPv6 address te zien?

Gr Han

Beste Han,

Bedankt voor je reactie! Ik heb je advies gevolgd en na het uitzetten van UPnP en het instellen van de DMZ op het IP-adres 8, werd het NAT type A en werkte het systeem prima!

Echter..... kreeg ik later op de dag te horen dat sommige andere apparaten in huis moeite kregen met de verbinding. Ook dat ze soms heel even wel en dan weer niet verbonden waren. Ik krijg het idee dat we heel dichtbij komen, maar dat we nog één instelling oid missen.

Misschien ligt het wel aan die IPv6 Firmware. Toen ik op je linkje klikte, zag ik inderdaad wel een IPv4 adres maar geen IPv6 adres. Wat houdt dit in?

Groeten,
Bert8
Bert,
Het gaat de goede kant op. Mooi dat het NAT Type nu ok is. Waarom dit nu ineens wel goed gaat? Geen idee.
Je kunt testen of UPnP weer aan, roet in het eten gooit. Het lijkt me niet nodig hier verder diep naar te gaan kijken..

Dat je geen IPv6 address ziet bij https://www.whatismyip.com/my-ip-information/ wil (bijna) zeggen dat je IPv4 Firmware hebt.
Om het helemaal zeker te weten: kijk ff naar Beheer>Informatie (of Info) van de CB.
Als bijlagen twee voorbeeldplaatjes.
Plaatje 1: IPv4 Firmware = CB heeft alleen extern IPv4 adres
Plaatje 2: IPv6 Dual Stack Firmware = CB heeft extern IPv4 en IPv6 adres
Wat heb jij?

Als je een plaatje wilt laten zien: net als in de voorbeelden privacy gevoelige gegevens deels onleesbaar maken.

Dat wegvallen van de verbinding op systemen in je netwerk. Tsja, dat lijkt me een ander probleem, dat niks te maken heeft met de instelling die je deed voor de Nintendo.
Let op: wegvallen van een Wifi verbinding kan alleen een Wifi-probleem zijn, dat zal moeten worden opgelost.
Het is daarom van belang te weten of een bekabelde verbinding wel/niet wegvalt
Als bekabeld ook wegvalt, is er iets aan de hand met de Internetverbinding met Ziggo vanaf de ConnectBox.
Hou dit nog even in de gaten. Mochten er problemen blijven dan kunnen we daarop verder inzoomen.

Gr Han

Reageer