Elroynl

Level 5
  • 48Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Na upgrade van 250 Mbit naar 500 Mbit enorm langzaam wifi netwerk

Hi All,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben al vrij lang een tevreden Ziggo gebruiker en haalde altijd de snelheden die horen bij mijn abonnement. Zelfs via Wifi (DECO M9 Plus mesh). Snelheden zaten altijd tegen de max van het abonnement rond de 240 down en 24 up.

Nu heb ik eergisteren mijn pakket gewijzigd naar 500 down en 40 up, sindsdien is het een drama met de internet snelheid via wifi. In een uitzonderlijk geval haal ik een keer 350 down, maar meestal blijft deze hangen tussen de 100 en 140 down. De Up tikt maximaal 30-34 aan. Ik run nu speedtest (ookla, opensignal en de ziggo speedtest) verschillende keren per dag en heb nog geen 1 keer tegen de 500 down en 40 up gezeten. Dit terwijl de Deco M9 (3 satellieten op 90 m2) normaal altijd zorgden voor een goede wifi snelheid en een max heb van 1GB. Ik heb de heleboel ook al geprobeerd te resetten echter heeft dat niet het gewenste effect. Hieronder tref je de modemwaardes aan van mijn connectbox…. heeft er iemand tips/ideeën waar het aan kan liggen?

 

11 Reacties 11
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Ik denk dat hier sprake is van toevallige samenkomst van zaken.

Haal je wel de 500/40 als je bekabeld meet? Met Wifi haal je veel te veel andere factoren ertussen en kun je geen “normaal” of norm vaststellen. Waar meet je mee? Merk / Model en met wat voor WiFi kaart er in (merk / model)?

In de plaatjes hierboven vallen wel redelijk hoge post RS fouten op, wat is de beschikbaarheid van het modem (staat onder beheer)?

Zit je modem middels een POA-01 rechtstreeks op je AOP?

Elroynl
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Hi Henno

Dank voor je snelle reactie, ik heb een foto van de AOP en de splitter toegevoegd in de bijlage, tevens ook een screenshot van de beschikbaarheid. De splitter is aangesloten op de AOP en heeft twee vertakkingen, 1 naar de mediabox en 1 naar het modem. Op het modem heb ik een TP Link Deco M9 aangesloten (met dedicated wifi backhauls naar een sateliet in de slaapkamer en een sateliet in de woonkamer). Overigens staat de modem niet in bridge modus, maakt dat uit? Met mijn oude abonnement altijd 200+ Mbit down via wifi. Wanneer ik een speedtest rechtsstreeks vanuit de Deco app doe dan zegt hij dat bekabeld meet: 492 Mbps down en 40 Up. Ik heb in mijn laptop een Killer(R) Wi_fi 6 AX 650X 160 MHz wireless adapter. Net enkele speedtest via wifi uitgevoerd ene keer 350 Mbit down andere keer 100 Mbit down het wisselt enorm gedurende de dag. Wanneer ik de laptop bekabeld aansluit op de Deco M9 die bekabeld aan het modem hangt gebeurd er wat geks, websites laden wel (langzaam) maar een uiteindelijke speedtest krijgt hij niet opgestart (speedtest.net). Heb je nog tips?

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Even in stukjes:

  • Je post RS fout correcties zijn voor een modem dat bijna 2 dagen aan staat vrij hoog. Hier is sprake van ruis over een heel breed spectrum, alle kanalen hebben enige duizenden RS fouten. Best veel dus,
  • De AOP en splitter zijn veroudert en zouden vervangen moeten worden. Neem hier contact over op met Ziggo.
  • Hangt de connectbox in de meterkast bij de AOP?
  • Wat voor soort connectors zitten er op coax kabels in je huis?
  • Je kunt de connectbox in router mode laten staan maar dan moet je de Deco in accesspoint mode zetten, anders heb je 2x NAT achter elkaar.
  • Heb je de WiFi in de connecbox uit staan?
  • Kun je met deze WiFi analyser op een courante Android telefoon installeren en de kanalen grafieken van 2.4 en 5 GHz hier posten?
  • Laptop aansluiten met kabel op de Deco: dit fenomeen wordt denk ik veroorzaakt door 2x NAT. Welke browser gebruik je?
Elroynl
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Sorry voor de late reactie, na het afkoppelen van het modem kwam ik een uur lang niet meer online. In reactie op je vragen:

  • wat kan deze ruis veroorzaken? is dat mijn interne netwerk of is dat het oude AOP en splitter? Ik woon nieuw(oud)bouw uit 2013, kan dat al zo snel verouderd zijn allemaal?
  • De connectbox is aangesloten op de splitter inderdaad in de meterkast met een kabel van 1 meter
  • ik gebruik de standaard kabels die zijn meegeleverd door Ziggo voor het connect box modem en de nest media box. Wel heb ik in de woonkamer een aansluitpunt zitten dat er uit ziet als de foto in de bijlage
  • De Deco staat in router modus, het is dus het beste deze in acces point modes te zetten?
  • Wifi op de connectbox staat inderdaad uit
  • Helaas heb ik geen android telefoon, is er ook een goede app voor ios?
  • Als internet browser gebruik ik google chrome
  •  
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
  • wat kan deze ruis veroorzaken? is dat mijn interne netwerk of is dat het oude AOP en splitter? Ik woon nieuw(oud)bouw uit 2013, kan dat al zo snel verouderd zijn allemaal?
    • Het verouderd / vergaat niet maar de eisen worden steeds hoger. Door de invoer van 4G en 5G wordt afscherming steeds belangrijker en daarnaast wordt de kabel steeds meer gebruikt voor diensten waar klanten meer van eisen.
  • De connectbox is aangesloten op de splitter inderdaad in de meterkast met een kabel van 1 meter
    • prima
  • ik gebruik de standaard kabels die zijn meegeleverd door Ziggo voor het connect box modem en de nest media box. Wel heb ik in de woonkamer een aansluitpunt zitten dat er uit ziet als de foto in de bijlage
    • Zit er iets aangesloten in de woonkamer?
  • De Deco staat in router modus, het is dus het beste deze in acces point modes te zetten?
    • Ja, het is of de een of de ander.
  • Wifi op de connectbox staat inderdaad uit
  • Helaas heb ik geen android telefoon, is er ook een goede app voor ios?
    • Helaas. De Apple API maakt het ontwikkelen van zon's app niet mogelijk. Kun je wellicht een Android toestel lenen?
  • Als internet browser gebruik ik google chrome
    • Ok
Elroynl
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Inmiddels contact gehad met de klantenservice, helaas kunnen ze niets voor me doen op dit moment omdat de systemen er uit liggen. Maar ze wisten wel te vertellen dat hiervoor geen monteur wordt aangestuurd om dat ik boven de 20 Mbit haal. Een aangezien ik boven de 100 Mbit zit moest ik hier heel erg blij mee zijn. Ik heb inmiddels wel de deco in accespoint modus gezet en zal dat even de komende dagen monitoren (ik zie nu niet direct een verbetering). Ik heb niet direct iemand in de buurt met een android toestel, dus dat moet nog even op zich laten wachten. Ik denk dat ik ook maar weer ga downgraden naar 250 Mbit….

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Be rt kun jij dit bij de moderators neerleggen? Een AOP vervangen moet toch mogelijk zijn… Heel erg blij zijn met 100 Mbit terwijl je betaald voor 500… zucht...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Elroynl Wat is de snelheid als je rechtstreeks met de laptop bekabeld test op het modem?

https://www.ziggo.nl/speedtest

http://www.dslreports.com/speedtest

 

Monteurs mogen minder in huis komen in Corona tijd: 
https://www.ziggo.nl/klantenservice/coronavirus/maatregelen

 

Monteur bij je thuis

De monteur komt wel voor:

  • Geen beeld op de tv-kanalen op de 1e tv of mediabox
  • Geen geluid op NPO1, 2, 3
  • Powerpromise: het verbeteren van de wifi in huis 
  • Niet kunnen bellen via de vaste telefoonlijn en geen mobiel toestel tot beschikking
  • Wanneer er sprake is van medische spoed

De monteur komt niet voor:

  • Storing bij On Demand
  • Slecht beeld op de 2e tv of mediabox
  • Lage internetsnelheid. Alle snelheden boven de 20 Mbit/s zijn voldoende.
  • Geen voicemail of slecht geluid op de vaste lijn
  • Installaties & extra services

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Elroynl . Welkom hier!

Mijn voorgangers hebben je al veel informatie gegeven zie ik. Top! 

We hebben je alleen al een paar dagen niet meer gezien. Naar de vraag over het bekabelde netwerk ben ik ook wel erg benieuwd. Zien we je snel terug?

Elroynl
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

hi @Be rt  @Lycke Ziggo 

Sorry voor mijn wat late reactie, het is nogal een gedoe om bekabeld te kunnen testen. Ik heb de laatste 24 uur regelmatig wat speedtests (zowel ookla als ziggo zelf) uitgevoerd. Voornamelijk ook omdat nu regelmatig in de avond de connectbox en de google home hub even zijn internet verliest. De speedtests pakken regelmatig wisselvallig uit, ze komen wel altijd ruim boven de 300 Mbit uit, maar in maar enkele gevallen wordt even kort de 500 Mbit aangetikt en valt daarna weer terug. De verbinding is heel wisselvallig waarbij ik vroeger eigenlijk altijd ervaarde dat de snelheid snel op liep en stabiel op de max bleef. Tevens valt me op dat het aantal Post RS errors op sommige kanalen inmiddels is opgelopen tot in de 10.000-en, het modem is nu ruim 3 dagen online. Is het wellicht mogelijk om de waardes van mijn modem op afstand uit te lezen en te kijken hoe het er in de wijkcentrale voorstaat? Ik woon in een buurt met flinke appartement gebouwen waar geen FTTH ligt. Ik kan me dan ook voorstellen dat nu door corona de capaciteitsvraag met het aantal thuiswerkers flink is toegenomen. Ik zal even mijn postcode en huisnr aan mijn profiel toevoegen (ik zag dat van mijn oude adres de gegevens er nog stonden)

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Bedankt voor je terugkoppeling, @Elroynl ! Het is duidelijk nog niet optimaal en zoals het nu hoort. Ik ben verder met je gaan meekijken. 

 

Ik heb vanuit hier je modem uitgelezen, daarop zie ik eigenlijk constant een goed en stabiel signaal. De ruisverhouding in het signaal doet in de afgelopen week en maand ook geen rare dingen. 

Je hebt al een hoop getest met behulp van iedereen hier, waaronder dat je de verbinding bekabeld hebt getest. Daarover mis ik alleen inhoudelijk nog een paar details, die gaan helpen om dit verder aan te pakken. 

 

  1. Wanneer je de bekabelde verbinding test, koppel je router(s) dan helemaal af. Verbind je laptop/pc met LAN1 van het modem en zet wifi uit op je laptop/pc. Doe dan via www.ziggo.nl/speedtest en www.speedtest.net de speedtests. Wat haal je dan voor resultaat?
  2. Wat is de capaciteit van de netwerkkaart van je laptop/pc? 

 

Ik wacht je antwoorden af 🙂

Uitgelicht topic