1
Vraag
2
Reacties
Schapie

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

na 48 uur geen internet

Elke 48 uur moet ik mijn computer opnieuw opstarten omdat de internet verbinding weg valt. Mijn computer staat 24/7 aan. Heb al een vast ip adres gegeven maar nog steeds zit ik met het probleem. Is er iemand die een oplossing heeft.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Schapie 

Je kan op twee manieren een PC (of ander apparaat / host) een vast (statisch) IP-adres geven.

Óf je registreert een vast adres bij de instellingen van de netwerkkaart. Om conflicten te voorkomen moet dat adres dan vallen buiten de DHCP-range die de router zelf kan / mag gebruiken om dynamisch uit te delen. (Buiten de DHCP-range maar natuurlijk wel passen in het gebruikte subnet. Dus als het thuisnetwerk het subnet heeft : 192.168.178.1 t/m 192.168.178.254 en de DHCP-server ingesteld is op de range: 192.168.178.10 t/m 192168.178.254, dan kan de IP-adressen gebruiken 192.168.1.2 t/m 192.168.1.9)

Óf je laat de netwerkkaar op “automatisch een IP-adres verkrijgen“ (dus via DHCP) staan, maar dan registreer je het vaste adres in de router als statische DHCP-toewijzing. Dit gaat op basis van het MAC-adres van de netwerkkaart en het toe te laten wijzen IP-adres moet dan wel liggen binnen de range die de DHCP-server gebruikt.

Op die manier(en) voorkom je dat een IP-adres dubbel gebruikt wordt in het netwerk; je voorkomt zo een IP-conflict.

N.B.: Als de tweede methode gebruikt (is zeer aan te bevelen), dan is het wel het beste om eerst de router op nieuw te laten opstarten en daarna de PC.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Hoi @Schapie, welkom hier!

Om met de deur in huis te vallen, momenteel speelt er een netwerkstoring bij jou in de buurt, dus een analyse doen is op dit moment wat lastig. Maar om tot een oplossing te komen zien we hier graag wat voor opstelling je gebruikt en wil je hier eens je up- en downstreamwaarden van je modem eens plaatsen? 

Dan kunnen Super Exper@Be rt en @hanh je hier vast en zeker op weg helpen.

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Michael,

Ik heb een computer met i7 processor 16 mb geheugen met Windows 10 en een vaste aansluiting op het modem. Mijn up- en downstream is 40 Mb- 400Mb.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dank je, maar dat is je download en upload.

Nu graag je downstream en upstream waarden en de laatste meldingen in je netwerk log van het modem.

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292...  

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Waarom moet je me up- en downstream weten wat heeft dat te maken met het feit dat me internet na 48 uur elke keer uitvalt. Op deze manier geef ik wel veel informatie vrij wat me modem betreft.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

In je downstream en upstream dBmV waarden staat geen enkel privé gegeven.@Schapie 

Het enige wat je vrijgeeft zijn de signaalwaarden die je krijgt van Ziggo en aan de signaalwaarden kun je mogelijk zien waarom je modem offline gaat en dat is in ieder modem binnen bepaalde waarden, dus voor vrijwel iedereen gelijk.

Als er een signaal storing in te zien is in je upstream of downstream of veel ruis, dan kan dat de oorzaak zijn van het eruit klappen van je internet.

Zonder nauwkeurige gegevens geen advies of oplossingen, je zult eerst het één en ander uit moeten sluiten om niet eerst tig mogelijke oplossingen te geven die allemaal de plank volledig misslaan.

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Me modem valt niet uit dat is het hem juist de rest van de familie kan gewoon internetten want dat is wifi het is alleen mijn pc die uitvalt en die is bekabelt. Daarom begrijp ik niet wat je met me up- en downstream moet. Ik heb zo'n idee dat het met de leasetijd te maken heeft maar Ziggo heeft ingelogd in mijn modem en kunnen het niet vinden. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Schapie schreef: “Elke 48 uur moet ik mijn computer opnieuw opstarten omdat de internet verbinding weg valt.”

Daarop waren de eerste vragen van Michael en mij gericht.

Dat was je eerste zin zonder verdere uitleg, wij kunnen van thuis uit zien wat er verder wel en niet gebeurt is bij je.
Ik stel een vraag en je gaat in discussie waarom ik een vraag stel en vertelt nu pas:

Schapie wrote:

Me modem valt niet uit dat is het hem juist de rest van de familie kan gewoon internetten want dat is wifi het is alleen mijn pc die uitvalt en die is bekabelt. Daarom begrijp ik niet wat je met me up- en downstream moet. Ik heb zo'n idee dat het met de leasetijd te maken heeft maar Ziggo heeft ingelogd in mijn modem en kunnen het niet vinden. 

Ik ga daar morgen nog eens verder over denken.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Schapie 

Je kan op twee manieren een PC (of ander apparaat / host) een vast (statisch) IP-adres geven.

Óf je registreert een vast adres bij de instellingen van de netwerkkaart. Om conflicten te voorkomen moet dat adres dan vallen buiten de DHCP-range die de router zelf kan / mag gebruiken om dynamisch uit te delen. (Buiten de DHCP-range maar natuurlijk wel passen in het gebruikte subnet. Dus als het thuisnetwerk het subnet heeft : 192.168.178.1 t/m 192.168.178.254 en de DHCP-server ingesteld is op de range: 192.168.178.10 t/m 192168.178.254, dan kan de IP-adressen gebruiken 192.168.1.2 t/m 192.168.1.9)

Óf je laat de netwerkkaar op “automatisch een IP-adres verkrijgen“ (dus via DHCP) staan, maar dan registreer je het vaste adres in de router als statische DHCP-toewijzing. Dit gaat op basis van het MAC-adres van de netwerkkaart en het toe te laten wijzen IP-adres moet dan wel liggen binnen de range die de DHCP-server gebruikt.

Op die manier(en) voorkom je dat een IP-adres dubbel gebruikt wordt in het netwerk; je voorkomt zo een IP-conflict.

N.B.: Als de tweede methode gebruikt (is zeer aan te bevelen), dan is het wel het beste om eerst de router op nieuw te laten opstarten en daarna de PC.

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

In de eerste zin had ik al aangegeven dat na 48 uur me internet wegvalt en ik dan me pc opnieuw moest opstarten dat kan niet als de modem uitvalt dan moet ik de modem opnieuw opstarten.

Ik zal optie 2 instellen alleen of dat vandaag gebeurd weet ik niet moet er wel even tijd voor vrij maken. Mijn IP adres is nu 192.168.178.31

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Schapieschreef: “In de eerste zin had ik al aangegeven dat na 48 uur me internet wegvalt en ik dan me pc opnieuw moest opstarten dat kan niet als de modem uitvalt dan moet ik de modem opnieuw opstarten.”

Al zou alleen het internet uitvallen, dan kan ook een herstart van de computer helpen om weer een goede internetverbinding te krijgen, b.v. door haperingen in de internet verbinding of het internetsignaal kan je DNS verbinding weggevallen zijn en zo nog wat andere verbindingen om internet goed te laten lopen, vandaar de verwarring.

Je internet valt dus niet uit, de netwerkverbinding tussen de computer en het modem valt uit, dat heeft een heel andere oorzaak, maar nu naar de oplossing.

Zoals@DennyW al schreef is dat een goede oplossing.
Ik gaf de computer die hier altijd aanstond en de printers die altijd aanstaan een eigen IP  adres in de DHCP vrije zone. Dat wil zeggen in een standard modem van 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.9 en de apparaten bleven jaren verbonden.

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@bert ik heb het MAC adres van me pc in de modem gezet en een vast IP adres gegeven. Ben benieuwd of het helpt en dat ik niet elke keer na 48 uur me pc opnieuw op moet starten. Ik ga het de komende dagen meemaken.

Ik wil jou en @DennyW bedanken voor deze oplossing en laat nog even weten hoe of wat.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

TOP, veel succes gewenst.

Schapie
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Be rt  sorry voor me late antwoord maar ik moest diverse keren me pc opnieuw opstarten vanwege updates. Me internet verbinding blijft in takt ook na 2 dagen dus het heeft geholpen met een vast IP - en Mac adres.

Nogmaals bedankt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Schapie Dank voor je update bericht dat het op deze manier goed werkt, kan anderen ook weer verder helpen.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Schapie wrote:

@Be rt  sorry voor me late antwoord maar ik moest diverse keren me pc opnieuw opstarten vanwege updates. Me internet verbinding blijft in takt ook na 2 dagen dus het heeft geholpen met een vast IP - en Mac adres.

Nogmaals bedankt.

@Schapie

Fijn te vernemen dat het instellen van een statisch IP-adres op een manier die geen IP-conflicten veroorzaakt, zoals ik als eerste aangaf, jouw probleem heeft opgelost.

 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic