MartinVeenvliet

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Meerdere malen per dag wegvallen internet

Hallo allen,

Sinds ongeveer een week valt een stuk of 5 keer per dag de dataverbinding weg. De apparaten blijven wel verbonden met het netwerk maar er is dan geen dataverkeer (zowel wifi als bedraad). Heel soms gaat dit gepaard met het opnieuw opstarten van het modem, waarbij uiteraard wel alle verbindingen wegvallen. TV werkt voor zover ik weet wel gewoon op die momenten.

Uiteraard heb ik het modem (ziggo connect box) al een keer gereset, maar dit heeft eigenlijk niets opgelost. Verder hielp het aansluiten van de connect box direct op het AOP ook niet.

Het modem staat in de woonkamer (vermoedelijke AOP staat er vrijwel direct naast), zie foto. Het modem staat ingesteld op alleen 2,4 ghz (eerder ook ingesteld op 2,4 en 5 ghz, maar dat lijkt geen verschil te maken). De meest rechter kabel gaat naar de ziggo connect box. De overige kabels gaan naar de mediabox en de bovenbuurman (die vermoedelijk geen eigen AOP heeft, maar wellicht wel zou moeten hebben).

In de bijlage de waarden van het modem dat nu ca. 30 minuten online is.

Heeft 1 van jullie misschien een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
18 Reacties 18
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Heeft uw bovenbuurman via uw abonnement toegang tot Ziggo of heeft hij een eigen abonnement? De aansluiting is in ieder geval sterk verouderd. Tijd voor een monteur!
MartinVeenvliet
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Mijn bovenbuurman heeft een eigen abonnement (kabel & tv), maar zijn signaal komt dus via het AOP op mijn verdieping binnen (meest linker kabel op de splitter).
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Dit is een heel vreemde situatie. Nog een reden om er eens door een monteur naar te laten kijken.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey MartinVeenvliet . Welkom hier!
Goed dat je ons gevonden hebt om te helpen. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je internet zo vaak wegvalt.

Nu vind ik, zoals Jan F. noemt, je situatie een hele vreemde. Ik zie namelijk op het adres in je profiel inderdaad 2 abonnementen. En dat is iets wat eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen!
Dus nu ben ik benieuwd; wonen jullie ook daadwerkelijk op 1 adres, of heeft 1 (of beide) van de woningen een toevoeging bij het huisnummer? Er zijn nu namelijk, afgezien van het signaal, meer zaken die niet lijken te kloppen (ook in de kosten van de abonnmenten).


Wat betreft het signaal; ik zie een hoop ruis op het signaal van je modem. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het zou bijvoorbeeld heel simpel al aan de splitter kunnen liggen (waarvoor ik je een nieuwe zou kunnen sturen). Ik zie echter op de foto helemaal onderin ook een zilveren stukje van iets. En ik vraag me heel erg af wat dit is. Is dit een koppelstukje ofzo? Op welke kabel zit deze? En ligt de kabel die naar de modem gaat (rechter kabel) hier op/tegenaan? Zoiets zou namelijk al voor ruis kunnen zorgen.

Ik hoor graag van je ^^
MartinVeenvliet
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Lycke Ziggo,

Bedankt voor het bericht,

De bovenbuurman woont voor zover ik weet eigenlijk op 210A; wij op 210 (volgens het kadaster). We huren het beiden en in de contracten staan ze aangegeven als 210-1 en 210-2. Het zijn dus, in ieder geval op papier, wel 2 losse adressen naar mijn weten. Nu kan daar nog wel het een en ander niet helemaal goed zijn gegaan, aangezien het een oud herenhuis betreft dat in de loop van de tijd is opgesplitst in 3 losse delen, waarvan 2 delen (ik en mijn bovenbuurman) een voordeur delen (pand heeft huisnummers 209, 210 en (op papier) 210A).

Het zilveren stukje zit op de kabel die naar mijn bovenbuurman gaat. Dit is een hele oude kabel. Wat het zilveren stukje precies is, is mij ook niet duidelijk, maar het is in ieder geval een metalen ringetje om de kabel van mijn bovenbuurman heen. De bovenbuurman heeft verder geen aansluiting in zijn appartement.

Wat betreft het signaal. Ik heb de connect box ook een keer op het AOP zelf aangesloten en de splitter er tussen uit gehaald, maar helaas had dat geen effect op het wegvallen van de verbinding. Natuurlijk heb ik daarbij niet gelet of het metalen ijzertje tegen mijn kabel aan zat. Ik ga het vanavond nogmaals proberen met de kabel direct in het AOP, waarbij ik de andere kabels even ver van de kabels van de connect box leg.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Maar als ik het goed begrijp krijgt de buurman zijn signaal via deze splitter?
In dat geval is de ruis wel te begrijpen.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Top. Bedankt voor de informatie. Hier moet hoe dan ook wel iets gebeuren. Het lijkt me goed dat we hier morgen even naar kijken (ik ben zo vrij en dit heeft wel aandacht nodig ^^). Als jij de boel vanavond test, zie ik de resultaten morgen wel. Wat betreft het adres en alles daaromheen; dat is iets wat waarschijnlijk toch los staat van de storing situatie. Dus dit zal op jou verder geen/weinig invloed hebben ^^
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Nick999 wrote:
Maar als ik het goed begrijp krijgt de buurman zijn signaal via deze splitter?
In dat geval is de ruis wel te begrijpen.


Niet helemaal
Op het signaal van de buurman (ook even gemeten) lijkt geen ruis te zijn, namelijk!
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Wellicht toch maar een monteur laten lijken dan Lycke Ziggo ?
Want officieel mogen er geen 2 abbo's op één groene kabel. Niet alleen vanwege dubbele apparatuur (modem box etc) wat problemen kan geven, maar ook omdat het administratief niet klopt. Want als buurman 1 ooit besluit om ziggo op te zeggen, verliest buurman 2 ook alle signaal. Lijkt me dus geen handige situatie zo.

Nog afgezien van monteurswerkzaamheden waarbij kosten alleen tot aan het eerste aop voor ziggo vallen en buurman 2 in principe altijd moet betalen.
MartinVeenvliet
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Lycke Ziggo; Zojuist weer geprobeerd met de connect box direct in het AOP en geen kabels van de bovenbuurman of mijn TV in de buurt. Helaas toch weer uitval. De bijgevoegde waarden zijn van de connect box direct in het AOP, vrijwel direct na het uitvallen (en het automatisch opnieuw opstarten van de connect box).


-- edit --
Mocht je morgen trouwens weer meten dan zullen dat weer de waarden zijn met de splitter. Anders zit de bovenbuurman de hele dag zonder internet & TV. Wel gezorgd dat het ijzer er niet meer tegen aan komt en de coax van mijn mediabox er even uit gehaald.


Nick999 wrote:
Want als buurman 1 ooit besluit om ziggo op te zeggen, verliest buurman 2 ook alle signaal. Lijkt me dus geen handige situatie zo.

Nog afgezien van monteurswerkzaamheden waarbij kosten alleen tot aan het eerste aop voor ziggo vallen en buurman 2 in principe altijd moet betalen.


Mijn bovenbuurman woonde hier al voordat wij er in kwamen. Op dat moment hadden wij nog geen abonnement bij Ziggo op dit adres en was het oude abonnement van de vorige bewoners ook al verhuisd. De bovenbuurman heeft in die tijd wel gewoon signaal gehad (mits natuurlijk ingeplugd in de AOP in ons appartement). Het signaal komt dan dus wel gewoon door (zou ook vreemd zijn als hij dan geen signaal krijgt, hij heeft immers ook gewoon een abonnement op dit adres). Maar een vreemde (en onhandige) situatie, dat zeker.

Zoals aangegeven huren we beiden bij dezelfde huurbaas, dus zou bij hem na moeten gaan hoe het precies in elkaar steekt, vermoed dat er nooit een AOP is aangelegd op de bovenste verdieping na het splitsen van de bovenste 2 verdiepingen van dit pand. Benedenverdieping heeft wel een eigen AOP, maar is ook al langer gesplitst.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey MartinVeenvliet . Top, bedankt voor je verdere informatie en de test! Ik ben er nog even wat dieper in aan het duiken.

Gewoon een monteur sturen gaat het probleem wat betreft de adressen niet oplossen. 210A bestaat niet in onze systemen, dus staan jullie nu beide op 1 adres. Zoals Nick999 aangeeft; dat zou helemaal niet moeten mogen/kunnen. Hoe dit exact opgelost moet worden, durf ik niet te zeggen. Het lijkt me in elk geval zaak dat de bovenbuurman een eigen netwerk/AOP krijgt. Hoe dit te realiseren is, is dan weer een tweede. Het is in elk geval niet de bedoeling dat de boel via jou loopt. Stel je voor dat je ruzie met de bovenbuurman hebt, dan heb jij de volledige "macht" over zijn verbinding. Dat kan natuurlijk niet.



Nu staat het gedoe met de adressen/abonnementen eigenlijk een beetje los van je signaalprobleem. Ik kan zien dat jouw modem nog steeds veel ruis ontvangt, terwijl de modem van je bovenbuurman dit niet heeft. Wel zie ik dat het signaal (qua sterkte) op het modem van je bovenbuurman erg tegen de ondergrens aan zit (wat logisch is, in deze).

De kabel vanaf de splitter naar jouw modem; hoe lang is deze? Het lijkt me een goede eerste stap om eerst deze eens te vervangen, namelijk. Gezien je bovenbuurman geen last van de ruis heeft, lijkt het niet in het signaal, in het AOP of in de splitter te zitten. Ik kan je een nieuwe sturen hiervoor ^^. Wat is de afstand/lengte kabel die je hiervoor nodig hebt?
MartinVeenvliet
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Lycke Ziggo

Heb ook nog even geprobeerd om andere poorten van de splitter te gebruiken, maar tot geen effect. De kabel vanaf de splitter naar het modem is volgens mij 1 meter lang (die zat toen bij in het pakket geloof ik). Die lengte is ook meer dan voldoende.

Wat betreft de adressen, ik zal hierover ook even navraag doen bij de huisbaas, mogelijk dat hij kan vertellen hoe dat in elkaar zit (daar gaan wel een aantal dagen overheen ben ik bang). Ik zag inderdaad ook al dat ik voor 210A geen abbonement kan aanvragen bij ziggo, maar zou dat niet kunnen komen omdat dit huis/deze verdieping eigenlijk nooit is aangesloten? Het lijkt namelijk wel te bestaan bij de abbonementsaanvraag.

Het krijgen van een eigen AOP van de bovenbuurman verloopt (ben ik bang) ook via de huisbaas, dus die zal ik daar ook op aanspreken. Van wat ik had begrepen (google) moet hij dan een aansluiting aanvragen voor dat pand/deze verdieping?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
De nieuwe kabel (en, gewoon omdat het kan, een nieuwe splitter) is op bij deze op de post gegaan!
Wat betreft de adressen; ik denk inderdaad dat dit allemaal even via de verhuurder moet lopen. Het is geen punt dat dit een paar dagen duurt :-).
MartinVeenvliet
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Top! Zodra ik ze heb ga ik deze aansluiten en laat ik even weten of het probleem daarmee is opgelost. Ga vanavond ook even een mailtje sturen naar de huisbaas over de adressen en het AOP.
MartinVeenvliet
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Lycke Ziggo

Bedankt voor het opsturen van de kabels. Helaas lijkt er iets mis te zijn gegaan, want ik heb namelijk 2 kabels ontvangen, 1 van F naar F (rode kant aan de kabels) (deze past wel op het modem, maar niet in de splitter/AOP) en 1 met IEC connectoren (deze past wel op de splitter, maar niet in het modem). Heb dus nog geen verschil kunnen testen.

Heb de verhuurder ook een mail gestuurd over het internet van mijn bovenbuurman, maar zoals verwacht heb ik daarop nog geen reactie gehad.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes


Oeps! Bij deze alsnog de juiste op de post gedaan. Sorry!
MartinVeenvliet
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Lycke Ziggo

Bedankt voor de kabels en de splitter!

Ben een poosje niet thuis geweest en heb vervolgens een aantal dagen de nieuwe kabels geprobeerd en gelukkig geen uitval meer gehad. Mogelijk lag het dus wel gewoon aan de kabel.

Wat betreft het AOP van mijn bovenbuurman; als het goed is neemt de verhuurder hierover contact op met Ziggo, dat is mij toegezegd in een mail.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Helemaal top, MartinVeenvliet . Mocht er toch nog iets veranderen in de situatie, dan weet je ons hier in elk geval te vinden. Ik ben blij te lezen dat de boel nu opgelost lijkt en we gaan er vanuit dat we nog horen van je verhuurder. Bedankt voor de update!

Uitgelicht topic