Beantwoord

Maximale downloadsnelheid van 100 Mbps met Mikrotik CRS109-8G-1S-2HnD

• 5 november 2019
  • 54 Reacties
  • 1146x Bekeken

Toon eerste bericht

54 Reacties

@Gusto@efok 

Het heeft even geduurt maar inmiddels heb ik de CRS125-24G-1S-2HnD van een nieuwe configuratie voorzien. Het duurde even wat langer omdat ik dat met een scriptje wilde doen. De oude configuratie was een beetje een zooitje geworden en een recentelijk hardware probleem met de Mikrotik had mij aan het denken gezet dat een scriptje, waarmee je de router helemaal geautomatiseerd zou kunnen inrichten, toch wel handig zou zijn. Ik weet niet of je een back-up eenvoudig kunt terug zetten op een ander type Mikrotik dat zou dan ook een optie zijn geweest maar met een scriptje ben je waarschijnlijk flexibeler.

Daarnaast heb ik de afgelopen tijd mijn Ziggo abonnement ge-downgrade. Immers ik heb eigenlijk maanden lang niet echt gemerkt dat mijn Mikrotik de snelheid beperkte tot maar 100 Mbit dus ik dacht dan ik het wel een tijdje gaan proberen met 250 Mbit download i.p.v. 500 Mbit download.

Is er natuurlijk wel een nieuwe nul-meting nodig waarbij ik mijn laptop direct verbind met het Ziggo modem (dus zonder Mikrotik er tussen). Dit is daarvan het resultaat:

Dat is dus keurig de snelheid van mijn nieuwe “Complete” abonnement.

Nadat ik de CRS125-24G-1S-2HnD volledig opnieuw had ingericht vanaf een factory reset (met mijn scriptje) heb ik weer een speedtest gedaan met dit resultaat:

Weg 100 Mbit limiet. Hoera! Probleem opgelost. Het kleine snelheids verlies dat nog zichtbaar is kan ik verklaren vanuit mijn Mikrotik configuratie. Naast mijn basis WIFI heb ik ook nog een gasten WIFI geconfigureerd. Via een Firewall rule blokkeer ik al het verkeer van het gasten netwerk naar ons huis netwerk. Omdat te kunnen blokkeren moest ik voor alle Mikrotik bridges instellen dat verkeer over een bridge via de firewall moet lopen. (Kan dat handiger?) Dat is een setting/vinkje onder:

/interface bridge settings
    set use-ip-firewall=yes

Als ik die even instel op "no” dan krijg ik weer de volle snelheid:

Nog een tip voor als je zelf de snelheid van je verbindingen op een Mikrotik wil testen. Zorg dat je tijdens het testen alle WinBox verbindingen sluit naar je router. Het is leuk dat je in de GUI van WinBox alle IP packetjes kun zien langs komen maar al die tellertjes die real-time worden bijgewerkt hebben volgens mij wel een beperkend effect op je metingen. Ik kreeg de beste resultaten als alle WinBox sessies gesloten waren.

Ik ben in de afgelopen tijd weer wat wijzer geworden en nog meer onder de indruk geraakt van wat je allemaal kunt doen met Mikrotik routers.

Groeten, en bedankt voor al jullie tips en hulp.

@Peter uit Amsterdam ,

mooi dat het opgelost is.

Maar dat verhaal over die bridges snap ik niet helemaal.

Een backup maken kan via:

files → backup / upload

Groet, Gusto

@Gusto ik ben lerende maar als ik het goed begrepen heb werkt het als volgt.
Ik heb op mijn Mikrotik de volgende twee Bridges geconfigureerd:

Gasten mogen gebruik maken van onze internet verbinding maar ik wil voorkomen dat ze op ons "eigen netwerk gaan rond neuzen. Om die reden wil ik al het verkeer van het Gasten netwerk naar het FAMILY netwerk kunnen blokkeren. De oplossing die ik daarvoor heb gevonden is een firewall rule (filter). Om die rule te kunnen gebruiken moet ik het verkeer "over de bridges” via de firewall laten verlopen. Dat is een setting die je alleen kunt instellen voor alle bridges. Ik heb gemerkt dat dat gepaard gaat met een langzamere internet download speed. Niet gek natuurlijk omdat nu al het bridge verkeer via de firewall moet. Omdat het snelheidsverlies gering is, kan ik er wel mee leven.

@Peter uit Amsterdam,

ik heb maar een bridge:

en een firewall-rule:

En geen gast komt op mijn netwerk. :wink:

Reageer