Beantwoord

Maximale downloadsnelheid van 100 Mbps met Mikrotik CRS109-8G-1S-2HnD

  • 5 november 2019
  • 54 Reacties
  • 1152x Bekeken


Toon eerste bericht

54 Reacties

@efok ,

Ian heeft een ander probleem, zijn router ziet maar 100Mb op de poort.

Ik vermoed verouderde software + firmware.

 

Groet, Gusto

Reputatie 6
Badge +9

@Peter uit Amsterdam 

Heb je wel eens alle ethernetkabels los gehaald en enkel je laptop verbonden aan de Microtik en dan een test gedaan?

Ik ging even door je lijst met aangesloten apparatuur heen, ik zie er ook een Hue op staan en deze kan maximaal 100Mbps aan. Misschien dat de Mikrotik de laagst mogelijke snelheid pakt en die op alle poorten gebruikt?

 

Hey

 

Open ‘Command Prompt’ en copy paste dit “netsh interface tcp set global autotuning=normal”. En voer nogmaals een speedtest uit, probeer dit keer fast.com i.p.v. speedtest.net.

 

 

🤐

Hier is een mis-configuratie van RouterOS het geval. :slight_smile:

@efok,

Ian heeft een ander probleem, zijn router ziet maar 100Mb op de poort.

Ik vermoed verouderde software + firmware.

 

Groet, Gusto

@Gusto Dat was hier in 1e instantie ook het geval, als ik terug lees. Hier is met daarna settings gespeeld. But you’re the expert 😉.  Zou mooi zijn als je Ian op weg kan helpen.

@efok,

Ian heeft een ander probleem, zijn router ziet maar 100Mb op de poort.

Ik vermoed verouderde software + firmware.

 

Groet, Gusto

@Gusto Dat was hier in 1e instantie ook het geval, als ik terug lees. Hier is met daarna settings gespeeld. But you’re the expert 😉.  Zou mooi zijn als je Ian op weg kan helpen.

@efok ,

dan heb ik wel info nodig. :wink:

Hallo @Peter uit Amsterdam ,

je Microtik moet dat makkelijk aan kunnen.

Heb je veel firewall-regels aangemaakt?

 

Groet, Gusto

Pssstt… @efok  ik ben geen expert. :wink:

@Peter uit Amsterdam ,

is het ondertussen opgelost?

 

Groet, Gusto

@acoster, Ja gedaan. Ik heb een kabel die of in Mikrotik stop of in mijn laptop (zelfde kabel) dus. Direct aangesloten op de laptop geeft die een download snelheid van 500 Mbps. Als ik hem in de Mikrotik stop gebruik ik natuurlijk een andere kabel verbonden met de LAN kant van mijn Mikrotik. Via die kabels (en poorten) haal ik op de LAN kant van het netwerk bijna 1000 Mbps als ik een groot bestand kopieer tussen twee computer aangesloten op de LAN poorten. 

@Gusto, ik kan de WAN poort niet op 1 Gbps zetten. Als ik dat doe komen het Ziggo modem en de Mikrotik er samen niet uit en is er geen verbinding.
 


Stel ik de poort vervolgens in op 100 Mbps dan heb ik weer verbinding.
 

 

Die setting van 100 Gbps heb ik vervolgens maar weer verwijderd zodat er qua instelling van de snelheid van de poorten geen verschil is tussen WAN en LAN kant van de Mikrotik.

 

@efok: alle LAN poorten staan inmiddels ingesteld op 1000 Mbps. Tenminste als ik een export doe van de config zie ik nergens meer een speed van 100 Mbps behalve bij die verdomde WAN poort die verbonden is met de router van Ziggo:
 


Dat lijkt dus meer de uitkomst van “overleg” tussen het Ziggo Modem en de Mikrotik.

 

Reputatie 7
Badge +14

@Ronihd,

voor een demo kijk hier:http://demo2.mt.lv/

login: demo

geen password

 

Groet, Gusto

Gaat mij ff te diep , maar ziet er wel goed uit 

Reputatie 7
Badge +14

Probeer eens de instelling “Auto Negotation”

Reputatie 7
Badge +14

Het probleem is de wan poort ! , als je de kabel van het modem uit je router haalt kan je hem dan wel op 1 GB zetten ipv 100 MB?

 

Doe jezelf lol ;-) @Peter uit Amsterdam  probeer gewoon een andere kabel tussen je router en het modem ( als je dat dan nog niet hebt gedaan ? ) 

Probeer eens de instelling “Auto Nagotion”


Dit dus. Viel mij ook op dat je die uit hebt staan. Zet je dit aan, dan zouden de netwerken zelf de Snelheid moeten regelen, normaliter.

@Peter uit Amsterdam,

heeft lopen “kloten” met de instellingen. :wink:

 

Groet, Gusto

@Peter uit Amsterdam ,

zorg dat die fasttrack-regels als eerste staan in de firewall-regels.

 

 

Groet, Gusto

@Gustoheb getest met JUMBO frames aan en uit. Maakte geen verschil.

@DennyW,@efok zoals eerder gemeld heb ik na het testen van alle voorgestelde wijzigingen de poorten steeds weer terug gezet op de default instellingen: die ook te zien zijn in de screenshot van de export.
@Ronihd ik heb met verschillende kabels getest. Alle CAT6. Die kabels ook gebruikt voor testen waarbij ik mijn laptop direct aansluit op het Ziggo modem en voor testen met kopieer acties van grote bestanden tussen verschillende poorten aan de LAN kant van de Mikrotik. In al die gevallen haal ik snelheden boven de 100 Mbps. Dit om uit te sluiten dat de kabels een probleem zijn.
 

Hi @Gusto , het opnieuw inrichten van mijn router ga ik deze week doen als ik een dag vrij heb. Moet er even voor zorgen dat de rest van het gezin er geen last van heeft.

Kom er eind deze week op terug. 

Hieronder nog even een screenshot van meer gedetailleerde informatie over de WAN poort. Hij lijkt toch echt op 1 Gbps ingesteld te zijn:

 

 

@Peter uit Amsterdam ,

ik zie dat RouterOS up to date is, is de firmware dat ook?

 

 

Groet, Gusto

Hieronder nog even een screenshot van meer gedetailleerde informatie over de WAN poort. Hij lijkt toch echt op 1 Gbps ingesteld te zijn:

 

 

Dus nu wel 1 Gbps, dan is het OK toch?

Heeft je modem een goede connectie met het Ziggo-netwerk? Test ook nog even met een andere speedtest.

Hallo @Gusto , ik heb een hele oude versie van de firmware 3.33. Ik ga een upgrade doen als ik mijn internet connectie even kan missen.

Helaas, een upgrade van de firmware maakt geen verschil.

 

@Peter uit Amsterdam ,

ik vind de cpu-belasting wel erg hoog, staan er veel connecties open?

 

Groet, Gusto

 

Reageer