Vraag

Maximale downloadsnelheid van 100 Mbps met Mikrotik CRS109-8G-1S-2HnD

• 5 november 2019
  • 47 Reacties
  • 924x Bekeken

Toon eerste bericht

47 Reacties

@Gustoheb getest met JUMBO frames aan en uit. Maakte geen verschil.

@DennyW,@efok zoals eerder gemeld heb ik na het testen van alle voorgestelde wijzigingen de poorten steeds weer terug gezet op de default instellingen: die ook te zien zijn in de screenshot van de export.
@Ronihd ik heb met verschillende kabels getest. Alle CAT6. Die kabels ook gebruikt voor testen waarbij ik mijn laptop direct aansluit op het Ziggo modem en voor testen met kopieer acties van grote bestanden tussen verschillende poorten aan de LAN kant van de Mikrotik. In al die gevallen haal ik snelheden boven de 100 Mbps. Dit om uit te sluiten dat de kabels een probleem zijn.

Hieronder nog even een screenshot van meer gedetailleerde informatie over de WAN poort. Hij lijkt toch echt op 1 Gbps ingesteld te zijn:

Hieronder nog even een screenshot van meer gedetailleerde informatie over de WAN poort. Hij lijkt toch echt op 1 Gbps ingesteld te zijn:

Dus nu wel 1 Gbps, dan is het OK toch?

Heeft je modem een goede connectie met het Ziggo-netwerk? Test ook nog even met een andere speedtest.

Hmm, tja Als de link nu wel 1 Gbps is, is dat een sta vooruit. Verder pas ik even. MTU had je al op 1500 gehad hè? Dat is wel de gebruikelijke waarde.

Het is een taai probleem. Ik heb nog wat andere Mikrotik hardware. Ik ga proberen mijn configuratie daarop over te zetten om te kijken of dat een verschil geeft. Hoop dat de hardware daarvan snel genoeg is. Als ik daarvan resultaten heb meld ik me weer. Iedereen enorm bedankt voor het meedenken. Daarmee ben ik echt al een stuk verder gekomen.

Reputatie 7
Badge +35

Ik dacht even online wat te gaan lezen over dit apparaat, maar kwam er al snel achter dat dit een uitgebreid apparaat is waar je wel wat kennis voor moet hebben en tijd om goed in te stellen:

https://tweakers.net/productreview/112939/mikrotik-crs109-8g-1s-2hnd-in.html 

Router OS
Wat direct duidelijk wordt als je dit apparaat gebruikt; Is dat het niet een standaard Router/Acces Point/switch is. Het apparaat werkt out-of-the box met een paar standaard instellingen. Maar al gauw merk je dat het instellen van dit apparaat niet zo makkelijk is als een standaard linksys routertje.

De functionaliteiten die het bied gaan al gauw richting de kant van de Professionele routers. Zo vindt je instellingen als MPLS, OSPF, BGP, PPPoE enz. Je hebt dan ook enige kennis nodig van netwerken en waar de vele functies nou voor dienen. Het heeft mij dan ook een aantal maanden gekost om het hele systeem te begrijpen. Eigenlijk viel het kwartje pas nadat ik verschillende Cisco Courses had gevolgd.

@Peter uit Amsterdam ,

wat je ook kan proberen is fasttrack aanzetten: https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP/Fasttrack#Description

Groet, Gusto

Reputatie 7

De DOCSIS MTU is 1518 bytes.

@Gusto en alle anderen, ik heb een Mikrotik configuratie scriptje gemaakt en daarmee een Mikrotik hAP lite geconfigureerd. Tevens daarbij ook fasttrack aangezet. Daarmee behaalde ik de volgende resultaten:

Nog niet echt een verbetering.

Ik had ook nog een RB750GL tot mijn beschikking. Echt een oudje maar zie hier de resultaten:

Beide hebben routers hebben een identieke inrichting maar blijkbaar trekt de hardware van de hAP lite het niet helemaal. Uit het resultaat van de RB750GL blijkt dat er geen issue is tussen Ziggo modem en Mikrotik. Mijn volgende stap is om de CRS109-8G-1S-2HnD een identieke "schone” inrichting te geven met fasttrack want ik vermoed dat het of de fasttrack is die de snelheid verbetering geeft of dat er een bepaalde instelling in mijn huidige configuratie van de CRS109-8G-1S-2HnD een probleem geeft om de maximale download snelheid te halen.

@Peter uit Amsterdam ,

zorg dat die fasttrack-regels als eerste staan in de firewall-regels.

Groet, Gusto

@Peter uit Amsterdam ,

is het ondertussen opgelost?

Groet, Gusto

Hi @Gusto , het opnieuw inrichten van mijn router ga ik deze week doen als ik een dag vrij heb. Moet er even voor zorgen dat de rest van het gezin er geen last van heeft.

Kom er eind deze week op terug. 

@Peter uit Amsterdam heb je dit inmiddels getackeld? Er is nog iemand die een soortgelijk probleem heeft. 
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/ziggo-cut-the-speed-down-to-100mb-if-you-are-using-bridge-mode-and-not-solving-it-50078#post522287

Misschien komen jullie er samen uit?

@efok ,

Ian heeft een ander probleem, zijn router ziet maar 100Mb op de poort.

Ik vermoed verouderde software + firmware.

Groet, Gusto

Hey

Open ‘Command Prompt’ en copy paste dit “netsh interface tcp set global autotuning=normal”. En voer nogmaals een speedtest uit, probeer dit keer fast.com i.p.v. speedtest.net.

Psssst @Top10 NL eSport Speler ,

dit heeft niets met Windows te maken. :wink:

🤐

Hier is een mis-configuratie van RouterOS het geval. :slight_smile:

@efok,

Groet, Gusto

@Gusto Dat was hier in 1e instantie ook het geval, als ik terug lees. Hier is met daarna settings gespeeld. But you’re the expert 😉.  Zou mooi zijn als je Ian op weg kan helpen.

@efok,

Groet, Gusto

@Gusto Dat was hier in 1e instantie ook het geval, als ik terug lees. Hier is met daarna settings gespeeld. But you’re the expert 😉.  Zou mooi zijn als je Ian op weg kan helpen.

@efok ,

dan heb ik wel info nodig. :wink:

Pssstt… @efok  ik ben geen expert. :wink:

Reageer