Vraag

Last van hoge ping spikes gamen onmogelijk!

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje ten einden raad.
Ik heb sinds een paar weken last van hoge ping spikes en veel jiter.
Hierdoor word gamen zowat onmogelijk!
Ik heb dit probleem bedraad maar ook draadloos.

Ik heb al mijn utp kabels in mijn huis vervagen een nieuwe router gekocht dat werkte niet 3 nieuwe modems gehad in een korte tijd.
Alle data coax kabels vervangen.
4 nieuwe pao aansluitingen gekregen en geprobeerd maar niks werkt.
Omdat ik alles wat er in het huis te vervangen valt vervagen heb heb ik toch maar een monteur langs laten komen.
De monteur heeft precies hetzelfde gedaan wat ik zelf al gedaan had en heb nu nog steeds het zelfde probleem!
Toen ik zei dat ik nog steeds het zelfde probleem en had en het hem liet zien met onder andere pingplotter en https://www.meter.net/ping-test/ zei hij dat hij het niet wist hoe ping werkt en dat ik het maar een tijdje aan moest kijken!
Ik bel al een week lang met ziggo maar die zijn niet echt behulpzaam.

Dit begint inmiddels een hele dure grap te worden en heb nog steeds geen oplossing.
Ik heb wel wat andere topics gezien van mensen met het zelfde probleen alleen daar stond geen oplossing bij...

Help!

25 Reacties

*vergeten te melden dat de hoofd aansluiting ook vervangen is.
Wat doet een internet speedtest?
http://www.dslreports.com/speedtest
Testsysteem met een UTP-kabel rechtstreeks aansluiten op de Ziggo Modem/Router.
Haal je de snelheid van je abonnement?
Gr Han
Hallo Han,

Dit zijn de resultaten van de test:
http://www.dslreports.com/speedtest/48398531

groet Timo.
Je link geeft niet de juiste info.
Wat was de speed & wat is de speed van je abo.
Zie ook voorbeeldplaatje van een test bij mij.
Heb 500/40 abo. Is net verhoogd. Was 400/40.
Je link geeft niet de juiste info.
Wat was de speed & wat is de speed van je abo.
Zie ook voorbeeldplaatje van een test bij mij.
Heb 500/40 abo. Is net verhoogd. Was 400/40.

Mijn fout.

Wat extra info: De snelheid is altijd geweest zoals het moest zijn 40mbs (nu 50mbs) nadat het eerste modem vervangen is, Het eerste modem haalde de snelheden wel maar viel steeds uit/weg.(en had ook deze ping problemen)
de 2de en inmiddels 3de modem vielen niet meer weg maar hadden nog wel dit ping probleem.
Het probleem komt voornamelijk voor wanneer ik een applicatie gebruik die langere tijd achter elkaar internet belast.
denk dan aan gamen, downloaden, Youtube kijken of Netflix.
dit probleem komt zowel bedraad als draadloos voor met alle 3 de modems.

Deze screenshot laat zien wat ik bedoel.
De bovenste is draadloos op mijn mobiel
De middelste is draadloos op mijn laptop
De onderste is bedraad op mijn desktop
door deze spikes gaan filmpjes op bijvoorbeeld youtube of netflix happeren en is gamen helemaal niet te doen.

eigenlijk denk ik zelf dat er iets bij Ziggo is gebeurt aangezien alle bekabeling modems routers AOP aansluiting en hoofd schakelaar vervangen is. Maar dit durf ik natuurlijk niet 100% te zeggen.
Badge +10
Wat zijn de up en downstream waarden als je inlogt in je modem?
Reputatie 7
Badge +35
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Dit zijn de downstreamwaardes

Reputatie 7
Badge +35
En ook graag de upstreamwaardes. ☺@Timo072
En ook graag de upstreamwaardes. ☺@Timo072
Dit zijn de upstreamwaardes

@Timo072
Hallo,
Je gebruikt https://www.meter.net/ voor je ping testst.
Ik vind dit een wat vage club.
Hun speedtest geeft mij regelmatig bijna 800 Mbps down, terwijl het 500 is bij
de gerenommerde test van DSL Reports. Dat is dan ook de snelheid van mijn abo.
Probeer eens iets te doen met Pingplotter.
https://www.pingplotter.com/
Te beginnen met een plot van www.google.com.
Dan test je een Route naar een host die een excellente beschikbaarheid heeft.
Wellicht kunnen we hier iets aan zien.

Gr Han

Plaatje maken van plot.
Edit>Copy as image
Paste in Image editor. Bv Paint onder Windows.
Save
Etc.
@Timo072
Hallo,
Je gebruikt https://www.meter.net/ voor je ping testst.
Ik vind dit een wat vage club.
Hun speedtest geeft mij regelmatig bijna 800 Mbps down, terwijl het 500 is bij
de gerenommerde test van DSL Reports. Dat is dan ook de snelheid van mijn abo.
Probeer eens iets te doen met Pingplotter.https://www.pingplotter.com/Te beginnen met een plot van www.google.com.
Dan test je een Route naar een host die een excellente beschikbaarheid heeft.
Wellicht kunnen we hier iets aan zien.

Gr Han

Plaatje maken van plot.
Edit>Copy as image
Paste in Image editor. Bv Paint onder Windows.
Save
Etc.

Hier de fotos van pingplotter:

Dit is bekabelt met een desktop rechtstreeks naar het modem.
Ook heb ik Pingplotter op mijn laptop gezet en deze 4 websites getest op een netwerk van een kennis.
hierbij ondervond ik dat de lijn rechter liep af en toe een spike maar niet zo wisselvallig als bij mij thuis.
Ook had ik daar geen rode lijntjes staan in de bovenste grafiek en waren de cirkeltjes dichter bij de 0 MS.
Voorheen heb ik vaker mijn ping getest omdat ik een fanatieke gamer ben en kan je vertellen dat mijn ms nooit zo hoog is geweest.
Ik heb het zelfde probleem als hem:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/online-game-problemen-lag-33234#post332320
Hallo Timo,

Op zich zien je plots er niet echt alarmerend uit.

Wat als eerste opvalt is de Packet Loss bij hop 1 en 2 in de eerste drie plots, die
er juist niet is bij de vierde naar www.elderscrollsonline.com (de Game Site).
Daar heb ik nog geen goede verklaring voor.

De 100% Loss bij de Game Server in plot 4 betekent dat ie gaan response geeft op ping. Dat mag & is geen reden tot zorg.
Loss op tussengelegen hops is op zich een normaal verschijnsel bij een trace.

Hop 1 is kennelijk een eigen Router. Dat wist ik nog niet. Welke?
Hop 2 is de Ziggo Modem/Router. Welke? Zal wel een Connectbox zijn, denk ik.

Heb je een speciale reden om Router op Router te willen?

Gr Han
Hallo Timo,

Op zich zien je plots er niet echt alarmerend uit.

Wat als eerste opvalt is de Packet Loss bij hop 1 en 2 in de eerste drie plots, die
er juist niet is bij de vierde naar www.elderscrollsonline.com (de Game Site).
Daar heb ik nog geen goede verklaring voor.

De 100% Loss bij de Game Server in plot 4 betekent dat ie gaan response geeft op ping. Dat mag & is geen reden tot zorg.
Loss op tussengelegen hops is op zich een normaal verschijnsel bij een trace.

Hop 1 is kennelijk een eigen Router. Dat wist ik nog niet. Welke?
Hop 2 is de Ziggo Modem/Router. Welke? Zal wel een Connectbox zijn, denk ik.

Heb je een speciale reden om Router op Router te willen?

Gr Han

De router er tussenis voor boven hier gaat een kabel en en splitst het netwerk tussen mij pc en ps4.
Als ik mijn desktop direct aansluit (zonder de router er tussen) zowel boven of benenden met een kortere kabel heb ik bijna gelijken resultaten en nog steeds deze pakage los.

We hebben ook al meerdere modems gehad nu zit er een connect box van arris tussen. Daarvoor een cisco modem en ook nog een andere connect box waar ik nu even niet op kan komen.

Als ik vanavond thuis kom zal ik de screenshots van pingplotter met een directe aansluitig hier sturen.

Ook heb ik gister avond even gebeld en er komt zaterdag iemand van ziggo langs om de hoofd kabel te meten.
Reputatie 7
Hey @Timo072 . Een topic vol informatie. Top dat je dit zo aanpakt!
Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat. Heb je een update voor ons? 🙂
Hier exact hetzelfde probleem en het begon inderdaad een aantal weken geleden. Echt van alles geprobeerd maar dit probleem ligt m.i. elders.

Wel heb ik na uren speuren op fora 1 ‘soort van’ oplossing gevonden, namelijk in het topic https://community.ziggo.nl/community-archief-226/ontevreden-over-de-verbindingskwaliteit-kabel-23532

Maar hier wordt dus een nieuwe router aangeraden en dat vind ik te ver gaan. Want het werkte in eerste instantie prima. Bij mijn vorige provider(Telfort) had ik het laagste abonnement(20/2) en een relatief oud modem en hier heb ik nooit echt problemen ervaren.

Ik ben een relatief nieuwe klant bij Ziggo en ik ben over al het andere zeer tevreden, maar de problemen die ik ondervind tijdens het gamen(en op de fora te lezen velen anderen met mij) zijn wel een flinke domper.

Wel een lang verhaal om te zeggen dat ik met veel interesse wacht op een nieuwe reactie van @Timo072 😬
Hoi allen,

De monteur is vandaag last gekomen en we hebben samen het probleem na gesimuleerd.
Het was voor de monteur een onbekend probleem maar had wel gezien dat het inderdaad niet klopt.
Na wat spitten in het modem en de log van het modem zag de monteur veel errors, na wat telefoontjes van de monteur heeft er iemand op afstand in de collectieve aansluiting gekeken en die zag dat daar ook veel errors waren?
Deze week zou iemand gaan kijken naar die collectieve aansluiting.
Omdat ik niet de enige ben die aan de aansluiting kan ziggo de bevinden daar niet aan ons laten weten.
Als ik volgende week nog steeds last van het probleem heb moet ik ziggo bellen en dan gaan we kijken wat we nog meer kunnen doen.

Ik hou jullie op de hoogte!

@Henky B
Hoi henky,

Zelf heb ik een oude tp link router op mijn modem aangesloten om boven een draadloze verbinding te hebben en om mijn ps4 en desktop bedraad aan te sluiten.
Die is inmiddels vervangen door een tp link archer router. (Ik dacht namelijk dat een goede gammig router kopen en vervolgens in bridge mode zetten het probleem zou verhelpen).
Toch heb ik nog steeds het zelfde probleem.
Ik weet daarom ook niet of dit voor jou gaat helpen weet namelijk nog niet of dit in de collectieve kast al fout gaat..

@Henky B
Hoi henky,

Zelf heb ik een oude tp link router op mijn modem aangesloten om boven een draadloze verbinding te hebben en om mijn ps4 en desktop bedraad aan te sluiten.
Die is inmiddels vervangen door een tp link archer router. (Ik dacht namelijk dat een goede gammig router kopen en vervolgens in bridge mode zetten het probleem zou verhelpen).
Toch heb ik nog steeds het zelfde probleem.
Ik weet daarom ook niet of dit voor jou gaat helpen weet namelijk nog niet of dit in de collectieve kast al fout gaat..

@Henky B
Bij mij heeft het inderdaad voorheen ook gewoon gewerkt.
Ook zonder extra router er tussen!
Maar sinds 2 april doet alles raar 😕
Reputatie 7
Badge +35
@Henky B Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Hallo mensen!

@Be rt nee dankje. Daarom reageerde ik al op een topic van iemand anders, omdat ik wist dat al mijn waardes en instellingen er prima uit zagen. Plus dat ik op de fora en in mijn eigen omgeving(game vrienden) kan opmaken dat dit in de meeste gevallen niet bij de gebruiker ligt en het best wel vaak voorkomt.

@Timo072 Bij mij is het opgelost! Aangezien ik het nog al een domper vond en tegen het einde van de oplossingen hier en elders op andere fora liep, besloot ik toch maar even de klantenservice op de hoogte te stellen van mijn probleem.
Hier gaven ze (uiteraard) aan dat zij er geen kant-en-klare oplossing voor hadden. Maar konden ze nog wel iets proberen en dat was IPv4 instellen ipv IPv6.(hierbij dacht ik persoonlijk dat het niet veel zou uitmaken, want IPv6 zou toch juist een nog soepelere game-ervaring moet bieden?)

Nadat dit op afstand was gedaan en het modem was gereboot, heb ik geen enkele keer meer een netwerk-error gekregen tijdens games en partychat. Sterker nog, de game loopt gewoon soepeler.

#hoedan, ik heb geen idee. Of ik nu geholpen en blij ben? F Yeah!

Ps:
@Timo072 ik hoop dat dit ook de oplossing boor jou is!
Reputatie 7
Badge +35
@Henky B IPv6 bij Ziggo loopt nog tegen allerlei vreemde problemen op, ook met IPv4 geeft dat rare effecten.
Het is ook niet te pinpointen, omdat er nogal wat verschillende firmwares ronddwalen en uitgerold worden en daar geen gegevens over bekend zijn.

Mijn advies als er ergens IPv6 op zit en je hebt problemen?
Makkelijk te testen: zie IPv6 adres onder IPv6 connectivity http://ipv6-test.com
Direct terug naar IPv4 firmware en heel vaak zijn allerlei problemen opgelost.
Ook allerlei verbindingsproblemen betreft Stateless en Stateful met Android apparaten enz. enz. enz.
Hallo allen,

Een update:
We zijn nu al een tijdje verder en de problemen gaan gewoon verder en zijn soms zelf erger.
Sommige tijdstippen is internet gewoon onbruikbaar, je download dan met 200kbs en een simpele browser laden is al een hele opgave.
De AOP is weer vervangen maar dit helpt niet.

@Henky B IPV 6 Is ook al uitgeschakeld dit is een van de eerste dingen die ik gedaan had omdat bij mij al bekend was dat dit inderdaad voor problemen kan zorgen.
Helaas hielp dit bij mij niet :(

@Lycke Ziggo @Be rt @hanh Samen met een monteur heb ik ook nog even naar de down/upstreams gekeken van het modem.
Hierin vond hij dat er veel pre RS errors en post RS errors waren.
Al na 1 keer een speed test te doen heb ik al 21627254759 Pre RS Errors:

De monteur gaf aan dat daar misschien het probleem in ligt en er zou een monteur naar de collectieve kast gaan "kijken".
Ik vroeg me af of jullie weten of dit klopt of niet?
Want als ik de klantenservice bel geeft de ene aan dat het klopt en er niks aan de hand is en de andere zegt dat er iets niet goed gaat en er weer een monteur bij ons thuis moet komen.
Graag zou ik daarom eerst van een van jullie horen of dit goed of fout is voordat ik weer een monteur laat komen die precies het zelfde gaat doen als de monteurs hier voor.

Dit is by far de slechtste ervaring die ik ooit met een bedrijf heb gehad....
En ons nog dik 300+ euro laten betalen voor het 4 keer dezelfde aansluitingen en kabels te vervangen plus alle kosten wat ik zelf al heb laten vervangen aan routers en kabels.
Schandalig!
Ik snap dat de monteurs er alles aan doen om ons te helpen maar dan nog...
Ik ben wel blij dat mensen op deze forum met ons meedenken, Ik voel me hier meer gehoord en geholpen hier dan door de klantenservice van Ziggo.....
Hierin vond hij dat er veel pre RS errors en post RS errors waren.

De telling van de Pre Errors klopt niet bij een Compal ConnectBox. Dat is een Bug in de software. Het aantal Post Errors is niet goed, maar valt wel mee, als het modem al een flinke tijd Up is.
Reputatie 7
Badge +35
Mijn eerdere bericht is op mysterieuze wijze verdwenen. @Timo072 @hanh
Dus mocht er ineens wel iets komen te staan ergens, dan weet je dat het van eerder was.
De communicatie wordt er niet beter op, nu er berichten verdwijnen na plaatsing.
Ik heb het ook al in andere topics gelezen.

Reageer