Beantwoord

Landelijk Internet Probleem. Traag laden van websites.


Badge
Radiostilte vanuit Ziggo en webcare omtrent het aanhoudende internet probleem, Een geweldige prestatie. Ziggo verdient echt een pluim op het gebied van klantvriendelijkheid.

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/sinds-een-paar-dagen-laden-sommige-webpagina-s-niet-meer-goed-20344

"Waarom geen reactie van webcare? Wat is het punt van webcare wanneer de medewerkers niet op een landelijk probleem reageer. Zitten jullie uit je neuzen te hengelen? Je hoofd in het zand stoppen doet niets voor jullie klantvriendelijkheid. Meldingen op Ziggo Gebruikers Forum, ook geen enkele reactie vanuit Webcare. https://ziggoforum.nl/topics/90663/page-4#post-1209697"
icon

Best beantwoord door Serkan Ziggo 21 augustus 2017, 09:15

Goedemorgen allen,

Ik heb zojuist een check gedaan en de storing is inderdaad verholpen, fijn dat jullie hetzelfde aangeven. Bedankt voor jullie input van de afgelopen dagen!

Bekijk origineel

60 Reacties

Reputatie 2
Badge +4
Dit postte je ook in het andere topic, wat is de meerwaarde om hier een nieuw topic voor te openen?
Badge
Waarom? Om een reactie te krijgen. Ziggo heeft nu eindelijk een reactie op het Ziggo Gebruikers Forum geplaatst.
Reputatie 2
Badge +4
De mensen van Ziggo reageren over het algemeen in het topic waar het als eerste is benoemd. Een extra topic komt niet ten goede van het overzicht maar goed, dat is mijn bescheiden mening. 🙂
Badge
Wanneer er niet op Twitter, Facebook, Ziggo Gebruikers Forum en dit forum gereageerd wordt, lijkt dit soms de enige manier om een reactie uit Ziggo te krijgen. Er werd niet op de andere draad, of dit draad, gereageerd. Zie jij een webcare reactie hier of op de andere draad staan?

Hieronder de reactie die op het Ziggo Gebruikers Forum staat:

We hebben dit probleem in onderzoek en zullen gaan kijken wat er precies aan de hand is. Hiervoor zouden we van jullie een paar voorbeelden willen hebben die wij nodig hebben voor verder onderzoek naar traag ladende websites.

Wij willen graag vandaag de volgende voorbeelden ontvangen. Sturen jullie dit via een privébericht aan ons?

Klantnummer:
Welke websites zijn traag (3 voorbeelden is voldoende):
Werken websites wel goed met een andere DNS: JA/NEE
Reputatie 4
Badge +7
De webcare reageert hier ook niet. Dat doen moderators echter wel, maar dat kan even duren. Is er hoge nood, kunnen sommige users dat elders melden, maar men kan niet ala minuut overal op reageren. Overigens zijn zij ook alleen doordeweeks aanwezig en heeft het aanmaken van dubbele topics geen enkele zin.

Ik zou @Serkan Ziggo dan ook willen vragen op een van de topics te reageren en er een te sluiten (deze denk ik, daar die speciaal is aangemaakt).
Badge
Ziggo heeft het nu in onderzoek. De reactie van Ziggo vind ik voldoende. Ik ga er van uit dat het probleem spoedig opgelost wordt.
Uitgelicht
Reputatie 4
@ All,

We zien inderdaad een verhoogd aantal meldingen over internet storingen en het traag openen van bepaalde websites. Hier zijn we sinds enkele dagen van op de hoogte en het probleem is reeds in onderzoek. We weten op dit moment niet wat het klantimpact is en hoe groot de impact is en wat precies de oorzaak is van de storing. Zonder concrete informatie kunnen we geen storingsmelding plaatsen.

We ontvangen wel graag voorbeelden van jullie. Daarom verzoek ik degene die problemen ervaart het template in te vullen en deze met mij te delen d.m.v. een privébericht.

Klantnummer:
publiek WAN IP adres klant:
Huidige DNS:
domeinnaam geraakte internetsite:
IP adres van deze site:
traceroute naar deze site:
traceroute naar een goed functionerende site (zoals nu.nl):
De traceroutes kunnen worden verzonden d.m.v. een privébericht naar Serkan Ziggo.
Traceroute verstuurd. En tevens hierbij geabonneerd op toekomstige berichten in deze thread.
Reputatie 2
Badge +4
@Serkan Ziggo, kun je hier posten om welke websites het gaat?
Ik ervaar niet bewust deze klacht.
Ik denk dat de zogenaamde "is niet maar zouden het in potentie wel moeten hebben" klanten je kunnen helpen met het vinden van de achterliggende oorzaak.
Zou genoemde afwijking / storing ook niet op de storingspagina van Ziggo moeten staan?

gr, Henno
Badge +1
Het is met name richting sites gehost bij Akamai (zoals het Playstation network) en Google diensten zoals, search of gmail. Je merkt het aan het feit dat je een site soms vaker aan moet klikken, of als je doorklikt komt er geen volgende site. Mensen met een playstation kunnen helemaal niet meer gamen naar verluid.

Maar dat zijn ook ConnectBox karakteristieken 🙃 , dus het zal misschien een deel van de mensen niet altijd opvallen of ze denken dat het aan WiFi ligt.

Helaas zijn beide partijen Content Delivery partijen, ofwel ze optimaliseren elke x periode de verkeersstromen en dan kunnen er andere servers of paden aangeroepen worden. Google heeft vaak een hele farm van servers waarop je terecht komt via een bepaalde hashing, als 1 van die servers een probleem heeft krijg je het random gedrag. Ene keer denk je dat het opgelost is, andere keer zit je weer zuchtend achter je PC. Erg lastig te onderzoeken dit.

Maar omdat het Akamai & Google betreft (duidelijk terug te zien in mijn monitoring server) kan het wel eens een gedeeld Ziggo component zijn aan de rand van het netwerk, een border router oid waar een rotte kaart in zit. Ik geloof er niet in dat 2 van deze grote partijen ineens op exact hetzelfde moment (gebaseerd op mijn monitoring) problemen krijgen, dat is veel te toevallig.
Badge +1
Lol, is allemaal zo simpel, ff google zoeken en je weet het probleem.

Twee site's getraceerd, nu.nl en facebook.com. Nu.nl schiet er wel ff boven uit.
En stel dat je meerdere tab balden heb openstaan met sites dan wordt het idd traag.

Windows PowerShell
Copyright (C) 2016 Microsoft Corporation. All rights reserved.

PS C:\Users\Ruud> tracert nu.nl

Tracing route to nu.nl [174.129.25.170]
over a maximum of 30 hops:

1 20 ms 1 ms 1 ms 192.168.178.1
2 * * * Request timed out.
3 13 ms 13 ms 12 ms hvs-rc0002-cr102-xe-0-2-3-0.core.as9143.net [
4 * * * Request timed out.
5 13 ms 14 ms 11 ms nl-ams04a-ri2-ae6-0.aorta.net [84.116.135.182
6 15 ms 13 ms 15 ms ae-6.r25.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net [80.249.2
7 104 ms 106 ms 105 ms ae-5.r23.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.
8 106 ms 105 ms 103 ms ae-2.r05.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.
9 103 ms 103 ms 104 ms ae-0.a02.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.
10 103 ms 106 ms 103 ms ae-3.amazon.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [168.1
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 110 ms 127 ms 118 ms 54.239.110.129
14 106 ms 106 ms 108 ms 54.239.111.49
15 106 ms 105 ms 111 ms 205.251.244.216
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 107 ms 106 ms 106 ms wwwizer.com [174.129.25.170]

Trace complete.


PS C:\Users\Ruud> tracert facebook.com

Tracing route to facebook.com [31.13.64.35]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.178.1
2 * * * Request timed out.
3 9 ms 11 ms 10 ms hvs-rc0002-cr102-xe-0-2-3-0.core.as9143.net [213.51.190.141]
4 10 ms 11 ms 11 ms asd-tr0610-cr101-ae57-0.core.as9143.net [213.51.158.4]
5 13 ms 10 ms 13 ms br02.ams1.tfbnw.net [80.249.209.164]
6 11 ms 13 ms 12 ms po131.asw02.ams2.tfbnw.net [204.15.21.94]
7 11 ms 13 ms 13 ms po221.psw02.ams2.tfbnw.net [157.240.35.149]
8 13 ms 15 ms 10 ms 173.252.67.79
9 13 ms 15 ms 13 ms edge-star-mini-shv-01-amt2.facebook.com [31.13.64.35]

Trace complete.
Badge
Cynische modus:
En dus? Wat is nu je briljante conclusie op basis van deze 2 simpele traces? Geef je even door aan Ziggo wat ze moeten doen?
Badge +1
efok schreef:

Cynische modus:
En dus? Wat is nu je briljante conclusie op basis van deze 2 simpele traces? Geef je even door aan Ziggo wat ze moeten doen?



Sterker nog, zit met meerdere medewerkers op Facebook messenger.
En op mijn ip-adres wordt er gevraagd om zo veel mogelijk websites waar ik regelmatig op komt
te traceren en de gegevens te mailen naar .............. ** e-mail adres verwijderd door moderator omdat we voorbeelden d.m.v. een privébericht willen ontvangen**
Dus laat je sarcasme maar voor je a.u.b.
Niks doen is stil staan efok !!!!!
Badge +1
Als het bij jullie mis gaat komt de router nl-ams02a-rc2 dan in de traceroute voor?
Uitgelicht
Reputatie 4
@ All,
Onvolledige antwoorden/reacties heb ik even verwijderd zodat we het overzicht in het topic kunnen behouden.

Graag een volledige template doorgeven, alle andere goedbedoelde reacties kan ik momenteel niet doorsturen als voorbeeld.
Badge +1
Typ cmd in het zoekvak, er opent zich een dos venster en daar type je tracert nu.nl of elke andere website. En met powershell kan het ook.

Klein voorbeeld.

Tracing route to nu.nl [174.129.25.170]
over a maximum of 30 hops:

1 2 ms 2 ms 2 ms 192.168.178.1
2 16 ms 14 ms 15 ms 84.116.246.123
3 * * * Request timed out.
4 16 ms 14 ms 16 ms nl-ams04a-ri2-ae6-0.aorta.net [84.116.135.182]
5 28 ms 19 ms 19 ms ae-6.r25.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net [80.249.208.36]
6 131 ms 108 ms 108 ms ae-5.r23.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.6.162]
7 106 ms 109 ms 108 ms ae-20.r06.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.2.133]
8 109 ms 111 ms 116 ms ae-1.a03.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.5.214]
9 110 ms 109 ms 109 ms ae-2.amazon.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [168.143.228.38]
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 123 ms 129 ms 128 ms 54.239.110.173
13 108 ms 118 ms 108 ms 54.239.111.61
14 116 ms 111 ms 107 ms 205.251.244.210
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 111 ms 114 ms 108 ms wwwizer.com [174.129.25.170]
Badge +1
Chibby schreef:

Tracing route to nu.nl [174.129.25.170]
over a maximum of 30 hops:

1 2 ms 2 ms 2 ms 192.168.178.1
2 16 ms 14 ms 15 ms 84.116.246.123
3 * * * Request timed out.
4 16 ms 14 ms 16 ms nl-ams04a-ri2-ae6-0.aorta.net [84.116.135.182]
5 28 ms 19 ms 19 ms ae-6.r25.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net [80.249.208.36]
6 131 ms 108 ms 108 ms ae-5.r23.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.6.162]
7 106 ms 109 ms 108 ms ae-20.r06.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.2.133]
8 109 ms 111 ms 116 ms ae-1.a03.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [129.250.5.214]
9 110 ms 109 ms 109 ms ae-2.amazon.asbnva02.us.bb.gin.ntt.net [168.143.228.38]
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 123 ms 129 ms 128 ms 54.239.110.173
13 108 ms 118 ms 108 ms 54.239.111.61
14 116 ms 111 ms 107 ms 205.251.244.210
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 111 ms 114 ms 108 ms wwwizer.com [174.129.25.170]



Waarom doe je nou hetzelfde wat als ik gedaan heb. Heeft weinig nut.
Reputatie 2
Badge +4
Een trace naar www.nu.nl is significant korter, vreemd genoeg.
Badge +1
Klopt www.nu.nl is de website maar nu.nl hosten ze in de USA ivm een redirect oplossing, vreemd maar waar.

Maar nu staan er allemaal traces van nu.nl zijn dat de sites waar jullie problemen mee hebben? Bij mij werkt nu.nl juist goed en gaat het mis bij Google,Gmail,Akamai hosted sites zoals Playstation Network.

@Serkan Ziggoik heb je een hele lange PB gestuurd wil je die aan elkaar plakken en in zijn geheel doorzetten. Dus niet alleen de template die je vroeg, er staat relevante informatie in en zeer veel traces goede en slechte.
Ik zie het probleem alleen ontstaan met grote IP-datagrammen (die gefragmenteerd moeten worden).

Probeer het volgende maar eens om te zien of jullie klachten hetzelfde zijn:

ping -l 1400 nu.nl
Pingen naar nu.nl [174.129.25.170] met 1400 bytes aan gegevens:
Antwoord van 174.129.25.170: bytes=1400 tijd=109 ms TTL=46
Antwoord van 174.129.25.170: bytes=1400 tijd=108 ms TTL=46

ping -l 1500 nu.nl
Time-out bij opdracht.

Dat mag normaal gesproken geen probleem zijn.

Als ik de routers in de tracert één voor één naga, dan lijkt het probleem te beginnen bij us.bb.gin.ntt.net. Dit zijn de eerste routers in de trace die niet meer reageren op IP pakketten > 1500 bytes.
Hier ook al paar dagen dezelfde problemen: grotere/bekende sites laden niet, of pas na paar keer opnieuw proberen. Meest duidelijke zijn youtube.com die soms niet reageert, of nog erger is Playstation Network (op PS4 iets downloaden lukt gewoon niet).
Reputatie 3
Badge +4
@Ratata,

Probeer eens: ping -l 1472 nu.nl dan zal het wel werken want er wordt een totaal som gemaakt.
1472 ping plus 20 voor de IP header en 8 voor de ICMP header is 1500 totaal pakket. Jouw commando ping -l 1500 nu.nl komt dus uit op 1528 in Windows. Het schijnt dat in Cisco IOS de ingeven waarde wordt gehanteerd dus ping -l 1500 nu.nl gebruikt dan ook de waarde 1500 om te pingen.
Badge
@Ruud Sma
Ik doelde op je opmerking: "allemaal zo simpel, even googelen en je weet het probleem"
Vervolgens kom je met 2 eenvoudige traceroutes en daaruit volgt dan de oplossing? Het is niet voor niets dat ziggo vraagt aan meerdere klanten om gegevens te sturen. Ze hebben echt meer info nodig dan 2 willekeurige traceroutes.
Maar waarom is Ziggo niet in staat om het probleem te verhelpen? Voor bijna €90 per maand mag je toch verwachten dat na bijna een week van ellende er iets van verbetering zichtbaar zou zijn?

Reageer

    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics