Beantwoord

Lage internetsnelheid op Wifibooster (via stopcontact) na firmware update

  • 2 februari 2018
  • 443 reacties
  • 38245 keer bekeken

Sinds afgelopen dinsdag is de internetsnelheid van mijn wifi-booster drastisch omlaag gegaan; Van 25 Mbps naar 3 Mbps. Zelfs als ik met mijn laptop naast de wifi-booster zit, heb ik maar 3 Mbps, terwijl ik op de modem gewoon +20Mbps heb. Het voelt net alsof de wifi-booster opeens gelimiteerd is.

De volgende stappen zijn al ondernomen:

- De wifi-booster en modem uit-aanzetten. Meerdere malen gedaan zonder succes.
- Gekeken naar de netwerk-instellingen zowel de modem als de wifi-booster. Beide 'kanalen' voor de 2.4 Ghz en 5 GHz staan op Automatisch. Ook de bandbreedte staat op Automatisch.
- Gekeken of het lag aan het stopcontact, maar deze werkte prima.
- Alle lampjes van de Wifi-booster en de modem staan aan naar behoren.

Alvast bedankt,

Jeroen

Note: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/4b93ed70-0803-11e8-939d-ff74210a12ab
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 4 juni 2019, 15:43

Een stukje opheldering over de laatste softwareversie: ZG-w26.9.1c.p9.4.2

Het eerste deel (w26.9.1c) betreft de software versie die we kunnen updaten, w26.9.1c is momenteel de nieuwste versie. Dit betreft het wifi deel van de B adapter (adapter A plaats je bij het modem, die zendt geen wifi uit).
Het tweede deel (p9.4.2) is de zogenaamde PLC-component, die is niet via de user interface te updaten. PLC is de verbinding over het stroomnetwerk tussen adapter A en B, deze is niet handmatig bij te werken.

Wijkt jouw software af van ZG-w26.9.1c...?
Dan kan ik je de nieuwste versie toesturen om deze handmatig te updaten. Dit hoort automatisch te gaan, maar zoals je in dit topic kunt lezen gaat dat niet altijd goed.
NB: Vermeld in ieder geval de huidige softwareversie in je bericht.

Bekijk origineel

443 Reacties

@Mark Ziggo No problem and thanks for the quick response.

Reputatie 7

For reference, this is my software version: ZG-w26.9.1c.p9.4.2c

 @HolBals - Hi Michael, this is the latest firmware update. I'm afraid I can only send you the exact same version, which won't do anything obviously. :sweat:

 

@Mark Ziggo can you please send me the latest firmware update? I've noticed over the last month on my Wifibooster (via socket) the speed has decreased significantly. I get 250mbps when connected to my modem but only 5mbps when using the wifi booster. I've already tried resetting everything. I'm hoping a firmware update can fix.

 

For reference, this is my software version: ZG-w26.9.1c.p9.4.2c

 

Thanks,

 

Michael

Hi @AmarNL 
Jouw ouders beschikken al over de nieuwste software, als zij gebruik maken van ZG-w26.9.1.c.p9.4.2. Zie hieronder het originele bericht van Mark. Dit is dus alleen van toepassing als jouw software afwijkt van ZG-w26.9.1.c.p9.4.2

Een stukje opheldering over de laatste softwareversie: ZG-w26.9.1c.p9.4.2

Het eerste deel (w26.9.1c) betreft de software versie die we kunnen updaten, w26.9.1c is momenteel de nieuwste versie. Dit betreft het wifi deel van de B adapter (adapter A plaats je bij het modem, die zendt geen wifi uit).
Het tweede deel (p9.4.2) is de zogenaamde PLC-component, die is niet via de user interface te updaten. PLC is de verbinding over het stroomnetwerk tussen adapter A en B, deze is niet handmatig bij te werken.

Wijkt jouw software af van ZG-w26.9.1c...?
Dan kan ik je de nieuwste versie toesturen om deze handmatig te updaten. Dit hoort automatisch te gaan, maar zoals je in dit topic kunt lezen gaat dat niet altijd goed.
NB: Vermeld in ieder geval de huidige softwareversie in je bericht.

 

Mijn ouders hebben ook een wifibooster

Software version: ZG-w26.9.1c.p9.4.2c

graag zou ik ook de nieuwe firmware ontvangen

@Mark Ziggo heb nieuw topic aan gemaakt zoals gevraagd: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/lage-internetsnelheid-wifibooster-via-kabel-na-firmware-update-56708

Reputatie 7

Kun je hier een apart topic voor aanmaken @tomessers? Anders gaan in dit topic meerdere kwesties door elkaar lopen en raak ook ik het overzicht kwijt.

@Mark Ziggo ik heb geen reactie meer gekregen. Mijn probleem is niet opgelost met de WiFi booster.

Ik zou ook graa de laatste firmware voor de wifibooster ontvangen.

Sinds afgelopen dinsdag is de internetsnelheid van mijn wifi-booster drastisch omlaag gegaan; Van 25 Mbps naar 3 Mbps. Zelfs als ik met mijn laptop naast de wifi-booster zit, heb ik maar 3 Mbps, terwijl ik op de modem gewoon +20Mbps heb. Het voelt net alsof de wifi-booster opeens gelimiteerd is.

De volgende stappen zijn al ondernomen:

- De wifi-booster en modem uit-aanzetten. Meerdere malen gedaan zonder succes.
- Gekeken naar de netwerk-instellingen zowel de modem als de wifi-booster. Beide 'kanalen' voor de 2.4 Ghz en 5 GHz staan op Automatisch. Ook de bandbreedte staat op Automatisch.
- Gekeken of het lag aan het stopcontact, maar deze werkte prima.
- Alle lampjes van de Wifi-booster en de modem staan aan naar behoren.

Alvast bedankt,

Jeroen

Note: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/4b93ed70-0803-11e8-939d-ff74210a12ab


Graag ontvang ik update ZG-w26.9.1c.p9.4.2c

Ik ontvang ook graag de laatste wifibooster stopcontact firmware op de mail! Vriendelijke groet!

@Mark Ziggo zoals gezegd heb ik niets veranderd aan de wifi verbinding, enkel sinds de firmware is geupdate heb ik dit probleem. De tips heb ik reeds uitgevoerd en brengt geen verschil. Ik heb de netwerknaam van het 5GHz netwerk anders ingesteld en deze op laagste kanaal gezet. Ziggo speedtest gedaan en kom uit op 9.8 Mbps download. Dus geen verschil.
Ik heb zo’n spijt dat ik de firmware update heb gedaan, nu is mijn wifibooster waardeloos en niet meer te gebruiken.

Reputatie 7

Ah, my bad. Dit topic gaat eigenlijk over de Wifibooster via het stopcontact (al werd dat uit de titel niet direct duidelijk).

Dan zit het sowieso in de wifi verbinding. Kun je met deze tips uit de voeten? Ik zou in ieder geval de netwerknaam van het 5GHz netwerk anders instellen zodat je op je apparaat kunt zien welke frequentie je verbinding mee maakt. Verder werken de lage kanalen op 5GHz vaak beter dan de hoge, een verklaring hiervoor heb ik niet direct maar dat is de ervaring van eerdere gevallen.

@Mark Ziggo op dit moment staat firmware versie 2.1.2 op de Wifibooster (zwart). Mijn Wifibooster is overigens verbonden via een internetkabel en niet via het stopcontact.

Reputatie 7

Dat is een duidelijk verhaal. Welke firmware versie staat er nu op de Wifibooster?

Hi @Mark Ziggo,

Ik heb de snelheid getest:
1) 9.5 Mbps als ik de laptop koppel via het WiFi
2) 249.4 Mbps als ik de laptop bekabeld aansluit op de Wifibooster

Wat te doen?

Ik had overigens dit probleem niet voor de firmware update en de Wifibooster zit nog steeds aangesloten op hetzelfde stroompunt.

Reputatie 7

Hi @tomessers, zit dit inderdaad in de wifi verbinding of zit het in de connectie die over het stroomnetwerk wordt gemaakt? Test de snelheid eens met een apparaat bekabeld aangesloten op de Wifibooster.

@Mark Ziggo 

Sinds vorige week is de internetsnelheid van mijn wifi-booster drastisch omlaag gegaan na het updaten van de firmware; Van 82 Mbps naar 8.2 Mbps. Zelfs als ik met mijn laptop naast de wifi-booster zit, heb ik maar 8.2 Mbps, terwijl ik op de modem gewoon +82Mbps heb. 

De volgende stappen zijn al ondernomen:

- De wifi-booster en modem uit-aanzetten. Meerdere malen gedaan zonder succes.
- Gekeken naar de netwerk-instellingen zowel de modem als de wifi-booster. Beide 'kanalen' voor de 2.4 Ghz en 5 GHz staan op Automatisch. Ook de bandbreedte staat op Automatisch. 
- Gekeken of het lag aan het stopcontact, maar deze werkte prima.
- Alle lampjes van de Wifi-booster en de modem staan aan naar behoren.

Alvast bedankt,

Tom

Kun je inloggen op de wifibooster en daarin de naam van het 2.4 en 5ghz netwerk apart instellen zodat de apparaten ze kunnen onderscheiden van elkaar?

@Mark Ziggo dit was al het geval. Ik heb ook onderscheid gemaakt tussen de wifi van de Connectbox en de Wifibooster.

  

Probeer ook een ander wifi kanaal, 1 / 6 / 11 voor 2.4 ghz en voor 5ghz een kanaal <64 (alles daaronder is prima).

Ik heb zojuist kanalen 1 / 6 / 11 geprobeerd voor 2.4hz (1 was de automatische instelling).

Voor 5ghz heb ik 40, 48 en 60 geprobeerd.

 

Ik heb dit steeds getest met een Galaxy S3 en S9.

 

Er leek geen verschil te zijn (behalve dat de telefoons op 5ghz kanalen 48 en 60 meer moeite hadden om uberhaupt te verbinden of het netwerk te zien).

Reputatie 7

Dan heeft deze update echter helaas mijn probleem niet verholpen, met Android telefoons kan ik verbinden met de Wifibooster, maar heb ik vervolgens geen internet. Ik heb dit geprobeerd met een Galaxy S3, S7, S9 en een Motorola.

Zie bijlage voor wat ik dan zie.

 

Verbind ik naar de reguliere wifi van de connectbox op deze apparaten, werkt het wel.

 

Als ik met mijn laptop (die Ubuntu draait) verbind naar de wifibooster, werkt het gewoon. Ook kan ik als ik op de connectbox wifi zit, gewoon naar de web interface van de Wifibooster. Het is dus niet zo dat er geen signaal is.

Gezien de verbinding wel werkt vanaf je laptop is er met de PLC verbinding niets mis, dus inderdaad geen probleem dat die niet helemaal up to date is.

Ik vermoed een simpel wifi configuratie probleem, sommige apparaten hebben moeite met wifi als twee netwerken met dezelfde naam worden uitgezonden of hebben moeite met bepaalde wifi kanalen. Kun je inloggen op de wifibooster en daarin de naam van het 2.4 en 5ghz netwerk apart instellen zodat de apparaten ze kunnen onderscheiden van elkaar?
Probeer ook een ander wifi kanaal, 1 / 6 / 11 voor 2.4 ghz en voor 5ghz een kanaal <64 (alles daaronder is prima).

Zou geen probleem moeten zijn dat deze iets achterloopt.

@Mark Ziggo bedankt.

 

Dan heeft deze update echter helaas mijn probleem niet verholpen, met Android telefoons kan ik verbinden met de Wifibooster, maar heb ik vervolgens geen internet. Ik heb dit geprobeerd met een Galaxy S3, S7, S9 en een Motorola.

 

Zie bijlage voor wat ik dan zie.

 

Verbind ik naar de reguliere wifi van de connectbox op deze apparaten, werkt het wel.

 

Als ik met mijn laptop (die Ubuntu draait) verbind naar de wifibooster, werkt het gewoon. Ook kan ik als ik op de connectbox wifi zit, gewoon naar de web interface van de Wifibooster. Het is dus niet zo dat er geen signaal is.

 

Is dit een bekend euvel? Is er iets wat ik kan doen?

Reputatie 7

Dank voor de snelle reactie!

Na updaten heb ik nu ZG-w26.9.1c.p9.4.0 en niet ZG-w26.9.1c.p9.4.2c, is dat normaal?

Het eerste deel w26.9… is nu geupdated, dat is de wifi driver voor de wifi verbinding tussen adapter B en jouw apparatuur.
Het tweede deel p9.4… is niet handmatig te updaten, dit is de driver voor de PLC verbinding (de connectie tussen beide adapters over het stroomnetwerk).

Zou geen probleem moeten zijn dat deze iets achterloopt.

En jij @strikernl hebt de nieuwste firmware dadelijk per mail in je inbox.

Dank voor de snelle reactie!

Na updaten heb ik nu ZG-w26.9.1c.p9.4.0 en niet ZG-w26.9.1c.p9.4.2c, is dat normaal?

 

Reputatie 7

Hi @I.Becx, jij hebt de nieuwste versie al geïnstalleerd. ZG-w26.9.1c.p9.4.2c is de nieuwste.

En jij @strikernl hebt de nieuwste firmware dadelijk per mail in je inbox.

Ik zou ook graag de nieuwste versie hebben, ik heb nu ZG-w26.7c.p9.4c.

 

Ik heb vreemde problemen met de wifi booster, ik kan namelijk niet met Android telefoons (Galaxy S7, Galaxy S9) verbinden hiermee. Ik krijg dan “Internet is misschien niet beschikbaar”.

 

Met de laptop lijkt het wel te werken, maar het is wel erg langzaam (een simpele nieuws website laden duurt een seconde of 10).

 

Hopelijk doet de update iets.

Reageer