Beantwoord

Lage internetsnelheid op Wifibooster na firmware update

• 2 februari 2018
  • 353 Reacties
  • 27114x Bekeken

Sinds afgelopen dinsdag is de internetsnelheid van mijn wifi-booster drastisch omlaag gegaan; Van 25 Mbps naar 3 Mbps. Zelfs als ik met mijn laptop naast de wifi-booster zit, heb ik maar 3 Mbps, terwijl ik op de modem gewoon +20Mbps heb. Het voelt net alsof de wifi-booster opeens gelimiteerd is.

De volgende stappen zijn al ondernomen:

- De wifi-booster en modem uit-aanzetten. Meerdere malen gedaan zonder succes.
- Gekeken naar de netwerk-instellingen zowel de modem als de wifi-booster. Beide 'kanalen' voor de 2.4 Ghz en 5 GHz staan op Automatisch. Ook de bandbreedte staat op Automatisch.
- Gekeken of het lag aan het stopcontact, maar deze werkte prima.
- Alle lampjes van de Wifi-booster en de modem staan aan naar behoren.

Alvast bedankt,

Jeroen

Note: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/4b93ed70-0803-11e8-939d-ff74210a12ab
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 4 juni 2019, 15:43

Een stukje opheldering over de laatste softwareversie: ZG-w26.9.1c.p9.4.2

Het eerste deel (w26.9.1c) betreft de software versie die we kunnen updaten, w26.9.1c is momenteel de nieuwste versie. Dit betreft het wifi deel van de B adapter (adapter A plaats je bij het modem, die zendt geen wifi uit).
Het tweede deel (p9.4.2) is de zogenaamde PLC-component, die is niet via de user interface te updaten. PLC is de verbinding over het stroomnetwerk tussen adapter A en B, deze is niet handmatig bij te werken.

Wijkt jouw software af van ZG-w26.9.1c...?
Dan kan ik je de nieuwste versie toesturen om deze handmatig te updaten. Dit hoort automatisch te gaan, maar zoals je in dit topic kunt lezen gaat dat niet altijd goed.
Bekijk origineel

353 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@Nelson Wat gebeurd er als je de Security mode van 2,4 en 5 GHz instelt op: WPA-PSK+WPA2-PSK en je laat de Wifibooster opnieuw opstarten?
Reputatie 7
@Be rt
Er wordt gewerkt aan een nieuwe firmware waarbij dit issue definitief is opgelost. Als iemand nog 3 Mbit/s haalt op de 2.4 GHz-frequentie, raad ik aan om de workaround gebruikt die hierboven staat beschreven.

Zodra ik iets concreet kan melden, laat ik het direct weten. 😊
Reputatie 7
@All, Ik heb een korte update:

Door Comtrend is nieuwe firmware aangeleverd. Deze firmware wordt op dit moment door ons getest. Dit duurt ongeveer twee weken. Zodra we hierop akkoord geven, beginnen we twee weken daarna met het upgraden van de Wifiboosters via het Stopcontact. Nog even afwachten dus.

Het advies is om de workaround van @@Be rt te gebruiken.

Als je de Security mode van 2,4 en 5 GHz instelt op: WPA-PSK+WPA2-PSK en je laat de Wifibooster opnieuw opstarten zou je internet snelheid met Wifi 2,4 en 5 GHz en UTP verbinding weer op enigszins orde moeten zijn.

@Eray
Je hebt terecht een goede vraag en deze heb ik speciaal voor je nagevraagd. Omdat het een tijdelijke degradatie van het de Ziggo Wifibooster via het Stopcontract betreft, is een compensatie is niet van toepassing. Er is een workaround beschikbaar zodat je weer volledig gebruik kan maken van de Wifibooster. We werken aan een definitieve oplossing zodat je geen instellingen meer hoeft aan te passen om de volle snelheid te halen.
Reputatie 1
Hi @Folkert Ziggo of eigenlijk Ziggo, omdat ik zelf een ander topic had aangemaakt, heb jij dit terecht gesloten. Zowel @Be rt als Folkert hebben netjes en snel gereageerd op het door mij geopende topic. Gelukkig is met de workaround van Be rt het probleem voor nu verholpen.

Ik vind het ook geen probleem dat er een fout in de software zit en ook niet dat alles wat langer duurt dan gehoopt. Dat kan allemaal gebeuren.

Maar weet je wel waar ik vreselijk van baal, is dat ik hier uren mee bezig ben geweest en me rot heb gezocht wat er bij mij thuis aan de hand kon zijn. Terwijl Ziggo in dit geval zeker weken weet wat het euvel is. Naar mijn weten, heeft iedereen de draadloze booster via Ziggo gekocht dus wij staan hiermee in jullie klantenbestand.

Had het in dit geval dan niet netjes geweest om jullie klanten even per mail te informeren wat er gaande is, wat de consequenties zijn en wat de status was?

Nu vragen jullie steeds per mail Hoe doen wij het? Hoe kunnen wij ons verbeteren. Nou Ziggo in dit geval deden jullie het wat mij betreft dus niet goed en hopelijk stellen jullie je klanten die jullie jaarlijks veel geld betalen in het vervolg wel netjes even op de hoogte als er iets gaande is. Dan zal je zien dat ze veel meer begrip hebben dan de sommige reacties die ik nu lees.

Met vriendelijke groet
Reputatie 1
Iemand ook een brief van @ziggo ontvangen met de mededeling dat er een nieuwe wifibooster wordt geleverd omdat de huidige niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Ze geven aan dat deze namelijk bij een klein percentage kapot kan gaan. Dit gaat alleen om een bepaalde serie.

Ok dat kan, maar dan vragen ze of ik hem wel alvast uit het stopcontact wil halen, voor de zekerheid? Kan er dan meer gebeuren dan alleen kapot gaan? Beetje vaag dit.

@Folkert Ziggo kan jij hier duidelijkheid in verschaffen? Waarom moet ik hem er dan nu al perse uithalen? En krijg ik dan een andere met correcte software of krijg ik hetzelfde model maar van een andere serie en dus met de niet correct werkende software?

Ik ben benieuwd🤔
Ik heb vandaag mijn complete Wifiboostersysteem inclusief de extra wifibooster compleet gereset en helemaal opnieuw ingesteld, maar totaal géén verbetering. Er is met de firmware update duidelijk iets goed misgegaan.
Ze zijn nu eigenlijk waardeloos geworden en daar mijn boosters nog binnen de 2 jaar garantie zitten stel ik voor ze terug te sturen en dat Ziggo mij daarvoor crediteert als er binnen nu en 30 dagen geen afdoende oplossing is gevonden.
Mijne heren van Ziggo, dit is geen loze kreet, maar dit meen ik, daar zijn de boosters te duur voor, totaal bijna € 165,-.:-(
Graag een serieuze reactie van de Ziggo-medewerker in de vorm van een beslissingsbevoegde moderator.
Reputatie 7
Badge +35
@MilanDijkstra02 Ik herhaal even de juiste stappen voor een tijdelijke oplossing:

Als je de Security mode van 2,4 en 5 GHz beiden instelt op: WPA-PSK+WPA2-PSK

en je laat de Wifibooster opnieuw opstarten zou je internet snelheid met Wifi 2,4 en 5 GHz en UTP verbinding weer op enigszins orde moeten zijn.

Voor zover ik begrepen heb is er nieuwe software die nu getest wordt en binnenkort uitgerold wordt.

Folkert Ziggo schreef hier 14 dagen geleden: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/lage-internetsnelheid-op-wifibooster-na-firmware-update-24326/index4.html#post250685

Quote van Folkert Ziggo:

""@All, Ik heb een korte update:

Door Comtrend is nieuwe firmware aangeleverd. Deze firmware wordt op dit moment door ons getest. Dit duurt ongeveer twee weken. Zodra we hierop akkoord geven, beginnen we twee weken daarna met het upgraden van de Wifiboosters via het Stopcontact. Nog even afwachten dus.""
Reputatie 7
Badge +35
@Ricardo Ehv Ik heb er ook 2 actief en je kunt deze software ook op de nieuwe zetten, als hij er nog niet opstaat.

Het automatisch uitrollen gaat ergens fout, maar niet op alle apparaten en overal, het is een lastig zoeken, maar Ziggo is ermee aan de slag om dit probleem op te lossen.
Reputatie 7
Hallo iedereen, uit jullie berichten begrijp ik dat jullie met smart zitten te wachten op de nieuwe software. Logisch ook.

Wat er precies aan de hand is, is het volgende: bij het aanzetten van WPA2 in de huidige software wordt onbedoeld ook 802.11w geactiveerd. Deze optie wordt niet geaccelereerd in de hardware waardoor de CPU over zijn nek gaat. Dit issue komt alleen voor wanneer een client is verbonden die ook 802.11w ondersteunt. @Be rt heeft een tijdelijke oplossing die super werkt om dit issue helemaal te voorkomen.

Zelf heb ik al enige tijd geen nieuwe updates ontvangen van het team, en heb hier vandaag opnieuw vraag naar gedaan. Ik verwacht dat ik jullie op korte termijn meer kan vertellen.
Reputatie 7
Goed nieuws iedereen: softwareversie 26.9 is klaar!

Binnenkort ontvangen de eerste 10.000 Wifiboosters via het Stopcontact deze upgrade. De softwareversie wordt dan aangepast van ZG-w26.7c.p9.4c naar PG-9072-ZG-w26.9c.p9.4c. Na deze upgrade wachten we een korte periode, zodat we zeker weten dat er met deze upgrade geen onverwachte problemen zijn. Gaat alles goed, dan ontvangen alle Wifiboosters in de weken erna automatisch de software upgrade.
Reputatie 7
Badge +35
@pieet Gelukkig heeft het geholpen.☺

De communicatie vanuit Ziggo is nul geweest naar klanten betreffende dit fenomeen met de Wifibooster via het stopcontact.🤔
Het verbaast mij ook dat de helpdesk hier niets van weet, maar ja het is ook nog maar 4 maanden bekend.

Behalve hier op de Ziggo community waar we goed op de hoogte zijn en worden gehouden.
@Folkert Ziggo Heb je voor mij wellicht ook de nieuwe firmware? Dank je wel.
Reputatie 7
Goedemiddag @bkara en @Edincer. Zojuist heb ik jullie per mail de firmware toegestuurd 🙂
Reputatie 7
Badge +35
Download en upload snelheid na update Software version: ZG-w26.7c.p9.4c

Wifibooster 1 volledige reset, alle apparatuur van de stroom en alles opnieuw verbinding laten maken en getest.

Meerdere testen om en om op verschillende plaatsen van het stroomnetwerk, kleur netwerklampje groen:

Wifibooster 1 2,4 GHz. na update 3,2 download en 3,2 upload, zowel op telefoon als op laptop.

Wifibooster 2 2,4 GHz. niet geupdate tussen 40 en 50 down en tussen 30 en 40 up.

Mijn conclusie dat de update een ernstig snelheids probleem heeft, daarnaast kan ik niet meer een ander IP adres geven en zal nu het 2e IP adres een IP adres zijn in een andere IP range waar je niets meer mee kan.
Graag de software terugdraaien, want dit is niet goed gegaan. @Folkert Ziggo

5 GHz ga ik nog testen.
Hallo @Folkert Ziggo,
hierbij een paar screendumps van de gemiddeld veel lagere DS- en US-snelheden na de update. E.e.a. getest via de snelheidstest van jullie zusteronderneming UPC Zwitserland, welke snelheidtest met Zwitserse uurwerkprecisie plaats vind:

en een technische uitleg van bovenstaande metingen:

Daarbij viel het mij tevens op dat de maximale doorvoersnelheden niet meer gehaald worden, bij de Connect Box is dat 1300 Mpbs, bij de wifiboosters 866 Mbps, nu geven de wifiboosters 54 Mpbs weer.
Verder valt het mij op dat bij mijn extra wifibooster de foutieve update verwerkt is en dat volgens de screendump WPS aan staat, staat nu een 1.0 bij, terwijl WPS uit staat, bij de originele booster staat WPS ook uit en staat het goed in dit scherm. de zwart omcirkelde boosters zijn van mij.
Zie hieronder de betreffende screendump:

Reputatie 7
Badge +35
Heb inmiddels de boel omgebouwd, omdat de bewuste Wifibooster midden in het huis zat en heb hem nu naar het achterhuis verbannen.
Nog maar een keer alles nagemeten vanwege deze verhuizing.
Resultaat vrijwel exact gelijk aan de metingen in mijn vorige bericht.
Jammer dat deze software niet is getest in het wild, dan had dit voorkomen kunnen worden.
Reputatie 7
@cameraatje @Menno90 @nicolahinssen - Verstuurd!
Reputatie 7
Badge +35
Met dank aan verschillende andere schrijvers op het internet:

Een storing is de openbaring van een technisch gebrek aan het apparaat waardoor normaal functioneren van het apparaat onmogelijk is.

Niet normaal functioneren, na een software update valt onder de noemer; wel kunnen aantonen dat er iets mis is en dat dit niet onder de normale verwachtingen valt.

Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht (je garantie) op een goed product.
Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. En die is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.
Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht of is er iets mis met het product, dan moet de verkoper het product gratis repareren of vervangen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat er iets mis is met het product en waarom je dat niet hoefde te verwachten.
Hi @MarkL en @eindhoven, ook naar jullie de nieuwste firmware verstuurd.

Ik ben druk aan het lobbyen om voor de Wifibooster via het stopcontact een pagina op ziggo.nl te plaatsen waar je de nieuwste firmware gewoon kunt downloaden.
Zoals de pagina voor de Wifibooster via een internetkabel die al wel beschikbaar is.

werkt inmiddels perfect.
bedankt voor de moeite
Reputatie 7
@All

We hebben veel voorbeelden ontvangen! Om de oorzaak te achterhalen willen we graag nog meer informatie. Ervaar je óók problemen met de internetsnelheid in combinatie met de Wifibooster via het stopcontact ná de firmware update? Laat dan een reactie achter in dit topic. Dan kan ik jullie volgen en mogen jullie de onderstaande informatie doorgeven via een privébericht.

Kopieer de onderstaande vragen en geef de antwoorden door in een privébericht aan @Folkert Ziggo, zodra ik je heb gevolgd. Zo kunnen we snel de juiste info verzamelen! Alvast bedankt!

• Wat zijn de serienummers van je Wifiboosters? (zowel de unit met wifi, als de unit zonder wifi).
  • Heb je beide units aangesloten op een stopcontact met, of zonder randaarde contact?
  • Zitten we units op dit moment aangesloten op verschillende elektriciteit groepen?
  • Test je de snelheid via netwerkkabel? Welk besturingssysteem gebruik je? Welke webbrowser (en versie) gebruik je?
  • Kun je de units vlak blij elkaar aansluiten op dezelfde stekkerdoos om en de speedtest via netwerkkabel nogmaals uitvoeren? Is de snelheid dan beter of hetzelfde?
Bij mij is het al opgelost ik kreeg ook geen goede snelheid door en ze hebben me aangeraden om deze adapter te kopen
en ze hebben een versterker bij mijn tv geplaatst in d muur
nu heb ik de voledeige snelheid die ik ook betaal
Reputatie 2
Badge
@Folkert Ziggo Ik zou 'm ook graag ontvangen. Het lijkt erop dat ik wel een update heb gehad (ineens staan mijn led lampjes weer aan, terwijl ik deze uitgezet heb).
Maar ik zie dat ik niet de laatste versie heb. Ik heb nu versie ZG-w26.7c.p9.6c.
Dankjewel alvast!
Reputatie 1
@Folkert Ziggo Ik heb alle informatie verzameld en kan je info geven over drie WiFibooster geven. Echter kan ik je pas een bericht sturen als je mij volgt.
Reputatie 7
Badge +23
@Mark Ziggo Na upgrade:

Reputatie 7
Badge +35
@DirkjanBianca ik heb je bericht bij @Folkert Ziggo in zijn berichten box geplaatst.

Reageer