Beantwoord

Lage internetsnelheid op Wifibooster na firmware update


Sinds afgelopen dinsdag is de internetsnelheid van mijn wifi-booster drastisch omlaag gegaan; Van 25 Mbps naar 3 Mbps. Zelfs als ik met mijn laptop naast de wifi-booster zit, heb ik maar 3 Mbps, terwijl ik op de modem gewoon +20Mbps heb. Het voelt net alsof de wifi-booster opeens gelimiteerd is.

De volgende stappen zijn al ondernomen:

- De wifi-booster en modem uit-aanzetten. Meerdere malen gedaan zonder succes.
- Gekeken naar de netwerk-instellingen zowel de modem als de wifi-booster. Beide 'kanalen' voor de 2.4 Ghz en 5 GHz staan op Automatisch. Ook de bandbreedte staat op Automatisch.
- Gekeken of het lag aan het stopcontact, maar deze werkte prima.
- Alle lampjes van de Wifi-booster en de modem staan aan naar behoren.

Alvast bedankt,

Jeroen

Note: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/4b93ed70-0803-11e8-939d-ff74210a12ab
icon

Best beantwoord door Folkert Ziggo 25 mei 2018, 13:39

Goed nieuws iedereen: softwareversie 26.9 is klaar!

Binnenkort ontvangen de eerste 10.000 Wifiboosters via het Stopcontact deze upgrade. De softwareversie wordt dan aangepast van ZG-w26.7c.p9.4c naar PG-9072-ZG-w26.9c.p9.4c. Na deze upgrade wachten we een korte periode, zodat we zeker weten dat er met deze upgrade geen onverwachte problemen zijn. Gaat alles goed, dan ontvangen alle Wifiboosters in de weken erna automatisch de software upgrade.

Bekijk origineel

215 Reacties

Reputatie 7
Badge +11
Als jouw booster ook een update heeft gehad, kan dat wel kloppen, ik ervaar hetzelfde.
Log eens in en kijk eens welke softwareversie je hebt.
Reputatie 7
Badge +11
@Folkert Ziggo @N.N. gemiddeld 3,30 Mbps download en 3,90 Mbps upload op de Lumia 650 en als er een ander apparaat ook verbinding heeft 0,97 Mbps down en 3,24 Mbps up, meerdere keren getest uiteraard.

Ook mijn kleine laptop komt hier niet verder dan 3,4 Mbps download, dat is normaal zeker 10 keer meer.

Ik zal zo nog even de andere testen die nog niet geupdate is.
Reputatie 7
Badge +8
Ik meet ook lagere snelheden na de laatste software update. Zal het de komende dagen in de gaten houden.
Reputatie 7
Badge +10
Ik heb hier geen last van. Snelheden op mob.tel. , smart tv, en ipad idem als voorheen. Op ipad op 5ghz zelfs ietsje sneller geworden +/- 5 a 10 mbps gemiddeld..
Reputatie 7
Badge +11
WMM uit of aan maakt niet uit, in de nieuwe software, download blijft 3,... Mbps.
Reputatie 7
Badge +10
Be rt schreef:

WMM uit of aan maakt niet uit, in de nieuwe software, download blijft 3,... Mbps.

vreemd... Bij mij dus alles ok wat ik al aangaf. Even aan het denken... Die extra point.. Wb ? Omdat daar software verschil in zit. Ik denk maar wat hoor, en wellicht nvt ts.
Reputatie 7
Badge +11
@robbo Heb jij al de nieuwe software er op staan?

Software version: ZG-w26.7c.p9.4c
Reputatie 7
Badge +10
@Be rtJa zie andere topic😉

Administration
Software Upgrade

Upload File:



Components Versions

Software version: ZG-w26.7c.p9.4c



Backup & Restore

Backup:
File:



Administration






Powered by Celeno Technology
Reputatie 7
Badge +10
@Be rt in mijn vorige reactie even kopie page bij gepost.
@N.N. ik heb Software version: ZG-w26.7c.p9.4c
Uitgelicht
Reputatie 7
Hallo @J van M.

Welkom op de Ziggo Community. Je probleemstelling is duidelijk en erg goed dat je al zo veel hebt uit gesloten! Je krijgt zo te zien ook al hulp van alle toppers van de Community.

Een paar dagen terug hebben enkele Ziggo Wifiboosters nieuwe software ontvangen. Een overzicht van de aanpassingen in de laatste software vind je in dit topic. Je schrijft al dat jouw Wifibooster beschikt over de laatste update. Het enorme verschil in snelheid komt toevallig op hetzelfde moment als de software update. Het is erg lastig te zeggen of dit met elkaar te maken heeft. Ook omdat andere gebruikers dit niet ervaren.

Hierom heb ik enkele vragen, @all kunnen jullie dit ook uitsluiten?
  • Back-to-basic. Op deze pagina vind je een handige check om problemen met Wifibooster te verhelpen. Ik ga er van uit dat jullie dit al hebben gecontroleerd 😉
  • Welke kleur hebben de lampjes op de Wifibooster? Tip: kijk hier voor uitleg!
  • Heb je de Ziggo Wifibooster via het stopcontact op dezelfde stroomgroep aangesloten? Of juist op een andere?
  • Haal je een hogere snelheid als je de Wifibooster op dezelfde stroomgroep test?
  • Wat haal je via de netwerkkabel als je deze verbind met de op de Wifibooster? Wat haal je 2.4 GHz? En wat haal je op de 5.0 Ghz?
Thuis heb ik nog een niet geüpdatete Wifibooster liggen, deze ga ik van het weekend testen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen!
Reputatie 7
Badge +11
Download en upload snelheid na update Software version: ZG-w26.7c.p9.4c

Wifibooster 1 volledige reset, alle apparatuur van de stroom en alles opnieuw verbinding laten maken en getest.

Meerdere testen om en om op verschillende plaatsen van het stroomnetwerk, kleur netwerklampje groen:

Wifibooster 1 2,4 GHz. na update 3,2 download en 3,2 upload, zowel op telefoon als op laptop.

Wifibooster 2 2,4 GHz. niet geupdate tussen 40 en 50 down en tussen 30 en 40 up.

Mijn conclusie dat de update een ernstig snelheids probleem heeft, daarnaast kan ik niet meer een ander IP adres geven en zal nu het 2e IP adres een IP adres zijn in een andere IP range waar je niets meer mee kan.
Graag de software terugdraaien, want dit is niet goed gegaan. @Folkert Ziggo

5 GHz ga ik nog testen.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo @Folkert Ziggo,
hierbij een paar screendumps van de gemiddeld veel lagere DS- en US-snelheden na de update. E.e.a. getest via de snelheidstest van jullie zusteronderneming UPC Zwitserland, welke snelheidtest met Zwitserse uurwerkprecisie plaats vind:


en een technische uitleg van bovenstaande metingen:


Daarbij viel het mij tevens op dat de maximale doorvoersnelheden niet meer gehaald worden, bij de Connect Box is dat 1300 Mpbs, bij de wifiboosters 866 Mbps, nu geven de wifiboosters 54 Mpbs weer.
Verder valt het mij op dat bij mijn extra wifibooster de foutieve update verwerkt is en dat volgens de screendump WPS aan staat, staat nu een 1.0 bij, terwijl WPS uit staat, bij de originele booster staat WPS ook uit en staat het goed in dit scherm. de zwart omcirkelde boosters zijn van mij.
Zie hieronder de betreffende screendump:

Reputatie 7
Top dat jullie dit nog dit zo snel getest hebben! Een van de reden dat we dit niet volledig landelijk uitrollen is zodat we kunnen monitoren op issues. Het is duidelijk dat niet iedereen hier last van heeft, zoals bijvoorbeeld @robbo. Het terugdraaien van de firmware is dan ook een drastische stap. Graag wil ik samen met jullie verder analyseren.

Om uit te sluiten wat de oorzaak is, moeten we eerst vaststellen wat de overdrachtssnelheid is tussen beide adapters. Dit kunnen we het beste meten met een netwerkkabel direct op de Wifibooster. Daarna kunnen we draadloos alles doorlopen, want als de snelheid via de netwerkkabel wel goed is. Is duidelijk dat het alleen draadloos speelt.
Reputatie 7
Badge +11
@Folkert Ziggo

Ik begrijp dat je zekerheid wilt hebben.

Bij mij is het heel duidelijk, ik heb getest op verschillende stroomgroepen op verschillende plaatsen.

Wifibooster met nieuwe software geeft, na volledige reset, niet meer dan 3 Mbps down en up op 2,4 GHz, lampje brand groen met het huisje. 5 GHz komt niet hoger dan 25-30 Mbps up en down en Acrylic geeft 54 Mbps aan met N only.
Bekabeld gaat het ook niet goed, Ookla app meld dat hij geen verbinding heeft en dslreports gaat zeer moeizaam en haperend naar 19 Mbps, terwijl 5 GHZ redelijk stabiel 25-30 Mbps geeft.
Op deze locatie had ik altijd 2,4 50 down en 5 100-150 down.

Wifibooster zonder nieuwe software geeft tussen 40 en 50 down en tussen 30 en 40 up op 2,4 GHz en Acrylic geeft 144,4 Mbps aan.

Er is dus iets fundamenteels al niet goed.

@Folkert Ziggo Zojuist heb ik door de monteur ook een wifibooster gekregen en aangezet. Ook ik behaal maar 3 Mbps ipv >30 bij verbinding met de Connectbox.
De monteur en een collega van Gideon, die mee was, meenden dat het kon liggen aan het type. Zij hadden namelijk vaker gehoord over een tot 3 mbps beperkte snelheid. Kan dit kloppen?
Overigens heb ik een afspraak gemaakt voor woensdag met een nieuwe monteur en nieuwe wifibooster, maar als het softwarematig opgelost kan worden vind ik dat natuurlijk ook prima.
Overigens heb ik hetzelfde software en ook op verschillende plaatsen getest.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo @Folkert Ziggo,
op jouw verzoek tevens bekabeld gemeten, zie onderstaande schreendumps:
Bij 1 dump is het omcirkelde gedeelte de bekabelde tests en daaronder de draadloze tests.




Op 1 groep zit het modem op een andere groep zit de 1e booster waarmee ik bekabeld gemeten heb.
Zijn echter géén geaarde stopcontacten. Persoonlijk vind ik de bekabelde resultaten ook veel slechter dan dat ik eerst had vóór de firmware update.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Reputatie 7
Badge +11
Heb inmiddels de boel omgebouwd, omdat de bewuste Wifibooster midden in het huis zat en heb hem nu naar het achterhuis verbannen.
Nog maar een keer alles nagemeten vanwege deze verhuizing.
Resultaat vrijwel exact gelijk aan de metingen in mijn vorige bericht.
Jammer dat deze software niet is getest in het wild, dan had dit voorkomen kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +11
Ik zie nu meerdere maximale 3 Mbps download issues op het forum voorbijkomen @Folkert Ziggo
Het is nu wel heel erg duidelijk dat dit door de update is van de Wifiboosters via het stopcontact.
Reputatie 7
Badge +10
Hoewel ik de wifibooster hoofdzakelijk voor de streaming /cast etc gebruik, heb ik deze dagen ook voor de dagelijkse gebruik deze getest. Tot nu toe nog steeds geen probleem ondervonden. Dus ben wel benieuwd naar de reden idd, waarom bij een update, bij andere dit nu speelt.
Reputatie 7
Badge +11
Ik heb vandaag mijn complete Wifiboostersysteem inclusief de extra wifibooster compleet gereset en helemaal opnieuw ingesteld, maar totaal géén verbetering. Er is met de firmware update duidelijk iets goed misgegaan.
Ze zijn nu eigenlijk waardeloos geworden en daar mijn boosters nog binnen de 2 jaar garantie zitten stel ik voor ze terug te sturen en dat Ziggo mij daarvoor crediteert als er binnen nu en 30 dagen geen afdoende oplossing is gevonden.
Mijne heren van Ziggo, dit is geen loze kreet, maar dit meen ik, daar zijn de boosters te duur voor, totaal bijna € 165,-.:-(
Graag een serieuze reactie van de Ziggo-medewerker in de vorm van een beslissingsbevoegde moderator.
Ja, bij mij hetzelfde verhaal en ook de extra wifi punt nog geen jaar geleden aangeschaft a E 99,=.
Reputatie 7
Badge +8
@N.N.
De garantie betreft natuurlijk de technische staat van het apparaat. Die doet het nog steeds, dus er is geen garantie te claimen. De niet tevreden = geld terug termijn was 30 dagen. Die zijn inmiddels ook wel verstreken.
Reputatie 7
Badge +10
Wellicht komt er morgen een reactie van ziggo.

Reageer

    Inloggen
    Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics