Beantwoord

Krijg geen IP van mijn Connectbox via Wifi

• 8 april 2019
  • 32 Reacties
  • 658x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

32 Reacties

Heb gister niet alles kunnen doen, maar het volgende heb ik gedaan.
Puppy loskoppelen. 9-Arp-2019
  1. IP reservering verwijdert.
  2. Mi5: wifi uit gezet.
  3. Modem herstart.
  4. Na opstarten modem > 2min gewacht.
  5. Geen verbinding.
Modem 2 min spanningsloos. 9-Arp-2019
  1. Duurde meer als 5 min voor dat het 2.4G en 5G weer terug waren.
  2. Geen verbinding.
Ik hoop morgen de modem te kunnen resetten.
Eindelijk de gelegenheid gehad om de modem te resetten.
Na stapsgewijs de instellingen terug zetten. Als ik al de 5 de IP reserveringen instel, dan krijgt mijn Mi5 geen IP meer. Het lijkt er op dat het gekoppeld is aan IP xxx.xxx.xxx.53. Als ik deze, ongeacht het MAC adres, in de lijst heb, dan krijgt mijn Mi5 geen IP. Heeft iemand van jullie enig idee waar dit aan kan liggen?
Eerder schreef je:
Als ik op de Mi5 het IP op statisch zet of ik doe een reservering in de modem, dan krijg ik verbinding.
Een DHCP adresreservering voor de Mi5 lukte dus. Dat is nogal vreemd. Je Mi5 leek nl geen adres te verkrijgen via DHCP. Dan helpt een adresreservering niet. Klopte wat je schreef wel?

Een adresreservering heeft trouwens alleen zin voor een apparaat dat je binnen je netwerk via een vast intern IP wilt kunnen bereiken. Een NAS bv. Voor een telefoon heeft dat normaal gesproken geen zin. Wat voor service op de telefoon zou je willen kunnen bereiken vanaf een ander systeem in je netwerk?

Uit wat je nu schrijft maak ik op dat een reservering van 192.168.178.53 niet lukt voor welk MAC address dan ook. Weet je dit wel heel zeker? Heb je dat goed getest?
Je hebt het over 5 reserveringen. Lukken die andere 4 wel? Voor wat voor systemen zijn die andere reserveringen?

Bottom-line. Een statisch adres instellen voor de Wifi Connectie op de Mi5 gaf een Connectie met je netwerk. Waarom dat niet gehandhaafd? Het is een noodmaatregel, maar dan ben je klaar.
Let op: als ingesteld op de Phone moet dit adres buiten de DHCP Range liggen van de ConnectBox. Anders kun je een IP-conflict krijgen in je netwerk, zodra de DHCP Server het verkeerd ingestelde statische adres van je telefoon aan een ander apparaat uitdeelt.
Gr Han
Hier de antwoorden op je vragen:
Vraag 1: Ik had voor mij Mi5 een IP gereserveerd om te kijken of hij dan wel een IP krijgt en dat was zo.

Vraag 2: De reserveringen die ik had staan waren voor mijn beide raspberry PI's (wife en Ethernet; 4 in het totaal) en mijn NAS (dus niet mijn printer).

Vraag 3/4: Het lijkt er op dat de modem, ondanks dat ik er geen reservering voor het gemaakt, de Mi5 standaard 192.168.178.53 geeft.

Vraag 5: Zie ook vraag 2. Als ik de andere 4 (50, 51, 52 en 100) instel, dan krijgt mijn Mi5 gewoon een IP (gister was dit standard 53).

Ik zie nu dat ik op mijn printer een statisch IP had ingesteld. Heb hiervoor nu ook een reservering gedaan en de printer weer gewijzigd in automatisch. Ik heb dus nu 6 IP adressen gereserveerd staan (50, 51, 52, 53, 100 en 101). De lease tijd heb ik op 120s gezet. Als test heb ik mijn wifi >5min uitgezet en daarna pas weer aan. Na 10min is de status van mijn Mi5 is: "IP-adres verkrijgen". In de lijst met verbonden apparaten staat mijn Mi5 niet bij en toch krijgt hij geen IP. IP 53 uit de reserveringslijst verwijdert en direct een IP en dat is IP 53 😉.

Nu maar op mijn Mi5 de opgeslagen instellingen van mijn Wifi verwijdert. Weer een reservering voor IP 53 gemaakt. Zie de Mi5 nergens meer te zien. Na >5min weer verbinding opgezet. Misschien raad je het al: Satus Mi5 "IP-adres verkrijgen". Mijn Raspbeery PI, van het gereserveerde MAC, aangezet en die krijgt direct IP 53. Mijn Mi5 krijgt nu wel een IP (54).

Tot slot Mi5 wifi uit en Raspbeery uit. Na >10min Mi5 Wifi weer aan. Krijgt direct een IP en het is IP 53. Ik snap niet waarom de modem, sinds de Ziggo storing, zo hard nekkig IP 53 probeerde uit te geven aan mijn Mi5 terwijl het een ander MAC adres had is wat er gereserveerd stond. Ik laat de Ziggo monteur vrijdag maar komen om hem de modem na te laten kijken. Tot dan hou ik het in de gaten.

Bedankt voor alle hulp.

Gr. Corné
Reputatie 7
Hoi @cmvoogt, heb je nog een update voor ons na de komst van de monteur?
Met de monteur toekijkend het volgende gedaan:
Sinds de laatste keer had mijn Mi5 IP 54.
Wifi Mi5 uit. Na ruim 2 minuten een willekeurige reservering voor IP 54 aangemaakt.
Wifi Mi5 aan en hij krijgt geen IP. Na enkele minuten de reservering verwijdert en Mi5 krijgt snel als nog een IP. En dat is natuurlijk IP 54.

De monteur heeft de rapportage zo gedaan dat ik een nieuwe af fabriek krijg en geen gebruikte. Inmiddels heb ik de modem binnen en ga hem vandaag of morgen installeren.

Bedankt voor al het meedenken.
Sorry dat ik niet meer reageerde op je uitgebreide en heldere beantwoording van mijn vragen. Was dit maar altijd zo.
Zie dit nu pas. Dank!

Je was uit beeld geraakt. Dat kwam omdat er een tijdje geen Emails werden verstuurd bij een nieuwe reaktie in een Topic dat je volgt omdat je zelf meedoet. Het was lastig overzicht te houden, omdat ik in diverse Topics meedoe.

Mijn reaktie zou zijn geweest: er klopt iets niet met je ConnectBox.
Nou ja. Goed dat ie vervangen wordt.
Laat ook bij succes weten hoe het verloop is.
Han

PS krijg nu weer weer wel een Email over een reaktie. Zoals jouw laatste, die me weer bij dit Topic bracht.