Beantwoord

Korte internetverbinding hick-ups; ook T3 meldingen

  • 3 september 2020
  • 135 reacties
  • 2104 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hi,

 

Ik heb een paar keer per dag dat mijn verbinding kort wegvalt (10 seconden of zo).

Ik heb een Connect Box en zie daar ook T3 meldingen.

De laatste keer dat ik de hiccup had is rond de tijd van de laaste INPUT dropped.

Er is een paar maanden geleden een monteur geweest, die heeft wel een stekkertje vervangen maar verder geen probleem geconstateerd.

 

Ik heb een 50/5 abbo. Kabels in de wijk zijn ca. 40 jaar oud 

 

LOG:

03-09-2020 09:22:14 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.120];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 09:22:07 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.133.178 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 06:52:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 06:51:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 05:12:34 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 05:11:04 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 04:24:15 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 04:23:23 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:51:30 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:50:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:02:46 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:02:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 22:20:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 22:19:50 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:34:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:34:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:16:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:15:44 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 19:23:16 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 19:23:11 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 634000000 3 37 256qam 5
2 610000000 4 38 256qam 2
3 618000000 4 38 256qam 3
4 626000000 3 38 256qam 4
5 602000000 4 38 256qam 1
6 642000000 3 38 256qam 6
7 650000000 3 38 256qam 7
8 658000000 3 38 256qam 8
9 666000000 3 37 256qam 9
10 674000000 3 37 256qam 10
11 682000000 3 37 256qam 11
12 690000000 3 37 256qam 12
13 698000000 3 37 256qam 13
14 706000000 4 37 256qam 14
15 714000000 4 37 256qam 15
16 722000000 3 37 256qam 0
17 730000000 3 37 256qam 17
18 738000000 3 37 256qam 18
19 746000000 3 37 256qam 19
20 754000000 3 37 256qam 20
21 762000000 2 37 256qam 21
22 770000000 2 37 256qam 22
23 778000000 1 37 256qam 23
24 786000000 0 36 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 37.936 47987271537 86707
2 Goed (Locked) 38.983 47985960522 83204
3 Goed (Locked) 38.983 47985954671 85436
4 Goed (Locked) 38.605 47985956268 86104
5 Goed (Locked) 38.983 47985963211 82162
6 Goed (Locked) 38.605 47985965589 86639
7 Goed (Locked) 38.983 47985976505 85860
8 Goed (Locked) 38.605 47985985446 83847
9 Goed (Locked) 37.636 47985989618 83899
10 Goed (Locked) 37.636 47985998423 82859
11 Goed (Locked) 37.636 47985998252 83012
12 Goed (Locked) 37.636 47986006210 82481
13 Goed (Locked) 37.356 47986002141 82802
14 Goed (Locked) 37.636 47986000573 82307
15 Goed (Locked) 37.636 47985990094 83368
16 Goed (Locked) 37.636 47985996504 82961
17 Goed (Locked) 37.636 47985986559 83081
18 Goed (Locked) 37.356 47985973212 85492
19 Goed (Locked) 37.356 47985977647 86278
20 Goed (Locked) 37.356 47985980663 86141
21 Goed (Locked) 37.636 47985979451 87351
22 Goed (Locked) 37.636 47985590621 481586
23 Goed (Locked) 37.636 47985614226 466815
24 Goed (Locked) 36.844 47985994507 96853

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 31800000 42 2.560 64qam 5
2 28600000 42 2.560 64qam 6
3 57800000 42 5.120 64qam 1
4 50900000 42 5.120 64qam 2
5 44000000 42 5.120 64qam 3
6 37100000 42 5.120 64qam 4

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 49 0
2 2.0 0 0 146 0
3 2.0 0 0 1122 0
4 2.0 0 0 935 0
5 2.0 0 0 503 0
6 2.0 0 0 100 0

 

 

lgemene configuratie

Netwerk toegang Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten 3
Standaard beveiliging Ingeschakeld
DOCSIS-Modus DOCSIS 3.0
Config bestand internet50_5_wifion_v4-sip.bin

 

Primaire Downstream Service Flow

SFID 606724439
Maximale snelheid 64200000 bps
Maximum Traffic Burst 96000 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 606724438
Maximale snelheid 10700000 bps
Maximum Traffic Burst 16320 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 606724437
Maximale snelheid 128000 bps
Maximum Traffic Burst 3044 bytes
Minimale snelheid 12000 bps
SFID 606724436
Maximale snelheid 53500000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps

 

Primaire Upstream Service Flow

SFID 606716249
Maximale snelheid 2140000 bps
Maximum Traffic Burst 16320 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 16320 bytes
Roostertype Best effort
SFID 606716248
Maximale snelheid 128000 bps
Maximum Traffic Burst 3044 bytes
Minimale snelheid 12000 bps
Maximum Concatenated Burst 1522 bytes
Roostertype Best effort
SFID 606716243
Maximale snelheid 5350000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 42600 bytes
Roostertype Best effort
icon

Best beantwoord door Tom. 15 oktober 2020, 22:36

@eFfeM

Bij mij verdwenen die dropped input meldingen toen ik de connectbox in bridge had gezet.

 

Maar voor bridge heb je wel een router nodig.

Als je een router zou hebben zou ik vragen of je een Technicolor of Ubee modem kan krijgen.

(Word alleen als uitzondering gegeven)

Bekijk origineel

135 Reacties

Got it, thanks for the quick reply @eFfeM. I don’t think my devices are responsible in my case so I’ll wait for Ziggo’s feedback. Sorry for hijacking your thread ;)

Reputatie 3
Badge +2

@cmiconnet It is an Ubee modem. These are without wireless (so you need to set up your own access point) and normally only given to business customers.

 

The hiccups I had were probably caused by my laptop.
For the signal problems. This is probably pretty local. It might make sense to investigate signal strength, cabling and AOP (the connection point where the cable enters your house)

Hello @eFfeM ,

I am sorry but my Dutch is not good enough to have a proper exchange so I hope it is ok if I write in English (maar ik leer elke dag Nederlands !).

 

I seem to have similar problems (my post) and reading through your content I understand that the final solution was to replace the box. What type of modem was it? I am currently using a Connect Box (that actually replaced an old Cisco EPC 3928).

 

CC @Cecilia Ziggo following my last message on y post.

Reputatie 3
Badge +2

Er is wat loss op de hogere frekwenties, dat was ook te zien op het meetinstrument van de monteur, maar dat was klaarblijkelijk geen probleem.

 

Op dit moment (na bijna 9 dagen) zit ik op:

27 Locked SC-QAM Downstream 31 842000000 Hz 8000000 Hz -7 dBmV 38.3 dB QAM256 700 514
28 Locked SC-QAM Downstream 32 850000000 Hz 8000000 Hz -7.8 dBmV 37.9 dB QAM256 11902 1838

 

Dus wat extra packet fouten op de hoogste frequentie vergeleken met mijn vorige post.

Dit is ook het enige kanaal met een SNR onder de 38 dB

Reputatie 7
Badge +13

@eFfeM 

Enige wat ik als oorzaak kan bedenken is die koppeling.

 

Hi @eFfeM,

Allereerst fijn dat alles goed werkt! Een verklaring heb ik niet op dit moment; in zowel de wijk als bij jouw eigen verbinding ziet alles er keurig uit.

Reputatie 3
Badge +2

Ik had het idee dat ik gisteren een laatste reactie gegeven had in dit forum, maar die zie ik niet meer terug, dus bij deze nog een keer:

 

Ik heb sinds de vervanging van het modem geen problemen meer ondervonden..

Het modem is nu ruim 6 dagen online. Geen errors in de log, maar wel redelijk wat uncorrectable errors op de twee hoogste kanalen:

Er is ergens iets raars gebeurd. Gisteren ochtend hadden deze twee kanalen iets van 60 uncorrectables als ik me niet vergis. Is dit acceptabel?

@Alex Ziggo is er misschien een storing in de wijk geweest?

 

De firewall heb ik overigens op low staan maar wel met alle opties aan (met firewall op medium of high werden er poorten geblokkeerd die een programma nodig had)

 

Ik zal hieronder ook nog even de complete connection log delen

CM IP Prov Mode: Honor MDD
Ethernet WAN Mode: 
Bidirectional Forwarding Detection: 
Current System Time: Fri Oct 30 17:31:04 2020

 

Startup Procedure
Procedure Status Comment
Acquire Downstream Channel 634000000 Locked
Connectivity State OK Operational
Boot State OK Operational
Configuration File OK internet50_5_mask_wifion_v4-sip.bin
Security Enabled BPI+

 

 

CM Downstream Channel Info
Channel Lock Status Channel Type Channel ID Frequency Width Power SNR Modulation Profile ID Correctables Uncorrectables
1 Locked SC-QAM Downstream 5 634000000 Hz 8000000 Hz -3 dBmV 40.3 dB QAM256 59 0
2 Locked SC-QAM Downstream 1 602000000 Hz 8000000 Hz -1.8 dBmV 40.7 dB QAM256 37 0
3 Locked SC-QAM Downstream 2 610000000 Hz 8000000 Hz -2.5 dBmV 40.6 dB QAM256 49 0
4 Locked SC-QAM Downstream 3 618000000 Hz 8000000 Hz -2.9 dBmV 40.5 dB QAM256 46 0
5 Locked SC-QAM Downstream 4 626000000 Hz 8000000 Hz -3 dBmV 40.3 dB QAM256 46 0
6 Locked SC-QAM Downstream 6 642000000 Hz 8000000 Hz -2.9 dBmV 40.2 dB QAM256 49 0
7 Locked SC-QAM Downstream 7 650000000 Hz 8000000 Hz -3 dBmV 40.2 dB QAM256 49 0
8 Locked SC-QAM Downstream 8 658000000 Hz 8000000 Hz -3.2 dBmV 40.1 dB QAM256 56 0
9 Locked SC-QAM Downstream 9 666000000 Hz 8000000 Hz -3.8 dBmV 39.8 dB QAM256 63 0
10 Locked SC-QAM Downstream 10 674000000 Hz 8000000 Hz -3.7 dBmV 39.5 dB QAM256 64 0
11 Locked SC-QAM Downstream 11 682000000 Hz 8000000 Hz -4 dBmV 39.8 dB QAM256 74 0
12 Locked SC-QAM Downstream 12 690000000 Hz 8000000 Hz -3.4 dBmV 40 dB QAM256 63 0
13 Locked SC-QAM Downstream 13 698000000 Hz 8000000 Hz -3.1 dBmV 40.1 dB QAM256 56 0
14 Locked SC-QAM Downstream 14 706000000 Hz 8000000 Hz -2.6 dBmV 40.2 dB QAM256 65 0
15 Locked SC-QAM Downstream 15 714000000 Hz 8000000 Hz -3 dBmV 40.1 dB QAM256 70 0
16 Locked SC-QAM Downstream 16 722000000 Hz 8000000 Hz -3.3 dBmV 40 dB QAM256 86 0
17 Locked SC-QAM Downstream 17 730000000 Hz 8000000 Hz -3.6 dBmV 39.8 dB QAM256 74 0
18 Locked SC-QAM Downstream 18 738000000 Hz 8000000 Hz -4.1 dBmV 39.7 dB QAM256 77 0
19 Locked SC-QAM Downstream 19 746000000 Hz 8000000 Hz -4 dBmV 39.8 dB QAM256 81 0
20 Locked SC-QAM Downstream 20 754000000 Hz 8000000 Hz -3.9 dBmV 39.8 dB QAM256 73 0
21 Locked SC-QAM Downstream 21 762000000 Hz 8000000 Hz -4 dBmV 39.7 dB QAM256 104 0
22 Locked SC-QAM Downstream 22 770000000 Hz 8000000 Hz -4.6 dBmV 39.3 dB QAM256 170 0
23 Locked SC-QAM Downstream 23 778000000 Hz 8000000 Hz -5.3 dBmV 39 dB QAM256 169 0
24 Locked SC-QAM Downstream 24 786000000 Hz 8000000 Hz -5.9 dBmV 38.8 dB QAM256 231 0
25 Locked SC-QAM Downstream 29 826000000 Hz 8000000 Hz -5.6 dBmV 38.8 dB QAM256 105 5
26 Locked SC-QAM Downstream 30 834000000 Hz 8000000 Hz -6 dBmV 38.6 dB QAM256 150 0
27 Locked SC-QAM Downstream 31 842000000 Hz 8000000 Hz -6.8 dBmV 38.3 dB QAM256 537 514
28 Locked SC-QAM Downstream 32 850000000 Hz 8000000 Hz -7.6 dBmV 37.9 dB QAM256 9045 1666

 

 

CM Upstream Channel Info
Channel Lock Status Channel Type Channel ID Frequency Width Power Modulation/Profile ID
1 Locked ATDMA 1 57800000 Hz 6400000 Hz 44.3 dBmV 2
2 Locked ATDMA 2 50900000 Hz 6400000 Hz 43.8 dBmV 2
3 Locked ATDMA 3 44000000 Hz 6400000 Hz 43 dBmV 2
4 Locked ATDMA 4 37100000 Hz 6400000 Hz 43.5 dBmV 2
5 Locked ATDMA 5 31800000 Hz 3200000 Hz 42.5 dBmV 2
6 Locked ATDMA 6 28600000 Hz 3200000 Hz 42.5 dBmV 2

 

Reputatie 3
Badge +2

Ja toen ik de monteur had zag ik ook op zijn meetinstrument dat de hogere frekwenties wat meer verzwakt waren.

Nu na 21 uur uptime heb ik in de event log niets nieuws. Voor de hoogste 5 frekwenties downstream heb ik

24 Locked SC-QAM Downstream 24 786000000 Hz 8000000 Hz -6.5 dBmV 38.5 dB QAM256 12 0
25 Locked SC-QAM Downstream 29 826000000 Hz 8000000 Hz -5.9 dBmV 38.5 dB QAM256 11 0
26 Locked SC-QAM Downstream 30 834000000 Hz 8000000 Hz -6.2 dBmV 38.4 dB QAM256 9 0
27 Locked SC-QAM Downstream 31 842000000 Hz 8000000 Hz -7.1 dBmV 38.1 dB QAM256 11 0
28 Locked SC-QAM Downstream 32 850000000 Hz 8000000 Hz -7.9 dBmV 37.9 dB QAM256 223 30

 

Dus wel wat uncorrectable errors op het hoogste kanaal

Ik heb geen problemen ondervonden, maar dit kan ook vannacht geweest zijn (telefoon of tablet of deco die iets ophaalt)

Reputatie 7
Badge +14

Ik ben het er wel eens met @Tom.  dat het verschil in downstream vrij groot is.

Als ik nu naar de error waarden kijk zie ik voor het hoogste kanaal:

Alle andere kanalen zitten onder de 10.

Dit is na bijna 9 uur uptime

 

Ik weet niet of dit dezelfde errors zijn die ik in de ConnectBox als PreRS errors zag, maar die teller liep veel harder.

 

Het is op zich logisch dat op de hoge frequenties het signaal minder sterk is.

Hoe hoger in frequentie des te meer demping , op zich niks aan de hand als het signaal maar voldoet aan de norm. 

Dit niveau is goed.

Reputatie 3
Badge +2

Ik ben het er wel eens met @Tom.  dat het verschil in downstream vrij groot is.

Als ik nu naar de error waarden kijk zie ik voor het hoogste kanaal:

Alle andere kanalen zitten onder de 10.

Dit is na bijna 9 uur uptime

 

Ik weet niet of dit dezelfde errors zijn die ik in de ConnectBox als PreRS errors zag, maar die teller liep veel harder.

 

Reputatie 7
Badge +14

Dit is een lastige, hier kan alleen een moderator meer zien in de achtergrond.

Wijkkabels aangelegd in 1980, groene grondkabels kunnen, mijns inziens, zomaar 50 jaar of meer meegaan.

Maar daar weet @Ronihd mogelijk een duidelijker 

 

 

coax groen heeft een speciale behandeling gehad voor zeer langdurig mee te kunnen  , ik ken adressen die in 1975 aangelegd zijn en prima functioneren. De mogelijk exacte levensduur durf ik niet te benoemen omdat ik dat niet weet. 
 De coax kabels zijn de enige componenten die niet vervangen zijn , alle andere passieve en actieve cai materialen zijn zijn al meerdere malen vervangen 

Dit is een lastige, hier kan alleen een moderator meer zien in de achtergrond.

Wijkkabels aangelegd in 1980, groene grondkabels kunnen, mijns inziens, zomaar 50 jaar of meer meegaan.

Maar daar weet @Ronihd mogelijk een duidelijker antwoord op.

Reputatie 3
Badge +2

Tja, ik vermoed dat de leeftijd van de buitenkabels ook een beetje een rol speelt.

Die zijn aangelegd toen de wijk aangelegd werd. Ca 1980. Sindsdien is er voorzover ik mij kan herinneren nooit iets gedaan. Ik weet niet of dat nog impact heeft.

En die koppeling zou natuurlijk ook wat verlies kunnen veroorzaken (vooral op hogere frekwenties)

Reputatie 7
Badge +13

@Be rt  Wat is jou oordeel?

 

Lijkt me nog wel verstandig dat er naar die koppeling in de huiskamer gekeken word.

(Waar de monteur niet naar had gekeken)

 

Die downstream op de hogere frequenties zijn een beetje aan de lage kant.

Ik weet het niet zeker maar als je naar de dB kijkt van alle downstream kanalen vind ik het verschil tussen het eerste en laatste kanaal toch wel erg groot.

Screenshot van mijn modem waardes:

(Uptime: 4,5 uur)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +13

Bij de 5 mensen inclusief mezelf waarvan ik de netwerkhistorie heb gezien is er tijdens opstarten altijd een/ een paar t3 timeouts.

Daar hoef je je dus niet zorgen over te maken🙂

Reputatie 3
Badge +2

Ok nog wat stats na iets meer dan 9000 seconden:

ping naar 8.8.8.8

snelse 6.661 ms, langzaamste 35.7 ms, 44 pings >= 20 ms, mediaan 12.7 ms

ping naar upstream router:

snelste 3.97 ms, langzaamste 88.0 ms, 481 pings >= 20 ms  mediaan 9.29 ms

 

(pings liepen tegelijkertijd op een leeg systeem)

 

Ik vermoed dat de upstream router soms iets meer tijd nodig heeft om op een ping te reageren. Wat mij betreft zijn dit prima waarden.

 

Event log: niets spannends. Een T3 gedurende opstarten

2020-10-24 14:33:34 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2020-10-24 14:09:37 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:31 warning DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:29 notice Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1970-01-01 00:00:23 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:42 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:23 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

downstream en upstream stats:

CM Downstream Channel Info
Channel Lock Status Channel Type Channel ID Frequency Width Power SNR Modulation Profile ID Correctables Uncorrectables
1 Locked SC-QAM Downstream 5 634000000 Hz 8000000 Hz -2.6 dBmV 40.4 dB QAM256 0 0
2 Locked SC-QAM Downstream 1 602000000 Hz 8000000 Hz -1.3 dBmV 40.9 dB QAM256 0 0
3 Locked SC-QAM Downstream 2 610000000 Hz 8000000 Hz -2.1 dBmV 40.7 dB QAM256 0 0
4 Locked SC-QAM Downstream 3 618000000 Hz 8000000 Hz -2.5 dBmV 40.5 dB QAM256 0 0
5 Locked SC-QAM Downstream 4 626000000 Hz 8000000 Hz -2.7 dBmV 40.4 dB QAM256 0 0
6 Locked SC-QAM Downstream 6 642000000 Hz 8000000 Hz -2.6 dBmV 40.3 dB QAM256 0 0
7 Locked SC-QAM Downstream 7 650000000 Hz 8000000 Hz -2.7 dBmV 40.3 dB QAM256 0 0
8 Locked SC-QAM Downstream 8 658000000 Hz 8000000 Hz -2.9 dBmV 40.2 dB QAM256 0 0
9 Locked SC-QAM Downstream 9 666000000 Hz 8000000 Hz -3.5 dBmV 39.9 dB QAM256 0 0
10 Locked SC-QAM Downstream 10 674000000 Hz 8000000 Hz -3.5 dBmV 39.6 dB QAM256 0 0
11 Locked SC-QAM Downstream 11 682000000 Hz 8000000 Hz -3.7 dBmV 39.7 dB QAM256 0 0
12 Locked SC-QAM Downstream 12 690000000 Hz 8000000 Hz -3.1 dBmV 40 dB QAM256 0 0
13 Locked SC-QAM Downstream 13 698000000 Hz 8000000 Hz -2.8 dBmV 40 dB QAM256 0 0
14 Locked SC-QAM Downstream 14 706000000 Hz 8000000 Hz -2.4 dBmV 40.3 dB QAM256 0 0
15 Locked SC-QAM Downstream 15 714000000 Hz 8000000 Hz -3 dBmV 40 dB QAM256 0 0
16 Locked SC-QAM Downstream 16 722000000 Hz 8000000 Hz -3.3 dBmV 40 dB QAM256 0 0
17 Locked SC-QAM Downstream 17 730000000 Hz 8000000 Hz -3.6 dBmV 39.8 dB QAM256 0 0
18 Locked SC-QAM Downstream 18 738000000 Hz 8000000 Hz -4.1 dBmV 39.6 dB QAM256 0 0
19 Locked SC-QAM Downstream 19 746000000 Hz 8000000 Hz -4 dBmV 39.7 dB QAM256 0 0
20 Locked SC-QAM Downstream 20 754000000 Hz 8000000 Hz -3.9 dBmV 39.8 dB QAM256 0 0
21 Locked SC-QAM Downstream 21 762000000 Hz 8000000 Hz -4 dBmV 39.7 dB QAM256 0 0
22 Locked SC-QAM Downstream 22 770000000 Hz 8000000 Hz -4.6 dBmV 39.2 dB QAM256 0 0
23 Locked SC-QAM Downstream 23 778000000 Hz 8000000 Hz -5.3 dBmV 39 dB QAM256 0 0
24 Locked SC-QAM Downstream 24 786000000 Hz 8000000 Hz -6 dBmV 38.6 dB QAM256 2 0
25 Locked SC-QAM Downstream 29 826000000 Hz 8000000 Hz -5.5 dBmV 38.7 dB QAM256 1 0
26 Locked SC-QAM Downstream 30 834000000 Hz 8000000 Hz -5.9 dBmV 38.5 dB QAM256 2 0
27 Locked SC-QAM Downstream 31 842000000 Hz 8000000 Hz -6.7 dBmV 38.3 dB QAM256 0 0
28 Locked SC-QAM Downstream 32 850000000 Hz 8000000 Hz -7.5 dBmV 37.9 dB QAM256 3 0

 

 

CM Upstream Channel Info
Channel Lock Status Channel Type Channel ID Frequency Width Power Modulation/Profile ID
1 Locked ATDMA 1 57800000 Hz 6400000 Hz 44.3 dBmV 2
2 Locked ATDMA 2 50900000 Hz 6400000 Hz 43.8 dBmV 2
3 Locked ATDMA 3 44000000 Hz 6400000 Hz 43.5 dBmV 2
4 Locked ATDMA 4 37100000 Hz 6400000 Hz 43.5 dBmV 2
5 Locked ATDMA 5 31800000 Hz 3200000 Hz 42.5 dBmV 2
6 Locked ATDMA 6 28600000 Hz 3200000 Hz 42.5 dBmV 2

 

Nauwlijks errors :-)   

 

Reputatie 7
Badge +13

Ok, ik heb zojuist een ander modem ontvangen.

De eerste ervaringen:

  • Ik heb een heel ander IP adres gekregen. Zit niet eens in dezelfde range.
    Oude adres zat in 80.x.x.x range, nieuwe in 62.x.x.x
  • Ping naar 8.8.8.8 is heel stabiel en is gemiddeld rond de 12 ms
  • ping naar upstream router heeft wat meer jitter; vaak rond de 10 ms, maar ik heb ook wel eens 60 ms gezien.
  • vol downloaden (speedtest.nl) zorgt uiteraard wel voor veel langere ping tijden, maar dat is meer een bandbreedte probleem dan een verbindingsprobleem
  • het aantal errors in de connection log downstream is veel minder

In de log zie ik (na een kwartiertje) nog geen connectie errors, wel deze:

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Geen idee waar dat vandaan komt, maar niet echt een probleem.

Enige opmerking over het modem zelf:

Als ik naar “Cable Modem” “CM Info” “Connection” ga dan duurt het op[halen ervan erg lang

 

Concluderend: even kijken hoe e.e.a. zich houdt dit weekend, maar tot op heden ben ik heel tevreden!

De DHCP melding heeft iedereen met dit modem daar hoef je je geen zorgen om te maken.

De netwerkhistorie pagina word inderdaad niet zo vlot geladen.

Hopelijk word dat in de toekomst verbeterd.

Zou je de downstream en upstream willen plaatsen?

Reputatie 3
Badge +2

Ok, ik heb zojuist een ander modem ontvangen.

De eerste ervaringen:

  • Ik heb een heel ander IP adres gekregen. Zit niet eens in dezelfde range.
    Oude adres zat in 80.x.x.x range, nieuwe in 62.x.x.x
  • Ping naar 8.8.8.8 is heel stabiel en is gemiddeld rond de 12 ms
  • ping naar upstream router heeft wat meer jitter; vaak rond de 10 ms, maar ik heb ook wel eens 60 ms gezien.
  • vol downloaden (speedtest.nl) zorgt uiteraard wel voor veel langere ping tijden, maar dat is meer een bandbreedte probleem dan een verbindingsprobleem
  • het aantal errors in de connection log downstream is veel minder

In de log zie ik (na een kwartiertje) nog geen connectie errors, wel deze:

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Geen idee waar dat vandaan komt, maar niet echt een probleem.

Enige opmerking over het modem zelf:

Als ik naar “Cable Modem” “CM Info” “Connection” ga dan duurt het op[halen ervan erg lang

 

Concluderend: even kijken hoe e.e.a. zich houdt dit weekend, maar tot op heden ben ik heel tevreden!

Even een update om te zorgen dat deze thread niet op slot gaat.

Geen paniek, dat heb ik zelf in handen :wink: 

Ik ben ook erg benieuwd! :thumbsup_tone1:

Reputatie 3
Badge +2

Even een update om te zorgen dat deze thread niet op slot gaat.

Ziggo gaat mij een ander modem sturen. Ik ben benieuwd en zal zodra het ontvangen is hier mijn bevindingen posten.

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo 

Ik heb je ook nog even PM gestuurd n.a.v. mijn ervaringen met bridged.

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo 

Ik heb het modem in bridged mode gezet en daarachter een high end router (asus dsl--ac87vg, kan ook gewoon als ethernet router fungeren.

Maakt verder niet zoveel uit.
In ruim 4 uur tijd 3 T3’s en 1% van de pings die > 50 ms roundtrip tijd heeft.

5.5 % zit boven de 20 ms.

Naar mijn mening niet geweldig

 

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo

Negeer AUB mijn laatste twee posts (en verwijder ze evt).

Dit was van mijn laptop. Ik kwam er net achter dat de netwerk stekker er niet goed in zat en ik een draadloze verbinding had. Dat zal wel de verklaring zijn voor de latency problemen en de connection loss in teams die ik vanmiddag had. 

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo

Ik heb nog geen tijd gehad om bridge modus te testen.

Wel vanmiddag een ander testje gedraaid.

context: modem direct aangesloten op AOP (dus zonder splitter naar TV) daarna het modem gereboot

gedurende ca 6 uur en een kwartier een pingtest gedraaid naar 80.56.160.1. Dat is mijn upstream router. In die tijd zijn er bijna 22500 pings geweest. Het netwerk was verder niet in gebruik (niemand thuis).

(PC hangt rechtstreeks aan de router via Gbit interface)

Resultaten van die ping test:

snelste ping: 2.89 ms

mediaan (50%) 8.68 ms

< 10 ms: 77 %

< 20 ms: 95 %

langste ping: 156 ms. dat was vrij snel na het rebooten.

Op een na langste ping is 90.6 ms

189 pings round trip time van 50 ms of meer

 

Nu weet ik wel dat ping UDP gebaseerd is, maar als ik de router ping verwacht ik daar eigenlijk geen verlies op (ondanks dat UDP geen guaranteed delivery kent)

En ik snap ook wel dat e.e.a. afhankelijk is van de responstijd afhankelijk is van de load op de router, maar pings > 20 ms vind ik zelf toch wel lang, zeker omdat ik ook wel eens multiplayer games doe.

 

In die tijd ook drie T3’s gehad. en 4 Dropped input packets, allemaal van 1.1.1.1 wat op zich wel vreemd is want ik gebruik de standaard ziggo DNS servers, niet 1.1.1.1.

 

Dus als je vraagt ben je hiermee tevreden, dan heb ik toch wat gemengde gevoelens. De verbinding werkt, ik heb geen packet loss geconstateert met de ping test, maar een round-trip van 20 ms of meer voor 1 van de 20 packets is eigenlijk wel veel. En van die T3’s wordt ik ook niet echt gelukking.

En misschien ben ik overmatig kritisch (ik heb in het verleden zelf aan de ontwikkeling van (glasvezel) modems gewerkt).

 

18-10-2020 18:56:07     notice  Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 18:07:53     critical        No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 18:06:07     notice  Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 17:35:20     critical        No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 17:33:39     notice  Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 13:36:32     critical        No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 13:36:07     notice  Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

Ik kan je geen PM sturen, dus toch maar even zo.

Nu wel :relaxed:

 

Wat betreft de situatie: Ik wil toch graag de T3's even parkeren en ons vooral richten op je ervaring. Anders krijg ik het gevoel dat we problemen zoeken die er wellicht niet zijn. Voorop gesteld; het blijven critical meldingen en het liefst komen we ze helemaal niet tegen natuurlijk, maar hoop dat je het idee begrijpt.

Dat gezegd hebbende begrijp ik je twijfels natuurlijk wel. In het geval van de eerder genoemde Ubee heb je dus eigen apparatuur nodig. Is het dan een idee dat we eerst nog Bride-modus proberen om te checken hoe het dan gaat?

Reageer