Beantwoord

Korte internetverbinding hick-ups; ook T3 meldingen

  • 3 september 2020
  • 135 reacties
  • 2104 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hi,

 

Ik heb een paar keer per dag dat mijn verbinding kort wegvalt (10 seconden of zo).

Ik heb een Connect Box en zie daar ook T3 meldingen.

De laatste keer dat ik de hiccup had is rond de tijd van de laaste INPUT dropped.

Er is een paar maanden geleden een monteur geweest, die heeft wel een stekkertje vervangen maar verder geen probleem geconstateerd.

 

Ik heb een 50/5 abbo. Kabels in de wijk zijn ca. 40 jaar oud 

 

LOG:

03-09-2020 09:22:14 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.120];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 09:22:07 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.133.178 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 06:52:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 06:51:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 05:12:34 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 05:11:04 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 04:24:15 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 04:23:23 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:51:30 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:50:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:02:46 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:02:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 22:20:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 22:19:50 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:34:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:34:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:16:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:15:44 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 19:23:16 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 19:23:11 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 634000000 3 37 256qam 5
2 610000000 4 38 256qam 2
3 618000000 4 38 256qam 3
4 626000000 3 38 256qam 4
5 602000000 4 38 256qam 1
6 642000000 3 38 256qam 6
7 650000000 3 38 256qam 7
8 658000000 3 38 256qam 8
9 666000000 3 37 256qam 9
10 674000000 3 37 256qam 10
11 682000000 3 37 256qam 11
12 690000000 3 37 256qam 12
13 698000000 3 37 256qam 13
14 706000000 4 37 256qam 14
15 714000000 4 37 256qam 15
16 722000000 3 37 256qam 0
17 730000000 3 37 256qam 17
18 738000000 3 37 256qam 18
19 746000000 3 37 256qam 19
20 754000000 3 37 256qam 20
21 762000000 2 37 256qam 21
22 770000000 2 37 256qam 22
23 778000000 1 37 256qam 23
24 786000000 0 36 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 37.936 47987271537 86707
2 Goed (Locked) 38.983 47985960522 83204
3 Goed (Locked) 38.983 47985954671 85436
4 Goed (Locked) 38.605 47985956268 86104
5 Goed (Locked) 38.983 47985963211 82162
6 Goed (Locked) 38.605 47985965589 86639
7 Goed (Locked) 38.983 47985976505 85860
8 Goed (Locked) 38.605 47985985446 83847
9 Goed (Locked) 37.636 47985989618 83899
10 Goed (Locked) 37.636 47985998423 82859
11 Goed (Locked) 37.636 47985998252 83012
12 Goed (Locked) 37.636 47986006210 82481
13 Goed (Locked) 37.356 47986002141 82802
14 Goed (Locked) 37.636 47986000573 82307
15 Goed (Locked) 37.636 47985990094 83368
16 Goed (Locked) 37.636 47985996504 82961
17 Goed (Locked) 37.636 47985986559 83081
18 Goed (Locked) 37.356 47985973212 85492
19 Goed (Locked) 37.356 47985977647 86278
20 Goed (Locked) 37.356 47985980663 86141
21 Goed (Locked) 37.636 47985979451 87351
22 Goed (Locked) 37.636 47985590621 481586
23 Goed (Locked) 37.636 47985614226 466815
24 Goed (Locked) 36.844 47985994507 96853

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 31800000 42 2.560 64qam 5
2 28600000 42 2.560 64qam 6
3 57800000 42 5.120 64qam 1
4 50900000 42 5.120 64qam 2
5 44000000 42 5.120 64qam 3
6 37100000 42 5.120 64qam 4

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 49 0
2 2.0 0 0 146 0
3 2.0 0 0 1122 0
4 2.0 0 0 935 0
5 2.0 0 0 503 0
6 2.0 0 0 100 0

 

 

lgemene configuratie

Netwerk toegang Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten 3
Standaard beveiliging Ingeschakeld
DOCSIS-Modus DOCSIS 3.0
Config bestand internet50_5_wifion_v4-sip.bin

 

Primaire Downstream Service Flow

SFID 606724439
Maximale snelheid 64200000 bps
Maximum Traffic Burst 96000 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 606724438
Maximale snelheid 10700000 bps
Maximum Traffic Burst 16320 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 606724437
Maximale snelheid 128000 bps
Maximum Traffic Burst 3044 bytes
Minimale snelheid 12000 bps
SFID 606724436
Maximale snelheid 53500000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps

 

Primaire Upstream Service Flow

SFID 606716249
Maximale snelheid 2140000 bps
Maximum Traffic Burst 16320 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 16320 bytes
Roostertype Best effort
SFID 606716248
Maximale snelheid 128000 bps
Maximum Traffic Burst 3044 bytes
Minimale snelheid 12000 bps
Maximum Concatenated Burst 1522 bytes
Roostertype Best effort
SFID 606716243
Maximale snelheid 5350000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 42600 bytes
Roostertype Best effort
icon

Best beantwoord door Tom. 15 oktober 2020, 22:36

@eFfeM

Bij mij verdwenen die dropped input meldingen toen ik de connectbox in bridge had gezet.

 

Maar voor bridge heb je wel een router nodig.

Als je een router zou hebben zou ik vragen of je een Technicolor of Ubee modem kan krijgen.

(Word alleen als uitzondering gegeven)

Bekijk origineel

135 Reacties

Reputatie 7
Badge +13

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels,Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

Reputatie 3
Badge +2

De grijze kabel komt uit een pijp in de vloer van de meterkast en gaat van daar uit naar een Tratec aansluitpunt:

 

De kabel op het aansluitpunt gaat naar een Hirschmann GHV41M. Zie onderstaand plaatje; 

Ingang is aan de linkerkant. uitgang 1 van de Hirschmann gaat naar de connect box.

 

 

Ik heb een jaar geleden een monteur gehad, en die zei dat de GHV41M beter was dan wat Ziggo op dit moment leverde/installerde. Hij heeft toen ook nog wel een nieuwe BNC connector op de kabel naar het modem gezet.

De GHV is een jaar of 7 (misschien 8) oud.

Hiccups treden zowel wired als wireless op.

 

Ik heb ook nog even een reboot gedaan, daarna kostte het wat moeite een verbinding te maken. Dit is het nieuwere stukje van de log

 

03-09-2020 10:32:16 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=185.76.203.119 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:32:04 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.120];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:31:31 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:10:32 notice Port Scan - UDP: SRC=192.168.123.120 MAC=4C:1D:96:3F:CB:B3;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:10:14 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.112.65.97 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:09:53 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.120];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:09:26 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:08:43 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:08:17 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.112.65.97 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:08:08 notice GUI Token verify failed; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:08:05 notice Port Scan - NULL_SCAN: SRC=192.168.123.195 MAC=98:E7:43:D9:5E:0E;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:07:16 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.112.65.97 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:06:05 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:06:00 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:05:58 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 10:05:51 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 00:01:18 notice

Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

192.168.123.195 en 192.168.123.120 zijn van mijn laptop. Ik heb eerst wired geprobeerd (het 195 adres) maar kreeg geen respons, ben toen naar wireless gedaan (het 120 adres)

Reputatie 7
Badge +13

Ik vind het bijzonder dat de monteur uw hoofdaansluiting (aop) niet heeft vervangen.

Die is namelijk erg verouderd.

Ik raad u aan om een monteurs afspraak in te plannen om de hoofdaansluiting te laten vervangen.

Dit word kosteloos vervangen.

 

 

 

Reputatie 3
Badge +2

Oh ik had net ook een ping meelopen en zie dan dit:

 

64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=26 ttl=117 time=11.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=27 ttl=117 time=24272 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=28 ttl=117 time=23405 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=30 ttl=117 time=17.2 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=31 ttl=117 time=16.0 ms
 

Reputatie 7
Badge +13

Vandaar dat ik u aangeef om de hoofdaansluiting kosteloos te laten vervangen🙂

 

 

Reputatie 7
Badge +8

@eFfeM je modem zit op de versterker aangesloten en deze maskeert daardoor signaal problemen. Het heeft voorkeur op op de AOP te splitsen naar een aansluiting voor het modem en een naar de versterker voor de rest.

De splitsing kan met een POA-01 en een extra kabelset worden gedaan.

Reputatie 3
Badge +2

@Tom Bedankt, ik ga dat regelen

Wat ik zelf wel wat vreemd vond is dat het dus af en toe optreedt en er eigenlijk niets te zien is in de signaalwaarden. Ik had verwacht dat die dan ook zouden afwijken. Misschien dat ik als experimentje de Hirshmann er even tussenuit haal om te kijken wat het signaal is wat op het AOP staat.

(dat AOP is passieve electronica dus in het algemeen doet dat het of doet het dat niet)

Reputatie 7
Badge +8

@eFfeM je Hischmann zorgt voor “window dressing”, mooier voorstellen dan het is.

Reputatie 7
Badge +13

Zoals Henno hierboven al aangeeft de signaalversterker laat de waardes mooier lijken dan dat ze daadwerkelijk zijn🙂

 

Daarom word het ook aangeraden om via 'n poa splitter een uitgang te gebruiken voor de televisies op de signaal versterker aan te sluiten en op de andere uitgang van de splitter het modem.

 

'n verouderd aop kan echt heel veel roet in het eten gooien.

'n verouderde aop laten vervangen door ziggo heeft al veel klanten geholpen🙂

 

 

 

Reputatie 3
Badge +2

@Henno goed plan, ik weet eigenlijk niet meer waarom het zo aangelegd is, maar ik kan het wel maken zoals jij voorsteld. Ik heb hier nog een ESI-02N splitter liggen (heb ik denk ik ook van Ziggo gehad). Kabels heb ik ook nog wel. Wordt wel vanavond of morgen voor ik dit kan uitproberen

Reputatie 7
Badge +8

Je moet je wel realiseren dat dat een oude splitter is die niet gemaakt is om je coax van 3G / 4G / 5G af te schermen. Je kunt beter bellen en een POA-01 splitter vragen met 2 kabels die op het modem en versterker passen (F-Connectoren).

Reputatie 3
Badge +2

@Henno @Tom. 

Omdat ik die ESI-02N nog had liggen en ik nu even tijd had heb ik die er even tussen gezet.

De downstream signalen zijn iets gezakt (naar 36 dBmV) maar dat is voorzover ik weet nog ok.

De upstream waarden zijn een stuk hoger:

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 31800000 47 2.560 64qam 5
2 28600000 50 2.560 64qam 6
3 57800000 48 5.120 64qam 1
4 37100000 49 5.120 64qam 4
5 44000000 49 5.120 64qam 3
6 50900000 48 5.120 64qam 2

 

Ik ben benieuwd wat dit oplevert.

 

Volgende optie is POA-01 splitter en daarna OAP.

 

Ik post over een paar dagen nog even hoe het verder gegaan is, en zal dan ook een beste antwoord selecteren. helaas kan ik jullie niet allebei kiezen, maar in ieder geval bijzonder bedankt voor jullie hulp

Reputatie 7
Badge +13

Heb je het modem opnieuw opgestart na de splitter aangesloten te hebben?

Anders even doen🙂

Reputatie 3
Badge +2

@Tom. Dat had ik niet gedaan, is natuurlijk wel een goed idee want bij bootup gaat ie vast het modem trainen.

 

Hier zijn de waarden na een restart. Ik dacht dat ze er wel goed uitzien.

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 634000000 0 37 256qam 5
2 610000000 0 38 256qam 2
3 618000000 0 38 256qam 3
4 626000000 0 37 256qam 4
5 602000000 0 38 256qam 1
6 642000000 0 37 256qam 6
7 650000000 0 38 256qam 7
8 658000000 0 37 256qam 8
9 666000000 -1 37 256qam 9
10 674000000 -1 37 256qam 10
11 682000000 -1 37 256qam 11
12 690000000 -1 37 256qam 12
13 698000000 0 37 256qam 13
14 706000000 0 37 256qam 14
15 714000000 0 37 256qam 15
16 722000000 0 37 256qam 0
17 730000000 -1 37 256qam 17
18 738000000 -1 37 256qam 18
19 746000000 -1 37 256qam 19
20 754000000 -1 37 256qam 20
21 762000000 -1 37 256qam 21
22 770000000 -2 37 256qam 22
23 778000000 -3 36 256qam 23
24 786000000 -4 36 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 37.636 39637668 5
2 Goed (Locked) 38.605 36875712 19
3 Goed (Locked) 38.605 36876269 6
4 Goed (Locked) 37.636 36874728 5
5 Goed (Locked) 38.605 36877279 0
6 Goed (Locked) 37.636 36876416 5
7 Goed (Locked) 38.605 36879244 6
8 Goed (Locked) 37.636 36877452 5
9 Goed (Locked) 37.636 36882417 0
10 Goed (Locked) 37.356 36880442 5
11 Goed (Locked) 37.636 36883463 0
12 Goed (Locked) 37.636 36882594 6
13 Goed (Locked) 37.356 36884504 0
14 Goed (Locked) 37.636 36879194 5
15 Goed (Locked) 37.636 36877063 5
16 Goed (Locked) 37.636 36883014 5
17 Goed (Locked) 37.636 36883523 6
18 Goed (Locked) 37.636 36874837 4
19 Goed (Locked) 37.636 36887170 4
20 Goed (Locked) 37.636 36884304 16
21 Goed (Locked) 37.636 36887904 5
22 Goed (Locked) 37.356 36888267 136
23 Goed (Locked) 36.387 36885183 327
24 Goed (Locked) 36.610 36889392 9

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 31800000 44 2.560 64qam 5
2 28600000 44 2.560 64qam 6
3 57800000 44 5.120 64qam 1
4 37100000 44 5.120 64qam 4
5 44000000 44 5.120 64qam 3
6 50900000 44 5.120 64qam 2
 Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 1 0
4 2.0 0 0 1 0
5 2.0 0 0 0 0
6 2.0 0 0 0

0

Reputatie 3
Badge +2

Log heeft nog wel errors. Vanaf de laatste reboot:

 

03-09-2020 17:02:14 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=195.206.121.10 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:59:03 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:58:56 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=216.58.214.3 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:42:21 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:42:20 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.19.206 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:41:45 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:41:41 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:41:38 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:41:31 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 16:41:26 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.123.64 MAC=C8:9C:DC:28:25:FF;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 00:01:18 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Reputatie 7
Badge +13

Kijk eens aan je upstream ziet er goed uit.

Nog wel steeds snel oplopende ruis op sommige kanalen (rs errors)

 heb je inmiddels al 'n poa splitter met kabels aangevraagd🙂?

Reputatie 3
Badge +2

Nog niet, ik kon op mijn werk niet bellen en de chat stond niet open. Ga ik dadelijk doen.

Reputatie 3
Badge +2

wachttijd meer dan 10 minuten 😞 probeer straks/morgen nog wel een keer

chat is ook nog steeds “even in gesprek”

 

Overigens kan de oorzaak van de ruis ook wel buiten de deur liggen. Het hele kabelnet hier is 40 jaar geleden aangelegd en daarna is er na de wijkkast nooit meer iets gebeurd.

Reputatie 7
Badge +8

@eFfeM  @Tom. Bij de hogere frequenties kun je zien dat deze splitter daar minder geschikt voor is:

17 730000000 -1 37 256qam 17
18 738000000 -1 37 256qam 18
19 746000000 -1 37 256qam 19
20 754000000 -1 37 256qam 20
21 762000000 -1 37 256qam 21
22 770000000 -2 37 256qam 22
23 778000000 -3 36 256qam 23
24 786000000 -4 36 256qam 24

 

Hoe hoger hoe meer demping en groter het verlies op de downstream in dB bij toenemende frequenties, hoogste is 786 MHz.

De post RS fouten op kanaal 23 en 24 komen waarschijnlijk door gebrek aan afscherming van het AOP of iets anders want die zaten er aan het begin van het topic ook al.

Reputatie 7
Badge +13

@Henno 

Klopt vandaar dat ik al had gevraagd of de splitter al aangevraagd was.

En eerder al aangaf dat het aop laten vervangen echt verstandig is om te doen🙂

Reputatie 3
Badge +2

Korte update:

De nieuwe splitter is inmiddels aangevraagd.

Zodra ik hem binnen heb en gemonteerd heb zal ik nog even wat resultaten delen.

Het lijkt er overigens wel op dat de splitter voor de antenne versterker de verbindings hiccups opgelost heeft.

 

Overigens: helpdesk is wel redelijk slecht bereikbaar: telefonisch aantal keren wachttijd > 10 minuten (dus laat maar). Chat was dagen niet beschikbaar. Vandaag uiteindelijk via chat contact kunnen leggen.

Reputatie 3
Badge +2

Hmm, ik krijg toch af en toe weer dat internet er even uit ligt.

Als ik in de log kijk heb ik op dat moment ook een Dropped INPUT packet, b.v deze:

 

Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=34.120.101.53 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Kan het zijn dat iemand mijn box probeert te hacken?
De SRC IP addressen zijn steeds anders, en zijn volgens whois van Amazon AWS of Google Cloud of Microsoft.

 

Is hier een remedie voor? (en helpt het als ik een ander IP adres krijg, en zoja hoe krijg ik dat voor elkaar)

 

Edit:

Ik heb gezocht op andere meldingen over Dropped INPUT packet.

Deze thread https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internet-valt-regelmatig-weg-no-ranging-response-received-dropped-forward-packet-fragmented-ip-59336

suggereerde om naar IPv4 settings te kijken en blokkeer beschadigde IP pakketten uit te schakelen in de firewall. Op dit moment zijn mijn settings:

 

Misschien de Blokkeer beschadigde IP pakketten eens uitschakelen; als er suggesties zijn voor betere settings: graag

 

Edit2:

Ik heb ook al eens overwogen om de connect box in bridged mode te zetten en er een fatsoenlijke router achter te hangen maar dan raak ik hotspots kwijt (of ik ga dubbel NATten en daar wordt ik dan ook weer niet blij van)

Reputatie 7
Badge +8

Je mag / kan alles uitzetten behalve de “Firewall beveiliging”. 

Over Edit2: wat voor velen ook hielp is de WiFi uitzetten, vervangen door een echte AP, dan is de Connectbox minder druk en minder gevoelig voor bizarre dingen als CMTS verkeer blokkeren met de firewall.

Reputatie 3
Badge +2

@Henno  @Tom. 

De splitter komt morgen :-) Ben benieuwd.

Wat betreft de firewall: ik heb alles aangezet met het idee, wat de router al tegenhoudt is mooi meegenomen. Uiteraard  heb ik ook beveiliging op mijn PC, maar met name de beveiliging van IOT devices wil nog wel eens wat minder zijn.

WiFi uitzetten: heb ik ook wel eens over gedacht, maar in weet niet of dat veel uit gaat maken. Routing van de pakketten gaan normaliter niet over de CPU want dan beperk je de snelheden substantieel (of je moet een redelijk stevige CPU inzetten).

Van de andere kant denk ik er wel over om bv iets van een mesh netwerk op te zetten. Ik heb geen idee hoe die wifi boosters zijn die Ziggo tegenwoordig aanbiedt of wat een andere geschikte oplossing is.

Reputatie 3
Badge +2

Je moet je wel realiseren dat dat een oude splitter is die niet gemaakt is om je coax van 3G / 4G / 5G af te schermen. Je kunt beter bellen en een POA-01 splitter vragen met 2 kabels die op het modem en versterker passen (F-Connectoren).

Hmm, ik heb de splitter inmiddels ontvangen maar het ging niet helemaal goed.

Ik kreeg er alleen een standaard coax kabel bij.

Ik had eigenlijk ook verwacht dat de POA-01 F connectoren zou hebben.

Anyway, straks even proberen

Reageer