Beantwoord

Korte internetverbinding hick-ups; ook T3 meldingen

  • 3 september 2020
  • 135 reacties
  • 2104 keer bekeken


Toon eerste bericht

135 Reacties

Reputatie 7

@eFfeM Goed dat je eerst nog een eventuele oorzaak in de binnenhuisinstallatie uitsluit. Mocht je dit allemaal verder gecontroleerd hebben en nog steeds storing ervaren, dan regel ik graag alsnog de storingsmonteur voor je.

Reputatie 3
Badge +2

@Paul Ziggo als ik her modem direct op het aop punt aansluit krijg ik nog steeds t3 errors. Op dit moment is het modem nog rechtstreeks aangesloten. Ik weet niet of jij aan jouw kant nog wat kunt zien. 

Plan anders maar een monteur in. Ik kan behalve 7 oct altijd

Hi @eFfeM,

Ik heb de monteur ingepland voor aanstaande dinsdag, 13 oktober, tussen 08:00 en 13:00. Er volgt een bevestiging per e-mail!

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo uitstekend, dank je wel!

Reputatie 3
Badge +2

Oeps ik heb denk ik per ongeluk de reply van Alex ziggo als beste antwoord geselecteerd en daarmee de thread als beantwoord gemarkeerd 

 

Dat was nog niet de bedoeling,kan ik dat undo-en?

Done :wink:

Reputatie 3
Badge +2

Done :wink:

Bedankt!

Ik klikte op de telefoon mis :-)

En misschien is het beste antwoord wel “ik stuur een monteur” maar dat wil ik pas kiezen als het probleem echt opgelost is. Van de andere kant zou ik ook graag de input van o.a. @Tom. en @Henno  willen waarderen.

En nog wat mogelijk off-topic nieuws. Vanmiddag was er een monteur bezig in de straatkast. Ik ben even naar hem toegegaan, maar hij was geen storing aan het verhelpen maar onderhoud aan het doen.
(ik wilde voorkomen dat er dinsdag een monteur hier staat en het probleem vandaaag toevallig opgelost is). Ik hou e.e.a. sowieso nog  in de gaten.

Reputatie 7
Badge +13

Goed dat je het aan de monteur hebt gevraagd!

Ik ben erg benieuwd naar het monteurs bezoek volgende week.

In mijn wijk zijn ze al 3 dagen met onderhoud bezig wat mijn modem waardes behoorlijk overhoop gooit🙈

Tot nu toe word het onderhoud van 10:00 tot max 19:00 uitgevoerd.

Dan staat er opgelost rond 18:00-19:00 maar de dag erna zie ik dat er weer een storing gemeld staat vanaf hetzelfde tijdstip. 

Heb gisteren aan de monteur navraag gedaan.

Hij gaf aan dat ze in heel de wijk onderhoud uit voeren.

 

Je kunt via de storings checker in de gaten houden wanneer het onderhoud klaar is.

(Word omschreven als storing)

https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen 

 

Reputatie 3
Badge +2

 

Ben erg benieuwd naar je monteurs bezoek volgende week!

Ik laat in ieder geval nog weten hoe het afgelopen is!

Reputatie 7
Badge +13

Bovenstaande bericht aangepast 🙂

Reputatie 3
Badge +2

@Tom. bedankt voor de storing checker link. Ik kreeg dit

 

Werkzaamheden:

 

Internet, Bellen, Digitale TV, Kabel TV

actiefSinds: Donderdag 8-10 om 13:10

Wat is er aan de hand?

Op dit moment worden er werkzaamheden uitgevoerd waardoor je mogelijk geen gebruik kunt maken van je dienst(en) van Ziggo.

Wanneer is het opgelost?

Vrijdag 9-10 om 17:00

 

Ik ga vrijdagavond het modem weer een keer power cyclen en zal dan in de gaten houden of de situatie in het weekend verbeterd.

Reputatie 7
Badge +13

Graag gedaan!

Ik ben benieuwd.

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo @Henno @Tom. 

Monteur is geweest, heeft het signaal bekeken en daarna het AOP vervangen en daarna weer het signaal bekeken. Vervangen van de koppeling om de inkomende kabel te verlengen vond ie niet nodig. Hij vond de waarden na het vervangen van de AOP goed, maar ik vrees dat het probleem niet echt weg is.

Ik heb zelf daarna nl het modem ge-powercycled (had hij niet gedaan, ik had het idee dat ivm trainen van het modem dat toch wel een goed idee was), maar ik heb de eerste T3 en netwerk onderbreking alweer binnen. Ik had toevallig een ping lopen op mijn PC en kreeg dit:

64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=114 ttl=117 time=11.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=115 ttl=117 time=22223 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=116 ttl=117 time=56.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=117 ttl=117 time=10.8 ms

Logs hieronder, de ping van 22 seconden was denk ik tegelijk met de laatste T3.

Overigens: afgelopen donderdag/vrijdag zijn er werkzaamheden in de wijk geweest (o.a. in de straatkast waar ik op zit). Ik heb zondagochtend daarom voor de zekerheid het modem opnieuw opgestart maar net voordat de monteur kwam had ik 33 T3’s staan in krap twee dagen tijd.

Maar het kan ook aan het weer liggen, het heeft de laatste dagen wat meer geregend dus misschien heeft het vocht impact op de kabels buiten (die zijn 40 jaar oud)
 

Foto van het nieuwe AOP:

 

upstream na 22 minuten:

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44000000 45 5.120 64qam 3
2 31800000 45 2.560 64qam 5
3 57800000 45 5.120 64qam 1
4 37100000 45 5.120 64qam 4
5 50900000 45 5.120 64qam 2
6 28600000 45 2.560 64qam 6

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 2 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0
5 2.0 0 0 0 0
6 2.0 0 0 0 0

 

Downstream:

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 602000000 -2 38 256qam 1
2 610000000 -2 38 256qam 2
3 618000000 -2 38 256qam 3
4 626000000 -2 38 256qam 4
5 634000000 -3 37 256qam 5
6 642000000 -3 37 256qam 6
7 650000000 -3 37 256qam 7
8 658000000 -3 37 256qam 8
9 666000000 -3 37 256qam 9
10 674000000 -3 37 256qam 10
11 682000000 -3 37 256qam 11
12 690000000 -3 37 256qam 12
13 698000000 -3 37 256qam 13
14 706000000 -3 37 256qam 14
15 714000000 -3 37 256qam 15
16 722000000 -3 37 256qam 16
17 730000000 -3 37 256qam 17
18 738000000 -3 37 256qam 18
19 746000000 -3 37 256qam 19
20 754000000 -3 37 256qam 20
21 762000000 -3 37 256qam 21
22 770000000 -4 37 256qam 22
23 778000000 -4 37 256qam 23
24 786000000 -5 36 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.605 42479993 16
2 Goed (Locked) 38.605 39749100 19
3 Goed (Locked) 38.983 39746822 4
4 Goed (Locked) 38.605 39749500 5
5 Goed (Locked) 37.636 39750084 8
6 Goed (Locked) 37.636 39751273 6
7 Goed (Locked) 37.636 39746010 7
8 Goed (Locked) 37.636 39747216 6
9 Goed (Locked) 37.356 39751736 1
10 Goed (Locked) 37.356 39746210 7
11 Goed (Locked) 37.356 39753519 0
12 Goed (Locked) 37.636 39754374 6
13 Goed (Locked) 37.636 39743297 1
14 Goed (Locked) 37.636 39754698 8
15 Goed (Locked) 37.636 39755209 8
16 Goed (Locked) 37.356 39756319 7
17 Goed (Locked) 37.636 39757195 19
18 Goed (Locked) 37.356 39759098 22
19 Goed (Locked) 37.356 39757574 21
20 Goed (Locked) 37.636 39760493 19
21 Goed (Locked) 37.636 39761001 7
22 Goed (Locked) 37.356 39757753 6
23 Goed (Locked) 37.356 39764069 5
24 Goed (Locked) 36.610 39764893 15

 

Log:

13-10-2020 10:17:14 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.100.174.18 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 10:14:26 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 10:14:08 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=108.129.14.49 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 10:00:56 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 10:00:09 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.67.254.36 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:59:33 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:59:09 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.183.194 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:59:00 notice TR069 start;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:58:57 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.112.65.78 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:57:41 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:57:39 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:57:32 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:57:27 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.123.195 MAC=98:E7:43:D9:5E:0E;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:57:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 00:01:18 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:54:23 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.97.188.2 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:45:44 notice TR069 start;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:45:18 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.67.251.132 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:44:44 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 09:44:43 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Reputatie 7
Badge +13

Vind het erg bijzonder dat hij niks aan die koppeling heeft gedaan.

 

Aan je pre rs errors te zien zie ik een duidelijke onderbreking (kanaal 1 wijkt af van de rest)

Ik denk dat er weer een monteur moet komen.

Jammer dat de monteur niet volledig zijn werk goed heeft verricht.

Reputatie 7
Badge +8

@Alex Ziggo zou jij nog willen wat er zich afspeelt hoger het netwerk in? En wat vind je van de signaalwaarden in het modem op dit moment?

Reputatie 3
Badge +2

@Tom.

Ik wil even wat langer data verzamelen voordat ik conclusies trek.

De pre rs errors van kanaal 1 nemen niet harder toe dan de andere kanalen:

Dit heb ik nu:

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 144237447 17
2 Goed (Locked) 38.983 141506559 20

 

Wat betreft de koppeling:

Ik heb hem de foto laten zien, maar hij heeft verder niet gekeken. Uitspraak was iets van “als het signaal op de AOP goed is moet ook die verbinding goed zijn, en hoef ik daar verder niet naar te kijken.

 

Overigens geen extra T3’s sinds vorige post

Hi @eFfeM,

Niet bepaald de update waar op hadden gehoopt. Zeker niet als de monteur nét weg is of je merkt alweer uitval :rolling_eyes:

Ik zie inderdaad de werkzaamheden terug, sindsdien is het hele signaal iets naar beneden gaan, maar is alles nog wel binnen de marges. Een enkele T3 hoeft niets ergs te betekenen, maar in jouw situatie ging het zo te zien direct gepaard met gehele uitval en/of reboot. Dat ziet er niet goed uit. Opvallend natuurlijk dat hij niet eventuele preventieve werkzaamheden heeft uitgevoerd.

Ik ben voor de zekerheid een nauwkeurige meting gaan starten op het netwerk, maar ik houd er wel rekening mee dat we op een nieuwe afspraak uitkomen.

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo Inderdaad niet precies wat ik gehoopt had.

Ik weet ook niet precies wat hij gemeten heeft, hij heeft eerst een analyzer aan mijn AOP gehangen, daaruit bleek duidelijk dat de hogere frekwenties zwakker waren. Toen heeft ie in zijn busje wat metingen gedaan. Daarna is het AOP vervangen en heeft ie weer in zijn busje wat dingen bekeken.

 

Over de log:

Na 7 uur en 17 minuten zijn er wel een paar T3’s bijgekomen. Zie de log data hieronder

inmiddels zojuist overigens per ongeluk een power cycle van het modem veroorzaakt. Ik hoop dat dat je meting niet verknoeid heeft.

 

Kan het ook nog zijn dat dit toch iets is wat in het modem zelf zit?

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44000000 45 5.120 64qam 3
2 31800000 45 2.560 64qam 5
3 57800000 45 5.120 64qam 1
4 37100000 45 5.120 64qam 4
5 50900000 46 5.120 64qam 2
6 28600000 45 2.560 64qam 6
 Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 2 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 2 0
4 2.0 0 0 0 0
5 2.0 0 0 1 0
6 2.0 0 0 0 0

 

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 602000000 -1 38 256qam 1
2 610000000 -2 38 256qam 2
3 618000000 -2 38 256qam 3
4 626000000 -2 38 256qam 4
5 634000000 -2 38 256qam 5
6 642000000 -3 38 256qam 6
7 650000000 -3 37 256qam 7
8 658000000 -3 38 256qam 8
9 666000000 -3 37 256qam 9
10 674000000 -3 37 256qam 10
11 682000000 -3 37 256qam 11
12 690000000 -3 37 256qam 12
13 698000000 -3 37 256qam 13
14 706000000 -2 37 256qam 14
15 714000000 -3 37 256qam 15
16 722000000 -3 37 256qam 16
17 730000000 -3 37 256qam 17
18 738000000 -3 37 256qam 18
19 746000000 -3 37 256qam 19
20 754000000 -3 37 256qam 20
21 762000000 -3 37 256qam 21
22 770000000 -4 37 256qam 22
23 778000000 -5 37 256qam 23
24 786000000 -5 36 256qam 24
 Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 891220668 23
2 Goed (Locked) 38.983 888489777 27
3 Goed (Locked) 38.983 888487493 8
4 Goed (Locked) 38.605 888490359 8
5 Goed (Locked) 38.605 888490960 16
6 Goed (Locked) 38.605 888492148 14
7 Goed (Locked) 37.636 888486855 22
8 Goed (Locked) 38.605 888486742 29
9 Goed (Locked) 37.636 888490985 12
10 Goed (Locked) 37.356 888485427 15
11 Goed (Locked) 37.636 888492751 12
12 Goed (Locked) 37.636 888493584 18
13 Goed (Locked) 37.356 888482526 11
14 Goed (Locked) 37.636 888493914 14
15 Goed (Locked) 37.636 888494458 20
16 Goed (Locked) 37.356 888495538 25
17 Goed (Locked) 37.636 888496252 22
18 Goed (Locked) 37.636 888498198 24
19 Goed (Locked) 37.636 888496638 26
20 Goed (Locked) 37.636 888499537 22
21 Goed (Locked) 37.356 888500031 11
22 Goed (Locked) 37.356 888496807 15
23 Goed (Locked) 37.356 888503101 13
24 Goed (Locked) 36.610 888503901 38

 

En de log:

 

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
13-10-2020 17:12:33 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=93.184.220.29 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:10:51 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:09:39 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.131.226 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 16:50:56 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 16:48:43 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=35.241.124.99 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 16:07:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 16:03:33 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.146.34 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 14:28:52 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 14:27:47 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.96.62.226 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 13:20:54 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 13:20:01 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.96.64.130 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 12:26:36 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 12:26:17 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=18.202.108.165 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 12:16:09 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 12:16:05 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.96.88.34 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 11:46:49 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 11:46:08 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.97.188.2 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 11:19:07 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 11:19:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.96.88.50 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 11:06:14 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Reputatie 3
Badge +2

follow up: na de reboot in 25 minuten alweer drie T3’s:

En ook in het begin op kanaal 1 weer wat meer PreRS errors:

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.605 60671458 4
2 Goed (Locked) 38.605 58049245

19

 

Merk op dat vanochtend dat ook was maar dat de delta daarna steeds gelijk bleef, dus dit lijkt een inschakelverschijnsel te zijn.

Log:

13-10-2020 17:47:52 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:47:46 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.101.12.98 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:40:57 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:40:12 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.101.81.146 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:23:36 notice TR069 start;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:23:10 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:22:39 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:22:34 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.123.195 MAC=98:E7:43:D9:5E:0E;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:22:19 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:22:16 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:22:09 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 17:22:07 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: SRC=192.168.123.195 MAC=98:E7:43:D9:5E:0E;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 00:01:17 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=90:5c:44🇪🇨28:fd;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo 

Bijna 14 uur na de laatste restart heb ik 13 T3’s:

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44000000 45 5.120 64qam 3
2 28600000 45 2.560 64qam 6
3 57800000 46 5.120 64qam 1
4 37100000 45 5.120 64qam 4
5 50900000 45 5.120 64qam 2
6 31800000 45 2.560 64qam 5

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 3 0
3 2.0 0 0 1 0
4 2.0 0 0 5 0
5 2.0 0 0 3 0
6 2.0 0 0 1 0

 

Hieronder ook de log.

Overigens vind ik de dropped INPUT packets ook nog steeds merkwaardig.

Ik verwacht niet veel verkeer op mijn netwerk om 4 uur ‘s nachts. Misschien dat er een keer een telefoon of de smart TV autonoom  verbinding legt maar daar is het wel mee op. Er stond geen PC of laptop aan.

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
14-10-2020 07:04:42 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=69.171.250.61 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 07:00:44 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 07:00:39 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.101.12.98 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 06:45:07 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 06:43:38 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.135.114 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 06:28:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 06:27:41 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=205.185.216.10 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 05:51:00 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 05:45:47 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=69.171.250.61 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 04:31:11 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 03:57:47 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=51.81.66.31 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 03:32:32 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 02:28:31 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=69.171.250.61 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 01:15:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 01:09:36 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=213.202.247.84 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-10-2020 00:08:14 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 23:57:37 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=31.13.92.48 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 22:34:35 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 22:29:44 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.17.42 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-10-2020 21:21:13 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo Na 26 uur is dit de stand m.b.t. T3 meldingen:

20 stuks

Heeft jouw meting nog iets opgeleverd?

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44000000 46 5.120 64qam 3
2 28600000 45 2.560 64qam 6
3 57800000 46 5.120 64qam 1
4 37100000 45 5.120 64qam 4
5 50900000 45 5.120 64qam 2
6 31800000 45 2.560 64qam 5
 Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 2 0
2 2.0 0 0 3 0
3 2.0 0 0 3 0
4 2.0 0 0 5 0
5 2.0 0 0 4 0
6 2.0 0 0 3 0
Reputatie 3
Badge +2

En na 37 uur:

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 2 0
2 2.0 0 0 4 0
3 2.0 0 0 4 0
4 2.0 0 0 7 0
5 2.0 0 0 6 0
6 2.0 0 0 4 0

Hi @eFfeM,

Heeft jouw meting nog iets opgeleverd?

Helaas niet veel. Ik zie alleen een dipje terug in de nacht van 13 op 14 oktober. Dit leek voor de hele wijk te zijn gebeurd. Het verklaart in ieder geval de meldingen in je log. Verder ziet alles er prima uit.

Afgezien van je T3's; wat heb je ervaren?

Reputatie 7
Badge +17

TS schrijft:

“ Overigens vind ik de dropped INPUT packets ook nog steeds merkwaardig.

Ik verwacht niet veel verkeer op mijn netwerk om 4 uur ‘s nachts. Misschien dat er een keer een telefoon of de smart TV autonoom  verbinding legt maar daar is het wel mee op. Er stond geen PC of laptop aan.”

 

Ook al staat alle verdere apparatuur uit, dan nog vindt er steeds intensief controle communicatie plaats tussen CMTS en modem. Dat er af en toe een dropped packet of T3 plaatsvindt, is geen ramp.

 

 

Reputatie 3
Badge +2

Hi @eFfeM,

Heeft jouw meting nog iets opgeleverd?

Helaas niet veel. Ik zie alleen een dipje terug in de nacht van 13 op 14 oktober. Dit leek voor de hele wijk te zijn gebeurd. Het verklaart in ieder geval de meldingen in je log. Verder ziet alles er prima uit.

Afgezien van je T3's; wat heb je ervaren?

@Alex Ziggo Jammer dat er niets uitgekomen is.

Ik maak me toch wel wat zorgen over die T3’s want als ik kijk naar de data hierboven dan zie ik dat er vannacht in 11 uur tijd toch weer 7 T3’s geweest zijn. Lijkt mij erg veel.

Ik heb ook nog steeds af en toe hiccups. Ik heb gisteren de hele dag een ping mee laten lopen, en grofweg ieder uur (meestal rond het hele uur) is er een ping met een latency van 22 a 25 seconden (geen ms!). Dat is ook het moment waarop mijn verbinding met de teams server wegvalt. En de laptop hangt via een kabel aan de connect box

De ping was naar 8.8.8.8. Ik heb daarna voor de zekerheid hetzelfde gedaan met een ping naar mijn upstream router maar dat maakte niet uit. De verbinding viel nog steeds ieder uur weg. 

Het zou naturlijk kunnen dat dit in mijn laptop zit maar de rest van de laptop gaat vrolijk verder.
Wel heb ik recentelijk ook een issue gehad dat een router na de connect box de hele box ophing. Daar is een topic van: https://community.ziggo.nl/community-archief-226/wired-netwerk-hangt-connect-box-62057
Ik weet niet of dit nog gerelateerd is.

Wat ik nog kan doen aan mijn kant:

  • ping test vanaf andere computer
  • laptop op andere poort aansluiten en ping test doen
  • laptop via wifi connecten en ping test doen

Blijft natuurlijk dat het aantal T3’s best wel hoog is. 1 per dag lijkt me acceptabel. 7 in 11 uur lijkt me vrij veel. Er staat niet voor niets critical bij denk ik dan ...

Reageer