nande

Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

IPv6: Volgens Connectbox nog Full DualStack maar IPV6 adressen zijn niet meer bereikbaar

Een paar weken terug merkte ik na onderhoud van Ziggo dat ik full-ds ipv6 had, en ik kon het ook op mijn router aan de praat krijgen. Ik was er wel blij mee. Maar gisteren kreeg ik opeens een nieuw ipv4 adres, en sindsdien krijg ik via ipv6 geen verbinding meer. Alles lijkt in de connect box status nog dual stack, maar het werkt niet.

 

Na een herstart van de connect box zag ik (via  bijvoorbeeld ipv6-test.com) even alles werken, maar al snel was internet via ipv6 weer onbereikbaar. Toen ik in de connect box bij hulpmiddelen de ping probeerde kon ik LAN ipv6 adressen wel bereiken, maar WAN adressen (bijvoorbeeld de dns ip van ziggo) geven alleen via ipv4 een antwoord, en timeouts via ipv6.

 

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
nande
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het werkt zes uur later nog steeds, dus lijkt het toch zo’n vage bug in de connect box. Oorzaak: een update van de firmware of iets dergelijks?

Vooral dat tijdelijk werken toen ik hem de eerste keer herstartte, zette me op het verkeerde been. Sneaky… Les: Ik zal voortaan de lompe methodes uitputten, ook al is het een beetje onbevredigend.

 

Bedankt allemaal, vooral @hanh voor het uitgebreide meedenken!

 

Gusto wrote:


Ik zet vast een biertje voor je koud.

Thanks! 

Bekijk in context

23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De werking van IPv6 is nogal instabiel en onvoorspelbaar.

De oorzaak is daarom moeilijk te vinden met allerlei problemen met IPv6.

Zie je hier wel een IPv6 adres? https://www.whatismyip.com/

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@nande

Even los van eventuele stabiliteitsproblemen die Bert noemt het volgende:

Je hebt het over de Connectbox met full dual stack en je hebt het over “ook op mijn router”.
Mag ik hieruit afleiden dat je een router hebt aangesloten op de Connectbox? (in cascade!)

Je zou dan moeten zorgen dat in de eigen router, t.b.v. IPv6, (DHCP)- prefix delegation actief is.

 

nande
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het werkte wekenlang via mijn router, dus daar zocht ik het probleem niet direct. Het viel samen met een verandering van mijn externe ipv4 adres. Ik krijg nog steeds global unicast ipv6 adressen vanaf de connect box. Ik probeerde ook te pingen vanaf de connect box zelf, om eventuele fouten in mijn instellingen uit te sluiten. Vanaf de box naar mijn pc zie ik een reply.

 

whatismyip.com geeft geen ipv6 adres, ipv6-test.com gaf dat dus na een modem herstart kortstondig wel, maar dat was snel over. Onvoorspelbaar is het zeker.

 

Bedankt voor jullie reacties.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

De werking van IPv6 is nogal instabiel en onvoorspelbaar.

@Be rt 
Oei, dat is nogal een uitspraak.
Ik heb die ervaring niet met al 2  jaar Full Dual Stack van Ziggo. Eerst op een Technicolor 7210 en wat korter op een Connectbox.
En hoe zit het met het m.i. enorme aantal klanten met DS-Lite op een Connectbox, die verder vaak geen besef zullen hebben van dat ze IPv6 gebruiken? En de 'losse' (niet als Modem/Router gebruikte) Mediabox XL, die, zover ik weet, sinds de laatste Update een DS-Lite IPv6 connectie aanhoudt via de coax-aansluiting voor  Interaktief/On-demand?
Als daar allemaal veel mee mis zou gaan, dan zou ik een wat andere klachtenbeeld op de Community verwachten, dan nu het geval is.

@nande

Ik krijg nog steeds global unicast ipv6 adressen vanaf de connect box.

Mooi zo.

whatismyip.com geeft geen ipv6 adres

Tegenspraak!

Kun je dit wat scherper toelichten? Bv op welk systeem wel/niet; verschil tussen aangesloten op Connectbox of op eigen Router. etc.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De werking van IPv6 is nogal instabiel en onvoorspelbaar.

@Be rt 
Oei, dat is nogal een uitspraak.

@hanhZeker te weten, daarom is het in een aantal gevallen zo effectief om het modem op IPv4 only te zetten om een aantal vreemde internet problemen en verbingsproblemen te tackelen, het was hier ook niet meer te harden met allerlei Android apparatuur, eerder met andere Windows telefoons jaren lang geen enkele last gehad van IPv6, kan ook aan Android liggen natuurlijk of de combinatie van beide.

Wie het weet mag het zeggen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

…. zo effectief om het modem op IPv4 only te zetten om een aantal vreemde internet problemen en verbingsproblemen te tackelen, 

Klopt. Droevig is: geen analyse waarom. Meteen maar een workaround. Zo krijg je nooit goede IPv6. Angst voor of onbekendheid met IPv6 is geen goede drijfveer. Bewustwording van nut en noodzaak van IPv6 is belangrijk. Ook voor de klant.

Daar heeft Ziggo recent het volgende op gevonden: een Full Dual Stack profiel kan niet meer vervangen worden door een IPv4-only profiel. Vind ik ook nogal wat, maar begrijp het wel.
DS-Lite gaat vermoedelijk zo zoetjesaan weg. Dat maakt de IPv6 transitie voor Ziggo eenvoudiger.

Overstap naar IPv4 heb ik vaak als workaround gezien, zonder dat bekend was welke IPv6 Firmware er werd gedraaid. Men vroeg er niet eens naar. Brrrrr. Als SE moet je het goede voorbeeld geven, vind ik. Deskundigheidsbevordering! Ter voorkoming van een onterecht sfeertje: meteen maar weg met IPv6, ondanks dat je verre van begrijpt waar een ervaren probleem vandaan komt. Laat staan dat je weet of het niet gewoon op te lossen is, alvorens de IPv4 overstap uit de hoge hoed zou moeten komen.

Kortom: ik probeer de IPv6 transitie van Ziggo te steunen, omdat die keihard nodig is. Samen met, maar niet over de rug van een nietsvermoedende klant. Al te makkelijk met de ogen dicht IPv4 adviseren, heeft daar voor mij nooit bijgehoord.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@hanh  “Als SE moet je het goede voorbeeld geven, vind ik. Deskundigheidsbevordering!”

Helemaal mee eens, maar als er geen vinger achter te krijgen is waarom het fout gaat met IPv6 en deze kennis ook niet te verkrijgen is en dus geen advies mogelijk is om het op korte termijn op te lossen voor en bij de klant, dan heeft mijn klant helpt klant instelling bij mij de voorkeur.

Als Ziggo wil testen met een klant, dan moet dat, mijns inziens, rechtstreeks tussen klant en techneut, dan kun je direct to the point komen en doortesten en niet stapje voor stapje via dit forum wat dan dagen/weken kan duren voor alles over en weer is.
Of een klant moet dit leuk vinden en willen en kunnen en al enig inzicht hebben in IPv6.

Ik steun nieuwe technieken ook van harte, maar niet als er onoverkomelijke issues mee zijn zonder enige duidelijkheid van de oorzaak en hoe ze mogelijk op te lossen..
Dan moet de achterliggende technische opbouw opnieuw gedaan worden en duidelijk zijn hoe het in elkaar steekt, zodat problemen wel met een advies op te lossen zijn, tot die tijd is mijn effectieve klant helpt klant advies: IPv4 only.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Eerlijk gezegd: ik zie geen verschil in inzicht. Dat hoeft niet zo te zijn, maar is mooi meegenomen.

nande
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@hanh Op de connect box zie ik het ipv6 stukje met daar het subnet dat de box inderdaad aan mijn router uitdeelt. 2001:1c00:15xx:xxxx::/64 Op mijn hele netwerk krijgen apparaten zo nog steeds een global ipv6 adres. Telefoons, tablets, pc werkten met ipv6. Nu werken die ipv6 test sites nergens meer, behalve dus kort nadat ik de connect box herstarte. Ik weet zelf niet hoe zo’n site, die ik dus alleen via ipv4 kan benaderen, mijn ipv6 adres kan achterhalen, als ik geen ipv6 verbinding naar het internet kan maken.

 

Nogmaals, pingen vanaf de connect box naar het ipv6 adres van ziggo dns levert niks op. Vanuit de box naar het 2001:1c00:… ipv6 adres van mijn pc geeft wel een reply.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Wat heb je op de Connectbox? Ik wil dit eerst scherper krijgen. Daarna gaan we verder.
Plaatje 1: DS-Lite
Plaatje 2: Full Dual Stack.

nande
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Full-DS, zoveel was me wel duidelijk.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ok, bedankt. Je meldt vreemde resultaten.

Ik gebruik dat ping tool in de Connectbox eigenlijk nooit, maar heb wat tests gedaan.
Ping naar IPv6 adres van mijn PC en van de Connectbox zelf gaan goed. Niet zo interessant omdat een ping naar het IPv6 adres van jouw PC ook werkt.
Maar bij mij gaat een ping naar bv Ziggo DNS Server 2001:b88:1002::10 wel goed. Zie Plaatje 1.
In plaatje 2 zie je wat https://ipv6-test.com/ bij mij geeft. Wat krijg jij?
Tot slot nog een Route test naar de Ziggo DNS Server 2001:b88:1002::10. Het Traceroute tooltje van de Connectbox werkt niet goed.
Probeer dat ook eens. Wat is het resultaat?

 

nande
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Tsja, die vreemde resultaten zijn de reden dat ik hier ben.

 

  1. Ongeveer een maand geleden merk ik dat ik Full-DS heb
  2. Router ingesteld (Ik moest rapid-commit uitschakelen)
  3. Hele netwerk (pc’s, laptops, telefoons, tablets) heeft IPv6 werkend
  4. Deze week een nieuw IPv4 adres (zonder echte netwerkonderbreking)
  5. IPv6 toegang tot internet werkt tegelijkertijd niet meer (IPv4 wel)
  6. Connect box herstart, meldt Full-DS status, hele netwerk krijgt weer global IPv6 adressen
  7. Internet toegang via IPv6 werkt weer, ipv6-test geeft 17/20 score
  8. Minder dan een uur later werkt IPv6 internet niet meer, zonder zichtbare verandering in box status

Ik weet niet of er een software update op de connect box is geweest.

Pings vanuit de connect box naar 2001:b88:1002::10 geven timeout, pc traceroute geeft als enige zichtbare hop global IPv6 adres van mijn router verder * * * timeouts. https://ipv6-test.com/ geeft IPv6 not supported (4/20).

Die connect box ping tool gebruik ik ook alleen om andere apparatuur uit te sluiten als oorzaak. Aan de thuisnetwerk kant van de connect box werkt IPv6 alsof er niets aan de hand is, aan de ziggo/internet kant is het een zwart gat.

 

Terzijde: Ook opvallend is dat voor de werkzaamheden van vorige maand mijn IPv4 adres ongeveer twee jaar hetzelfde bleef, en nu krijg ik midden op een avond een andere, van 217.x.x.x naar 82.x.x.x.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Geeft de eigen router eens een herstart en daarna de clients.

 

N.B.:

Onder Windows kan eventueel cmd:
ipconfig /release6
ipconfig /renew6

(als variant op de IPv4 commando's
ipconfig /release
ipconfig /renew                                    )

natuurlijk ook.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Pff.

Is de naam van de DNS Server gevonden, bij de start van tracert? Zal haast wel niet.

traceroute geeft als enige zichtbare hop global IPv6 adres van mijn router

Wat doet een test met de Router er tussenuit?

Wat laat:
ipconfig /all
zien op de PC?
Zit te denken aan een IPv6 Routeringesprobleem. Dubbele IPv6 Gateway. Zoiets.

 

nande
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Goed, direct op de connect box verbonden, geen verandering. (Zoals verwacht, anders zou 2001:b88:1002::10 pingen vanaf de connect box interface wel replies geven.) Nu heb ik ook vanuit windows tracert, ipconfig /all, en ipv6-test.com gedaan, met een laptop zonder router ertussen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Thanks. De Ipconfig laat niks vreemds zien.
Heb toch een bruin vermoeden dat de IPv6 Prefix die je van Ziggo krijgt in een vreemde hoek van het IPv6 netwerk zit, waardoor IPv6 Connecties met Servers niet mogelijk zijn.

Dat zal ik gaan melden, na nog 1 vrij dom dingetje om te proberen.

Maar even de harde hand gebruiken. Fabrieksinstellingen.
Zie plaatje van mijn Giga Connectbox.
Mbv Backup/Reload configurarion settings kun je instellingen bewaren/terugzetten na de Factory Reset, want die gaan daarbij verloren.

Geen geluk? Dan tenslotte nog dit.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/hoe-zet-ik-mijn-modem-terug-naar-de-fabrieksinstellingen-2945

Of deed je dat allemaal al?
 

 

nande
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Na de reset vorige keer werkte IPv6 tijdelijk. Ik had nog geen fabrieksinstellingen geprobeerd, dus dat heb ik gedaan. IPv6 werkt weer (18/20 op ipv6-test.com), maar nu is het afwachten of dat zo blijft.

Ondertussen worden mijn huisgenoten niet blij, dus een eventuele hard reset is misschien iets voor ‘s nachts.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

IPv6 werkt weer (18/20 op ipv6-test.com), maar nu is het afwachten of dat zo blijft.

Stemt hoopvol.
De harde reset is voor alle zekerheid, als helemaal niks helpt.

In principe moet een Soft Factory Reset hetzelfde doen.
 

Uitgelicht topic