TheoWesterhof

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IPv6 naar IPv4

Is het mogelijk dat mijn Connect Box van IPv6 naar IPv4 laat veranderen vanwege de extra instellingen (o.a. Port forwarding).
36 Reacties 36
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Theo,

Dat kan zeker, alleen heb je daar de klantenservice voor nodig. Zij kunnen dat snel geregeld krijgen!
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
De klantenservice is te bereiken via 1200 (als je ook telefonie afneemt bij ziggo & gratis) en anders bellen naar 0900-1884 (normaal tarief). Die kunnen je helpen door je Connectbox om te zetten naar IPv4.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Welkom op onze Community, Theo!

Ik zie dat je nog geen contact met de helpdesk hebt gehad, daarom heb ik de wijziging voor je in orde gemaakt. Binnen 24 uur is het aangepast. Merk je geen verschil? Herstart dan je modem. 🙂

Groet,
Thijs
ZG_ x

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Thijs.
Is het ook mogelijk om de connect box naar ipv4 te zetten als deze in de bridged modus staat?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Is het niet zo dat de connect box standaard ipv4 heeft als hij in bridge modus staat?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Evert96 wrote:
Is het niet zo dat de connect box standaard ipv4 heeft als hij in bridge modus staat?

Inderdaad, een modem kan alleen alleen in de ipv4 modus gebridged staan.
nedebern

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Thijs,

Is het ook mogelijk dat je mijn onlangs geplaatste connect-box naar IPv4 kan veranderen?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Thijs komt hier eens in de paar werkdagen langs, soms sneller.
Wil je nog sneller resultaat dan even bellen met Ziggo. nedebern
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ik neem aan dat dei connect boxjes bij IPv6 in ds-lite gezet worden? Waarom kunnen ze dan niet in dual-stack gezet worden? Dan krijg je een volwaardige IPv4 verbinding plus een volwaardige IPv6 verbinding.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
nedebern wrote:
Hallo Thijs,

Is het ook mogelijk dat je mijn onlangs geplaatste connect-box naar IPv4 kan veranderen?


Heb het verzoek voor je ingediend, binnen 24 uur sta je op IPv4. 🙂
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
caesar wrote:
Ik neem aan dat dei connect boxjes bij IPv6 in ds-lite gezet worden? Waarom kunnen ze dan niet in dual-stack gezet worden? Dan krijg je een volwaardige IPv4 verbinding plus een volwaardige IPv6 verbinding.


Hoi caesar,

Ik heb dit onlangs aan hanh verhelderd in dit topic.

Groet,
Thijs
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Dank je Thijs,

Maar......

Dat is toch te droevig voor woorden!

Hoe kan het nu zijn dat jullie een eigen router laten ontwikkelen door twee fabrikanten (als ik mij niet vergis), en dat dan de basis functionaliteit nog niet eens volledig uitgetest is voordat je die router gaat uitzetten bij klanten? Hoeveel DOCSIS routers zijn er op de markt waar alles wel op orde is?

Ik kan niet wachten tot dat ik mijn eigen modem/router mag aansluiten.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Ik wil niet zeggen dat Full Dual Stack niet werkt op deze modems. Onze keuze is om DS Lite als default optie voor IPv6 op deze modems ongeacht footprint te hanteren.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ja Thijs, maar dat is iets heel anders.

Ofwel je hebt een technische reden om dual stack niet uit te rollen (onvoldoende getest), ofwel Ziggo heeft besloten om ds-lite te gebruiken/misbruiken om global IPv4 adressen terug te krijgen.

In het laatste geval wordt de consument wordt dus voor het blok gezet, een volwaardige IPv4 verbinding of IPv6 met carrier-grade NAT voor IPv4, en dus geen portforwarding etc. Niet echt netjes.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Ik begrijp je kanttekeningen maar het gaat inderdaad om het laatste geval. De keus is gemaakt voor DS Lite in de huidige uitrol.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
caesar
Omdat de meeste klanten niks met Port Forwarding (DMZ-Host,Port Triggering,
VPN) doen, is de DS-Lite uitrol vanuit Ziggo bezien niet zo'n slechte aanpak.

Het is wel opmerkelijk dat er nog steeds geen IPv6-IPv4 Dual Stack fallback mogelijk is
voor klanten die dit soort dingen wel doen.

En laten we het maar helemaal niet hebben over 'Bring your own modem'
of DS-Lite resp Dual Stack support van Ziggo voor een eigen Router.

Maar ja, wie zal dat allemaal willen (weten), als de meeste klanten
gelukkig zullen zijn met DS-Lite op het Ziggo kastje.
En Ziggo dan ook: alweer een IPv4 address minder weg te geven.

Gr Han
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
hanh wrote:
caesar
Omdat de meeste klanten niks met Port Forwarding (DMZ-Host,Port Triggering,
VPN) doen, is de DS-Lite uitrol vanuit Ziggo bezien niet zo'n slechte aanpak.

Het is wel opmerkelijk dat er nog steeds geen IPv6-IPv4 Dual Stack fallback mogelijk is
voor klanten die dit soort dingen wel doen.

Dan heb je Thijs niet helemaal goed begrepen. Dat kan wel degelijk, maar Ziggo wil het niet aan klanten ter beschikking stellen.

En laten we het maar helemaal niet hebben over 'Bring your own modem'
of DS-Lite resp Dual Stack support van Ziggo voor een eigen Router.

Halverwege volgend jaar zal Ziggo wel moeten. Als de wet goed toegepast was, had Ziggo dit al meer dan 10 jaar moeten ondersteunen.

Maar ja, wie zal dat allemaal willen (weten), als de meeste klanten
gelukkig zullen zijn met DS-Lite op het Ziggo kastje.
En Ziggo dan ook: alweer een IPv4 address minder weg te geven.

Gr Han

Ja, de meeste klanten hebben nergens last van bij ds-lite, totdat ze ze wel apparatuur van buiten af willen kunnen benaderen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ceasare
"Dan heb je Thijs niet helemaal goed begrepen. Dat kan wel degelijk, maar Ziggo wil het niet aan klanten ter beschikking stellen."

Ik heb Thijs wel degelijk begrepen. Op e.e.a manier biedt Ziggo alleen Ipv4 falback aan als
DS-Lite niet voldoet (voor Port Fowards bv). Dat een pilot IPv6-Ipv4 Dual Stack firmware fallback
niet als alternatief wordt aangeboden kan te maken hebben met dat men er onzeker over is.
Weet daar verder niks van.

"Halverwege volgend jaar zal Ziggo wel moeten. Als de wet goed toegepast was, had Ziggo dit al meer dan 10 jaar moeten ondersteunen."
Ja dat is de wet. En zo ploegen we voort. In Duitsland zijn ze wat verder.
Dat is nu weer wat Europa voorstelt op dit punt.

Verder denk ik dat het uiteindelijk wel goed zal komen.
Jij bent wat pessimistischer hierover zag ik andere topics. Dat is je goed recht.

Gr Han

NOOT ik draai hier nu een naar mijn smaak nette Dual Stack firmware pilot op de Technicolor.
Wat Ziggo hier verder mee gaat doen, weet ik ook al niet. Hoop 'm na afloop wel te mogen houden.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Je hebt Thijs inderdaad niet goed begrepen :relaxed:

Ik schreef:

Ofwel je hebt een technische reden om dual stack niet uit te rollen (onvoldoende getest), ofwel Ziggo heeft besloten om ds-lite te gebruiken/misbruiken om global IPv4 adressen terug te krijgen.

en Thijs gaf toe dat dit laatste het geval is. Er zijn dus geen technische beletsels om dual stack te draaien Kan ik mij ook niet voorstellen, want al die routers draaien op Linux, en dit is al lang een standaard instelling voor Linux.

Europa heeft geen voorstel gedaan, Europa heeft een richtlijn uitgevaardigd, en de EU landen zijn verplicht de inhoud van die richtlijn in nationale wetgeving op te nemen.

Ik ben niet pessimistisch, maar ik ben al een paar jaar bezig om Ziggo er van te overtuigen dat ze eigen modem/routers moeten toestaan. Ziggo weet dat ook bliksems goed, maar ze houden zich van de domme.

Uitgelicht topic