gebe

Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

IPv6 Full Dual Stack nadelen?

Hi all, ik heb al gedurende mijn hele Giga abo een probleem, dat met de huidige dagelijkse video-conferences die ik heb steeds lastiger wordt: regelmatige packetloss in de upstream. Zichtbaar in bv de video-stream check van ZOOM tijdens video-sessies. Ongeveer 10 seconden lang valt de upstream weg. Nogal lastig met video-sessies. Via dit forum van alles aan proberen te doen, inclusief een monteur aan huis, uitzonderlijk in deze tijden. Geen oplossing. Ziggo kan helaas niks vinden.

Mijn vermoeden, na input van de community, blijft nog steeds dat mijn Connectbox geen goede connectie heeft, upstream, met het Cadant CMTS. Een bekend probleem volgens sommigen maar blijkbaar lastig te reproduceren, laat staan fixen voor Ziggo  

Nu mijn vraag: ik blijk via een moderator op dit forum IPv6 Full DS aan te kunnen zetten in mijn oude Ziggo gebied, met behoud van IPv4 port-forwarding. Ik wist niet dat dat kan. 

Zou dat , hoe vreemd ook, een positieve of negatieve impact kunnen hebben op de connectie met het CMTS of de packetloss die ik ervaar? Is dit ook weer eenvoudig uit te zetten als het niet goed werkt?

58 Reacties 58
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

IPv6 en IPv4 hebben geen invloed op de verbinding met de CMTS. Als je modem DOCSIS connectie met de CMTS hapert, heb je daar op zowel IPv4 als IPv6 last van, dat maakt niet uit.

gebe
Topicstarter
Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Dank, dat vermoeden had ik zelf ook al. Helaas is de hapering niet eenvoudig te fixen. 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Maak even foto van je aansluiting waar Ziggo het huis binnenkomt en ook de Up en downstream waardes van je modem, misschien kan moderator kijken wat er gaande is.


Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

 

Let wel dat terug zetten naar IPv4 of volledig IPv6 niet zomaar gedaan worden door een moderator, ze willen eerst wat meer informatie zien.


Zet in je profiel Postcode en huisnummer ( alleen zichtbaar voor jezelf en moderators)

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten. 

Op de pagina iets naar beneden scrollen. 


Hoe staat in je modem de DHCP IPv4 en IPv6 op Slaac of Stateles

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Let wel dat terug zetten naar IPv4 of volledig IPv6 niet zomaar gedaan worden door een moderator, ze willen eerst wat meer informatie zien.

Let op. IPv6 Full Dual Stack kan niet worden teruggezet naar iets anders. Er is geen noodzaak voor.

Wel kan DS-Lite worden teruggezet naar IPv4 als je Port Forwarding nodig hebt. Dat kan nl niet bij DS-Lite. Staat dan ook niet in het Menu Beveiliging. Zie plaatje,. waarin Port Fowrarding etc wel beschikbaar is, zoals dat bij Full Dual Stack of IPv4 het geval is.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Plaats eens de volledige netwerk log van het modem.

gebe
Topicstarter
Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Als IPv6 Dull DS niet kan worden teruggedraaid zoals ik hierboven lees ga ik het niet laten aanzetten.

@Dave- en @ArChie.DVB, mijn upload packetloss is al uitgebreid behandeld in https://community.ziggo.nl/community-archief-226/giga-internet-verbinding-haalt-download-snelheid-ni...

@Dave- alle opties in huis zijn al nagelopen, ook door een monteur ter plaatse. 

Maar met alle plezier hier mijn netwerklog, ik hoop nog steeds op een oplossing.

 

Netwerk historie 21-5-2020

Tijd Prioriteit Omschrijving
Thu 01/01/1970 01:01:28 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 05/05/2020 15:55:32 5 MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Thu 01/01/1970 01:01:16 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 05/05/2020 16:03:33 5 MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Fri 08/05/2020 01:53:52 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Mon 11/05/2020 10:54:37 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Mon 11/05/2020 13:53:53 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Tue 12/05/2020 10:43:46 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Fri 15/05/2020 01:53:53 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Fri 15/05/2020 01:53:53 6 DHCP Renew - lease parameters time server-172.25.97.83 modified;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Fri 15/05/2020 20:42:26 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Sun 17/05/2020 18:06:45 6 CM-STATUS message sent. Event Type Code: 5; Chan ID: 27; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Mon 18/05/2020 13:54:02 4 DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Thu 21/05/2020 08:48:07 3 No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:0c:2a:7e;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:e6:73;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

en

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 58800000 48.520599 5120 KSym/sec 64QAM 4
2 36000000 47.270599 5120 KSym/sec 64QAM 3
3 44500000 47.520599 5120 KSym/sec 64QAM 2
4 52000000 48.020599 5120 KSym/sec 64QAM 1


 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 US_TYPE_STDMA 0 0 17 0
2 US_TYPE_STDMA 0 0 17 0
3 US_TYPE_STDMA 0 0 17 0
4 US_TYPE_STDMA 0 0 17 0
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Wellicht kan @Cecilia Ziggo nog iets doen, zij is online vandaag en kan kijken wat ze voor je kan betekenen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@gebe

Als IPv6 Dull DS niet kan worden teruggedraaid zoals ik hierboven lees ga ik het niet laten aanzetten.

Ah, je hebt geen Full Dual Stack. Even niet goed gezien. Full Dual Stack aanzetten, als je dat niet hebt, is sowieso geen standaardprocedure. Of er zou ineens iets gewijzigd moeten zijn in de gebruikelijke aanpak.
 

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Aha, je naam kwam me al bekend voor. Als er nog niets gedaan is aan die eerder behandelde problematiek dan heeft het inderdaad niet veel zin om dat soort zaken hier weer opnieuw te gaan behandelen. Voor audio/video conferenties zou in principe een 50/5 abonnement al voldoende moeten zijn, dus ben ik het met het de conclusie van efok eens.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hey @gebe!

Op een gegeven moment zit je met de handen in het haar als er al zo ontzettend veel is getest, logisch dat je dan wilt checken of het effect heeft als je naar Full DS over wordt gezet.

Het is inderdaad niet de standaard procedure zoals hanh al aangaf maar ik zie dat je het er met Cecilia al over had gehad in je vorige topic dus bij deze heb ik de optie IPv4 only uit je profiel verwijderd! Ik ben ontzettend benieuwd of je verschil merkt na deze wijziging. Binnen nu en 24 uur is de wijziging verwerkt. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Als dit een vervanging oplevert naar IPv6 DS-Lite en er worden thans Port Forwards etc gebruikt of UPnP, dan zijn de rapen gaar.

‘t Is maar dat je het weet…………….

Ben benieuwd naar de uitkomst. Het is mij nl niet helemaal duidelijk hoe kunnen overstappen tussen Ipv4<->DS-Lite<->Full Dual Stack eigenlijk precies in elkaar zit resp goed aangestuurd kan worden. Wat is standaard en wat is een heel erg speciaaltje door een Mod?
 Ik zou daar (elders) graag meer helderheid over willen hebben.

By the way: in fUPC is Full Dual Stack nog niet mogelijk.

gebe
Topicstarter
Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Ehh @Mariska Ziggo, gisteren zei ik in deze thread: “Als IPv6 Full DS niet kan worden teruggedraaid zoals ik hierboven lees ga ik het niet laten aanzetten.” Bovendien heb ik een aantal Port forwards op IPv4 die ik niet kwijt kan raken. Ik heb nooit expliciet gevraagd om IPv6 toch? Ik heb zuiver info gevraagd of dat zou kunnen helpen.

Ik zie nu inderdaad dat mijn router is voorzien van IPv6 en dat er geen port-forwarding meer mogelijk is.

Ik hou van pro actief maar dit helpt niet. Helaas blijkt Ziggo mij niet te kunnen helpen bij mijn duidelijk reproduceerbare upstream packet-loss tijdens video-verbindingen. Ik zie diverse threads op dit forum over dit onderwerp. Ik zou het top vinden als een moderator daar echt nogmaals in gaat duiken. Er is duidelijk iets mis met de connectie van het modem naar het Arris Cadant CMTS. Helaas gaan jullie geheel niet op deze aanwijzing in, ook niet door hem bewijsbaar te ontkrachten. Waarom wordt daar niet op geacteerd? Waarom blijft het daar stil over? Terwijl er geen enkele andere verklaring wordt gegeven>?

Bij deze dus mijn verzoek om, als port-forwarding met deze Ipv6 config niet mogelijk is, de ongevraagde wijziging terug te draaien naar IPv4 only.

 

gebe
Topicstarter
Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

En volgens mij heb ik nu DS-Lite en geen Full Dual Stack? Ik zit in Ziggo gebied.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Als je DS-Lite hebt dan staat er geen Port Forwarding etc in het menu Beveiliging.
Zie plaatje.

Dat heb ik al eerder laten weten. Niet gelezen?
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-full-dual-stack-nadelen-56799?postid=593583#p...

Wat is er aan de hand?

gebe
Topicstarter
Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Jazeker @hanh, heb ik gezien, dank. Wat er aan de hand is, is dat Ziggo ongevraagd Ipv6 DS-Lite heeft geactiveerd en ik nu mijn port-forwards kwijt ben...:-(

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Daar was ik bang voor, snapte je al.

Wat nu @Mariska Ziggo ? Kan weer terug zetten naar IPv4 vandaag nog?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@gebe  Heb op de achtergrond een extra calletje geplaatst. Of dit vandaag nog gaat helpen, weet ik niet. Misschien morgen.

gebe
Topicstarter
Level 7
  • 209Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Inmiddels weer terug op IPv4 Only, en de port-forwards staan er nog in.

Ik blijf ondertussen hopen op een diepgaande analyse van het upstream packetloss probleem, ik zie diverse posts op dit forum van mensen die hier last van blijven houden.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Super super sorry @gebe! Dat is nooit mijn bedoeling geweest, ik wilde juist graag helpen en het direct uitsluiten. Dat was veel te snel gehandeld. Sorry, helemaal mijn schuld. Ik heb je het per direct weer omgezet naar IPv4. 

Het probleem wat je ervaart is daar helaas nog niet mee opgelost. Ik ben er uiteraard voor je ingedoken en ik vind hier geen directe oorzaak, net als de monteurs en collega's die eerder op je topic(s) hebben gereageerd. Ik heb daarom een afdeling voor je benadert die uitgebreid de tijd gaat nemen om het signaal van top tot teen na te kijken. Er gaat echter helaas wat meer tijd overheen voordat ik weer een antwoord heb ontvangen. Zodra ik bericht terug heb of er nog aanvullende informatie nodig is dan laat ik het hier weten. 

Uitgelicht topic