efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

IPv6 en bridge mode - benieuwd naar jullie mening

Anne H Ziggo wrote:

efok wrote:
Anne H Ziggo Hij heeft zijn modem in bridge, “dus” geen IPv6. ?
Is er trouwens enig zicht op wanneer bridge mode wel IPv6 krijgt?
Dit is zeker een goede vraag, mogelijk een eigen topic waard 😉

Er is geen zicht op wanneer we hier mee bezig gaan. Het is voor ons wel belangrijk dat klanten een optie houden om router functies in de modem uit te schakelen en deze functies met eigen routers te verzorgen. Op dit moment hebben we dat, en dan valt de verbinding terug op IPv4 omdat er nog behoorlijke delen van internet op een pure IPv6 verbinding simpelweg niet benaderbaar zijn (IPv6 kan niet niet met IPv4 communiceren).

Kunnen jullie - eventueel in een nieuw topic - aangeven waarom bridge met IPv6 op korte termijn een gewenste functie is? En waarom dat behalve voor techneuten interessant kan zijn voor de consument?



Naar aanleiding van bovenstaande van Anne H Ziggo in dit topic, start ik hier een een topic over IPv6 in Bridge mode.

Om hier op bovenstaande in te gaan:
Ten eerste ben ik erg blij met de mededeling dat Ziggo bridge mode belangrijk vindt, en eigen routers wil blijven ondersteunen!

Een pure IPv6 only verbinding is inderdaad niet waarop we nu op zitten te wachten, dat gaat nog niet werken. Echter de transitie naar IPv6 zal wel een keer gemaakt moeten worden. Geknutsel met DS-lite configuraties op een eigen router lijkt me lastig omdat dit voor iedere router vast weer anders is.
Ik zou willen daarom pleiten voor de optie Full Dual Stack op de eigen router. Dus zowel een IPv4 adres en IPv6-range toewijzen aan de eigen router.

Is dit op korte termijn gewenst? Misschien lijkt het van niet, op dit moment lukt het nog steeds met IPv4 only, maar hoe lang nog? Het aantal beschikbare IPv4 adressen is nagenoeg nul, en het internet groeit nog steeds. Hoe lang kunnen NL providers/hosters nog IPv4 toegang voor alle servers garanderen? Ik kan de termijn niet aangeven.

Voor de korte termijn denk ik dat een test-fase met IPv6/IPv4 combinatie op eigen routers de aangewezen stap is. Daar kunnen Ziggo en de 1e proefkonijnen veel van leren, zodat zodra de situatie echt nijpend wordt, dit makkelijker kan worden uitgerold. Dus op dit moment inderdaad voor de techneuten, maar dan wel als wegbereiding voor de rest.
Voor "de consument" is het nu misschien nog geen must, maar dat kan wel snel veranderen, en dan kun je maar beter voorbereid zijn.

Ben benieuwd naar de mening en argumenten van anderen.
38 Reacties 38
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ziggo moet iets aan IPv6 transitie doen. Dat is goed voor de toekomst.

DS-Lite is een prima middel daartoe als je als ISP krap in je IPv4 adressen zit/zal gaan zitten.
De klant hoeft er geen last van te hebben, als er tenminste geen gebruik hoeft te worden gemaakt van enkele IPv4 goodies, waaronder Port Forwarding.
Zodra dat nodig is, moet worden overgestapt naar IPv4 only of IPv6 Dual Stack.
In de huidige praktijk is DS-Lite er alleen op de ConnectBox, naast de ook op de ConnectBox uitgerolde Dual Stack en IPv4 Firmware.
Er is thans alleen een overstap mogelijk van DS-Lite naar IPv4 Firmware, als dat nodig is- niet naar Dual Stack.

Hoe krap Ziggo/Liberty Global in z'n IPv4 adressen zit, is onbekend resp een goed bewaard geheim. Geruchten gaan dat er nog zat ruimte in zit. Als daarmee geen problemen te verwachten zijn, heeft Dual Stack als transitiemiddel m.i. de voorkeur boven DS-Lite. Al was het maar vanwege de uniformiteit.

In het network van Ziggo/Liberty Global is voor IPv6 DS-Lite en voor Dual Stack support aanwezig.
Die wordt thans alleen aangeboden icm Firmware op een Ziggo Modem/Router.
Dat zou ook moeten kunnen met een Ziggo Modem/Router in Bridge Mode en tenslotte aan klanten die 'straks' een eigen kabelModem mogen hebben.
Met een goede eigen Router zou dan van die DS-Lite of Dual Stack support gebruik kunnen worden gemaakt.
Is wel meer voor de advanced gebruiker, maar ik zie niet in waarom daar niet eens aan begonnen kan worden. Een probleem kan zijn dat gehanteerde oplossingen nog niet voldoende sporen met breed ingedaalde IPv6 standaards. Dat kan je met eigen Router Firmware op Ziggo/Liberty Global apparatuur een beetje gladstrijken.

De diskussie over of Ziggo wel goed op koers is met z'n IPv6 transitie, is een lastige.
Het is voor de toekomst en je hebt er als klant nu verder nog niks aan.
Dat kan onwenselijke laksheid veroorzaken, die ISP en klanten later behoorlijk kan gaan opbreken. Het vandaag maken van een goede inschatting voor de toekomst is vrijwel onmogelijk.

Gr Han
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Het zou fijn zijn als Ziggo deze optie aan klanten met een bridged modem/router aanbied.
Dan kunnen wij vast ervaring opdoen hoe een en ander ingesteld moet worden met IPv6.
Er veranderd veel ten opzichte van IPv4.
Let wel het moet Dual Stack zijn!
Ik wil wel "proef-konijn" zijn, maar mijn web en mail-server moeten wel bereikbaar blijven over IPv4.

Groet, Gusto
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes

Achterblijven implementatie IPv6 schaadt Nederlands innovatieklimaat

https://www.sidn.nl/a/over-sidn/achterblijven-implementatie-ipv6-schaadt-nederlands-innovatieklimaat
Erving

Level 6
  • 108Posts
  • 4Oplossingen
  • 29Likes
Interessante discussie ! Ik zat toevallig gisteren te denken n paar vragen over dit onderwerp te stellen, maar die zijn nu beantwoord door jullie. Ben ook benieuwd wanneer Ziggo hiermee gaat beginnen.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Erving KPN en Ziggo beloven al jaren dat ze IPv6 gaan uitrollen, gevolg nederland zit nu op 13%. 😞
En onze zuider-buren op 53%.

Groet, Gusto
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Grootste voordelen van IPv6:

  • Ieder apparaat in het netwerk heeft zijn eigen unieke ip-adres.
  • Geen NAT-geneuzel meer (portforwarding).

Groet, Gusto
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
hanh jij hebt toch een IPv6-block, hoe statisch is dit?

Groet, Gusto
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gusto Ja ik heb een /56 prefix. Die is in de loop van 1 jaar 1 x gewijzigd.
mlaurense

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ook ik wacht al tijden op een IPv4+IPv6 mogelijkheid op mijn eigen router via Ziggo modem in bridge. Ik gebruik nu een Hurricane Electric tunnel, maar omdat de IPv6 range officieel in de USA ligt, moet ik trucjes uithalen om bijvoorbeeld Ziggo Go te kunnen gebruiken.

Ik wil me ook zeker aanmelden als proefpersoon voor dual stack in bridge mode.
por

Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Indien Ziggo IPv6 in bridged mode zou bieden, dan kan een eigen router de IPv6 WAN interface implementeren en in gebieden waar geen Full-DS wordt geleverd kan die eigen router dan prima zelf de DS-Lite IPv4 tunnel interface implementeren. Maar Ziggo biedt dat niet, ondanks wettelijke verplichtingen en veler verzoek [1].

De keuze van Ziggo om in bridge mode uitsluitend IPv4 te bieden (in oud UPC geldt deze beperking ook voor de Zakelijk MKB Pro abonnementen !) is een aanfluiting en getuigt van (te) weinig respect voor de belangen van haar klanten en (te) veel oog voor haar eigen belangen. Zonder ingrijpen van de ACM gaat dit niet verbeteren.

[1] zie o.a.:
- https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-ziggo-een-vreemd-recept-met-een-nare-smaak-29503/
- https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1871707/
VriendP

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zou erg graag een deel van mijn netwerk op IPv6 willen zetten. Belangrijkste reden daarvoor is natuurlijk het opdoen van kennis. Experimenteren met addressing, routing, ipsec, firewall policies, etc. Ik kan me vergissen maar volgens mij is dat laatste potentieel een reden waarom Ziggo nog steeds geen bridging combineert met IPv6.

Er is qua firewalling wat meer nodig voor IPv6 dan voor IPv4, gebruikers worden niet meer automatisch beschermd door NAT, dus dat is al direct een probleem. Maar ook bijvoorbeeld al de simpele vraag wat je met ICMPv6 moet doen, blokkeren of niet? De realiteit is dat op dat soort vragen geen eenvoudige antwoorden zijn en dat de gemiddelde thuisgebruiker veel beter op IPv4 kan blijven of zich gewoon moet blijven beschermen met NAT. Techies kunnen er wel lekker op losgaan natuurlijk. Controlled demolition. 🙂

Uiteindelijk vind ik dat je als consument zelf moet kunnen kiezen. Wil ik mezelf blootstellen aan de risico's die kleven aan IPv6 'early' adoption? En als het antwoord daarop Ja is, dan moet een Ziggo of KPN die dienst gewoon kunnen leveren in plaats van hun klanten te laten doormodderen met een Hurricane Electric prefix.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
VriendP IPv6 staat nog in de kinderschoenen en een deel van het internet en de werkzaamheid bij Ziggo is nog niet dusdanig stabiel dat experimenteren handig is.
Zit het dan niet goed werken bij jou of bij Ziggo.

Ik zou eerst dit topic eens doorlezen, dit legt een goede basis voor IPv6 kennis en geeft al antwoord op een aantal vragen: Een "beknopte uitleg" van IPv6

In dit topic worden wat problemen besproken die nu spelen met IPv6:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-ziggo-een-vreemd-recept-met-een-nare-smaak-29503
efok
Topicstarter
Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Be rt IPv6 nog in de kinderschoenen? Dat is in zijn algemeenheid niet waar. De draft versie is al uit 1998, dat waren de kinderschoenen. De wereldstartdag voor IPv6 was in 2011. Het is sindsdien ook al door de grote bedrijven geimplenteerd. Het is sinds 2017 een Internet Standard.
Ja bij Ziggo staat het kennelijk nog in de kinderschoen, en daar zit precies de irritatie bij een deel van de klanten. Die zouden graag zien, dat er een nette Full dual stack wordt voor iedereen wordt uitgerold, ook voor modems in bridge.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ziggo rolt IPv6 uitsluitend nog uit icm 'eigen' firmware op 'eigen' Modem/Routers.
Er zal dus nog wel iets aan de hand zijn met Ziggo Dual Stack of DS-Lite, zonder deze voorwaarde.
Anders begrijp ik niet dat er nog steeds geen Ipv6 Pilot is voor bezitters van een fatsoenlijke Router die IPv6 ondersteunt. Kleine groep, maar interessant om mee te gaan experimenteren.
OK, het is volgens velen, wo Ziggo zelf, nog niet nodig dit nu al te gaan doen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Leve XS4ALL. Ten dode opgeschreven?
por

Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
hanh wrote:
Ziggo rolt IPv6 uitsluitend nog uit icm 'eigen' firmware op 'eigen' Modem/Routers.
Er zal dus nog wel iets aan de hand zijn met Ziggo Dual Stack of DS-Lite, zonder deze voorwaarde.
Anders begrijp ik niet dat er nog steeds geen Ipv6 Pilot is voor bezitters van een fatsoenlijke Router die IPv6 ondersteunt. Kleine groep, maar interessant om mee te gaan experimenteren.
OK, het is volgens velen, wo Ziggo zelf, nog niet nodig dit nu al te gaan doen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Leve XS4ALL. Ten dode opgeschreven?


ISPs als Ziggo die zelf ook content diensten leveren hebben groot belang bij het belemmeren van gebruik van eigen apparatuur en lobbyen dan ook sterk tegen. Content provider Ziggo heeft graag een exclusieve content-hub bij haar klanten.
Martdj

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Spijtig genoeg geen enkele reactie van een Ziggo medewerker hier. Het geeft wel aan dat er gewoon niets gaat veranderen als er niet enige dwang is. De enige mogelijkheid die ik zie is dat wij, wanneer er straks eindelijk concurrenten hun diensten op de kabel mogen aanbieden en wel een fatsoenlijke IPv6 implementatie bieden, wij massaal overstappen. We zullen met onze portemonnee moeten praten.
ArcoVeenhuizen

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb vanmiddag gechat met een medewerker van Ziggo, en ze heeft voor mij ipv6 aangezet terwijl mijn modem in bridge mode staat. echter krijg het een en ander niet voor elkaar ik heb een Unifi Security Gateway als router.

enige wat ze mij niet konden vertellen wat ik bij “Prefix Delegation Size” moet in vullen. 

 

Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dan zou jr de eerste zijn die hier reageert met ipv6 en bridge.

Weet je zeker dat je modem nog in bridge staat?

Uitgelicht topic