Wiljovandalen

Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

IP conflicten oplossen

volgens de helpdesk heb ik IP conflicten. na diverse bezoeken van monteurs wordt dat nu gezien als probleem bij het meerdere keren per dag uitvallen van mijn complete internet verbinding. zowel bedraad als WiFi en dat al voor meerdere jaren. maar het blijft een groot probleem in een slim huis. hebben jullie een oplossing?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Wiljovandalen wrote:

hij is dan verbonden en ik heb internet op pc. dit zou ik dan voor een lange tijd moeten laten werken? Om te kunnen zien of hij over de hele dag en nacht nog uit valt?


Ja, inderdaad. Ik denk dat u vandaag zelf uw gordijnen dicht moet doen ( "...Slim huis...” )

Als al uw apparatuur niet is aangesloten op de CB, dan kunnen deze ook niet de problemen veroorzaken. Als u problemen blijft houden en als uw eigen apparatuur ook wifi gebruikt, dan eventueel ook wifi uitzetten op de CB.

Als er behalve uw laptop/desktop niets op de CB is aangesloten en deze nog steeds problemen geeft, dan kan alleen in de CB/laptop/desktop een probleem zitten. De laptop/desktop kan u zelf controleren en als daar geen vreemde instellingen in zitten, dan blijft de CB over.

Als met de bovenstaande test, de problemen blijven, dan zou u daarmee Ziggo moeten/kunnen overtuigen, om de CB ( eventueel als laatste test ) te vervangen.

Ps1. Afhankelijk hoe vaak per dag er problemen zijn, hoeft u natuurlijk niet de hele avond zonder tv/wifi/internet te zitten. U zou de test ook over meerdere dagen kunnen doen. Als u b.v. 4 keer peer dag problemen had en m.b.t. de test de komende dagen ( als alles is afgesloten ) overdag geen problemen hebben, dan kan u zelf de conclusie trekken.
 

Ps2. Zorgt u wel dat, tijdens de test, u uw laptop/desktop bezig houdt en zo wel eventuele problemen opmerkt?

Bekijk in context

12 Reacties 12
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

IP conflicten krijg je alleen als er meerdere DHCP servers actief zijn in het netwerk. Oplossingen kunnen alleen worden aangedragen als het probleem duidelijk is. Hoe zit uw netwerk in elkaar?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Jan F. wrote:

IP conflicten krijg je alleen als er meerdere DHCP servers actief zijn in het netwerk….


En/of er apparaten ( "... slim huis...” ) een statisch IP nummer hebben, die wel in de range van de DHCP zitten.

Maar zoals @Jan F. zegt : “...Oplossingen kunnen alleen worden aangedragen als het probleem duidelijk is. Hoe zit uw netwerk in elkaar?”

Wiljovandalen
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

de witte modem van Ziggo met een bedraadde booster op zolder. net achter de router een TP link 8 kanaals switch. verderop voor de pc, tv, printer enze 2x een 8 kanaals switch. Lynxys SD2008 en een Lynxys SDS128.

pc, printer, tv, speaker balk voor tv, hd,s: alles is bekabeld. wifi wordt gebruikt voor Google home nest en mobiele tel, tablet, en slimme schakelaars en rookmelders

is dit voldoende info? is er software die een schema kan maken van het netwerk? of een IP scanner?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

IP Scanner: ik gebruik altijd deze gratis advanced-ip-scanner.com scanner en dan als RUN/portable installeren.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Behalve de witte ConnectBox, zie ik in uw lijst geen apparaat wat ook een DHCP functie heeft.

Soms is de CB wat van slag ( vriendelijk gezegd ), hebt u die al eens uit/aan gehad of gereset ( reset = dan is deze wel alle aangepaste instellingen kwijt )?

Dubbel IP nummers kan u niet opsporen m.b.v. een IP scanner. Het laatste apparaat die zich met een ( b.v. een statisch/vast ) IP nummer meldt, neemt dat IP nummer gewoon over van het vorige apparaat.
Natuurlijk kan u wel met een IP-scanner controleren welke apparaten welke IP-nummers hebben.
 

Wiljovandalen
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

omdat het internet dagelijks diverse keren uitvalt moet ik de CB elke keer opnieuw opstarten. ook resetten, in de CB zelf, heb ik al diverse malen geprobeerd. alles heeft geen blijvend resultaat….helaas. kwam er een monteur dan werkte het een of meerdere weken goed en daarna was het weer zoals nu.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Wiljovandalen wrote:

...probleem bij het meerdere keren per dag uitvallen van mijn complete internet verbinding. zowel bedraad als WiFi en dat al voor meerdere jaren...


Misschien na al die "...jaren..” een tijd voor een grote/rigoureuze test? Wat gebeurt er als u alle netwerkkabels uit uw CB haalt en daarop b.v. alleen rechtstreeks uw laptop/pc aansluit?

Ik persoonlijk heb slechte ervaringen met de CB en vind het een bagger ding. Als tijdens de bovenstaande test nog steeds problemen zijn, dan ook wifi uitzetten op de CB. Dan nog steeds problemen, dan wijst er toch veel richting de CB.

“... ook resetten, in de CB zelf...” hebt u de CB ook al gereset met de reset-knop achterop de CB?

Wiljovandalen
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

hij is dan verbonden en ik heb internet op pc. dit zou ik dan voor een lange tijd moeten laten werken? Om te kunnen zien of hij over de hele dag en nacht nog uit valt?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Wiljovandalen wrote:

hij is dan verbonden en ik heb internet op pc. dit zou ik dan voor een lange tijd moeten laten werken? Om te kunnen zien of hij over de hele dag en nacht nog uit valt?


Ja, inderdaad. Ik denk dat u vandaag zelf uw gordijnen dicht moet doen ( "...Slim huis...” )

Als al uw apparatuur niet is aangesloten op de CB, dan kunnen deze ook niet de problemen veroorzaken. Als u problemen blijft houden en als uw eigen apparatuur ook wifi gebruikt, dan eventueel ook wifi uitzetten op de CB.

Als er behalve uw laptop/desktop niets op de CB is aangesloten en deze nog steeds problemen geeft, dan kan alleen in de CB/laptop/desktop een probleem zitten. De laptop/desktop kan u zelf controleren en als daar geen vreemde instellingen in zitten, dan blijft de CB over.

Als met de bovenstaande test, de problemen blijven, dan zou u daarmee Ziggo moeten/kunnen overtuigen, om de CB ( eventueel als laatste test ) te vervangen.

Ps1. Afhankelijk hoe vaak per dag er problemen zijn, hoeft u natuurlijk niet de hele avond zonder tv/wifi/internet te zitten. U zou de test ook over meerdere dagen kunnen doen. Als u b.v. 4 keer peer dag problemen had en m.b.t. de test de komende dagen ( als alles is afgesloten ) overdag geen problemen hebben, dan kan u zelf de conclusie trekken.
 

Ps2. Zorgt u wel dat, tijdens de test, u uw laptop/desktop bezig houdt en zo wel eventuele problemen opmerkt?

Wiljovandalen
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

ga ik proberen. bedankt

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @Wiljovandalen , welkom hier op de Community!

 

Conflicten vermijden of voorkomen we het liefst helemaal 😉 Het is dan ook goed dat je hier aan de bel trekt en naar een oplossing zoekt. 

 

@Pasi schiet je direct te hulp en heeft je een hoop uitleg gegeven. Ik begrijp dat je zijn tip hebt uitgeprobeerd. Laat je hier nog weten of het daarmee volledig is opgelost?

Wiljovandalen
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik kan nog niet definitief melden of het nu opgelost is. Probeer de komende dagen helderheid te krijgen.

Uitgelicht topic