IP conflict na het instellen van vaste IP-adressen

Toon eerste bericht

58 Reacties

Reputatie 7
@joszwa Inmiddels heb ik de stappen doorlopen. Na het handmatig instellen van de DHCP, en vervolgens de reboot, blijft de verbinding werken. Ik kan het dus niet reproduceren.

Nu snap ik dat het erg vervelend is om na een stroomonderbreking alles weer opnieuw in stellen. Dus de keus laat ik dan ook bij jou. Mijn verzoek is om het probleem nogmaals zelf te reproduceren en vervolgens met een apparaat wat niet een statisch IP krijgt toegewezen een aantal zaken te controleren.

• Wat voor IP adres krijgt het apparaat toebedeeld
  • Kun je de website nu.nl pingen
  • Wat voor resultaat krijg bij ping 8.8.8.8
We zien de resultaten graag tegemoet!
Sander,

ik ga er morgenmiddag of donderdag mee aan de slag.
Dit meer zo vervelend, omdat ik nu weet dat de huidige situatie werkt en ik daar naar terug kan gaan.
Je hoort me!

groeten, Jos
Jaja.... ik zie zojuist dat Ziggo meent de 60 euro te incasseren... dat gaat dus echt niet gebeuren!
Reputatie 7
Badge +31
@joszwa heb je ZiggoWebcare in onderstaand topic op de Consumentenbond community al de gegevens gestuurd waar zij om vragen?

https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/waarschuwing-voor-defecte-firmware-in-ziggo-modems-18205?postid=88356

ZiggoWebcare schreef:

Ik wil graag voor je uitzoeken waarom de monteur precies kosten in rekening heeft gebracht. Stuur een privébericht met je postcode en huisnummer zodat ik je gegevens erbij kan pakken. Ik zie dat Sander van de Community inmiddels bezig met het topic wat je hebt gestart. Wacht daar even af wat er uit komt.

Mocht je niet weten hoe een privébericht te sturen, klik op ZiggoWebcare naam of avatar en op de volgende pagina op Stuur bericht.
@Sander Ziggo Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt, geen enkele vermelding in de lijst vast IP's, alle apparaten dynamisch na enig moment (Geen idee of dit een stroomstoring was of een firmware update). Anders dan joszwa hadden al mijn apparaten nog wel een IP en toegang tot internet. Maar port-forwarding klopte niet meer en apparaten vinden elkaar niet meer.
Ik heb ook ConnectBox maar kennelijk wel van andere producent (zie mijn post eind pagina 1 van dit thread).
Ook ik gebruik '0' op de derde plaats van de IP-range, en 100 tot 200 op de vierde.
Wellicht ook van belang: ik gebruik Chrome Version 71.0.3578.98 (Official Build) (64-bit).

Als aanvulling wil ik nog even opmerken:
  1. dat als ik IP/Mac-adressen kies om 'vast te zetten, soms wel en soms niet het MAC-adres verschijnt in de vakjes waar je een vast IP kunt instellen. Handmatig invullen werkt ook maar het is toch vreemd en dus het vermelden waard.
  2. Vervolgens gebeurt het soms wel, soms niet, dat het IP adres dat ik gekozen heb, wordt genegeerd en een IP wordt vastgezet met een nummer dat in de range dynamisch uitgegeven IP's ligt.
  3. En als klap op de vuurpijl gebeurt het soms wel en soms niet dat een IP-adres netjes is vastgezet op het nummer dat ik heb ingegeven, maar na toevoegen van een volgend IP-adres, of refreshen van de pagina, of opnieuw naar deze pagina klikken, toch verspringt naar een IP-adres uit de dynamische reeks!
@Duifie72
Ik begrijp dat je adres reserveringen wilt doen bij de DHCP Server en dat je adressen
kiest die buiten de DHCP Range liggen.
Dat is fout want die kunnen immers niet via DHCP worden uitgedeeld.
Een reservering moet binnen de DHCP Range.
De ConnectBox geeft geen directe foutmelding op een verkeerde adresreservering, maar gaat wel raar doen. Dat is een Bug: een nette begrijpelijke foutmelding is hier op zijn plaats.

NB een vast adres dat je op een apparaat instelt moet uiteraard wel buiten de DHCP Range liggen; anders ligt een IP-conflict op de loer.

Gr Han
hanh schreef:

NB een vast adres dat je op een apparaat instelt moet uiteraard wel buiten de DHCP Range liggen; anders ligt een IP-conflict op de loer.

Dat is ook wat ik bedoelde...
Mijn dynamischeIP's mogen tussen 192.168.0.100 en 192.168.0.200 worden uitgegeven,
ik probeer enkele apparaten vast te zetten op 192.168.0.2, 192.168.0.3, etc.
Overigens heb ik ook geprobeerd de dynamische range op 2-200 te zetten en daarin enkele IP's vast te zetten. Dat werkt in eerste instantie ook maar geeft later problemen.
Ok. Hier staat echt iets anders over de Reserveringen die je deed:

1. Vervolgens gebeurt het soms wel, soms niet, dat het IP adres dat ik gekozen heb, wordt genegeerd en een IP wordt vastgezet met een nummer dat in de range dynamisch uitgegeven IP's ligt.
  2. En als klap op de vuurpijl gebeurt het soms wel en soms niet dat een IP-adres netjes is vastgezet op het nummer dat ik heb ingegeven, maar na toevoegen van een volgend IP-adres, of refreshen van de pagina, of opnieuw naar deze pagina klikken, toch verspringt naar een IP-adres uit de dynamische reeks!

Sorry hoor, maar volgens mij wil je me niet snappen of zo. Ik probeer het nog één keer: er zijn twee manieren om vast IP's in te stellen:
  1. je zet de dynamische range op bv 2-200 en probeert enkele MAC-adressen vast te zetten op bv 2, 3, en 4. Dat is fout, werkt gek genoeg wel maar gaat na verloop van tijd mis.
  2. je zet de dynamische reeks op bv 100-200 en zet een aantal mac-adressen vast op IP nr 2,3, en 4. Dat is goed, maar tijdens het invullen beslist de firmware dat Ip nr 2 toch 102 wordt. En als dat niet gebeurt, en hij dus wel netjes op 2 blijft staan, kan het zo maar zijn dat later dat MAC-adres toch weer 108 heeft gekregen.
Commentaar
  1. De reserveringen zijn goed maar op een of andere manier gaat het toch fout bij de gekozen Range
  2. De reserveringen zijn fout en dan gaat het ook fout
Kortom: er kan meer mis gaan.
Een zoals eerder geschreven:

Een reservering moet binnen de DHCP Range.

Kom nu niet verder dan het advies: factory reset; niks veranderen aan de IP Range en Reserveringen maken binnen die Range; Restart CB.
Of: verandering maken aan IP Range; Restart CB; reserveringen maken binnen de Range; Restart CB; niets meer veranderen aan de IP Range.
Dat zou allemaal niet zo nodig moeten zijn, maar met dit soort omzichtigheid heb je een kans dat het lukt.

Gr Han
By the way, dit detail.

je zet de Dynamische reeks op bv 100-200

bedoel je Begin adres= 100 en aantal apparaten = 200?
Dat gaat vermoedelijk problemen geven: 254 is het max mogelijke DHCP adres.

Zie voorbeeldplaatje van CB met ook DHCPv6 Server.
Nee, ik bedoel het precies zoals ik zeg: 100 tot 200, dus begin 100 en 100 stuks, totaal t/m 200.
Je bedoelt het waarschijnlijk allemaal heel goed, ergens heb je vast een doel met dit soort replys.
En ik moet me niet zo druk maken, maar ik wordt erg geërgerd door de mate van hoogwaardige intelligentie die je helaas ten volle benut om mij verkeerd te begrijpen. Ik stop hiermee. Hopelijk lost Ziggo dit op, misschien wel met een nieuw modem. En anders zie ik wel wat ik onderneem. Maar dit forum heeft op deze manier geen enkele zin.
OK. Jammer dat je dit zo voelt. Snap het niet goed. Ik probeer je simpelweg te helpen op basis van wat ik begrijp uit wat je opschrijft en de kennis die ik heb. Zo werkt dat in een Topic. Als jou of mij iets ontgaat of onduidelijk is, dan kunnen er vragen worden gesteld, etc. Dit was voor mij moeite voor niets, dus. Trek het je niet aan: maakt mij niet zo uit.
Succes verder,
Han
@Sander Ziggo Het loopt toch wat anders dan gedacht....
Gisteren stond alles als achtergelaten door de technicus van Ziggo.

Ik ben gestart met een 'stroomonderbreking'....
En verd.... het modem komt niet online....
Modem aan/uit... geen resultaat.
--- het zit m dus niet in veld 3......

reset.
Wat verander ik nog meer. Het veld 'aantal apparaten'. Dat had ik staan op 214.
Dat veranderd naar 224.
Toen merkte ik dat ik mogelijk wat te snel werkte. Een keer wel en een keer niet dat het modem online kwam.
Enfin... ik dacht gisteravond dat mogelijk dat veld invloed had. Het spul weggezet met
192.168.178.31 224

Vanmorgen als eerste een 'stroomonderbreking' gemaakt.
Modem komt niet online.
Lokale netwerk van modem gehaald. Je weet nooit. Maakt allemaal niks uit.
In dat geval krijgen mijn mobiele apparaten wel een ip adres maar geen internet.

Eerder stelde ik dat geen ip-adressen worden uitgedeeld. Dat was mogelijk een foute constatering. Ik denk nu te zien dat als ik wat langer wacht er wel ip-adressen worden toegekend.
Maar.... de gateway blijft rood.

Wat me opvalt... de factor 'tijd'. Bij laatste bezoek van de technicus is ook de spanningswegval gesimuleerd. Ging goed.
Maar nu na een paar dagen niet.
Dat zelfde was ik november ook het geval.
In mijn testjes gisteren gaat het soms wel, soms niet goed.... factor 'tijd'?
Ik dacht gisteravond een stabiele stituatie te hebben.... tenslotte heb die configuratie een aantal malen getest. Vanmorgen.... foute boel.

Ik heb nu weer een reset gedaan. Settings nu 192.168.178.50 205
Zal t een poosje laten staan.

Met de gateway rood kan ik dus niks extern pingen. Dus google of nu.nl geven geen sjoegen.
Ik gebruik de tools 'networkradar' en 'Fing'.

Heb je meer suggesties?
Ik heb een week terug een tweede modem aangesloten gehad... zelfde verschijnselen.
Is er een factor in het Ziggo netwerk dat bepaalt of mijn gateway actief wordt/is?

groeten, jos
@Sander Ziggo Ik moest weer een reset doen om de boel aan de praat te krijgen.

waar ik op kauw is:
wel functionaliteit van de router. IP adressen worden toegekend.
Ja, ook op de mobiele apparaten.... ik moet ff meer geduld hebben.
De gateway staat echter op rood. Kan ik ook niet pingen vanuit mijn netwerk.... vreemd.
Ik geef niet op.

In mijn eigen netwerk is niks veranderd t.o.v. de situatie in oktober toen ik een DSL aansluiting had.
De Fritzbox kon probleemloos aan en uit.... Veel mogelijkheden wat betreft configuratie. De DECT telefoon centrale........ geweldig allemaal.

Vóór de DSL aansluiting jaaaaaaren lang al casema/ziggo.... no problems.... happyness all over...
Waarom ben ik twee jaar terug naar DSL gegaan?
Twee jaar terug werd de snelheid van de abonnementen verhoogd. . Ik meen van 300 naar 400b.
Ik constateerde toen een oud abonnement te hebben. Dat moest ik om zetten. Minder betalen en toch een hogere snelheid.
Dat heb je als je lang klant bent...... zit je met een oud en te duur abonnement..... Omzetten dus.

Toen kreeg ik de mediabox XL en dat witte modem. (kregen toen enkel nieuwe klanten... ik niet.... tot ik protesteerde)
En ja... één en al gedonder. Toen is ook het modem vervangen... vandaar dat ik er één nog heb staan.
Enfin... het eindigde met opzeggen en overstappen naar DSL.
maar ja.... van 400b naar 100b is een wel erg grote stap. En de tv haperde nog wel eens.

Dus in november jl weer terug naar ziggo.
Weer een wit modem en die mediabox. En weer problemen. Wel anders van aard. Ik weet niet meer waarom ik twee jaar terug een tweede modem kreeg. Het was toen de mediabox die voor vlekken in mijn nek zorgde.

Ik heb ook nog geen bericht over de 60 euro.

Dalijk weer een testje doen......

groeten, jos
Reputatie 4
Badge +1
Tijd wel of niet kan veraderlijk zijn door o.a. diverse cachings. ( ook op een pc)

Verder indien er al dan niet default zaken zijn voor een "eco modus" na xtijd enz. kan ook daar e.a. anders door zijn
@Zpiep zeker! In dit geval echter niet.

Dit wat er nu gebeurt verwacht je niet..... ik ben een beetje achterwaarts aan het spoorzoeken.....
Enfin.... ik heb er vandaag even tijd voor. anders is dit niet te doen.
Het telkens opstarten van het modem/router neemt gruwelijk veel tijd.

Ik kan me niet herinneren dat dat voor de komst van dit witte modem ook zo was....
Bij DSL ging het opstarten ook veel vlotter. Zou het huidige trage proces typisch iets van het huidige ziggo zijn? Of is dit typisch iets van deze modems?

Glasvezel sneller? Helaas is Woerden een ingesukkelde stad... op elk gebied. Glasvezel niet in zicht. Mogelijk later dit jaar een extra aanbieder op de kabel.... Youca.
Reputatie 4
Badge +1
Opstarten "kabelmodems/routers" bij sommige kan men e.a. versnellen weet niet of bij connectbox ook maar dan moet je weten welke kanalen enz kan je paar zaken vast zetten en hoeft hij er minder te "scannen" enz.
Zal wel beperkt zijn.

Verder als scan / synch ergens niet zo wil kan het ook wat langer duren en gaat hij verder ...

Kabel is andere techniek dan dsl telefoonlijn geen echt vergelijk mogelijk wat dat betreft!

Wet niet hoe snel e.a. is in bridge en /of dat je probleem met eigen settings en router op gaat lossen.

Maar nu lijkt het een gebed zonder einde, dus tja de oorzaak zoeken en vinden c.q. hard bij Ziggo en/of hun geleverde producten kunnen leggen, waar dan weer hmm dit soort instellingen ondersteunen we niet 100% enz................ 😞

Kijk hoe kostbaar je tijd is en of je het nog leuk vind te zoeken en principe kwestie over bijv die 60 euri.

Of sluit een deal bridge mode zelf router 60 euro credit en dat jij het verder uitzoekt.
met eigen router en bridge, scheelt ook Ziggo tijd en dus geld, plus dat je met eigen router vaak meer kan.....

Wel moet de lijn en kwaliteit van connectie enz dan zeker zijn dat deze goed is en geen problem,en geeft, anders kom je van wal in de sloot!

Woerden he ja voor iemand ooit geboren in Harmelen... 😉
@Zpiep Dat is een goed advies. Want dit begint me nu te vervelen.

Inmiddels wel weer verder: De eerder genoemde factor 'tijd' speelt een rol.
Maak ik een configuratie en simuleer ik daarna het wegvallen van de spanning, dan komt de handel keurig overeind.
Simuleer ik het wegvallen van de spanning een uur later..... dan gaat de handel plat.
De ziggo technicus had dat geduld niet.... begrijpelijk.

Ga er maar aan staan.

@Sander Ziggo Wat denk jij hier van? Kan de infrastructuur elders in het ziggonetwerk van invloed zijn? Een straatkast?
Ik heb mijn netwerk ook onderzocht.... maar het maakt niet uit als ik wat van de router afschakel.
Tja.... en als ik al stelde... met de Fritsz nooit problemen.....

groeten uit Harmelen, Jos

ps
nu blijft het groene wifi lampje constant branden. Niet eerder gezien op deze connectbox. De boel werkt wel.... tja... rammelend dus.
Reputatie 7
@joszwa Vanaf deze kant valt er in de verbinding geen vuiltje te ontdekken. Ik zal volgende week de instellingen hier zo instellen zoals je zelf aangeeft, en vervolgens het een uur laten draaien om te kijken of het hier hetzelfde geval is na een herstart.
Beste @Sander Ziggo

Hoe kan het dat de helpdeskmedewerkster twee weken terug constateert dat mijn modem wordt overstuurd?
Hoe kan het dat 'passerende' technicus datzelfde constateert nadat hij mijn aansluiting in zijn laptop opzoekt?
"Moet een dempertje op" zegt hij. "Mijn collega is snel bij je klaar"....
"Die oversturing is beslist de oorzaak van je probleem" zegt hij nog.

Ik heb alles geprobeerd.... ik geloof niet meer dat de waardes die ik in het modem aanpas van invloed zijn.
Ook als ik niks in de ip-range verander gaat het fout.
Reputatie 7
@joszwa Bedankt voor het testen! Zo weten we al weer wat meer! Als de crash al ervaart zonder handmatige instellingen wordt het een ander verhaal. Het stukje firmware i.c..m. DHCP instellingen parkeren we daarom ook even.

Signaalwaardes monitoren is een momentopname. Wat ik voor ga doen is het volgende: we starten een 24/7 monitoring van de verbinding voor een volledig beeld. Aan jou de vraag om de momenten te noteren waarop het modem vastloopt. Dit leggen we dan naast elkaar. Verstandig is dan wel om het modem tijdelijk niet te voorzien van handmatige instellingen.
Gaat dat werken @Sander Ziggo ?
Het lijkt er op dat we nog een misvatting hebben:
Mijn modem functioneert prima tot op het moment waarop het uit wordt gezet, of om andere reden spanningsloos komt.
Zet ik nu het modem dan weer aan, dan komt er geen internetsignaal. Wel telefoon.
Het modem gaat niet uit zichzelf plat.

Zet ik nu het modem uit, dan komt het niet meer overeind. Ik moet dan resetten.

Voor alle duidelijkheid:
Als het modem plat is, en ik mijn netwerk bekijk met 'netwerkradar' dan zie ik dat de gateway rood wordt weergegeven.
Het netwerk is er dus wel.... maar de gateway is rood.... en dood.

Enkel een reset van het modem doet de boel dan weer herleven.

Ik kreeg de suggestie een eigen router te gaan gebruiken. Als de router het probleem is kan dat een oplossing zijn. Maar wat gaat er overstuur? Het modem gedeelte? (wel telefoon?)
of het routedeel......????

Begrijp je de misvatting?

groeten, Jos
Reputatie 7
Als de telefoonlijn werkt, is het modem online. Als de gateway 'rood' is, wat voor IP gegevens krijg je dan binnen van de DHCP?
Verduidelijk je vraag svp. Laatse keer zag ik op mobielapparaat het veld van gateway leeg.
Als je ff verduidelijkt zet ik de boel ff uit, dan zie ik dat meteen.

Reageer