IP conflict na het instellen van vaste IP-adressen


De witte mediabox (het witte modem) heeft een defect in de huidige firmware.
Maak je op het modem een wijziging in de ip-reeks, dan zal later na uitschakelen van het modem (of bij spanningsuitval) het modem/router geen ip-adressen aanmaken.. Je krijgt enkel weer signaal na een reset van het modem. Al je instellingen zijn dan verloren.
Daarom; wijzig de ip toekenning op het modem niet!

Bij mijn vorige provider (en ook eerder bij ziggo) werkte ik met 192.168.0.x
Zo wilde ik ook nu weer werken met het modem/router van ziggo.
Dus 192.168.178.x veranderd naar 192.168.0.x
Na spanningsuitval crash nu het modem/router. Er worden geen ip-adressen uitgegeven.


In eerste instantie werd mij niet duidelijk waar precies het probleem lag.
Dus de helpdesk geraadpleegd. Een oplossing kwam niet.
Een paar telefoontjes later kwam de mededeling dat mijn modem/router 'overstuurd' zou worden. Een monteur werd ingepland.
Een toevallig aanwezige technicus die met zijn bus een straat verderop geparkeerd stond heb ik e.e.a. toch even voorgelegd. Raadpleging van de laptop gaf inderdaad mijn rood gemarkeerde aansluiting aan. Een demper zou de problemen oplossen.

Enfin. Het blijkt uiteindelijk een fout in de firmware van het modem te zijn. Ook een tweede modem dat aangesloten werd gaf na upgrade van de firmware dezelfde fout.
De technicus kon uiteraard niets repareren.
Er zat voor mij niets anders op dan de standaardinstelling van ziggo te accepteren al mijn apparatuur met vaste ip-nummers aan te passen.

Als klap op de vuurpijl krijg ik nu een rekening van ziggo van 60 euro!
Voor een fout in de apparatuur van ziggo....
Dit is toch te bizar voor woorden!

Eerder aan de telefoon kreeg ik 1000x excuses en is mij compensatie geboden.
Vervolgens nu een rekening.
Ja.... na weer bellen wil ziggo 'middelen'.
Kom op zeg.... Betalen voor een fout in de spullen van ziggo. Straks krijg ik een rekening voor een reparatie in een kast op straat...

Ziggo is beslist van de rails!




De omkaderde velden zijn voor de klant aan te passen.
Verandering 178 naar 0 doet het modem/router na een herstart crashen.
Je kunt enkel met een reset de zaak aan de praat krijgen, maar je bent al je instellingen kwijt! Drama.
Dit euvel bij twee modem/routers geconstateerd. Het is dus 'hard'.

58 Reacties

Reputatie 7
Badge +22
U zou na wijziging van de instellingen van de Connectbox, geen mediabox maar een modem/router de instellingen kunnen opslaan op uw computer en die na een crash kunnen terug zetten.

Goeie tip! Dank.
Blijft dat ziggo de fout hoort te repareren en voor hun eigen fout geen rekening naar de klant stuurt!
Reputatie 4
Badge +2
😡HAllo Ziggo moderators en Support????

Is dit bij alle nieuwere ARIS connectboxen met nieuwe firmware het geval??

Dan wel handig als het zsm opgelost gaat worden en bijv dit topic stickey gaat worden enz.

Iedereen die ander dit probleem heeft zoekt zich anders een hoedje!

joszwa schreef:



Eerder aan de telefoon kreeg ik 1000x excuses en is mij compensatie geboden.



EURIES ipv excuses?😆
Ziggo stuurt je een monteur en berekent je dan 60 euro.

Ik heb een lange relatie met Ziggo. Ook met het bedrijf vanuit mijn werk samengewerkt.
ups en downs.
Zo erg als nu, technisch gezien, en ook wat betreft klantvriendelijkheid, heb ik niet eerder meegemaakt.
Mogelijk de UPC invloed........
Reputatie 4
Badge +2
joszwa schreef:

Ziggo stuurt je een monteur en berekent je dan 60 euro.

Ik heb een lange relatie met Ziggo. Ook met het bedrijf vanuit mijn werk samengewerkt.
ups en downs.
Zo erg als nu, technisch gezien, en ook wat betreft klantvriendelijkheid, heb ik niet eerder meegemaakt.
Mogelijk de UPC invloed........



Een relatie daar komt het toch van 2 kanten wat heb je allemaal wel niet gedaan Joh?. bij zo een lange relatie👺

Grapje hoop dat het hier kan?
LOL..... voornamelijk wél gedaan. Ook nooit een bedankje voor gekregen.
Reputatie 7
Badge +31
@joszwa schreef: "Ja.... na weer bellen wil ziggo 'middelen'."

Is er al een oplossing voor je probleem?
Is de rekening al teruggedraaid?

Is er al verder/dieper gekeken naar je modem probleem?
Het blijft stil vanuit Ziggo.
Laatste inhoudelijke reactie was:

Wanneer je gebruik maakt van een eigen netwerk valt dit onder je eigen verantwoordelijkheid. We willen je hiermee met de helft van de kosten wel tegemoet komen, maar meer dan dit gaan we niet vergoeden.

Een vreemd antwoord op een fout in Ziggo’s firmware.
Reputatie 4
Badge +2
joszwa schreef:

Het blijft stil vanuit Ziggo.
Laatste inhoudelijke reactie was:

Wanneer je gebruik maakt van een eigen netwerk valt dit onder je eigen verantwoordelijkheid. We willen je hiermee met de helft van de kosten wel tegemoet komen, maar meer dan dit gaan we niet vergoeden.

Een vreemd antwoord op een fout in Ziggo’s firmware.



Succes,

Maar zou dus gezien de "niet afdoende" support op ziggo modems, en mee kunnen kijken in dat modem/router door de ISP medewerkers.
Voor bridge mode gaan en zelf, eigen router enz

Want bijv bij vragen over port forwarding in Ziggo producten komt men ook aan einde van kennis is niet aanwezig ga maar hier naar forum enz zover ik hier gelezen heb.

Jammer, dat men niet geheel een eigen router direct aan de kabel aan mag sluiten blijf ik herhalen, of op zijn minst dat er alleen nog maar een "kale" media converter tussen zit.

Dan zijn heel veel netwerk en support problemen uit de wereld.
Veel die er dan bij kunnen komen zijn dan wel voor eigen rekening , maar er zijn genoeg specialisten enz. in de wereld, zo ook kunnen dan modem/routerfabrikanten die zeggen /schrijven geschikt voor Ziggo e.a. beter rechtstreeks supporten bij problemen. enz.
Met je eens Zpiep.

het aanschaffen van eigen apperatuur geeft risico’s bij het wisselen van provider....
kan je apperatuur mee verhuizen.....
Op basis van mijn ervaring met het huidige ziggo ben ik alert op andere aanbiedingen/mogelijkheden.

Aan de horizon gloort hoop. Youca lijkt de kabel te gaan betreden nu Ziggo gedwongen wordt de kabel voor andere partijen open te stellen. Mogelijk presenteren zich meer partijen.....
Eindelijk.
Mogelijk dat dan een meer klantvriendelijke houding van ziggo komt....
Reputatie 7
Badge +13
joszwa schreef:


Na spanningsuitval crash nu het modem/router. Er worden geen ip-adressen uitgegeven.


@joszwa ,
Er worden dan weliswaar geen IPv4 -adressen uitgegeven, maar als jouw modem-router firmware heeft die tevens IPv6 ondersteunt, (desnoods DS Light), dan zou je eens in zo'n storings-situatie, kunnen proberen of je met het Link Local IPv6 adres in de web interface kunt komen.
Dit is op basis ban het MAC-adress van het LAN gedeelte. Het is het IPv6 Gateway-adres. In Windows (ipconfig) wordt dit weergegeven als gatewayadres, maar dan met een extra stukje eraan geplakt: % gevolgd door een paar cijfers. Dat extra gedeelte laat je weg. Dit IPv6 adres voer je dan in de adresbalk van de webbrowser, omsloten door vierkante haken. (het wordt dan zo iets als: http://[fe80::ae22:5ff:fe8d:575a]

Wellicht scheelt dit weer en stap als je de instellingen wilt restoren (tip van Jan F. )
Reputatie 7
Badge +31
Ik leg dit probleem nu bij een Ziggo moderator neer om mee te kijken en het probleem te tackelen. @joszwa

Normaal is dit een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators eens in de paar werkdagen langskomen in ieder topic, dus dat zou nog een aantal dagen kunnen duren.
Reputatie 7
Badge +31
Daarnaast kun je het volgende proberen. @joszwa
Zie je hier een IPv6 adres onder IPv6 connectivity? http://ipv6-test.com

Of zie je in je modem een IPv6 adres in de WAN?

Dan kun je de chat vragen om je modem in IPv4 only te zetten en krijgt het modem andere firmware.
Mogelijk is dan je probleem opgelost, zo niet, dan kunnen Ziggo moderators dit verder oppakken.
Wat betreft de kosten, ik ga ervan uit dat zij dat ook even na zullen kijken, want een rekening voor een defect modem heb ik nog nooit gezien.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Hoi Bert,
interessant...
Nu je dit noemt herinner ik me plots ergens begin november Ziggo hierom gevraagd te hebben....
Ik kon toen niet naar tevredenheid mijn instellingen maken.... ik denk dat ik via een forum op dat spoor van ipv4-mode werd gezet.... jaja... De exacte details kan ik me niet herinneren... maar de vraag naar ip4-mode wel!
En daarmee kwam dus de bug in de firmware.... aha.

Op het moment dat ik Ziggo vroeg een ander modem/router te activeren.... zou deze instelling dan weer mee komen? Ik zag wel meteen na aansluiten een firmware update passeren. En de instellingen op het modem waren krek gelijk aan die van het eerste modem/router.....
@joszwa
Een probleem met het derde octet op 0 zetten ben ik in het verleden eerder tegengekomen.
Kan het Topic niet zo gauw vinden, als het niet al onbereikbaar is geworden.
Als ik me goed herinner was 0 het probleem- een ander getal niet.
Dat komt slecht uit als je toevallig op apparaten vaste Ip's hebt ingesteld in 192.168.0.0/24.
Hoewel je er verder niets aan hebt, kun je testen of bv 1 invullen, wel zonder problemen kan. Vermoedelijk probeerde je dit al.

Het is mij nog niet duidelijk wat voor Firmware op de ConnecBox draait.
En of het een Arris of Compal is.

Het lijkt me verstandig dit te gaan vaststellen, dan weet je welke combinatie het probleem met het derde octet oplevert. Of dit bij andere combinaties ook het geval kan zijn, kunnen we niet weten, maar dat doet er nu even minder toe. Er is uiteraard een kans dat een 0 in het derde octet altijd een probleem oplevert.
Een langskomende Moderator kan hier misschien uitsluitsel over geven, omdat het een bij Ziggo bekend probleem zou kunnen zijn.

Welke ConnectBox je hebt kun je wel ergens op een typeplaatje vinden.
Compal: CH7465LG-ZG
Arris: TG2492LG-ZG
Welke heb jij?

Voor de Firmware variant moet je even bij Beheer>Informatie kijken.
Ik geeft drie voorbeeldplaatjes.
Plaatje 1: IPv6 DS-Lite Firmware; CB heeft allleen IPv6 address
Plaatje 2: IPv6 Dual Stack Firmware; CB heeft IPv4 en IPv6 address
Plaatje 3: IPv4 Firmware; CB heeft alleen IPv4 address
Wat heb je?

Laat maar een plaatje zien met weggepoetste privacy gevoelige gegevens.
Dan weten we meteen de hardware en software versie. Kan ook nog van belang zijn.
Een Moderator kan hier wellicht nog iets uit concluderen of die gegevens meenemen in een Ticket met een Bug report richting ontwikkelaars van de Firmware.

Gr Han
Reputatie 7
@joszwa Goed dat je hier een topic over bent gestart! Inmiddels heb ik het doorgezet. Uitsluitsel kan ik je nu dus nog niet bieden. We komen er volgende bij je op terug.

Voor nu wens ik je een fijn weekend en tot snel.
@HanH. Het modem dat nu gebruikt wordt is een Compal. Ook het andere modem is een Compa



@Sander, Fijn dat je dit op pakt.

De opmerking die hanh geeft over het gebruik van een 'nul' in het derde veld ben ik elders ook tegengekomen.... geen idee meer waar.

@Sanden @hanh
nu gebruik ik dus de door ziggo voorgestelde waarde van 178. Alle apparatuur nu aangepast.... Andere waardes in dat veld heb ik niet geprobeerd.
Het weer op laten komen van het modem/router duurt extreem lang.
Dat is beslist geen pretje.
groeten, Jos
Reputatie 7
Badge +31
@Sander Ziggo Hier nog een zelfde probleem met 192.168.0.x :
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/reserved-ip-s-in-dhcp-connectbox-verspringen-36232#post359062
@bert Dat ben ik dus.
Ik heb een Arris, gezien de pattentmelding op het modem. Software versie 9.1.116.605.
Ook ik gebruik 0 als derde cijfer. Ik heb nu weer de range 2-100 voor het vierde gekozen en nu kan ik weer IP vastzetten in die range. Eerder moest ik juist 10-200 kiezen voor de dynamische range en kon ik juist dan 2-99 vastzetten.
Heel raar allemaal.
Ik heb nu geen tijd meer om te spelen, maar als ik morgen meer tijd heb zal ik eens de stroom eraf gooien. Kijken of hij na inschakelen crashet of netjes IP's uitgeeft.
Anders inderdaad maar weer 178 kiezen, en dan al mijn apparaten met vaste IP's aanpassen.
@Duifie72 e.a.
Bekeek je Topic:
https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/reserved-ip-s-in-dhcp-connectbox-verspringen-36232#post359062
In het Topic hier gaat het over het niet kunnen instellen van 0 in het derde octet van het subNet.
Zoiets had jij ook.

Bij jou ging er ook iets mis met het maken van Ip adres reserveringen voor MAC adressen.
De gekozen Ips moeten echt binnen de DHCP Range liggen, anders kunnen ze niet worden uitgedeeld.
In twee recente andere Topics maakte ik mee ik dat er Ips werden gereserveerd buiten die Range. Dat werd eerst geaccepteerd, zonder foutmelding, maar ze verdwenen later allemaal weer uit het lijstje. Dat is een rare manier om duidelijk te maken dat de reserveringen niet ok waren.
Door de reserveringen wel goed te doen, was het probleem opgelost.
Bij jou ging dit alles weer op een andere manier fout, begrijp ik.
Wellicht dat het jou ook gaat lukken, als je dit omzichtig doet.
Ik bedoel: Range instellen, restart CB, dan resereveringen gaan maken; restart CB; en de Range daarna maar niet meer veranderen. Zoiets.

In het bijzonder ook @Sander Ziggo
We kunnen het eens zijn over dat er iets mis kan zijn met het DHCP onderdeel van de firmware op de ConnectBox. Of dit bij alle ConnectBoxes/Firmware versies voorkomt, of alleen in bepaalde gevallen, blijft nog duister. Het zou beter zijn hier meer van te weten. Maar hoe? Zover ik kan overzien zijn er verschillende versies van de maar liefst drie Firmware varianten voor de ConnectBox in omloop. En dan heb je nog Compal en Arris, die weliswaar hardware compatibel zijn, maar dat kan in de praktijk toch verschil opleveren.
En er worden automatische Upgrades gedaan waar iemand wel of niet iets van merkt resp ineens last van kan krijgen. Hoe je hier als buitenstaander overzicht over moet krijgen, weet ik niet.
Ik vraag me soms wel af of de complexe technische administratie van dit alles (ook van gemelde problemen) Ziggo niet boven het hoofd groeit.

Gr Han
Reputatie 7
Goedemorgen @joszwa,

We zijn hier vanochtend even aan de slag geweest om jouw genoemde voorbeeld hier ook te ervaren. Na het opslaan van de wijzigingen van de DHCP blijven de wijzigingen opgeslagen, ook na een powercycle. De wijzigingen zijn weer terug naar origineel na een 'harde' reset. Oftewel de fabrieksinstellingen.

Wil je eens puntsgewijs aangeven welke stappen je exact doorloopt, zodat we exact dezelfde stappen als jou nemen?
Goedemiddag Sander.

OK
De modem/router is in november in ip4 mode gezet.

Na starten van het modem, bla bla, een nieuw modem-password ingegeven.
WIFI en password presenteren zich en worden ingesteld.

dan naar 'geavanceerde instellingen' --> DHCP

Verander de waarde veld 3 van 178 naar 0

Veld 4 geef ik een waarde van 31.... daaromtrent. 31 adressen vrij voor vaste ip-instellingen.

Die waarde gaat af van 'aantal apparaten'. (niet getest of dit veld foutcode geeft bij te hoog aantal..... zal vast wel) ik maak er van; 214.

Dan 'instellingen opslaan'.


Alles werkt prima.
Maar dan bv een stroomonderbreking....; geen uitgifte meer van ip-adressen.

groeten, Jos
Reputatie 7
Bedankt voor de info! dan zit ik nog wel met een vraag. Na de stroomonderbreking schrijf je dat er geen IP-adressen meer worden uitgegeven. Bedoel je dan de gereserveerde IP-adressen onder de .31 niet meer worden toegekend of dat er geen enkel apparaat meer een connectie kan krijgen?
Hoi Sander,

geen enkel apparaat kan connectie maken.
"Geen verbinding met internet'.
Het wifi signaal is aanwezig, maar geeft aan 'geen internetverbinding'.

Die is op het modem wel, .... want de telefoon werkt.

groeten, Jos
Reputatie 7
Duidelijk! Vanaf hier gaan we proberen de situatie te reproduceren. Je hoort van ons.

Reageer