Vraag

Internetverbinding valt regelmatig weg - DNS probleem op Arris Connectbox?

Probleemomschrijving:
  • Internet valt enkele keren per week weg. Dit gebeurt op alle apparaten, via UTP en ook via wifi.
  • Als ik op een apparaat een alternatieve DNS server opgeef (bijvoorbeeld die van google) dan werkt het internet op dat specifieke apparaat wel.
  • Als ik mijn modem (Arris Connect box van Ziggo) opnieuw start dan is het probleem opgelost. Maar na enkele dagen dat treedt het probleem weer opnieuw op. Dit gebeurt meestal 's nachts.
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak is en wat ik kan doen om dit op te lossen?

34 Reacties

Reputatie 7
Hi Paul, welkom op onze Community! Wat een vreemd probleem, dit hoor ik gelukkig niet vaak.

Om zeker te zijn dat het inderdaad een DNS probleem is, zou je het volgende kunnen testen?
Wanneer de verbinding weer is weggevallen, voer dan een pingtest uit naar een willekeurige website én naar een ip-adres (die te pingen is buiten je eigen LAN). Bijvoorbeeld zoals in bijgevoegd screenshot (met als verschil dat ik geen DNS probleem ervaar 🙂).

Als het inderdaad een DNS probleem betreft zal de pingtest naar een website (www adres) niet lukken, maar de pingtest naar het ip-adres wel.
Bedankt voor je reactie. Ik kan je screenshot niet zien, maar ik heb een ping-test gedaan met het volgende resultaat:

code:
C:\WINDOWS\System32>ping 172.217.3.110

Pinging 172.217.3.110 with 32 bytes of data:
Reply from 172.217.3.110: bytes=32 time=106ms TTL=52
Reply from 172.217.3.110: bytes=32 time=107ms TTL=52
Reply from 172.217.3.110: bytes=32 time=107ms TTL=52
Reply from 172.217.3.110: bytes=32 time=106ms TTL=52

Ping statistics for 172.217.3.110:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 106ms, Maximum = 107ms, Average = 106ms

C:\WINDOWS\System32>ping www.google.com
Ping request could not find host www.google.com. Please check the name and try again.

Dit bevestigt volgens mij dat het een DNS probleem is.
Reputatie 7
Badge +31
Welke DNS servers zie je in je apparatuur?
192.168.178.1
Dit is hetzelfde adres als van mijn Connect Box
Hallo Paul,

Dit bevestigt volgens mij dat het een DNS probleem is.

Lijkt mij ook duidelijk.

De DHCP van de ConnectBox deelt 192.168.178.1 uit als DNS Server aan Clients.
Deze in de ConnectBox aanwezige DNS Server werkt als tussenstation voor Ziggo DNS Servers in de buitenwereld & onthoudt tbv snellere response een lijstje van de uitkomsten van eerdere DNS Requests (= DNS caching).
Het lijkt erop dat die niet goed werkt.

Probeer voor de aardigheid nog even een IPv6 ping:
code:
ping -6 www.google.com

Wat geeft dat?

Tot slot nog even terug naar punt 1 van je probleemstelling.

Internet valt enkele keren per week weg. Dit gebeurt op alle apparaten, via UTP en ook via wifi.

Als je daarmee bedoelt dat je verbinding compleet wegvalt, dan is dat een ander probleem dan het probleem met DNS.
Hoe zit het precies?

Gr Han
Reputatie 7
Badge +31
Welke DNS servers zie je in je modem?
Ja, Bert, dat had ik ook moeten vragen.........

Paul,
Kijk bij: Beheer>Informatie of Info.

Je kunt afhankelijk van de Firmware die je hebt, diverse dingen te zien krijgen.
Voorbeelden.
Plaatje 1: DS-Lite
Plaatje 2: Dual Stack
Plaatje 3: IPv4
Laat het hier maar zien & maak prive gegevens onleesbaar zoals in de voorbeelden.

Gr Han
Zie screenshot in bijlage.
Valt me op dat IPv4 informatie er bij mij niet bijstaat.

hanh schreef:

Tot slot nog even terug naar punt 1 van je probleemstelling.

Internet valt enkele keren per week weg. Dit gebeurt op alle apparaten, via UTP en ook via wifi.

Als je daarmee bedoelt dat je verbinding compleet wegvalt, dan is dat een ander probleem dan het probleem met DNS.
Hoe zit het precies?

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik enkele keren per week niet meer kan browsen op internet. Internet verbinding blijft wel actief. Sorry voor de verwarring.
Paul,
Je hebt IPv6 DS-Lite Firmware op de ConnectBox. Dan heeft de Router geen eigen IPv4 address. Dat is dus normaal.
De Ziggo DNS Server die staat vermeld 2001:730:3e42::53 werkt prima. Was te verwachten.

Je probleem is mysterieus. Wat je nog zou kunnen doen zodra het mis gaat, is het volgende.
Tik in het cmd Window
code:
ipconfig /all

om te kunnen bekijken of er iets raars is met toegekende adressen aan je PC.
(Maak in je plaatje Physical/MAC Address en een toegekend globaal IPv6 adres deels onleesbaar; zie de Bijlage voor een voorbeeld).
En probeer, zoals eerder gesuggereerd, ook eens:
code:
ping -6 www.google.com

Bekijk dan ook de Status Informatie Page van de ConnectBox nog eens. Misschien is daar ineens iets vreemds aan te zien.

Ben benieuwd wat dit alles oplevert.
@Mark Ziggo heeft dit opgepakt en zal beslist weer komen meekijken.
Die houdt wel van iets wat vooralsnog onverklaarbaar lijkt.

Gr Han
voor ipconfig en ping -6, zie bijlage.
de statusinformatie van connectbox na het runnen van ping -6 blijft hetzelfde
Reputatie 7
Badge +31
OK, dan is het modem naar IPv4 laten zetten nog een oplossing voor je, anders kan het waarschijnlijk lang duren voor er een oplossing is.
Of je moet willen wachten tot er een oplossing is.

Chat met Ziggo als je je modem naar IPv4 wilt laten zetten:
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
@PaulAben
Hallo Paul,
Je hebt het Link-local IPv6 address en het IPv4 address weggepoetst.
Dat was niet nodig geweest. Die twee kun je gevaarloos laten zien.

Mijn verwachting was dat er iets mis zou zijn met het IPv4 address.
Dat ziet er niet naar uit omdat het Gateway address ok is: 192.168.178.1.
Kun je bevestigen dat het IPv4 address in het plaatje 192.168.178.x is?

Wat opvalt is dat je PC geen globaal IPv6 address heeft.
Zie nog eens mijn eerdere plaatje in de Bijlage, hoe dat er uitziet.
Naast het Link-local IPv6 address is er dan minstens 1 globaal IPv6 address dat niet met fe80 begint.
Ik verwacht dat er wel een globaal IPv6 address is, als alles normaal bij je werkt.
Kun je dat nog checken met ipconfig /all?

Als er dan ook geen globaal IPv6 address is, kun je nog ff kijken naar
Geavanceerde instellingen>DHCP bij DHCPv6-Server. Zie tweede plaatje in de Bijlage.
Je kunt Stateful ipv Stateless proberen in te stellen en kijken of dit helpt de PC van een IPv6 address te voorzien (restart PC is nodig).

Nota Bene.
Uiteraard kun je een overstap naar IPv4 Firmware gaan doen, zoals Bert suggereert.
Er is een goede kans dat je dan van je probleem af bent.

Ik stel voor dit nog uit te stellen en @Mark Ziggo nog even te laten kijken naar dit opmerkelijke probleemgeval, alvorens tot die overstap te besluiten.
Hij kan in het Profiel van je ConnectBox kijken of daarin iets mis is gegaan en waarom.
Al doende kan Ziggo hier ook nog iets van leren.
Misschien is dit 1 incident, misschien kunnen andere klanten hier ook last van gaan krijgen. Wie het weet mag het zeggen.

Als je het ongemak te groot vindt worden om nog te blijven wachten, dan kun je op ieder moment overstappen naar IPv4 Firmware.
De Chat is 24/7 bereikbaar en men kan dat desgewenst vandaag nog in gang zetten.
Een onderzoek naar je huidige probleem is daarmee dan afgesloten.

Dat is dan jammer voor Ziggo en evt andere klanten die hier mee te maken zouden kunnen krijgen, maar jij bent de baas.

Gr Han
Mijn local IPv4 adres is inderdaad 192.168.178.x

Ik heb een nieuwe screenshot gemaakt van ipconfig/all (eerste plaatje). Volgens mij heb ik hier geen global IPv6 adres.

Mijn connectbox stond blijkbaar al ingesteld op stateful. Ik heb hem nu op stateless gezet. En nu heb ik wel een global IPv6 adres, zie tweede plaatje.

Na het switchen naar stateless was het DNS probleem ineens opgelost. Ik weet niet zeker of dit komt door het herstarten van connectbox (en dat het probleem later nog kan terugkomen) of dat het probleem nu permanent opgelost is door de stateless setting. Ik zal het monitoren en als het probleem weer terugkomt zal ik het hier melden.
@PaulAben
Mooi Paul, goede akties.
Als de PC geen IPv6 address krijgt dan heeft dat iets te maken met niet goed werkende DHCPv6.
Vandaar dat ik je naar die DHCP page verwees om daar een andere instelling te proberen. Grappig is dat het andersom was dan ik veronderstelde: zet van Stateless naar Stateful. Maakt niet uit.

In principe moet het in beide DHCPv6 standen goed gaan. Speel daar nog even mee.
Mocht blijken dat Stateful niet werkt, dan is het de moeite waard dat hier nog te melden, want dan klopt er toch iets niet. Dat kan Ziggo maar beter weten, want ik verwacht dat er dan wel meer ConnectBoxes met dit euvel te kampen kunnen hebben!
(Voor sommige Android Phones is Stateful noodzakelijk- anders gaat er daarop iets mis).

Vermoed overigens dat de laatste Restart van de ConnectBox het vreemde probleem definitief heeft opgelost. Ik kan weinig zeggen over hoe dit alles dan precies te verklaren is.

Laten we inderdaad hopen dat de zaak nu goed blijft doorlopen.
Succes, Han

@Mark Ziggo Het probleem lijkt opgelost. Nog onzeker: Er zou iets aan de hand kunnen zijn met Stateful DHCPv6.
Reputatie 7
Weird, maar hier schiet mijn kennis tekort. Ik zal in ieder geval navragen welke incidenten er momenteel lopen m.b.t. IPv6 op de Connectbox en of één daarvan dit probleem kan verklaren.

Allereerst over het ontbrekende global adres bij een stateful configuratie.
Doe op dat moment eens een testje via http://ipv6-test.com/ en je ziet waarschijnlijk dat IPv6 niet actief is op jouw apparaat. Ik kan me voorstellen dat dat problemen geeft bij websites die bij voorkeur via IPv6 benaderd worden (wat door de DNS geregeld wordt), maar niet bij IPv4 only websites. Alleen speekt Paul in zijn berichten niet over 'sommige websites', maar over een algehele uitval waarbij hij helemaal niet meer kan browsen. Dat kan ik dus niet met elkaar rijmen.
Op kantoor krijgt mijn telefoon ook alleen een link-local IPv6 adres als ik de Connectbox op stateful zet, maar dat levert (op dit moment) nog geen problemen op bij het browsen.

Ik ben ook erg benieuwd of het probleem nu werkelijk verholpen is door de stateless (SLAAC) configuratie toe te passen.

Edit: Schiet me later pas te binnen. Wanneer het probleem optreedt, werkt "ping -4 www.google.nl" dan wel?
@Mark Ziggo
Ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Of helemaal niet. Wat je maar wilt.

Als een PC, om wat voor reden dan ook, geen Global Ipv6 address krijgt
dan zou ie m.i. gewoon goed moeten kunnen werken.
Apparaten zonder IPv6 support doen dat immers ook.

Misschien is het feit dat IPv6 aan staat op de PC en er daardoor een fe80 Link Local
IPv6 address is, iets dat roet in het eten kan gooien.
Hoe ik dat kan testen hier, weet ik nog niet.

Zodra ik IPv6 uit zet op de PC, ben ik dat Link Local IPv6 address ook kwijt.
Bij mij is het: IPv6 helemaal ok of helemaal weg op de PC. Dan werkt het
in beide gevallen goed. (Technicolor 7210 met Dual Stack).

Gr Han
Helaas, het probleem is nog niet opgelost.

Ik heb nog steeds een IPv6 adres, maar het DNS-issue is weer terug.

Ik heb nog maar eens een screenshot van ipconfig en status van connectbox gemaakt.

Nog wat aanvullende informatie:
vanaf PC: ping www.google.com, ping -4 www.google.com en ping -6 www.google.com werken allemaal niet.
Ping vanaf telefoon werkt ook niet. ("DNS fout, onbekende Host www.google.com")
Maar vanaf connectbox --> hulpmiddelen --> ping --> www.google.com werkt wel.
Vervelend. We zijn terug bij af.
Verschil is dat er nu niets opvallends meer is te zien.

DNS Server 192.168.178.1 gaat zich na verloop van tijd misdragen.
Ik citeer nog uit je probleemstelling:

Als ik op een apparaat een alternatieve DNS server opgeef (bijvoorbeeld die van google) dan werkt het internet op dat specifieke apparaat wel.

Dat kan aardig zijn als workaround, maar mag geen verplichting zijn.

Ik heb geen tip meer. @Mark Ziggo jij nog wel?
Anders maar over naar IPv4 Firmware.

Gr Han
Reputatie 7
Terug bij een DNS probleem in ieder geval, ik denk dat we de IPv6 configuratie wel uitgesloten hebben als mogelijke oorzaak.

Het valt mij op dat in jouw eerdere screenshot (toen het probleem opgelost leek) wél de DNS servers zijn ingevuld bij de ipconfig uitdraai, terwijl in het volgende screenshot weer alleen 192.168.178.1 staat ingevuld als DNS server.
Kun je checken of dit inderdaad klopt? Als het werkt zijn deze wel goed ingevuld, maar zodra de verbinding niet meer werkt zijn ze weg?

Als laatst (want dit wordt ongetwijfeld aan mij gevraagd als ik dit escaleer), kun je het modem een keer terugzetten naar fabrieksinstellingen? Dat kan met het knopje achterop (circa 10sec ingedrukt houden) of via de GUI (http://192.168.178.1/).
Mark Ziggo schreef:

Kun je checken of dit inderdaad klopt? Als het werkt zijn deze wel goed ingevuld, maar zodra de verbinding niet meer werkt zijn ze weg?

Nee dat klopt niet. Ik heb nu een situatie waarin bij DNS server alleen 192.168.178.1 is en er geen DNS issue is.

Ik heb de connectbox nu teruggezet naar fabrieksinstellingen. Ik zal het in de gaten houden en me hier melden mocht het issue weer terugkomen.
He dat is gek, dat dit werkt met alleen 192.168.178.1 als DNS-Server.
Is er nog wel een globaal IPv6 address?

Mark zag scherp dat er twee IPv6 adressen ontbraken boven 192.168.178.1 bij de DNS-Servers in de laatste ipconfig. Die waren er eerder wel toen de PC zoals het hoort tenslotte een globaal IPv6 adres kreeg.
Daar had ik zelf niet goed op gelet, Foei!

IPv6 DNS Servers horen er wel bij te komen staan als de PC een IPv6 adres krijgt.
Ik heb geen ConnectBox maar bij mij is dat ook zo: eerst IPv6 DNS Servers en eronder die voor IPv4.

Vreemde zaken.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Gr Han
Hoi,

Nadat ik de router had terug gezet naar fabrieksinstellingen is het een hele week goed gegaan. Ik had hoop dat het dns-issue definitief was opgelost, maar helaas, vandaag is het opnieuw opgetreden.

Ik zie in de ipconfig dat ik meerdere temporary IPv6 adressen heb, zie bijlage.

Hoe nu verder? @Mark Ziggo : ga je dit escaleren?
Hallo Paul,
Meer tijdelijke IPv6 adressen hoeft geen probleem te zijn. Dat heb ik ook wel eens, alleen niet zoveel. (op een Technicolor Modem/Router).
Dat er geen IPv6 DNS Servers staan genoteerd, vind ik wat gek, maar dat kan (soms, meestal?) kennelijk wel werken.

Mark moet het maar verder oppakken, want ik heb geen nieuwe suggestie.
Zoals eerder gezegd, kun je IPv4 Firmware gaan aanvragen, als het wachten je te moede wordt.
We zijn deze test case dan kwijt, die er tenslotte ook toe kan leiden dat je alsnog die overstap moet maken, voor de oplossing. Met dan hopelijk meer begrip over wat er nu aan de hand is.
Mark zal vermoedelijk op zijn vroegst maandag kunnen reageren.
Gr Han
Badge +8
Ik vat hem ook niet echt, wel is de DHCP lease tijd heel kort bij @PaulAben, nog geen 2 uur. Is dat normaal?
Op de connectbox draait dnsmasq geloof ik. Raakt die in de hobbel?
Reputatie 7
@PaulAben - Die temporary adressen zijn volgens mij normaal bij een stateless autoconfiguratie. Het apparaat bepaalt hierin zelf welk ip-adres hij genereert en dat wordt om de zoveel tijd veranderd tbv je privacy. Documentatie hier.
Ik kan zo snel niet vinden hoe vaak dat temporary adres wijzigt en ook niet hoe lang deze bewaard blijven als 'deprecated' adres. Hoe lang heeft de PC aangestaan voor het laatste screenshot wat je stuurde? Met andere woorden, hoe lang heeft de PC erover gedaan om 3 temporary adressen te verslijten?

Heb je op één apparaat ook voor langere tijd alternatieve DNS server ingesteld? Weten we zeker dat daarmee de problemen permanent zijn opgelost of heb je als test eventjes andere DNS servers ingesteld en daarna weer terug naar standaard?

Ik zet dit verhaal sowieso even op de mail naar de ontwikkelaars om te checken of zij dit kunnen reproduceren of misschien nog tips hebben.

@efok, die leasetijd is volgens mij alleen van toepassing op het IPv4 adres. Dat kun je instellen in de IPv4 DHCP server in de Connectbox (standaard 3600 sec). Overigens wordt die al veel eerder verlengd waardoor het verschil tussen "Obtained" en "Expires" groter wordt.

Reageer