Vraag

Internetverbinding valt constant uit

• 22 mei 2020
  • 10 reacties
  • 1454 keer bekeken

Dag allen,

Sinds enige tijd ervaar ik problemen met mijn internetverbinding, het Ziggo modem verliest spontaan de verbinding met het internet. Thuiswerken is hierdoor moeilijk, en gamen of streamen is al helemaal niet meer te doen. Mijn verbinding is dermate instabiel dat zelfs posten op dit forum lastig is.

Het probleem doet zich meerdere keren per dag voor, vooral deze avond is het heftig, met ongeveer ieder kwartier een disconnect. Meestal herstelt de verbinding zich vanzelf, om na korte tijd weer uit te vallen. Soms lukt het herstellen ook helemaal niet (of duurt heel lang), dan moet ik het modem handmatig herstarten. Tijdens deze disconnects kan ik gewoon inloggen op het modem. Wifi is stabiel, en is het probleem niet.

De afgelopen weken heb ik meerdere keren contact opgenomen met de klantenservice, maar daar loop ik tegen een muur aan. Vorige week heeft men beloofd een nieuw modem op te sturen, maar deze heb ik helaas nooit mogen ontvangen. Na opnieuw contact opnemen met klantenservice geeft men aan dat ze niet kunnen terugzien dat er een modem opgestuurd zou worden, en dat ze deze ook niet gaan sturen omdat dit het probleem niet zou oplossen. Een monteur wil men echter ook niet sturen, er wordt eigenlijk geen enkele oplossing geboden, ik moet er schijnbaar maar mee leven. Vandaar mijn post hier als laatste redmiddel; kan iemand mij verder helpen?

10 Reacties

Hier een aantal foto's van modem en AOP:

Overigens heb ik al een nieuwe splitter gemonteerd op aanraden van Ziggo, dit heeft helaas niet geholpen. Daarvoor zat het modem aangesloten op een signaalversterker.

Hier de downstream en upstream waardes (screenshots genomen +/- 15min na handmatige reset van modem):

Als laatste nog de logfile:

Reputatie 7

Weer het zoveelste voorbeeld van een Compal Connectbox modem aangesloten op een Arris/Cadant CMTS dat om de haverklap in de stress schiet en een zeer instabiele verbinding heeft via de upstream kanalen met die CMTS. De log geeft slechts meldingen weer voor de laatste drie minuten wat laat zien hoe slecht die verbinding is als dat in korte tijd zoveel meldingen oplevert. Zeer bijzonder dat Ziggo weer weigert om hier wat aan te doen.

Dank ArChie.DVB voor je bericht. Kan een vervangend modem deze problemen oplossen, of is een slecht signaal hiervan de oorzaak? Het gaat deze ochtend weer gewoon verder. De internetverbinding is echt compleet onbruikbaar nu:

Gelukkig dat Ziggo niet weigert hier wel wat aan doen, alleen is de eerste stap om een nieuwe splitter te sturen die mogelijk de oorzaak kan zijn en die heb je al gehad, begrijp ik.

Monteurs mogen nu minder snel de weg op in verband met het Corona virus, dus worden eerst andere wegen geprobeerd.

Een nieuw modem gaat geen verbetering geven, je upstream signaal wordt ergens geblokt richting Ziggo, het modem gaat heel hoog versterken, de upstream moet beneden de 49 dBmV zitten en een nieuw modem gaat hetzelfde ervaren.

Dat kan de splitter zijn die te veel blokt of iets in de wandcontactdoos of buiten in de straatkast.

Mocht je overdag een poos geen TV kijken, kun je dan eens de kabel van het modem rechtstreeks in de wandcontactdoos stoppen en een half uur later de upstream waarden hier nog eens plaatsen?

Mochten die waarde ook nog hoog liggen, dan is een monteur de aangewezen persoon om één en ander te komen bekijken en/of door te meten en verdere acties te ondernemen.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere werkdag langskomen in ieder topic, soms eerder.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Reputatie 7

Kan een vervangend modem deze problemen oplossen, of is een slecht signaal hiervan de oorzaak?

Een ander modem zal waarschijnlijk net zoveel moeite hebben om via de upstream kanalen de CMTS te bereiken. Dit is herkenbaar aan de hoge upstream signaalsterkte op ieder upstream kanaal. Dat zal eerst moeten worden opgelost en is werk voor Ziggo.

Reputatie 7

Hallo @Tom32423 welkom op de Community.
De upstream waarde van 51dB is echt heel erg hoog. Dat je überhaupt nog iets van een verbinding hebt is al heel wat! Tussen de modem en de centralen in de wijk zit een enorme weerstand in het versturen van data van je modem naar de wijkcentrale. Dit kan gepaard gaan met bizarre interferentie en dus RS-errors, en dan komen de T3 errors er ook nog bij.

Ik kan niet zien hoe de modem is aangesloten. De kabel naar de modem lijkt niet de kabel te zijn die op de OUT2 aansluiting op de splitter zit. Op de versterker zit een kabel op de 0dB aansluiting die ook niet naar je modem lijkt te gaan.

Om te bepalen of de weerstand in of buitenshuis zit is het slim om je modem met 1 kabel zonder splitters op de AOP te testen. We horen graag die upstream waardes van je.

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties. Sinds afgelopen zaterdag heb ik de modem direct op de AOP aangesloten, dus zonder splitter. Daarvoor zat de modem op de OUT2 aansluiting van de splitter aangesloten (met een lange kabel die niet geheel zichtbaar is op de foto). Hier de upstream waardes zonder splitter:

Voor zover mijn ongetrainde oog kan zien zijn deze waarden al iets beter, al treden er zoals te zien nog steeds veel T3 Timeouts op. Ik ervaar de verbinding nu wel als veel stabieler. De splitter die er eerder tussen zat was overigens een recentelijk nieuw ontvangen exemplaar van Ziggo. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Volgens mij zit er nog steeds erg weinig marge in de huidige upstreamwaardes, ik vermoed dat het weer mis gaat zodra ik er een splitter tussen zet.

Reputatie 7

Splitters zorgen veelal voor 3.5 dB of meer demping wat je modem moet compenseren door met een hogere signaalsterkte waardoor je weer terug in de gevarenzone bent met uitvallende upstream kanalen. Ziggo zal dit toch echt moeten oplossen.

Reageer