robrau

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Internetverbinding paar seconden weg - disconnected uit game en Sonos

Sinds vorige week zaterdag valt continu mijn WIFI verbinding enkele seconden weg. Hiervoor 1,5 jaar geen problemen gehad, ik heb geen nieuwe apparatuur o.i.d. De Sonos stopt met afspelen, in FIFA wordt ik gedisconnect en een website laad even een paar seconden niet. Daarna (5-10 sec) kan ik weer door, maarja de FIFA wedstrijd is verloren en de sonos steeds opnieuw aanzetten is irritant. Dit hoort niet.

Meerdere malen met de helpdesk gebeld en zij hebben dingen aangepast. Woensdag monteur geweest en wat zaken vervangen. Vandaag nieuwe modem ontvangen maar het probleem blijft. Een deel zit nu op de 2,4Ghz en een deel op de 5Ghz (heeft de helpdesk ingesteld).

Ben een beetje radeloos omdat er al veel is vervangen en aangepast en het probleem nu sinds een week out of the blue is ontstaan. Ik heb nu een netwerkkabel gehaald als backup maar dit kan niet de oplossing zijn.

De snelheden die ik haal zijn verder prima. Als ik in het modem kijk zie ik wel een rits "No ranging response" meldingen, maar dat zegt mij verder niets.
22 Reacties 22
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi robrau,

Heb je misschien iets aan dit topic?

Je geeft aan dat je een netwerkkabel hebt gehaald, maar dat dat niet de oplossing kan zijn. Bedoel je daarmee dat de netwerkkabel niet helpt of bedoel je dat de netwerkkabel wel het probleem oplost maar dat je die kabel niet wil gebruiken omdat je het via wifi wil laten verbinden?

Groet,
Evert
robrau
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Evert,

Dank voor je reactie. Het kan niet aan de Sonos liggen, die valt namelijk samen met de Xbox weg en de laptop. Dus het is geen geïsoleerd Sonos issue. Maar dank voor de link.

Met de kabel bedoel ik inderdaad dat dit niet de wenselijke oplossing is. De wifi werkte 1,5 jaar (zolang woon ik er) prima, en plotsklaps opeens niet. Om dan kabels door het huis te trekken in 2018 daar wil ik niet aan beginnen. Ik ben nu aan het werk, maar zal vanavond of morgen eens een test met de kabel doen. Als dat wel goed gaat weet ik tenminste dat het 100% een wifi issue is. En 'gelukkig' gebeurt het op 3 apparaten tegelijk dat het wegvalt, anders zou ik eraan denken om een nieuwe Sonos of XBox te moeten halen.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Toen ik dat topic door las, trok ik de conclusie dat het niet aan Sonos ligt, maar aan het modem dat niet goed overweg kan (na een update misschien) met Sonos en dat het gevolg daarvan is dat heel je netwerk plat gaat. Maar zo te merken heb je de Sonos apparatuur niet bekabeld verbonden en dan kun je volgens dat topic geen last hebben van die bug.

Het is inderdaad goed om te weten of het een wifi probleem is of dat heel het internet wegvalt. Als het een wifi probleem is, helpt het wellicht om een ander wifi kanaal in te stellen.
Voor de 2.4Ghz kun je kiezen uit kanaal 1, 6 of 11 en voor de 5Ghz een kanaal tussen 36 en 48. Welk kanaal het beste is, kun je controleren met de app wifi analyzer.

Wil je ook voor de zekerheid de up- en downstream waardes hier posten? Die vind je als je inlogt op het modem bij Geavanceerde Instellingen > Hulpmiddelen > Netwerk Status .

Groeten!
robrau
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik zal later of morgen ochtend die up- en downstreams posten als ik thuis ben. Dank voor de tip met de wifi analyzer, zal ik eens proberen! Hoewel de dame van de helpdesk de boel nu wel 'goed' had ingesteld naar eigen zeggen.

De Sonos is inderdaad niet bekabeld. En het probleem doet zich ook voor als de Sonos niet afspeelt overigens.

Dank wederom.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Prima!:thumbsup_tone3:

Soms kan de klantenservice zien welke wifi netwerken bij je in de buurt zijn, dan kunnen ze het beste kanaal voor je instellen. Ze kunnen echter niet altijd die netwerken zien en dan kunnen ze ook niet 100% zeker zijn over het beste kanaal, want dat is afhankelijk van de andere wifi netwerken.

In ieder geval werkse nog even! :muscle_tone3:
robrau
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Upstream:

1 37100000 49 5.120 64qam 10
2 23300000 49 2.560 64qam 12
3 30200000 50 2.560 64qam 11
4 57800000 48 5.120 64qam 7
5 44000000 48 5.120 64qam 9
6 50900000 48 5.120 64qam 8

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 1 0
5 2.0 0 0 1 0
6 2.0 0 0 0 0

Downstream:

Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 306750000 2 38 256qam 1
2 314750000 2 38 256qam 2
3 322750000 1 38 256qam 3
4 330750000 2 38 256qam 4
5 338750000 1 38 256qam 5
6 346750000 1 38 256qam 6
7 354750000 1 38 256qam 7
8 362750000 2 38 256qam 8
9 370750000 2 38 256qam 9
10 378750000 1 38 256qam 10
11 386750000 1 38 256qam 11
12 394750000 1 38 256qam 12
13 402750000 1 38 256qam 13
14 410750000 1 37 256qam 14
15 418750000 1 37 256qam 15
16 426750000 0 37 256qam 16
17 434750000 1 37 256qam 17
18 442750000 1 37 256qam 18
19 450750000 1 37 256qam 19
20 458750000 1 37 256qam 20

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.605 1332118659 13
2 Goed (Locked) 38.983 1331067153 16
3 Goed (Locked) 38.605 1331067373 11
4 Goed (Locked) 38.983 1331067869 22
5 Goed (Locked) 38.983 1331063958 28
6 Goed (Locked) 38.605 1331076439 29
7 Goed (Locked) 38.605 1331077320 24
8 Goed (Locked) 38.605 1331070715 36
9 Goed (Locked) 38.605 1331077649 11
10 Goed (Locked) 38.605 1331078603 20
11 Goed (Locked) 38.605 1331067568 22
12 Goed (Locked) 38.983 1331080695 18
13 Goed (Locked) 38.605 1331069992 20
14 Goed (Locked) 37.636 1331081059 17
15 Goed (Locked) 37.636 1331082985 18
16 Goed (Locked) 37.636 1331068561 25
17 Goed (Locked) 37.636 1331083041 36
18 Goed (Locked) 37.636 1331081897 48
19 Goed (Locked) 37.356 1331085833 33
20 Goed (Locked) 37.636 1331083660

Netwerkhistorie:

Tijd Prioriteit Omschrijving
20-04-2018 19:55:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:2c:c1:c9;CMTS-MAC=00:17:10:88:4b:46;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-04-2018 13:28:18 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:2c:c1:c9;CMTS-MAC=00:17:10:88:4b:46;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-04-2018 12:51:56 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=38:43:7d:2c:c1:c9;CMTS-MAC=00:17:10:88:4b:46;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-04-2018 12:51:49 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=38:43:7d:2c:c1:c9;CMTS-MAC=00:17:10:88:4b:46;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-04-2018 12:49:11 notice SW download Successful - Via NMS
20-04-2018 12:48:27 notice SW Download INIT - Via NMS
20-04-2018 12:46:34 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=38:43:7d:2c:c1:c9;CMTS-MAC=00:17:10:88:4b:46;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Zojuist (23:36 uur) weer 2x kort na elkaar weggevallen. Enkele seconden maar, maar genoeg om me uit FIFA online te gooien. Heel erg frustrerend. Morgen maar testen met de aangesloten kabel.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
robrau Je upstream is te hoog op een aantal kanalen.

Kun je hier een foto plaatsen van je AOP = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
robrau
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Bert,

Zie hierbij. Dit is afgelopen woensdag opnieuw door de Ziggo monteur aangelegd (was voorheen ook zo, alleen met 'oude' spullen) en doorgemeten. Bleek allemaal goed toen.
Razeal

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi, ik wil graag even meeliften op deze thread!

Ik heb sinds ongeveer een week exact hetzelfde probleem, het zou me niet verbazen als het sinds dezelfde dag is.
Sinds augustus heb ik perfect internet van Ziggo en op deze dag veranderde dat compleet.
Ik kan in geen enkele sessie blijven voor meer dan 15 minuten en als gamer is dat erg vervelend.

Mag ik vragen in welke regio je woont? mogelijk is het een lokaal probleem?
robrau
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hi, regio Arnhem sinds zaterdag vorige week (14 apr) omstreeks 12/13 uur.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
robrau Waar staat je modem? Vlakbij de AOP?
Kun je eens proberen om het modem rechtstreeks in de AOP aan te sluiten om te zien of de splitter een rol speelt?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Razeal Kun je hier je downstream en upstream waarden plaatsen en een foto van je AOP met eventuele splitters en versterkers?
Welk modem heb je in gebruik?
Razeal

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik woon ook in Arnhem (noord bij klarendal) en ik denk niet dat dit toeval is.

van de klantenservice heb ik te horen gekregen dat er 2 weken geleden nog werkzaamheden zijn geweest.
Hier is waarschijnlijk iets fout gegaan...
Razeal

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn snelheid is gewoon 100% dus ik denk dat dit een ander probleem is.
robrau
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Klopt, er waren inderdaad werkzaamheden, maar dat was nog een week voordat de problemen ontstonden. Arnhem Centrum trouwens. Het zal idd geen toeval zijn, welke oplossing hebben ze je aangeboden? Mijn snelheid is verder ook gewoon prima, alleen die 4-5 seconden dipjes doen het gamen de das om.
Razeal

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
robrau wrote:
Klopt, er waren inderdaad werkzaamheden, maar dat was nog een week voordat de problemen ontstonden. Arnhem Centrum trouwens. Het zal idd geen toeval zijn, welke oplossing hebben ze je aangeboden? Mijn snelheid is verder ook gewoon prima, alleen die 4-5 seconden dipjes doen het gamen de das om.


Ik kan in geen enkele game sessie blijven:
- warframe
- League of legends
- ubisoft games
zelfs steam stopte met downloaden.

wat ik heb gedaan is ik heb de klantenservice gevraagd mijn router op bridge te zetten en heb er zelf een router achter geplaatst, mijn snelheid is nu 80 mb/s maar ik heb wel stabiele verbinding.
robrau
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dankje Razeal. Schoot ook even door mijn hoofd. Wat ik nu heb gedaan is de Xbox alleen met het 5ghz netwerk verbonden. De 5ghz handmatig op kanaal 44 gezet (36 en 40 gaf dezelfde problemen). Dat gaat tot nu toe goed. Eens kijken of dat het oplost nu. De sonos zit gewoon op de 2,6ghz en werkte vandaag de hele dag prima.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Voor diegene die problemen hebben, plaats hier je downstream en upstream waarden uit je modem.
na werkzaamheden kan het signaal verhoogd of verlaagd zijn.
Om uit te sluiten dat het deze oorzaak is, is het wel belangrijk om deze waarden ten zien.

Voor de volledighied plaats ook een foto van je AOP = eerste plaats waar Ziggo binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop.
robrau
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
robrau Waar staat je modem? Vlakbij de AOP?
Kun je eens proberen om het modem rechtstreeks in de AOP aan te sluiten om te zien of de splitter een rol speelt?


De splitter incl. bekabeling is deze week door een Ziggo monteur geïnstalleerd en getest. Ik heb niet het idee dat dit een hardware issue is.

Uitgelicht topic