Vraag

Internetverbinding haalt maar de halve downloadsnelheid van wat het zou moeten zijn.

  • 14 mei 2020
  • 114 reacties
  • 3540 keer bekeken

Ik ervaar de laatste maanden ook een slechte download snelhied. Zou 500 Mbps moeten zijn, is in regel rond de 250 Mbps. Ik heb bij de snelheidsupgrade wel een tijdje boven de 450Mbps gekregen.  

Mijn modem staat in bridge mode. Van de week even gekeken naar de instellingen op het modem en die passen bij het abonnement.

Vandaag nog eens direct met een kabel op het modem aangesloten. Ik haalde de eerste keer maar 170 Mbps. Klantenservice nam op dat moment niet meer op. Na 15 minuten in de chat wachten, laptop afgesloten en alles maar weer opnieuw aangesloten. Nu probeer ik weer een chat te openen met de klantenservice, maar die blijkt niet meer beschikbaar te zijn. Vreemd…..

Net de controle op het modem uitgevoerd. Vreemd resultaat:

error-icon.svg Controle modem en internetverbinding
icon-check.svg Controle bekabelde aangesloten apparaten
icon-check.svg Controle wifi status en via wifi aangesloten apparaten

Hieronder staan de test resultaten met mogelijke tips:

 

1 De temperatuur van de Connect Box is normaal.
2 Je internetverbinding werkt.
3 Je internetverbinding is verbroken. Controleer de aansluitingen met de coaxkabel en wandcontactdoos, en herstart daarna je Connect Box. Het is ook mogelijk dat er een storing is in je wijk. Dit kan je zien via je mobiele telefoon op www.ziggo.nl/storingen.
4 De 2,4 GHz frequentieband is uitgeschakeld.
5 Je wifi via 5 GHz is uitgeschakeld.

 

2 en 3 kan ik niet volgen. Er is geen storing in de wijk.

 


114 Reacties

Reputatie 5

Hi @JayBee 

Je wilt je downloadsnelheid natuurlijk tip top in orde hebben! Balen dat dit al een paar maanden zo speelt. Ik beschik niet over je gegevens dus ik kan je modem niet bekijken vanaf hier. Ik kan ook niet zien hoe lang het modem al online staat en of je recent een reset hebt uitgevoerd? Laat je het weten?

Wat betreft de chat, die wordt aangeboden op basis van beschikbaarheid. Als je de optie dus niet ziet, zijn er geen collega's waarmee je kunt chatten. 

Reputatie 7
Badge +14

@JayBee

Er kunnen tig oorzaken zijn voor het niet halen van de snelheid.

Even een paar vragen over hoe het bij je zit.

Modem in bridge > eigen router aangesloten via lan poort 1?

Welk merk router heb je ? 

De snelheid problemen ervaar je op ?  , laptop , PC ? 

 

Staat de snelheid goed als het PC/Laptop is ? 

 

Utp kabels wel minimaal cat 5 e

 

 

Resetten moet ik altijd doen als ik mijn router (ASUS RT-AC87U) eraf haal. Dus dat is gisteren ook minimaal 2 keer gebeurd. Vanmorgen een medewerker van Ziggo gesproken. Die beweert dat alles in het modem in orde is. 

Modem staat in bridge mode. De download problemen zijn er ook als ik een laptop via een kabel verbind met de connect box.

De medewerker van Ziggo stelt voor de coax kabels en splitter te vervangen. Deze zitten tussen de kabel die de woning binnenkomt en de connect box. Lijkt me niet de juiste weg. Ik overweeg het wel omdat er volgens de medewerker kosten aan verbonden zijn als er verder onderzoek door een monteur moet plaatsvinden en de problemen toch veroorzaakt worden door de coax of splitter. Die zitten er al een aantal jaar en er is nog nooit wat aan veranderd.

Toen het MAX abo naar 500 ging werden de snelheden wel gehaald. Dat was vorig jaar april meen ik.

Reputatie 7
Badge +14

Resetten moet ik altijd doen als ik mijn router eraf haal. Dus dat is gisteren ook minimaal 2 keer gebeurd. Vanmorgen een medewerker van Ziggo gesproken. Die beweert dat alles in het modem in orde is. 

Modem staat in bridge mode. De download problemen zijn er ook als ik een laptop via een kabel verbind met de connect box.

De medewerker van Ziggo stelt voor de coax kabels en splitter te vervangen. Deze zitten tussen de kabel die de woning binnenkomt en de connect box. Lijkt me niet de juiste weg. Ik overweeg het wel omdat er volgens de medewerker kosten aan verbonden zijn als er verder onderzoek door een monteur moet plaatsvinden en de problemen toch veroorzaakt worden door de coax of splitter. Die zitten er al een aantal jaar en er is nog nooit wat aan veranderd.

 

Het lijkt me raar 1e te roepen dat de signalen in je modem goed staan en dan voorstellen om splitters te gaan vervangen ;-) 

 

Log in op je modem en plaats hier de signaalwaarden.

Wij kunnen dan redelijk bepalen waar er eventueel fouten kunnen zitten en ook is het handig even wat foto's te maken van de aop en de huidige splitters
 

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

 

Via je router kan je inloggen op het modem via http://192.168.100.1/ 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 305000000 4 38 256qam 9
2 241000000 3 38 256qam 1
3 249000000 3 38 256qam 2
4 257000000 3 38 256qam 3
5 265000000 4 38 256qam 4
6 273000000 4 38 256qam 5
7 281000000 4 38 256qam 6
8 289000000 4 38 256qam 7
9 297000000 4 37 256qam 8
10 313000000 4 38 256qam 10
11 321000000 4 38 256qam 11
12 329000000 4 38 256qam 12
13 337000000 4 38 256qam 13
14 345000000 4 38 256qam 14
15 353000000 4 37 256qam 15
16 361000000 4 37 256qam 16
17 369000000 4 38 256qam 17
18 377000000 5 37 256qam 18
19 385000000 4 38 256qam 19
20 393000000 4 37 256qam 20
21 401000000 4 38 256qam 21
22 409000000 4 37 256qam 22
23 417000000 4 37 256qam 23
24 425000000 4 37 256qam 24
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.605 1704462197 27224
2 Goed (Locked) 38.605 1698784618 775
3 Goed (Locked) 38.605 1698782260 3594
4 Goed (Locked) 38.983 1698777144 3444
5 Goed (Locked) 38.605 1698780840 3788
6 Goed (Locked) 38.605 1698765163 4311
7 Goed (Locked) 38.605 1698769112 6049
8 Goed (Locked) 38.605 1698769762 6030
9 Goed (Locked) 37.636 1698770067 4605
10 Goed (Locked) 38.605 1698769473 68066
11 Goed (Locked) 38.605 1703143351 84420
12 Goed (Locked) 38.605 1703146956 86527
13 Goed (Locked) 38.605 1698767899 33610
14 Goed (Locked) 38.605 1703141088 59222
15 Goed (Locked) 37.636 1698754775 30121
16 Goed (Locked) 37.636 1698760571 35861
17 Goed (Locked) 38.605 1703134337 82309
18 Goed (Locked) 37.356 1703023382 75506
19 Goed (Locked) 38.605 1703024799 99047
20 Goed (Locked) 37.636 1703024062 99217
21 Goed (Locked) 38.605 1703022623 119999
22 Goed (Locked) 37.356 1703179991 121302
23 Goed (Locked) 37.636 1703186539 116851
24 Goed (Locked) 37.636 1703188469 115969
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 36000000 41 5.120 64qam 3
2 58800000 42 5.120 64qam 4
3 44500000 41 5.120 64qam 2
4 52000000 42 5.120 64qam 1
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0

 

Oorspronkelijk had ik de groene kabel direct aangesloten op de splitter. Ook toen had ik problemen met de snelheid en is een monteur langsgekomen. Die heeft die koppeldoos ertussen gezet. Hielp niks. Na verloop van tijd is er wel een issue verholpen want op een gegeven moment haalde ik wel de snelheid van mijn abonnement. Dat is echter nog uit de tijd van het ubee modem.

Speedtest bij Ziggo geeft nu 320, bij speedtest.nl 160 en daarna bij een andere server 420. Dslreports geeft 254. Upload snelheden zijn overal goed.

Reputatie 7
Badge +14

 

Waarden van het modem zijn zo ver ik kan zien wel goed, maar ik denk dat @Be rt er misschien nog iets meer van kan zeggen ik denk wel dat er veel Post RS Errors zijn ? Bert ?

 

Maar de doos tras 1000 is verouderd en ik hoop dat het modem niet aangesloten zit op de kabel die uit de versterker gaat met het plastic kapje er op ? 

 

Er moet een andere AOP komen daarop een splitter van Ziggo PO-A01 en een uitgang van de splitter naar het modem en de andere naar de versterker.

Beide met een korte coax.

 

ASUS RT-AC87U is een goede router en daarvan zou ik adviseren om https://www.asuswrt-merlin.net/ er op te zetten ( de firmware ) wel ff kijken of jou type er bij staat 

 

Alles heeft gewerkt en aan de aansluitingen is niets veranderd. Vreemd dat daar dan naar de oplossing gezocht wordt. Als er al iets vervangen zou moeten worden denk ik eerder aan de versterker omdat daar wat elektronica in zit. Dat gaat me richting het modem niet helpen. Dat zit op de eerste uitgang en die wordt onversterkt doorgestuurd. Dat ding met het kapje is voor de kabel die naar de horizon box gaat. De zwarte kabel is voor de TV aansluitingen elders in het huis.

Die TRAS 1000 is een een dom ding. Die lust de inkomende draad gewoon door. Die vervangen gaat volgens mij niets oplossen. Een extra splitter gaat volgens mij ook niet veel helpen. 

Blijft voor mij over dat of de connectbox niet goed meer functioneert of het signaal komt al gemankeerd de woning binnen. 

Ik overweeg om de connectbox direct op de TRAS 1000 aan te sluiten om te kijken of dat wat oplost, En anders toch maar doen wat Ziggo voorstelt en daarna waarschijnlijk een monteur laten komen.

 

“Alles heeft gewerkt en aan de aansluitingen is niets veranderd.”

Helaas kan alles vandaag kapot zijn wat het gister nog goed deed.

“Die TRAS 1000 is een een dom ding.”

Die is minder dom dan je waarschijnlijk denkt, hij is dubbel galvanisch gescheiden en lust niet alleen maar door, en tussen verbinding met de groene kabel die binnenkomt en de uitgaande kan corrosievorming plaats vinden wat het signaal steeds slechter maakt.

“Dat zit op de eerste uitgang en die wordt onversterkt doorgestuurd.”

Dat is nog te bezien, een aantal versterkers geeft toch wat versterking, blijkt uit de praktijk, en dan wordt ook de storing mee versterkt, ook zijn er flink wat praktijkvoorbeelden dat de versterker toch wat storing zet op het signaal en dat zou zomaar de Post RS Errors kunnen zijn die grofweg op 0 moeten staan, de enige manier om dat zeker te weten is het modem rechtstreeks aan het AOP aan te sluiten en zien wat de dBmV waarden en Errors dan doen.

De huidige standaard werkwijze van Ziggo is, vanwege bovenstaande redenen, om op het AOP een POA-01-B te plaatsen met 1 kabel naar het modem en 1 kabel naar de versterker.

Vanwege die reden stuurt Ziggo je gratis een POA-01-B met een nieuwe korte kabel naar je modem.

En nog één ding wat zeer veel storing kan veroorzaken is onderstaande aansluiting met een niet afgeschermde stekker die nu als antenne dient voor 4G en Digitenne en allerlei andere zenders en deze signalen op je coax zet, dus ook op je versterker naar alle apparaten en ook naar het modem toe.

 

 

@Be rt 

Ik zal kijken of ik op korte termijn de aansluiting voor de televisiekabel kan vervangen.

Een korte kabel naar het modem wordt wel een probleem als daar de oplossing in zit.

Eerst maar eens testen.

Eventueel heb ik hier nog wel een ongebruikte Tras 1000 liggen, mocht er corrosievorming zijn. Door @Ronihd werd gesteld dat dit een verouderd ding is dat vervangen moet worden en dat er een nieuwe AOP moet komen. Ben jij die mening ook toegedaan?

 

@JayBee Ik zou als eerste een POA-01-B splitter aanvragen bij Ziggo met een korte kabel naar je modem, die worden gratis toegestuurd en dit uitproberen.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Neem contact op met Ziggo via de chat als je sneller een nieuwe splitter en korte kabel in huis wilt hebben.
Het chatscherm (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf aan de rechterkant op onderstaande pagina.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/chatonly 

Het AOP valt onder Ziggo tegenwoordig en als je daar zelf iets aan wijzigt en er gaat iets verkeerd zijn de kosten voor jou.

Een Ziggo monteur komt dit gratis vervangen als de huidige Corona maatregelen weer ingetrokken worden.

 

Ziggo past werk aan op corona

 

Maatregelen tegen corona

De monteur komt wel voor:

  • Geen beeld of geluid op de primaire tv-kanalen NPO 1, NPO 2 en NPO 3
  • Op geen enkel apparaat internetverbinding
  • Niet kunnen bellen via de vaste telefoonlijn en geen mobiel toestel tot beschikking
  • Wanneer er sprake is van medische spoed

De monteur komt niet voor:

  • Storing op andere kanalen dan NPO 1, NPO 2 of NPO 3
  • Storing bij On Demand
  • Blokkerig beeld
  • Slechte Wifi-ontvangst op zolder
  • Lage internetsnelheid. Alle snelheden boven de 20 Mbit/s zijn voldoende.
  • Geen voicemail of slecht geluid via de vaste lijn
  • Installaties & extra services
Reputatie 7
Badge +14

@Be rt

Ik zal kijken of ik op korte termijn de aansluiting voor de televisiekabel kan vervangen.

Een korte kabel naar het modem wordt wel een probleem als daar de oplossing in zit.

Eerst maar eens testen.

Eventueel heb ik hier nog wel een ongebruikte Tras 1000 liggen, mocht er corrosievorming zijn. Door @Ronihd werd gesteld dat dit een verouderd ding is dat vervangen moet worden en dat er een nieuwe AOP moet komen. Ben jij die mening ook toegedaan?

 

 

Ach ik loop maar +35 jaar mee :wink:@Be rt gaat dat ook roepen denk ik zo , de Tras loopt tot 1000 mhz en na de ombouw giganet geschikt moet dit op 1250 mhz zitten , overigens de versterker moet ook tot 1250 mhz lopen, die van jou loopt tot 860 mhz 

@Ronihd@Be rt 

Beide bedankt:-)

 

@Be rt 

Contact opgenomen met de helpdesk en om de splitter en kabel gevraagd. Ik krijg het advies om de kabel van de versterker naar het modem te vervangen. Splitter is niet nodig. De kortste kabels die ze kan versturen zijn 150 cm. Dat is een stuk langer dan ik hier heb, dus dat lijkt me zinloos.De manier waarop ik het heb aangesloten aan de versterker is prima.

Ik heb nog 2 kabels liggen die ik kan gebruiken om het modem te verbinden met de versterker. Eerst dat maar eens doen.

 

Wel verwarrend allemaal………….

Reputatie 7
Badge +14

@Be rt

Contact opgenomen met de helpdesk en om de splitter en kabel gevraagd. Ik krijg het advies om de kabel van de versterker naar het modem te vervangen. Splitter is niet nodig. De kortste kabels die ze kan versturen zijn 150 cm. Dat is een stuk langer dan ik hier heb, dus dat lijkt me zinloos.De manier waarop ik het heb aangesloten aan de versterker is prima.

Ik heb nog 2 kabels liggen die ik kan gebruiken om het modem te verbinden met de versterker. Eerst dat maar eens doen.

 

Wel verwarrend allemaal………….

 

Het is niet verwarrend het wordt door mensen die de klepel hebben horen luiden maar niet weten waar de klok hangt verwarrend gemaakt…

Je kan ook zelf een coax kabel maken op de lengte die je nodig hebt maar gebruik daar goede connectoren voor en snij de kabel niet verkeerd aan.

 

Je kan in jou geval met een goede kabel de het modem op port 1 ( 0 Db gain ) van de versterker aansluiten dat moet goed kunnen werken , maar je kan ook het modem aansluiten dmv de splitter 

@Be rt

Contact opgenomen met de helpdesk en om de splitter en kabel gevraagd. Ik krijg het advies om de kabel van de versterker naar het modem te vervangen. Splitter is niet nodig. De kortste kabels die ze kan versturen zijn 150 cm. Dat is een stuk langer dan ik hier heb, dus dat lijkt me zinloos.De manier waarop ik het heb aangesloten aan de versterker is prima.

Ik heb nog 2 kabels liggen die ik kan gebruiken om het modem te verbinden met de versterker. Eerst dat maar eens doen.

 

Wel verwarrend allemaal………….

Dit is wel heel verwarrend @JayBee , want de huidige Ziggo aansluit werkwijze, schrijft voor dat een modem via een splitter met het AOP verbonden moet zijn, omdat een versterker problemen kan veroorzaken op het modem, vandaar deze nieuwe werkwijze die nu al een paar jaar bestaat.

Heb je via de chat contact gehad of via de telefoon?

Via de telefoon? vraag het nog eens via de chat, ik vermoed dat het er van afhangt met wie je contact hebt:

Het chatscherm (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf aan de rechterkant op onderstaande pagina.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/chatonly 

 

Voor de meelezer die heel veel dezelfde berichten van mij ziet in het eerdere deel van dit topic.
Deze berichten waren eerder geblokkeerd door de spamfilter van het forum en die zijn nu allemaal hier alsnog geplaatst.

@Be rt 

Via de telefoon.

De chat werkt niet.

Er komt niets op.

Een paar dagen geleden nog wel, maar toen werd er niet gereageerd.

En als ik op een pagina ben waar ik normaalgesproken de chat kan selecteren, is het kadertje met het chat wolkje nog wel zichtbaar, maar valt er niets te selecteren.

Dit is zowel in Chrome als in Edge,

Reputatie 7
Badge +27

De chat is alleen beschikbaar als er een medewerker is om te reageren.

Het kan dus voorkomen. Dat is niet browserafhankelijk.

@Be rt@Ronihd 

Vandaag eerst een andere stekker gemonteerd voor die stekker die potentieel voor storingen zou kunnen zorgen. Geen effect, gelukkig is het TV beeld er niet minder op geworden.

Vervolgens contact opgenomen met de klantenservice. Die gaan een splitter met kabel van ca. 1,5 meter toesturen. Niet wat ik kort zou noemen, maar vooruit maar.

De bestaande kabel die van de versterker naar het modem loopt zit er aan beide kanten opgeschroefd. Ik heb deze vervangen door een iets langere kabel die je op de aansluiting drukt. Beide kanten rood gelabeld. Dat leek bij de eerste test tot slechtere resultaten te leiden en bij de 2de test tot veel betere resultaten. Ik haalde een snelheid van 435 Mb. Testen daarna bleven echter weer rond de 300 - 320 Mb hangen.

Ik wacht de splitter af, maar verwacht er niet veel van.

“Ik wacht de splitter af, maar verwacht er niet veel van.” @JayBee 

Dan is een een heel grote kans dat je verwachtingen deze keer niet uitkomen.
Ik hoop dat dat dan geen tegenvaller voor je is.

Uit de praktijk blijkt dat deze werkwijze veel problemen met modems oplost, daarom is dit nu de huidige standaard aansluitwijze bij Ziggo.

AOP→ POA-01→ 1 uitgang naar modem en 1 uitgang naar versterker.

Reageer