Internet verbinding valt weg door RS-errors - Ziggo heeft sinds oktober nog steeds geen oplossing


Badge
Sinds de zomer van dit jaar valt de internetverbinding zo'n 1...3x per dag 50s uit. Dit heb ik gemeld aan Ziggo begin oktober. Dit heb ik allemaal al eerder beschreven in dit topic:

Omdat het vorige topic geen enkele reactie of oplossing van Ziggo heeft opgeleverd start ik hier een nieuw topic met een duidelijke probleemstelling en met de vraag -met name aan Ziggo- hoe dit nu opgelost gaat worden. Niet alleen voor mij, maar ook voor de andere 2000-4000 huishoudens in mijn buurt.

Probleem:
1 tot 3x per dag valt de internet verbinding weg. Als dit gebeurt heb ik ALTIJD de volgende errors in het log van het modem: RSC Partial Service en SYNC Timing Sync failure. Volgens deskundigen (zie vorige topic, link hierboven) komt dit door de vele Reed-Solomon (RS) Errors. Bij mijn buren heb ik hetzelfde probleem geconstateerd.

Samenvatting in de vorm van een tijdlijn
Begin oktober: Telefonisch contact met Ziggo, er wordt een nieuw AOP gestuurd en nieuwe patch COAX kabels. Dit helpt niet (AOP was ook het verkeerde type).

22 oktober: Ubee evw321b modem vervangen door Arris modem.

29 oktober: twee Ziggo monteurs waaronder de hoofdmonteur vervangen het AOP en de patch COAX kabels. Ook wordt de connector in de straatkast vernieuwd. Kabel tussen de straatkast en m'n AOP is gepingged en dit is prima in orde. Analoge signaal in meterkast is goed.

6 november: 3e monteur is geweest en heeft een missende terminator plug in de straatkast geplaatst. Groene COAX kabel in m'n meterkast beter getermineerd en een nieuwe splitter geplaatst in m'n meterkast. Hij probeert zelf een nieuw modem voor me te regelen. Dit lukt echter niet.

7 november: In de Ziggo chat weer geklaagd over de weg vallende verbinding. Op m'n vraag naar een nieuw modem kan de medewerker zien dat er al een onderweg is. Vreemd, is het de monteur dan toch gelukt?

11 november: Er was inderdaad geen modem onderweg (Ziggo chat in de war over het eerste modem?) en nu wel een modem aangevraagd.

12 november: Nieuw modem geïnstalleerd. Verbinding blijft weg vallen. Na contact met de chat gaat Ziggo de 4e monteur sturen.

14 november: 4e monteur is geweest. Lijn naar de straatkast gepinged en kwaliteit van het signaal gemeten. op 274MHz is de SNR 26 dB terwijl dit minimaal 33 dB moet zijn. Splitter vervangen en alle pre-fab jumper COAX-es vervangen door zelf getermineerde kabels.
Straatkast doorgemeten en nog steeds het probleem op 274MHz. COAX kabels tussen versterker en multitabs vervangen door betere buitenkabels. Wijkkast verderop geopend en doorgemeten. Nog steeds de 274MHz die slecht is. Lijnmeting aangevraagd.

15 november: Lijnmeting uitgevoerd. Laat zien dat het probleem in het Lockale Centrum (LC) zit.

16 november: Terug gebeld door monteur 4 met de mededeling dat een poort van de glasvezel switch in het LC kapot is. Hier hebben tussen de 2000 en 4000 huishoudens last van!! Dit wordt binnen een maand 's nacht opgelost (als het goed is). Hij belt me weer als het opgelost is.

9 december: Nog steeds te veel RS-errors en een steeds wegvallende internetverbinding. Ziggo chat weet te melden dat er achter de schermen druk gewerkt wordt maar kan de status niet inzien. Chat stelt voor een monteur te sturen omdat dit weg is naar een nieuw ticket omdat er geen ticket meer open staat. Lijkt mij niet zo efficiënt, maar goed, ik blijf wel weer een middag thuis.

11 december: 5e monteur geweest. Hij wist dat de switch in het LC stuk was (was bij een lijnmeting geconstateerd). Hij wist niet of die al was vervangen, maar hij vermoedde van niet gezien de RS-errors. Hij heeft wel een ticket aan gemaakt zodat er in ieder geval een follow-up plaats vindt.

24 december: Ik heb bij m'n overburen het log van het modem ingezien. Zij hebben ook uitval en exact dezelfde errors als ik heb. Schreenshots van hun logs heb ik aangehecht. Hun uptime is 17 dagen. Iedereen in mijn wijk heeft hier dus last van kan ik wel concluderen nu.

25 december: De RS-errors vliegen nog steeds de pan uit. de belofte van 16 november is niet nagekomen door Ziggo. Ook ben ik verder niet gebeld.

Achtergrond informatie mbt het Ziggo netwerk hier:
Straatkast: Deze staat tegenover mijn huis. Hier zit een versterker (Scientific Atlanta 93189-336) in en twee multitaps (Tratec MT12/T-LL). alles COAX. Patch kabels en splitters zijn inmiddels dus vervangen.

Wijkkast: Dit is een wat grotere kast die toevallig aan het eind van mijn straat staat. Hier komt een glasvezelkabel binnen die op een Technetix DBC-1200 versterker gaat. Die versterker heeft 3 COAX uitgangen die het signaal mbv splitters deelt naar 6 Astro ST-2300 stroomkoppelfilters die elk weer naar een straatkast gaan. Er gaat van de DBC-1200 via een splitter ook nog een COAX naar een versterker (Scientific Atlanta 93189-336) voor de twee multitaps (Tratec MT12/T-LL) voor de straat waarin de wijkkast staat (deze wijkkast is dus tevens straatkast).

Lokaal Centrum (LS): Ik weet niet waar deze staat. Hier is een downstream poort defect van de switch waar de glasvezel op binnenkomt in het LC. Vanaf die poort wordt het signaal verdeeld via glasvezel naar 36 wijkkasten. Dit betreft ongeveer 2000 - 4000 huishoudens.
Op 16 november is als noodmaatregel de kabel van de defecte poort op een andere poort gezet. Het kon niet meteen opgelost worden omdat dat zou betekenen dat 2000+ huishoudens geen signaal meer zouden hebben.


58 Reacties

Bij mij viel het inernet ook regelmatig weg.
6 maal een monteur en twee maal een nieuwe modem hielpen niet.
Nadat ik in mij ziggo de wifispots had uitgeschakeld was het probleem opgelost
Schijnt al ruim een jaar bekend te zij bij ziggo maar ze weigeren je deze tip te ge v en.
Reputatie 7
Hey @immetjes , nou ja zeg. Nog altijd niet goed? 27 dagen geleden gaf je aan dat het internet in orde was en hierna heb ik je niet meer gehoord. Ik ging er dus vanuit dat het nu goed was en daarom heb ik het topic gesloten. Ik zet hem bij deze weer open en kopieer de reacties er bij, zodat alles binnen 1 topic blijft. Ook breng ik de specialist met wie je destijds contact had weer op de hoogte!
Reputatie 2
Badge +2
Kun je ook de upstream en de downstream met de aop en de aansluitingen posten want zie dat er wat goed mis gaat zie ook wat ruis terug en heb je echt onbenullig veel rs errors wat al werd gezegt vermoedelijk gaat er wat mis in de upstream maar ook in de downstream
Badge
Wat Ziggo allemaal al gedaan heeft staat in de vorige delen. Alles is netjes gedocumenteerd. Ik begrijp gewoon niet dat niemand bij Ziggo de oorzaak van de RS-errors kan verklaren waardoor het modem eens in de zoveel tijd over de zeik gaat. Ja, vermoeden dat het aan de oude switch in het LC ligt, die nu gepatched zou zijn. Ik krijg het idee dat Ziggo wacht met nieuwe apparatuur tot er 1GB netwerk komt hier. En dat er tot die tijd klanten zijn die last hebben van een rotte switch.....Swa.
Reputatie 4
Badge +2
@immetjes

Snel gelezen niet fijn.

Denk dat je toch even wat moeite moet gaan nemen.
Voor zover niet gedaan documenteren

EEN lijst met wanneer je welke problemen je in welke combi nog hebt.

EEN lijst met wat Ziggo allemaal al wel of niet gedaan heeft.

Mochten er daar zaken bij zitten die tot nu toe wel positief effect hebben gehad dit erbij schrijven.

Alle andere is door blijven modderen, 1 compleet overzicht huidige status is voor jou en Ziggo Support hier wel handig.

Zoals je op forum kan zien zijn er meer met "vage" storingen Ziggo zal toch een keer komen met wel een oplossing en wie weet is er een gemene deler.😉
Badge

Mijn vorige topic is door Ziggo gesloten. De problemen zijn er echter nog steeds. Zie de hoge RS-errors in bijna 23 dagen uptime.

Internet viel weer uit vandaag om 17:35 en eergisteren met dezelfde error in het modem log, RSYNC etc.
Reputatie 7
Badge +35
Ik denk dat er ergens een vergissing is ontstaan.
Tussen 798 en 996 zijn er geen zenders op de Mediabox XL.

Wat er te zien is op een DVB-C tuner ben ik niet zeker van, er kunnen op 915-924 lokale zenders zitten zonder smartcard.

Maar daar kan @Lycke Ziggo op één van de komende dagen eens naar kijken, als ze weer aanwezig is.
Reputatie 2
Daar ben je niet de enige in. Hier zijn de kanalen 933 en 944 ook niet te selecteren.
Sterker nog de kanalen 900 tm 995 bestaan niet.
Badge
Veronica was alleen slecht op die ene avond met voetbal. Verder geen problemen meer. Ik heb trouwens geen kanaal 933 en geen kanaal 944.
Reputatie 7
Top, dan horen (lezen) we het wel.
Mocht de zender nou vanavond wel ook storen; wil je dan voor de zekerheid ook kanaal 933 en 944 checken 🙂. En mochten die ook storen, wil je dan voor de zekerheid de coaxkabel even uit de Mediabox XL halen (en ook uit het aansluitpunt waarop deze is aangesloten) en terug doen? Puur even om te testen of dit uitmaakt/invloed heeft.

We horen van je!
Badge
Hi Lycke Ziggo, dat was alleen op Veronica 8. En ik kijk Veronica niet zo veel dus misschien is het wel vaker op die zender. De tweede helft van de voetbalwedstrijd was een stuk slechter dan de eerste helft. Met Ziggo Go via m'n telefoon was alles prima.

Ik ga vanavond wel eens kijken of het nog steeds zo is en hou je op de hoogte.
Reputatie 7
Wow, dat ziet er wel heel slecht uit! Heb je dit op meer zenders? En ook nu nog?
Badge
En nu 13-feb. krijg ik om de paar minuten steeds blokjes in beeld tijdens de 2e helft van Ajax-Real Madrid. Zie foto van m’n TV.

Enig idee wat hier de oorzaak van is en wat ik kan doen Lycke Ziggo? Ik heb niets aan kabels of aansluitingen gewijzigd. Zender Veronica 8.

Reputatie 7
Goed om te lezen dat alles nu rond en opgelost lijkt, @immetjes . Mochten we nog eens met iets kunnen helpen, weet je ons te vinden ^^
Badge
Na contact met de Ziggo Chat is "Movies en Series XL" op 9 feb in werking gegaan. Over 6 maanden verloopt die en dan moet ik weer contact opnemen.

Ik merk eigenlijk niet meer dat internet uitvalt.
Badge
[...]I
is op 6 januari uitgeschakeld
[...]
Dat moet 26 januari zijn.
Badge
Vrijdag 1 februari werd ik gebeld door Ziggo dat ze toch een ander merk modem wilde proberen. Wat mij betreft geen probleem. Er werd meteen een nieuw modem opgestuurd en zondag wordt ik gebeld over het functioneren van het nieuwe modem.

Zaterdag 2 feb. werd het pakketje al bezorgd. Dit was alleen exact hetzelfde type Arris modem als ik al heb. Maar goed. Huidig modem afgekoppeld. Nieuw modem aangekoppeld. Geen internet signaal op m'n router. Ik kom het modem ook niet in op 192.168.100.1 en niet op 192.168.178.1. Modem staat niet in bridge blijkbaar. Als Ziggo me belt dan doe ik het dan wel en kan Ziggo hem gelijk in bridge zetten.

Ik had verder geen zin meer om het allemaal uit te zoeken en met LAN kabels te prutsen en heb m'n oude modem weer terug gezet.

Ook is "Movies en Series XL" nog steeds niet ge-reactiveerd op mijn abonnement als onderdeel van de tegemoetkoming. (Is op 6 januari uitgeschakeld). Volgens de Ziggo chat van 28 januari moest ik niets doen want intern werd er aan gewerkt.
Badge
Het spert het EuroDOCSIS upstream frequentie gebied tot 65 MHz.

Duidelijk. Maar waarom zou je dat willen doen?


26 jan, 16:37u: internet valt weer een paar seconden weg. Dezelfe errors in het modem log.Echt? Meen je niet! Ik ga direct de melding doorgeven aan mijn collega Richard die hier alles voor je gemeten en geregeld heeft!

Ik denk dat Richard of een van de andere Ziggo collega's vannacht rond 2:00u bezig is geweest want ik zag aan het log van m'n NAS dat de internetverbinding zo'n half uur weg is geweest. Iedereen sliep dus we hebben er geen last van gehad.

Ik hou je op de hoogte Lycke.
Reputatie 7
26 jan, 16:37u: internet valt weer een paar seconden weg. Dezelfe errors in het modem log.


Echt? Meen je niet! Ik ga direct de melding doorgeven aan mijn collega Richard die hier alles voor je gemeten en geregeld heeft!
Reputatie 6
Het spert het EuroDOCSIS upstream frequentie gebied tot 65 MHz.
Badge
@ArChie.DVB. Toen dat filter geplaatst werd had ik geen mediabox. Had de monteur het maar tegen me gezegd....

Wat is de reden voor dat filter trouwens?
Reputatie 6
Dus als ik het goed begrepen heb heeft Ziggo die SHP 3-80 geplaatst en begrepen ze niet waarom die Mediabox niet online kwam?
Hallo @immetjes laat toch nog ff wat horen. Ben dit Topic blijven volgen, maar kan verder niks zinvols doen. Keep up the good spirit! Een cliche, maar goed.
Han
Badge
26 jan, 16:37u: internet valt weer een paar seconden weg. Dezelfe errors in het modem log.
Badge
Vandaag heb ik de nieuwe splitter ontvangen. Een ESX-02. Na montage bleek de mediabox weer offline te zijn. Dus dan was het niet de splitter. Coax kabel met RF-connectors die door de monteur getermineerd is ziet er goed uit. Het viel me wel op dat er een extra "ding" op zit. Die er maar eens afgeschroefd. Voila! mediabox is weer online.

Het "ding" bleek een highpass filter te zijn: De SHP 3-80 met een filter range van 80 MHz,-1,8 dB t/m 65 MHz,-45 dB.

Ik weet niet waarom die er tussen is gezet door Ziggo, maar zonder filter doet alles het prima.

(@Elyse van Ziggo: Ook nog super bedankt voor het steeds terug bellen tot alles was opgelost!)

Reageer