Bedankt voor de tips. Het betreft metingen van bekabeld systeem, geen wifi. Kabels: kleine kans dat het daaraan ligt want pc op zolder (met aparte kabel vanuit router, vlakbij modem) heeft zelfde probleem als pc in huiskamer. Het zou hoogstens het kabeltje kunnen zijn tussen router en modem (ik geef toe: nog niet vervangen), maar ik vermoed het echt niet. Accespoint naast pc huiskamer: geen probleem, want zonder accespoint bleef het probleem. Nog paar keer alles gereset: geen oplossing. VPN (zowel werk als prive applicatie) verwijderd, ook al stond hij/zij niet aan: geen oplossing. Heb nog met IP4 adres gekloot, automatic / niet-automatic toekennen en DNS idem, maar helaas, pindakaas.
Als ik de DSLreports en ziggo-speed run, begint hij/zij heel snel, maar daarna zakt hij snel naar steeds weer andere snelheden, niet perse die 100 die ik in de subject van deze thread aangeef. Meestal eindigt hij/zij onder de 100: 50 bv., maar soms ook 115 of zo. Ik weet niet hoe lang ik het heb eigenlijk. Ik vermoed sinds gisteren. Verder niets aan hele netwerk veranderd afgelopen week (heb nog eens goed nagedacht).
Service-dame van Ziggo die ik zo straks telefonisch sprak (>15 minuten wachttijd), kwam serieus niet los van soort wifi-tunnelvisie (“als buren ook wifi gebruiken, kunnen netwerken botsen”), terwijl ik toch paar keer zei dat het om bekabelde systeem ging; blijkbaar had ze in haar “algoritme” de vraag op wifi (ja/nee?) al met ja beantwoord, want het lukte echt niet meer om haar op een andere koers te krijgen.
Mijn vermoeden nu is dat het gekke Ziggo storing is buiten, of Ziggo modem of de router. In beide laatste kan ik wel zo in het systeem (met 192.168.x.x) en zie daar dan niets vreemds. Groene lampje brandt van de connect box (in bridge modus).
Morgen nog eens bellen; hopelijk dat het dan beter gaat. Ik kom er even niet meer uit. Zuid-Limburg/Bunde niemand problemen? Verder al jaren met veel plezier bij Ziggo, nooit problemen eigenlijk.