Hans18

Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

internet van 250 naar minder dan 100 (sinds minstens gisteren)

Hallo,

Alles gereset (modem, router, wifi accesspoint, ook in die volgorde), maar met speedtest haal ik geen 100 meer, terwijl ik 250 abonnement heb. Dit doet zich voor sinds minstens gisteren. Postcode 6241.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Een moderator gaat je verder helpen. Deze kan een monteur aansturen die voor deze specifieke klus nodig is. Dus niets zelf meer doen., behalve wachten op een reactie vanuit het moderatieteam.

Bekijk in context

61 Reacties 61
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Hoe meet je? Gebruik je een netwerkkabel direct op de modem of gebruik je de wifi van de modem tijdens de test?

 

Mocht je de test uitvoeren op het netwerk/SSID van de accesspoint dan kan het zijn dat de UTP-kabel op 100Mbit ipv 1000Mbit zit door een defect (tussen modem en router en/of router en accepoint).

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Het is zeer waarschijnlijk dat er een met UTP bekabelde verbinding is, die 100 Mbps levert in plaats van het te verwachten 1 Gbps.

Test bij ‘Aangesloten apparaten’ de Ethernetsnelheid van een rechtstreeks aangesloten testsysteem.

Mogelijke oorzaak van te lage snelheid: verouderde of niet goed werkende Ethernet adaptor; slecht afgemonteerde Ethernetkabel.

Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Bedankt voor de tips. Het betreft metingen van bekabeld systeem, geen wifi. Kabels: kleine kans dat het daaraan ligt want pc op zolder (met aparte kabel vanuit router, vlakbij modem) heeft zelfde probleem als pc in huiskamer. Het zou hoogstens het kabeltje kunnen zijn tussen router en modem (ik geef toe: nog niet vervangen), maar ik vermoed het echt niet. Accespoint naast pc huiskamer: geen probleem, want zonder accespoint bleef het probleem. Nog paar keer alles gereset: geen oplossing. VPN (zowel werk als prive applicatie) verwijderd, ook al stond hij/zij niet aan: geen oplossing. Heb nog met IP4 adres gekloot, automatic / niet-automatic toekennen en DNS idem, maar helaas, pindakaas.

Als ik de DSLreports en ziggo-speed run, begint hij/zij heel snel, maar daarna zakt hij snel naar steeds weer andere snelheden, niet perse die 100 die ik in de subject van deze thread aangeef. Meestal eindigt hij/zij onder de 100: 50 bv., maar soms ook 115 of zo. Ik weet niet hoe lang ik het heb eigenlijk. Ik vermoed sinds gisteren. Verder niets aan hele netwerk veranderd afgelopen week (heb nog eens goed nagedacht).

Service-dame van Ziggo die ik zo straks telefonisch sprak (>15 minuten wachttijd), kwam serieus niet los van soort wifi-tunnelvisie (“als buren ook wifi gebruiken, kunnen netwerken botsen”), terwijl ik toch paar keer zei dat het om bekabelde systeem ging; blijkbaar had ze in haar “algoritme” de vraag op wifi (ja/nee?) al met ja beantwoord, want het lukte echt niet meer om haar op een andere koers te krijgen.

Mijn vermoeden nu is dat het gekke Ziggo storing is buiten, of Ziggo modem of de router. In beide laatste kan ik wel zo in het systeem (met 192.168.x.x) en zie daar dan niets vreemds. Groene lampje brandt van de connect box (in bridge modus).

Morgen nog eens bellen; hopelijk dat het dan beter gaat. Ik kom er even niet meer uit. Zuid-Limburg/Bunde niemand problemen? Verder al jaren met veel plezier bij Ziggo, nooit problemen eigenlijk.

 

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Als een UTP bekabelde verbinding op enig moment meer dan ongeveer 80 Mbps levert, dan heb je een 1Gbps verbinding. Tenzij er een abrupte terugval naar 100 Mbps optreedt tgv van een instabiele kabel.

Continu verlopende snelheidsfluctuaties zijn te wijten aan problemen met de Internetverbinding. Die zie je niet alleen bij een bekabelde, maar ook bij een Wireless verbinding.

Inzoomen op de gegevens van het kabelModem lijkt me zinvol.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 602000000 4 37 256qam 1
2 610000000 4 37 256qam 2
3 618000000 4 37 256qam 3
4 626000000 4 37 256qam 4
5 634000000 4 37 256qam 5
6 642000000 3 37 256qam 6
7 650000000 3 37 256qam 7
8 658000000 3 36 256qam 8
9 666000000 3 37 256qam 9
10 674000000 3 37 256qam 10
11 682000000 3 34 256qam 11
12 690000000 3 37 256qam 12
13 698000000 3 37 256qam 13
14 706000000 3 37 256qam 14
15 714000000 3 37 256qam 15
16 722000000 3 37 256qam 16
17 730000000 3 37 256qam 17
18 738000000 2 37 256qam 18
19 746000000 2 37 256qam 19
20 754000000 2 37 256qam 20
21 762000000 2 37 256qam 21
22 770000000 1 36 256qam 22
23 778000000 1 36 256qam 23
24 786000000 1 35 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 37.636 3517521459 168
2 Goed (Locked) 37.636 3516242025 133
3 Goed (Locked) 37.636 3516242836 140
4 Goed (Locked) 37.636 3516242901 200
5 Goed (Locked) 37.636 3516245238 350
6 Goed (Locked) 37.636 3516245719 275
7 Goed (Locked) 37.636 3516246185 260
8 Goed (Locked) 36.610 3516238875 405
9 Goed (Locked) 37.636 3516238238 266
10 Goed (Locked) 37.356 3516246222 322
11 Goed (Locked) 34.346 3516175601 72002
12 Goed (Locked) 37.356 3516246860 278
13 Goed (Locked) 37.636 3516248006 256
14 Goed (Locked) 37.356 3516242031 256
15 Goed (Locked) 37.356 3516248411 223
16 Goed (Locked) 37.356 3516249094 184
17 Goed (Locked) 37.356 3516242443 262
18 Goed (Locked) 37.356 3516249149 323
19 Goed (Locked) 37.356 3516249540 338
20 Goed (Locked) 37.356 3516250360 172
21 Goed (Locked) 37.636 3516250883 283
22 Goed (Locked) 36.387 3436066156 75590474
23 Goed (Locked) 36.387 2600141078 123252208
24 Goed (Locked) 35.084 2050724837 39244816
Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 36000000 50 5.120 64qam 4
2 44500000 50 5.120 64qam 3
3 52000000 50 5.120 64qam 2
4 58800000 48 5.120 64qam 1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 1 0
Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Het zegt mij even niets. Ziet het er goed uit of net niet? Dank je wel!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Hier gaat duidelijk iets fout, je upstream is veel te hoog, er zit en weerstand tussen het modem en Ziggo en er zit binnenkomend een berg ruis, zijnde niet de corrigeren Post RS Errors in de frequenties van 4G n 5G, dit komt vrijwel zeker door oud niet goed afgeschermd coax materiaal.

Als het je AOP = Abonnee Overname Punt is of de eerste splitter met de eerste korte kabels, dan wordt de eerste wandcontactdoos gratis vervangen door een monteur van Ziggo of wordt er een splitter met korte kabels opgestuurd.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

En als je toch bezig gaat, plaats dan ook de volledige netwerkhistorie van het modem.

Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

 

Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Kabel met groen ringetje gaat gelijk naar ziggo connect modem, niets er tussen. Netwerk historie komt er aan.

 

Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Tijd Prioriteit Omschrijving
26-10-2020 15:48:11 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[84.30.112.236];CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 15:42:57 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 15:42:53 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 15:34:46 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 15:34:45 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 15:18:54 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[84.30.112.236];CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 14:28:10 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 14:28:06 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 14:00:08 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 14:00:04 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 13:59:58 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 13:59:58 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 13:00:56 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 13:00:36 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 11:05:30 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 11:05:28 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 10:37:28 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 10:37:22 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 09:37:45 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-10-2020 09:37:11 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:9f:8e:6b;CMTS-MAC=00:a2:89:26:a0:ef;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Doe eens een speedtest zonder splitter, dus rechtstreeks op het AOP en plaats daarvan een schermprint hier.

 

Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Zonder splitter op het AOP: zelfde lage snelheid (<75 Mb); maakt niet uit. Splitter veroorzaakt fout dus niet.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De MDD meldingen geven aan dat het modem af en toe verbinding heeft met de CMTS, om deze daarna weer te verliezen. 

Ik ga het moderatieteam vragen of ze op afstand iets kunnen ontdekken. Inmiddels gedaan.

Met of zonder splitter maakt niet uit. Een splitter kan kapot zijn, maar niet de splitter en kabel tegelijkertijd, vooral omdat het probleem zich gisteren ineens openbaarde.

Het ziet er naar uit dat er tussen AOP en straatkast of verder een kink in de kabel zit.

Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik moet ziggo toch nog eens bellen dan en dan hopen dat ik kundigere medewerker aan de lijn krijg?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Een moderator gaat je verder helpen. Deze kan een monteur aansturen die voor deze specifieke klus nodig is. Dus niets zelf meer doen., behalve wachten op een reactie vanuit het moderatieteam.

Hans18
Topicstarter
Level 3
  • 44Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dat zou mooi zijn als jij dat kan effectueren (omdat je aangeeft geen Ziggo medewerker te zijn). Hoe dan ook, ik wacht dan nog even af en kom t.z.t. terug om hopelijk “het beste antwoord” aan te klikken bij je. Hoe dan ook, alvast bedankt.

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Hans18 
Een warm welkom op de Ziggo Community. 

Wat gek dat je sinds gisteren ineens niet meer snelheden boven de 100 Mbps haalt. Ik heb een seintje gekregen van @KBX458 om een blik te werpen op je signaal. Het volgende valt mij hierbij op. 
 

Op downstreamniveau zie ik dus wel CER en CCER terug op jouw individuele verbinding. Dit is alleen niet sinds gisteren maar al een langere periode. Hier moeten we dan ook zeker mee aan de slag. Ik heb je allereerst een nieuwe POA-01 splitter en kabel voor je modem toegestuurd. Zo kunnen we dit direct als mogelijke oorzaak uitsluiten. Blijven de problemen dan aan de orde van de dag, dan wil ik een monteur aansturen. Het bezoek van de monteur is gratis als het probleem wordt veroorzaakt door het netwerk buiten, het AOP (hoofdaansluiting) of het Ziggo modem. Zit de oorzaak elders, dan rekent de monteur € 50,- voor zijn bezoek. Om deze reden wil ik graag eerst dan ook de binnenhuisbekabeling uitsluiten. 

Zien we je terug met een update als je de nieuwe materialen hebt ontvangen en aangesloten?

Uitgelicht topic