Rbergshoeff

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet valt regelmatig weg. De signaalsterkte is goed maar enkele frequenties laten toch problemen zien

Beste, De afgelopen weken valt het me op dat gedurende de dag meerdere keren het internet voor 2 a 3 minuten wegvalt. Bij mij thuis, Oud Beijerland (onder Rotterdam) is niets veranderd met mijn netwerk. Ik heb een Horizon box met een aparte modem. Beiden apparaten heb ik meerdere keren uit en aan gezet in de hoop dat dit het probleem zou oplossen maar helaas.

Kan iemand me vertellen of er in de afgelopen weken aan het internet is gewerkt of wordt gewerkt?

Groet, Raymond
14 Reacties 14
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ja in de regio Rotterdam is analoog afgeschakeld, en zijn de frequenties waar de modems op werken veranderd.
Kun je eens screenshots van de waarden van je modem posten:
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Rbergshoeff
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste efok,

als volgt









alvast bedankt,
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Rbergshoeff welkom op onze Community.

Een langere tijd dit soort uitval ervaren is niks aan! Door de tip van efok heb je de signaalwaarden geplaatst. Signaal sterkte is goed, en de ruiswaarden zijn ook prima (Power en SNR). Ik zie dat er 3 frequenties zijn ron de de 800Mhz die data uitval laten zien (Post RS Errors), maar ik zie het ook op wat andere kanalen. Er is dus een signaalprobleem ondanks dat het signaal sterk doorkomt. Het signaal wordt verstoord door een externe bron. De oorzaak zit waarschijnlijk ergens in de binnenhuisbekabeling, dat moeten we even uitvinden.

Wat zit er allemaal tussen de modem en het eerste aansluitpunt van Ziggo? Denk aan splitters, opzetstukjes en schatting lengte kabels. Alles moet afgeschermd zijn tegen externe invloeden, wij raden kabelkeur keurmerk aan.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Rbergshoeff
Tip alvorens je aan de slag gaat.
Test de ConnectBox een tijdje rechtstreeks aangesloten op het centrale aansluitpunt (AOP) en bekijk hoe het met die Post RS Errors gaat.
Je hebt dan een tijdje geen TV. Kies dus een handig moment om een flinke tijd te kunnen testen, om een evt oorlog in huis te voorkomen.

Als die errors dan ook omhoog gaan lopen, dan weet je dat het niet aan je huisinstallatie ligt.
Misschien moet je AOP dan vervangen worden. Dat doet Ziggo gratis voor je.
Maak wat fotootjes rond het AOP en laat ze hier zien. Soms kun je zo zien of er iets vervangen moet worden.

Ik heb ook zo mijn twijfels of een slecht TV-coax netwerk zoveel invloed kan hebben.
De Modem waarden gaan over het stukje Coax naar het AOP, de Splitter daarop, en de koppeling met het Ziggo netwerk. Een goede Splitter zou m.i een goede scheider moeten zijn van een evt matig TV-Coax netwerk en de koppeling met de ConnectBox.
Een niet meer goed werkende Splitter zou wel eens je probleem kunnen zijn. Of er is meer aan de hand. Je test moet dit gaan uitwijzen
Gr Han
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Je hebt last van 4G interferentie als gevolg van de downstream kanaal aanpassingen die Ziggo recent in jouw regio heeft gemaakt. Dat verstoort het signaal tussen CMTS en jouw kabel modem op een deel van de downstream kanalen. Het kabelmodem logt problemen die als gevolg van een verstoort signaal optreden op de netwerk historie status pagina.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Rbergshoeff,

Geen idee of dat ook bij jou was, er waren wat storingen in de regio van de Hoekschewaard in de afgelopen 48 uur, mogelijk ook in Oud-Beijerland. hoelang heb je al problemen?
Rbergshoeff
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
beste allen, zoals ik al aangaf heb ik sinds de afgelopen weken last van dit probleem en ik heb thuis niet veranderd in mijn netwerk. dus bekabeling is ongewijzigd. zoals jullie zullen begrijpen is het lastig zoeken als het probleem zich nu en dan voordoet. Ik kwam erachter als ik uitzending gemist zat te kijken op mijn pc, of dat ineens mijn Sonos op pauze ging. meestal duurt het 2 tot 3 minuten dus ik kan me niet voorstellen dat het in de bekabeling zit. een kabel werkt of hij werkt niet.

De 4G interferentie is nieuw voor mij, Is dit te testen en of te voorkomen?

In ieder geval ben ik wel blij met al jullie reacties!

groet
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Rbergshoeff wrote:
beste allen, zoals ik al aangaf heb ik sinds de afgelopen weken last van dit probleem en ik heb thuis niet veranderd in mijn netwerk. dus bekabeling is ongewijzigd. zoals jullie zullen begrijpen is het lastig zoeken als het probleem zich nu en dan voordoet. Ik kwam erachter als ik uitzending gemist zat te kijken op mijn pc, of dat ineens mijn Sonos op pauze ging. meestal duurt het 2 tot 3 minuten dus ik kan me niet voorstellen dat het in de bekabeling zit. een kabel werkt of hij werkt niet.

De 4G interferentie is nieuw voor mij, Is dit te testen en of te voorkomen?

In ieder geval ben ik wel blij met al jullie reacties!

groet


Dit is zeker te voorkomen door 4G proof kabels te gebruiken, splitters te controleren op oudheid, stekkertjes op de kabels en niet te vergeten AOP. Kun je eens wat foto’s plaatsen van je AOP? En van je kabels?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
4G instraling komt door de 4G mobiele antennes en die zitten op dezelfde frequenties als een deel van het signaal van het modem.

Dit komt steeds meer naar voren nu ook deze frequenties gebruikt worden.

Als er ergens in je coax systeem, een splitter of een kabel zit die niet afgeschermd is, dan kan dit in je hele coax systeem doorwerken, het is één grote antenne.
Dus niet alleen het kabeltje van je modem naar de AOP.
Ook kan er een losse kabel naar boven liggen, die niet gebruikt wordt en een open stekker heeft.

Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop of als hij doorloopt naar binnen, ook een foto van de wandcontactdoos of andere aansluitingen?

Mocht de eerste plaats met splitters te oud zijn wordt dit gratis vervangen door een Ziggo monteur.
Mocht er verder nog iets nodig zijn kan de monteur dit ook gelijk doen voor de kostprijs en die is lager dan de spullen die je zelf zou moeten kopen in een winkel om het op te lossen.
fam5

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
ik had een soort gelijk probleem. ineens slechte internet verbinding maar er was niks veranderd in mijn bekabeling of dergelijk. hij gaf wel vol verbinding aan maar had op al mijn apparatuur slecht werkende internet. Ziggo wist ook niet waar dat aan lag want volgens hun systeem werkte alles prima. Ik heb toen van Ziggo een nieuw modem opgestuurd gekregen en nu doet alles het weer prima geen haperingen meer. Het lag bij mij dus aan de modem.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
fam5
Dat kan. Dan had je geluk bij dit probeersel Hier wordt eerst bekeken of het aan de Modem/Router ligt of aan iets anders.
Als het iets anders is -dat is meestal zo- dan heeft vervangen geen zin. Het probleem gaat daardoor dan niet weg.
Gr Han
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
fam5 wrote:
ik had een soort gelijk probleem. ineens slechte internet verbinding maar er was niks veranderd in mijn bekabeling of dergelijk. hij gaf wel vol verbinding aan maar had op al mijn apparatuur slecht werkende internet. Ziggo wist ook niet waar dat aan lag want volgens hun systeem werkte alles prima. Ik heb toen van Ziggo een nieuw modem opgestuurd gekregen en nu doet alles het weer prima geen haperingen meer. Het lag bij mij dus aan de modem.


Dank voor je aanvulling, fijn dat het bij jullie met een eenvoudige levering helemaal is opgelost! Wat bedoel je precies met soort gelijk probleem? Had je ook specifieke frequenties in het 4G spectrum waar storing op plaatsvond? Want bij die problemen - waar dit topic over gaat - maakt een modem wissel geen verschil.
Rbergshoeff
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Allen,

Voor de zekerheid heb ik een aantal nieuwe kabels besteld voor tussen AOP en splitter (InLine 4-voudig afgeschermde 4G/LTE proof 4K Ultra HD coaxkabel (F).

Het gekke is dat ik de afgelopen periode geen enkele storing meer heb gehad zonder dat ik de kabels heb veranderd. Inmiddels de kabels binnen en vervangen. Dus ik hoop dat het is opgelost maar vervelend is dat ik geen idee heb wat de oorzaak is geweest.

Ik hou het in de gaten...fingers crossed.

Nogmaals dank voor all jullie reacties en bijdrage!

Gr. Raymond
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Rbergshoeff,

Ik denk dat de oorzaak toch echt die storing van afgelopen week is geweest in de regio Hoeksche Waard 😉 deze speelde in heel veel dorpen tegelijk.

Hoe zijn je signaalwaardes nu? wil je die nog eens posten?

Uitgelicht topic