Beste lezer,
Net als menig ander lid hier ervaar ook ik ontzettend veel problemen met mijn Ziggo verbinding. Ik ben al lid sinds 1999, heb nooit echt problemen gehad totdat ik een straat verder ging wonen en mijn vertrouwde Ubee modem moest inwisselen voor een Connectbox. Oh ja, het AOP is in nov 2018 door Ziggo verplaatst van de woonkamer naar de meterkast. Voor de volledigheid, ik werk al ruim 24 jaar in de IT, dus enige techniek is mij niet vreemd.
Problemen merk ik vooral als de Sonos ineens voor een minuut of 3 wegvalt, maar ook 's avonds met kijken naar HBO als die ineens wegvalt en ook reguliere televisie veel blokken (lijkt op een half gescrambeld beeld) vertoont. Het ergste is vooral bij
de kids die midden in een game zitten en ineens de verbinding verliezen. (met een hoop ergernis en geschreeuw tot gevolg). Dat ik het modem regelmatig van de stroom af gehaald heb (ook langer dan een half uur) moge duidelijk zijn. ALs ik in het modem kijk staat de logfile vol met critical errors maar ook hele hoge getallen bij de Post Reed Solomon Errors.
Mijn setup:
AOP in meterkast. Van daaruit 1 coaxkabel (gecert. kabel) naar de televisie (Humax 5300c van Ziggo). Verder 1 coax naar de ConnectBox. Aan de Connectbox hangt een Cisco SG220 switch en 2 Cisco WAP560. Wifi wordt eigenlijk niet gebruikt (alleen door Sonos), pc's/laptops zijn bekabeld (UTP cat6) aangesloten. Mijn Ziggo abonnement is geloof ik het hoogste. Ik gebruik verder geen splitters en versterkers en de signaalsterkte is hoog (> 50%).
Foto's van de routerstatus heb ik bijgesloten.
Andere vraag nog: Ik wil graag de Mediabox Next hebben ipv mijn Humax 5300c, mijn abonnement zou daar volgens mij standaard recht op moeten geven. Hoe kan ik dat regelen?