Internet valt dagelijks 1-3x uit

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

134 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@jmeekels86 Ik schreef eerder:

@Anne H Ziggo komt hier vast weer langs.
Nu gaat hij echt langskomen in één van de komende werkdagen, is mij gemeld.
Reputatie 7
Hallo iedereen! Ik heb dit topic een tijdje niet op de radar gehad. Vanaf het moment dat het leek opgelost heb ik andere zaken voorrang gegeven en toen was het opeens uit beeld. Excuses. Be rt bedankt voor de reminder!

Ik lees onder andere "te gek voor woorden". Dat gaat wel ver 😉 Tijd voor een beetje realisme. Bij 1 - 3 keer een modem herstart op een dag heb je 1- 3 minuten van de 1440 minuten geen internet. Internet is goed bruikbaar 99,96% van de tijd. Helaas wordt de verbinding geplaagd door onverklaarbare uitval. Niet alleen T3 maar ook T4 errors. Behoorlijk frustrerend voor alle partijen! Zeker wanneer je de betalende partij bent (stel ik me voor).

Ik heb er opnieuw naar gekeken. De modem uptime komt overeen met sommige T4 meldingen. Dat is niet okay. Een uptime reset mag alleen komen door een stroomonderbreking.

• T3 Errors krijg je als de centrale geen reactie geeft op een periodiek range verzoek van de modem. De centrale geeft aan ander verkeer prio. Veel T3 errors achter elkaar is niet goed. Een paar per dag merk je niet.
  • Een T4 is ook niet goed, dit is een volledig probleem met het signaal of de verwerking ervan. De modem logt een T4 en start de coax tuners opnieuw op.

Ik zie gisteren 4 T4 errors in je modem. De laatste T4 lijkt overeen te komen met het moment wanneer je uptime opnieuw is gaan tellen. Een andere identieke modem op dezelfde eindversterker geeft ook 2 T4 errors aan. Dit modem was er een tijd terug nog niet. Dit modem laat ook een korte uptime zien. Een handvol andere modems op die eindversterker hebben een prachtige uptime, maar geen T4 errors. Een paar T3 errors.

Ik vermoed dat de uptime counter niet klopt. Die negeren we. Ik vraag om een second opinion want het signaal ziet er echt prima uit op alle modems, bij T4 errors verwacht je juist een verschrikkelijk signaal.
Om T4 fouten te krijgen, moeten T1 t/m T3 goed functioneren.
T4 melding krijg je binnen 15 seconden nadat T3 afgehandeld is, en er geen soort van "actieve melding" is verkregen van de cmts.
Als je naast T4 ook T3 meldingen krijgt, zal je dit eerst op moeten lossen voordat T4 meldingen serieus genomen kunnen worden.

Als meerdere modems hier last van hebben op dezelfde EV, dan ga daar eens kijken en plaag deze klant niet verder met zijn binnenhuis installatie te controleren.

En ja, te gek voor woorden dat dit zolang moet duren.
Reputatie 7
  • T3 Errors krijg je als de centrale geen reactie geeft op een periodiek range verzoek van de modem. De centrale geeft aan ander verkeer prio. Veel T3 errors achter elkaar is niet goed. Een paar per dag merk je niet

Onzin. Het ranging proces is een verplicht onderdeel van het DOCSIS protocol. Op een ranging request moet een ranging response van de CMTS komen. Anders moet het modem er vanuit gaan dat de upstream onbruikbaar is voor het verzenden van packets naar de CMTS en proberen of er met een nieuwe ranging request met aangepaste zendparameters wel een response komt. T3 meldingen hebben niet voor niets in de DOCSIS specificaties het level critical gekregen.
  • Een T4 is ook niet goed, dit is een volledig probleem met het signaal of de verwerking ervan. De modem logt een T4 en start de coax tuners opnieuw op

Dat zijn ze bij fabrikant Cisco niet met je eens. In de documentatie van Cisco geven ze juist aan dat voorkomens van T4 timeouts veelal wijzen op problemen met de CMTS. Het is ook niet voor niets dat in gevallen van een T4 toestand de te implementeren afhandeling van modem fabrikanten een reset van de volledige kabel interface moet zijn in de hoop dat een stotterende CMTS zich op enig moment weet te herstellen. De enige andere reden waarom berichten niet aankomen bij het modem om de T4 timeout timer te stoppen is wanneer de primaire downstream verbinding slecht is waardoor packets verloren gaan. Laten ze daar nu ook over hebben nagedacht bij het opstellen van de DOCSIS specificaties, want het is natuurlijk niet toevallig dat dergelijk pre en post RS error informatie wordt bijgehouden door modems zodat het meegenomen kan worden in het onderzoek i.p.v. op goed geluk maar wat te vervangen.

Ik zie gisteren 4 T4 errors in je modem. De laatste T4 lijkt overeen te komen met het moment wanneer je uptime opnieuw is gaan tellen. Een andere identieke modem op dezelfde eindversterker geeft ook 2 T4 errors aan. Dit modem was er een tijd terug nog niet. Dit modem laat ook een korte uptime zien. Een handvol andere modems op die eindversterker hebben een prachtige uptime, maar geen T4 errors. Een paar T3 errors.

Ik vermoed dat de uptime counter niet klopt. Die negeren we. Ik vraag om een second opinion want het signaal ziet er echt prima uit op alle modems, bij T4 errors verwacht je juist een verschrikkelijk signaal.

Zoals je zelf net al aangeeft wordt de uptime counter gereset op het moment dat de cable interface (opnieuw) verbonden is met de CMTS. Dus als het modem zelf besluit om de cable interface te resetten om uit een probleemtoestand te komen begint die uptime counter ook weer vanaf 0 zodra er weer sprake is van een werkende verbinding.

Ook bijzonder dat het modem maar blijft roepen dat een deel van de downstreams niet beschikbaar is, maar toch is er sprake van een "prima signaal". Ik begrijp dat jullie ervoor kiezen om alle signalen die het modem afgeeft te negeren.
Reputatie 1
Badge
Hallo iedereen! Ik heb dit topic een tijdje niet op de radar gehad. Vanaf het moment dat het leek opgelost heb ik andere zaken voorrang gegeven en toen was het opeens uit beeld. Excuses. Be rt bedankt voor de reminder!

Ik lees onder andere "te gek voor woorden". Dat gaat wel ver 😉 Tijd voor een beetje realisme. Bij 1 - 3 keer een modem herstart op een dag heb je 1- 3 minuten van de 1440 minuten geen internet. Internet is goed bruikbaar 99,96% van de tijd. Helaas wordt de verbinding geplaagd door onverklaarbare uitval. Niet alleen T3 maar ook T4 errors. Behoorlijk frustrerend voor alle partijen! Zeker wanneer je de betalende partij bent (stel ik me voor).

Ik heb er opnieuw naar gekeken. De modem uptime komt overeen met sommige T4 meldingen. Dat is niet okay. Een uptime reset mag alleen komen door een stroomonderbreking.

• T3 Errors krijg je als de centrale geen reactie geeft op een periodiek range verzoek van de modem. De centrale geeft aan ander verkeer prio. Veel T3 errors achter elkaar is niet goed. Een paar per dag merk je niet.
  • Een T4 is ook niet goed, dit is een volledig probleem met het signaal of de verwerking ervan. De modem logt een T4 en start de coax tuners opnieuw op.

Beste @Anne H Ziggo

Bedankt voor het nogmaals erna te kijken en voor de aankomende second opinion.

Het is inderdaad "maar" een paar minuten per dag, maar vaak gebeurd het net als je bezig bent en hierdoor 19 andere man op je mogen wachten. Ondanks de korte tijd blijft het toch erg vervelend dan. Voor de rest heb ik ook niks aan te merken op de verbinding.

Ik hoop alleen dat er iets uitkomt, waar dan meerdere mensen mee geholpen kunnen worden.
Reputatie 1
Badge
Is er al iets uit de second opinion naar voren gekomen?
Reputatie 1
Badge
Is er in de tussentijd iets veranderd? ik heb ineens een uptime van 9 dagen momenteel, wat natuurlijk erg positief is! Of is er niks veranderd en is het nu toeval? (voorheen was het langste ooit 6 dagen)
Reputatie 1
Badge
Is er in de tussentijd iets veranderd? ik heb ineens een uptime van 9 dagen momenteel, wat natuurlijk erg positief is! Of is er niks veranderd en is het nu toeval? (voorheen was het langste ooit 6 dagen)

Uiteindelijk tot een uptime van iets van 13 dagen gered voordat er een herstart van het modem plaatsvond, momenteel weer op 2 dagen.
Er zal nog wel iets veranderd zijn en nu lijkt het toch wel zo goed als mogelijk opgelost.

Mocht de uitval toch weer vaker gaan voorkomen dan meld ik me weer.

Bedankt @Lycke Ziggo en @Anne H Ziggo voor alle moeite ! 😁
Reputatie 7
Hallo!

Ik heb geen terugkoppeling meer gehad op de second opinion. Ik zie wel meer rust (minder minieme ruis) in de wijk vanaf een week na mijn vraag om een second opinion. Het kan zijn dat er iets aangepast is maar het lukt mij niet om dat 100% bevestigd te krijgen. Maar het werkt nu goed. Ik zou zeggen: case closed :)

Als het slechter wordt mag je altijd weer een topic starten uiteraard.

Groet,
Anne